Vilka instrument behöver man?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Vilka instrument behöver man?

Inlägg av Berra2 » ons 27 apr 2011, 17:57

Med allt större gps-skärmar och kompetentare gpsr undrar jag vilka instrument man egentligen behöver. Logg känns bra, som komplement till gps-fartsiffran, lod likaså - kul att ser hur djupt det är, vindmätare är också nyttigt. Men behövs något mer? I så fall vad?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av Lasse L » ons 27 apr 2011, 18:33

datorer.jpg
Passare, transportör, kompass, klocka och sjökort.
Ev GPS. eller enl bild.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av peterh » ons 27 apr 2011, 20:59

Lasse L skrev:
datorer.jpg
Passare, transportör, kompass, klocka och sjökort.
Ev GPS. eller enl bild.
Du glömde väl "swiss-army-knife" ? Utan den kommer man inte fram ! Oumbärlig om man skulle hitta en öl, praktisk om man behöver laga något. Duger även till tandborste!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av Lasse L » ons 27 apr 2011, 21:02

peterh skrev:
Lasse L skrev:
Bilagan datorer.jpg finns inte längre
Passare, transportör, kompass, klocka och sjökort.
Ev GPS. eller enl bild.
Du glömde väl "swiss-army-knife" ? Utan den kommer man inte fram ! Oumbärlig om man skulle hitta en öl, praktisk om man behöver laga något. Duger även till tandborste!
Tänkte inte på det.
tankte inte pa det.jpg
tankte inte pa det.jpg (13.67 KiB) Visad 2287 gånger

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av Peter_K » ons 27 apr 2011, 23:30

Det beror på hur du seglar.
Själv brukar jag ägna mig åt orientering i skärgården...
Tidigare har jag därför använt logg för att kolla trimmet och kompass för kursen.
Vindinstrument och lod, visst - kul leksaker för den prylintresserade.
Men det är för mig bara två saker som stjäl uppmärksamheten från navigeringen och trimmet.
Räknas telltails, förresten?
De skulle jag inte kunna vara utan!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av Anders S » tor 28 apr 2011, 07:04

EGENTLIGEN behöver man en bara en bra begagnad GPS för tusen spänn och ett sjökort.

Men skall man kunna reda sig helt på egen hand (dvs, GPS:en fungerar inte av någon anledning), så är kompass och logg de stora instrumenten, linjal, passare, transportör (gradskiva) och klocka med sekundvisning verktygen. Det här bedömer jag som någon sorts minimum. Jag lägger till loggen på Lasses lista, för någon form av hastighetsuppskattning eller distansmätning måste man också ha (man kan dock bli rätt bra på att skatta sin hastighet och därmed hur långt man gått). Poängen är givetvis att man skall kunna ta sig från punkt A till punkt B - med sämre verktyg kanske en (säkrare) omväg. Men, den som kan mer än grundkursen (hehe!) fixar navigationen med ännu enklare medel - man kan bli bra på att skatta det mesta. Naturfolk redde sig med kännedom om förhärskande vindriktning, syftningar till solen och annat kollijoks, men det är väl inte där Berra2 vill landa?

Har man logg, vindmätare, kompass och ekolod tycker jag man har bra förutsättningar för att navigera säkert, men man måste ju begripa vissa grundläggande principer som terrester ortsbestämning och död räkning (det låter avancerat och bra), dvs pejla och räkna hastighet och tid.

(Jag tycker alltså att Berra2 skall skaffa kompass, men den finns nog redan...)
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av Berra2 » tor 28 apr 2011, 07:28

Man kan aldrig vara för noggrann, vad det verkar.
Med instrument menade jag de elektriska sakerna som ofta sitter framför luckgaraget.
Självklart har jag kompass. Och jag har grundläggande mekanisk navigationsutrustning.
Min fråga gäller vilka instrument är bra, nyttiga och kul att ha?

dessutom vill jag gärna ha svar på min andra fråga - den om Nexusinkoppling.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vilka instrument behöver man?

Inlägg av bosseh » tor 28 apr 2011, 11:14

Om min logg lägger av ersätter jag den inte, den har spelat ut sin roll. För de pengarna får man två GPS:er.
Ekolodet skulle jag aldrig vilja vara utan, jag vill gärna veta att jag har tillräckligt med vatten under kölen.
Vindriktningen vill jag gärna ha, av ren bekvämlighet, man blir mindre trött i nacken.

Skriv svar