Skrapa bottenfärg eller måla över?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PeterW
Guldmedlem

Re: Skrapa bottenfärg eller måla över?

Inlägg av PeterW » tor 14 apr 2011, 09:58

Eilean skrev:Är det inte helt enkelt olikfärgade skikt av primer, för att få kontroll över att man har 100% täckning i varje skikt man målar?
Intressant! Menar du epoxiprimer? Jag börjar ställa mig mer och mer tveksam till skrapning... jag provade skrapa lite med handskrapa inhandlad på biltema och det gråa skiktet nöts av skrapan så det brunröd lyser igenom rispor (på små små ställen men ändock!).

Tar en paint-remover bort även primern?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 14 apr 2011, 10:42

PeterW skrev:Förresten, vad tror ni den gråa färgen under den blåa bottenfärgen är? Under den gråa finns sedan en rödbrun färg.... hmmz... Det är en maxi95:a.
Jag gjorde samma jobb förra året och jag hittade "spärrskikt" emellan som tydde på International Primocon som är ett fästskikt.
Jag handskrapade med Sandviks färgskrapa (50mm bladbrädd) http://webshop.gysinge.nu/products/F%E4 ... plett.html och jag bytte aldrig bladet.
Det tog några dagar (9,55m båt med nästan lånköl) och jag tog ner till epoxyn och lyckades bara kantra skrapan ett par gånger. Nu skulle jag ändå göra iordning runt bogpropellern där förra ägaren gjort ett litet hafsjobb så jag hande en del epoxy framme ändå att lägga i.
Efter skrapning våtslipade jag tills hon var helt len och sen Primocon för att avsluta med två lager International Cruiser.
Visst är det ett skitjobb, både dåliga arbetsställningar och muskelvärk, men efteråt när det blir som en barnrumpa känner man sig ner än nöjd :)
Peter
S/Y Calypso

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 14 apr 2011, 10:45

PeterW skrev: Intressant! Menar du epoxiprimer? Jag börjar ställa mig mer och mer tveksam till skrapning... jag provade skrapa lite med handskrapa inhandlad på biltema och det gråa skiktet nöts av skrapan så det brunröd lyser igenom rispor (på små små ställen men ändock!).

Tar en paint-remover bort även primern?
Hur du än gör när du tar bort färg kommer en del av underlaget att ge sig. Frågan är hur primern mår? Även gammal epoxi (om det nu är det) kan vara bra att få bort, den åldras den med (egen erfarenhet av VC-Tar, efter många år var den faktiskt inte bra längre).

Pain-remover, dvs färgborttagningsmedel är medelmåttligt roligt. Skall ofta appliceras i flera omgångar, och sedan skrapas av. Plastfolie är bra att ha. Av detta förstås att första behandlingen med färgborttagninsgmedel inte behöver, dvs sällan, tar primern. Om det sedan öht biter på primern är en annan fråga - testa.
I sammanhanget .. Biltema's remover är bra och billig. Ofta är en viss remover bra på en del färger, en annan på andra osv.
- summa summarum: Paint-remover är en sista utväg. Kladdigt, dyrt, miljö-ovänligt.

/Jaramaz

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 14 apr 2011, 10:51

Det verkar riktigt lurigt detta med alla skikt. För det första vet jag inte ens vilken bottenfärg jag har, om det är hård eller polerande (mjuk?) ... Sen det gråa "spärrskiktet" ... är det ett spärrskikt eller bara en annan nyans av epoxiprimer? Vet verkligen inte hur jag ska göra just nu...

Kan jag inte bara försöka ta så mycket som möjligt av min bottenfärg som flagar, slipa lite grann, och sedan måla på nya bottenfärg.

Jag vill minnas att förre ägaren sade att han epoximålat båten för bara några år sedan.. *:)

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tor 14 apr 2011, 11:15

Frågan man kan ställa sig är ju HUR mycket en dåligt slipad botten påverkar farten!
Rör det sig om 1 % eller 20% eller?
Är det någon som vet???

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 14 apr 2011, 11:32

Nu har jag tagit reda på att den blåa färgen är hempel mille light! Det kanske går med kaustiksoda och tapetklister? Jag kan ju prova på ett litet område först och se vad som händer med underlaget. Är de andra lagren tvåkomponents så borde de hålla för lite soda :P

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 14 apr 2011, 12:36

Jansan - hur långt är ett snöre?
I vilken fart, på vilken båt, hur dålig botten..?
Svaret måste bli mellan 0-20%, ibland mer.

Angående PeterW, botten och Mille Light.
Prova med att högtryckstvätta först.
Fast det kanske du hade gjort?
Alla borde ha skägg

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 14 apr 2011, 12:41

Peter_K skrev: Angående PeterW, botten och Mille Light.
Prova med att högtryckstvätta först.
Fast det kanske du hade gjort?
Jag högtryckstvättade direkt efter upptagningen... men inte nu i vår... Jag skall försöka få tag på en högtryckstvätt modell kraftig och sedan prova, eventuellt tillsammans med tapetklister och kaustiksoda...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 14 apr 2011, 13:07

jansan skrev:Frågan man kan ställa sig är ju HUR mycket en dåligt slipad botten påverkar farten!
Är det någon som vet???
Som Peter_K är inne på så beror det på en del saker. Kan båten plana så kan det bli ännu mer om den inte orkar upp ur vattnet medan andra likadana gör det, det kan bli några knop skillnad.
Man märker även en stor skillnad på "bettet" i vattnet. Köl och roder fungerar mycket bättre om ytan är slät.
Jag hade svårt att komma upp i över 7 kn i lite vågor hösten före min bottenrenovering, nu är 8-10 inget ovanligt längre, båten går fint i lättvindar och håller spåret mycket bättre.
Det är nästan som bilen och första körningarna på sommardäcken, skillnaden märks.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 apr 2011, 13:26

