Fråga om Gelshield 200

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Fråga om Gelshield 200

Inlägg av SteX » fre 22 apr 2011, 17:03

International Gelshield 200 epoxyprimer (grön-grå), vet någon om man det finns plats att blanda härdaren (lilla burken) direkt i burken med basen (stora burken) så man slipper mäta och blaska på sidan?
Frågan gäller 750mm burkarna. Har inte vågat testa att blanda allting direkt i stora burken då det verkar vara på gränsen att det får plats och har därför blandat först en mindre mängd på sidan och sen resten i "stora" burken. Har några omgångar kvar att köra nu under påskhelgen.......och om någon vet (och inte bara gissar) vore jag väldigt tacksam.
Stefan

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av fribbe » fre 22 apr 2011, 18:02

Nu vet jag inte men jag gissar att det går...
Jag körde själv på Gelshield 200 för några år sedan och har för mig att det gick att hälla härdren i basburken.

Men om du vill veta så är det ju bara att jämföra storleken på Gelshield-basburken med en 0,75 liters-burk med valfri 1-komponentgegga.
Är de lika stora så borde ju rimligtvis innehållet i härdarburken få plats i basburken då den totala Gelshieldvolymen ju ska bli 0,75 liter!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av SWE54 » fre 22 apr 2011, 18:14

Så var det även med PolyBest lacken jag målade båten med. Det är plats kvar för härdaren och tillsammans ska det ju bli "en full burk". Om det nu är 750 ml tex. så är det med härdare och inte enbart basen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av toaen » fre 22 apr 2011, 18:37

Jag har målat båtar med Gelshield några gånger, och tror ju absolut att det går att blanda i burken med bas. Konstigt nog blir man ändå frågande. Av snålhet har man ju dessutom köpt stora förpackningar :wink:

Jag kan avslöja lite av min slarvighet :oops:

När jag mäter upp tvåkomponentsfärg eller epoxy, som tex blandas 1;2 brukar jag inte köra med våg eller andra krönta mått. Jag mäter med tumstock. Eller rättare sagt en mätsticka som visar mm - det gör ju alla "tumstockar" idag.
Jag bruka använda avbrutna eller på annat sätt skadade tumstockar. I förkommande fall klipper jag av dem med avbitaren vi exakt 10 cm. Du kan ju ta en tumstocksbit och mäta hur mycket bas det finns i burken. När du ändå har tumstocksbiten i basen, så kan du, efter du har mätt röra om färgen. Det står i databladet att man skall göra så innan man blandar.

När du mäter innehållet i burken kan du ju också mäta tomrummet i burken.

Sen tar du en annan tumstock - om du inte skall blanda direkt - och mäter hur mycket härdare det finns i burken. Är då nivån på härdaren mindre än höjden på tomrummet i burken med bas, så får ju härdaren plats. Fast jag är ganska säker på det, bara nån inte ställer en direkt fråga. Rör om härdaren innan du slår den burken med bas. Och det står ju nästan i produktbeskrivningen, fast inte helt i klartext.

http://www.yachtpaint.com/MPYACMDatashe ... 100908.pdf
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av Anders S » fre 22 apr 2011, 21:57

1. det går att blanda hela klabbet i Gelshieldburken. De stora burkarna blir ganska fulla, och saknar den lilla skvalpekanten, försiktig omrörning anbefalles.

2. När det gäller snålblandning: Min variant av Toaens knep är att mäta och rita på rörpinnen i de proportioner som gäller (ofta 1+3, dvs streck vid 3 cm + streck vid 1 cm). Denna magiska relation gäller oavsett kärlets storlek, bara det har (rimligt) raka väggar. Alltså, litet färg, liten engångs pappmugg, mer färg, en glassburk eller liknande. Sedan pyntar man i 3 cm bas och 1 cm härdare, dvs till respektive streck man ritat. Toaens modell fungerar utmärkt den också, men min variant kan man använda även med måttband. Sådana är inte så bra att röra med.

För den extremt snåle: Det går utmärkt att blanda grå och grön Gelshield. Färgen blir litet skumt ljusgröngrå (=ganska smutsgrå), men fungerar lika bra. Det kan vara bra att veta om man vill ha enhetlig färg på sista lagret, men har olika färger kvar i burkarna. Då kan man blanda samman de sista slattarna.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av toaen » lör 23 apr 2011, 10:32

Anders S skrev: För den extremt snåle: Det går utmärkt att blanda grå och grön Gelshield. Färgen blir litet skumt ljusgröngrå (=ganska smutsgrå), men fungerar lika bra. Det kan vara bra att veta om man vill ha enhetlig färg på sista lagret, men har olika färger kvar i burkarna. Då kan man blanda samman de sista slattarna.
Man behöver väl inte ens va extremt snål. Det är lördag eftermiddag. Man skall stryka botten en sista gång. Man trodde att man köpt färg så det skulle räcka. Affären har precis stängt, när man upptäcker att den grå färgen som är kvar inte räcker, men man har en slatt grön.

