Benarolja på teak - bra..??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Benarolja på teak - bra..??

Inlägg av jason » sön 11 mar 2012, 21:07

Jaramaz skrev:
jason skrev:
jason skrev:Har lejt ut jobbet ;-)
http://www.pakryss.se/olivia-jobbar-pa-fingal/ å så på min båt då oxå.

/j

Sådär får man bara inte göra. Det är fusk.
En segelbåtsägare skall stå i snögloppet i mars och slipa på sin botten. Helst för hand, det blir bäst så.

/J
Jag slipper förstöra min dåliga axel (frosen shoulder) och en ung framåt människa får möjlighet till att försörja sej själv.

/j

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » mån 12 mar 2012, 18:35

Benarolja, pfftt! Kass, har oljat hemma, en teakdörr, lossnar, har oljat diverse ställen på båten, aldrig lyckats. Påminner om det där som tandläkaren penslar på tänderna -"bananlack". Det blir ett tjockt lager men det lossar ganska snart.
mvh

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » ons 14 mar 2012, 19:36

robban999 skrev:Benarolja, pfftt! Kass, har oljat hemma, en teakdörr, lossnar, har oljat diverse ställen på båten, aldrig lyckats. Påminner om det där som tandläkaren penslar på tänderna -"bananlack". Det blir ett tjockt lager men det lossar ganska snart.
mvh
Vad har du haft för underlag? Har det varit oljade ytor eller trärena? Upplever du Benarolja som tjock redan då du stryker på den?

//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Strandberg_t
Rookie

Inlägg av Strandberg_t » tor 15 mar 2012, 19:15

Jag använder mej av INTERNATIONAL SCHOONER oljan vilket jag tycker funkar bra.. De va ett tips av mina vänner iaf.. Dock lite dyr med väl värd pengen.. :D :D :D

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 15 mar 2012, 23:03

Strandberg_t skrev:Jag använder mej av INTERNATIONAL SCHOONER oljan vilket jag tycker funkar bra.. De va ett tips av mina vänner iaf.. Dock lite dyr med väl värd pengen.. :D :D :D
Jo, fast...
Det är ju en lack, inte en olja...
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 15 mar 2012, 23:16

robban999 skrev:Kass, har oljat hemma, en teakdörr, lossnar
Troligen fanerad? Faner är idag väldigt tunna och limmet trycks nästa igenom, inget för oljan att fästa i.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 17 mar 2012, 12:15

Efter en del inhämtande erfarenheter och kunnande från nätet och forum tycker jag mej konstatera att det finns tre principer för att vårda teak i sittbrun/på däck: Lacka, olja, håll rent. Alla har olika fördelar men alla har också nackdelar i varierande grad. Behåller nog den grå teaken, men ska tvätta lite oftare (med såpa) än tidigare.

/j

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 17 mar 2012, 18:53

Jag och fler i klubben har kört med Benarolja UVR i sittbrunnen, på tofterna och på nedgångsluckan. Jag tycker det är kanonbra. Bra resultat med lite jobb. I år har jag inte haft nån täckning alls över vintern, den har blåst sönder så fort jag satt dit den, två ggr. Få se hur pass det klarat sig... Ingen större match att bättra mindre ytor. Men man bör nog lacka (jag tycker Benaroljan är mer lik en lack än en olja) när det är aningen varmare än vad det krävs enligt burken, annars är det stor risk för apelsinskalsknotter.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 17 mar 2012, 19:56

jason skrev: Behåller nog den grå teaken, men ska tvätta lite oftare (med såpa) än tidigare.
Det är rätt ända att börja i. Men skaffa ett par teakbitar som lackas resp Benaroljas och som kan ligga på båten för att se skillnaderna. Helt plötsligt har det gått några år och då vet man mycket bättre.
Själv använder jag komposten som utvärderingsgrund.

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » fre 23 mar 2012, 07:57

Jag kan ana orsaken till alla olika åsikter runt Benarolja. Tittar man på Jotuns sortiment med beteckningen Benar så finns både fernissor och oljor. Den produkt som Hjertmans saluför under rubriken ”Benarolja special” och heter Benar Marine är enligt tillverkaren en lack. Den jag närmast tänker på när vi diskuterar Benaroljor är Jotuns Benar UVR som alltså är en olja. Sen finns det ytterligare 2 varianter från Jotun varav den ena sägs ge en halvmatt yta. Det var bara Jotun sortiment under beteckningen Benar…
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Skriv svar