jansan skrev:Frågan man kan ställa sig är ju HUR mycket en dåligt slipad botten påverkar farten!
Rör det sig om 1 % eller 20% eller?
Är det någon som vet???
Vi delar upp motståndet i friktion- och formmotstånd. Det som slutligen bringar båten, vinden och farten i jämvikt är formen. Däremot är
andelen friktion (där botten spelar roll) och form (vågbildningen) inte samma i olika farter. I låga segelbåtshastigheter är det nästan bara friktionen som räknas - där kan det lätt bli 50 % snabbare med en perfekt botten jämfört med en målarfärgshärdsmälta. Nära maxfarten nästan ingen skillnad (min båt kan INTE plana...).
Skillnaden mellan att glida fram i tre knop i st för sega sig fram i enbart två är ju mycket betydelsefull, medan skillnaden mellan 6,6 och 6,7 kanske inte är det.
Sedan håller jag med SWE54 om "känslan". Hydrodynamiken blir bättre och det är väl känt att om man inte gitter slipa allt lika bra, så skall man slipa rodret, kölen och båten från kölen och framåt extra bra.
MEN: en udda observation: På min båt (som är sympatiskt lättstyrd) visade det sig att roderkrafterna ökade markant i ett läge, när båten dels lovade på brant slör, dels fick extra fart i en våg (dvs "worst case"). Nu "klibbar" vattenströmmen mycket bättre vid rodret (fin botten, ju!), och autopiloten fick spel och släppte taget. Man kan märka det även "för hand" att det är tyngre att styra. Till saken hör att det också monterades en flöjlande propeller, så den fasta "propellern/vortexgeneratorn" som tidigare suttit framför rodret är inte lika effektiv. Litet överraskande effekt, faktiskt. Får se om den finns kvar efter efter årets bottenmålning annars får jag ställa om styrkraften i AP:n.