Jag tycker att jag varit med om liknade ett otal gånger de sista 50 åren. Varför måste affärerna stänga så tidigt just den dagen jag upptäcker att jag måste handla nåt akut? :evil:

Senast var förra våren när jag lyfte upp min bohusjulle för rengörning i botten och bottenmålning. Jag hade ett par slattar bottenfärg. Målade större delen av botten med den ena. Den andra räckte inte resterade. Var hemma och letade, men hittade bara vit bottenfärg. Jag valde att strunta i att måla nedersta bordet. När jag tog upp båten i höstas, visade det sig att det inte var ett så dumt val. I stort sett ingen beväxtning längst ner på kölen
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av SteX » sön 24 apr 2011, 16:45

Tack för era svar. Jag kan nu bekräfta att bas och härdare får plats i stora burken, men den blir nästan helt fylld så det finns inte plats för någon förtunning.
Stefan

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av peterh » sön 24 apr 2011, 21:16

SteX skrev:Tack för era svar. Jag kan nu bekräfta att bas och härdare får plats i stora burken, men den blir nästan helt fylld så det finns inte plats för någon förtunning.
Lösningsmedel är väl något man definitivt INTE vill ha i epoxi-skyddet ?? Hela skälet
att lägga expoxi är att man vill ha det porfritt och vattentätt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av Anders S » sön 24 apr 2011, 22:12

Gelshield 200 är en extra tät, tvåkomponents målarfärg. Du har helt rätt om du talar om ren epoxy, men det här en annan typ av kemi och teknik.

Båda fungerar bra, men på litet olika sätt: G200 5-7 lager, lättmålat, lättslipat, kan genomföras i lägre temperatur, dyrt. Ren epoxy, klarar sig med två lager, tungslipat (bara förnamnet), kräver förberedelser, helst inomhus, i vart fall i god, varm väderlek, gynnsammare pris.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av toaen » mån 25 apr 2011, 05:19

SteX skrev:Tack för era svar. Jag kan nu bekräfta att bas och härdare får plats i stora burken, men den blir nästan helt fylld så det finns inte plats för någon förtunning.
Varför skall du förtunna den?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av SteX » mån 25 apr 2011, 17:59

Det står i instruktionen för Gelshield 200 att man ska förtunna första lagret. Om man sen förtunnar en aning för övriga lager (en liten skvätt) så flyter det ut bättre och "apelsinskalsytan" blir mindre gropig. Jag har nu haft på 5 lager vilket ska ge ett vattentätt skydd (sista var grönt). Ska på med ytterligare 2 lager som blir grå färg, man har då lite slipmån vid sista vattenslipningen (K1200 ska jag använda) så jag kan se om jag slipar för mycket.
Stefan

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av bran » ons 07 mar 2012, 10:34

Hej,

Har lite frågor om Gelshield 200. Jag har slipat ner mer eller mindre hela skrovet, dock inte kölen än (då den blir rostig).

Har nu tänkt slipa kölen ordentligt i helgen och sedan på måndag (då det skall bli 10 grader varmt) lägga på ett första lager Gelshield 200 på endast kölen (vill att skrovet ska få torka ut nån månad till iaf). Är detta ett vettigt tillvägagångssätt tycker ni?

Kan Gelshielden med härdare iblandad stå nån månad återförsluten och sen användas igen? Är ju 10h övermålningstid vid 5 grader och 5h vid 15, så jag kommer med största sannolikhet bara få på ett lager nu på måndag. Sen dröjer det åtminstone en vecka till nästa gång (beroende på väder och vind). Eller ska jag försöka pytsa upp rätt mängd i ett separat kärl?

Tänkte köra med skumgummiroller, och är beredd på att det går åt ett par stycken.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av coppertail » ons 07 mar 2012, 11:10

SteX skrev:(K1200 ska jag använda)
Ursäkta men, varför skulle man vilja polera en grundfärg med 1200 papper?
Vidhäftningen av bottenfärg på Gelshield brukar ge problem för många ändå.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av coppertail » ons 07 mar 2012, 11:14

bran skrev:Kan Gelshielden med härdare iblandad stå nån månad återförsluten och sen användas igen?
Nej, det går inte.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fråga om Gelshield 200

Inlägg av Anders S » ons 07 mar 2012, 11:15

bran skrev:Hej,

Har lite frågor om Gelshield 200. Jag har slipat ner mer eller mindre hela skrovet, dock inte kölen än (då den blir rostig).

Har nu tänkt slipa kölen ordentligt i helgen och sedan på måndag (då det skall bli 10 grader varmt) lägga på ett första lager Gelshield 200 på endast kölen (vill att skrovet ska få torka ut nån månad till iaf). Är detta ett vettigt tillvägagångssätt tycker ni?

Kan Gelshielden med härdare iblandad stå nån månad återförsluten och sen användas igen? Är ju 10h övermålningstid vid 5 grader och 5h vid 15, så jag kommer med största sannolikhet bara få på ett lager nu på måndag. Sen dröjer det åtminstone en vecka till nästa gång (beroende på väder och vind). Eller ska jag försöka pytsa upp rätt mängd i ett separat kärl?

Tänkte köra med skumgummiroller, och är beredd på att det går åt ett par stycken.
Nej, absolut inte och Ja, gör det....

Den härdar ju mha av härdaren, inte bara torkar, och den processen kan man ju bara bromsa, inte stoppa. Det man KAN göra är att ställa burken i frysen över natten, om man har färg över på eftermiddagen.
Läs i stället tipset om hur man blandar småslattar ovan i tråden. Använder man mätpinnemodellen (1:3, tror jag, för den färgen) så kan man enkelt blanda till små och stora satser.
Anders S

Skriv svar