jansan skrev:Frågan man kan ställa sig är ju HUR mycket en dåligt slipad botten påverkar farten!
Är det någon som vet???
Vi delar upp motståndet i friktion- och formmotstånd. Det som slutligen bringar båten, vinden och farten i jämvikt är formen. Däremot är andelen friktion (där botten spelar roll) och form (vågbildningen) inte samma i olika farter. I låga segelbåtshastigheter är det nästan bara friktionen som räknas - där kan det lätt bli 50 % snabbare med en perfekt botten jämfört med en målarfärgshärdsmälta. Nära maxfarten nästan ingen skillnad (min båt kan INTE plana...).

Skillnaden mellan att glida fram i tre knop i st för sega sig fram i enbart två är ju mycket betydelsefull, medan skillnaden mellan 6,6 och 6,7 kanske inte är det.

Sedan håller jag med SWE54 om "känslan". Hydrodynamiken blir bättre och det är väl känt att om man inte gitter slipa allt lika bra, så skall man slipa rodret, kölen och båten från kölen och framåt extra bra.

MEN: en udda observation: På min båt (som är sympatiskt lättstyrd) visade det sig att roderkrafterna ökade markant i ett läge, när båten dels lovade på brant slör, dels fick extra fart i en våg (dvs "worst case"). Nu "klibbar" vattenströmmen mycket bättre vid rodret (fin botten, ju!), och autopiloten fick spel och släppte taget. Man kan märka det även "för hand" att det är tyngre att styra. Till saken hör att det också monterades en flöjlande propeller, så den fasta "propellern/vortexgeneratorn" som tidigare suttit framför rodret är inte lika effektiv. Litet överraskande effekt, faktiskt. Får se om den finns kvar efter efter årets bottenmålning annars får jag ställa om styrkraften i AP:n.
Anders S

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tor 14 apr 2011, 15:09

Hmm, det jag tänker på är de skillnader som uppstår vid en båt som målats med kanske 10 lager bottenfärg utan slipning (förutom ruggning) innan målning.
Självklart så jämför jag farten utan beväxtning men frågan är om själva färgen olika tjocklek (beroende på fläckvis bortflagning) påverkar?
För egen del så skulle jag gissa max 3 % fartminskning vid "normala" skillnader i skikttjocklek.
OBS: Självklart så gör ju havstulpaner/ alger mm mycket stor skillnad men det växer ju varken mer eller mindre sådant om botten är slät som en barnrumpa eller om skikttjockleken varierar fläckvis med några tiondelars millimetrar.
Båten jag har är en Allegro 27 (långkölad koster) och förvisso inte ute efter att vinna Gotland runt etc 8)
Sen så det är klart att friktionsförlusterna ökar med kvadraten på farten dvs 6 knop ger 4 ggr så hög bromsande effekt jämfört med 3 knop.
Vid mycket låga farter (under 1 knop) så tror jag inte båten bromsas alls. Däremot med beväxtning så bromsar det vid 1 knop mycket.

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tor 14 apr 2011, 15:19

Forts...
Självklart så är det skillnad när man matchraisar med J80 eller liknande båtar. Då så avgör ju oftast några procent i farthöjning mycket.
Viktigt att veta är naturligtvis att det ligger i färgfabrikanternas intresse att haussa upp betydelsen av slät botten.
Det är ju det dom lever på :D

Skulle ju vara ganska enkelt att kolla upp det hela med 2 identiska småjollar.
En med slät botten, en med varierande skikttjocklek.
Båtarna sättes sedan i laminärt strömmande vatten och kopplas till fäste i fören (dynamometerliknande) varvid dragkraften (friktionsförlusterna) lätt kan tas fram.
Hmm...har en liknande jämförelse gjorts?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 14 apr 2011, 16:02

Men även om man inte kappseglar, jag gör det inte heller just nu, så är det värt det jobbet med tanke på att båten känns bättre. Det är inte enbart den faktiska farten som blir lägre, man går mer på tvären på kryssen vilket resulterar i dels låg båtfart och dels sämre vinklar. Det blir liksom två dåliga saker i samverkan. Att slippa slå är mycket värt, att kunna ta höjd utan att tappa för mycket fart är en uppskattad egenskap. Jag hade lite månlandskap på min och förra våren fixade jag till så gott jag orkade.
köl.jpg
Inte helt spegelblankt men ganska slätt

Så här kan ett diagram för motståndet se ut
Resistance-Power.jpg
baserat på mitt skrov

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tor 14 apr 2011, 16:20

Intressanta kurvor.
Frågan är ju hur mycket friktionskurvan (blå kurva) påverkas vid lite ojämnheter i färgens skikttjocklek?
Sen så är ju friktionskurvan beroende på om det är laminär eller turbulent vatten och det lär ju vara turbulent vid kryss och speciellt i grov sjö. Läns eller slör i utan sjö så lär den vara mer eller mindre laminär.
Intressant att "Power" sjunker så drastiskt vid 7 knop.

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 14 apr 2011, 16:23

Jag har varit på båten nu och spolat med lite vatten... det verkar som att färgen mjuknar på en gång och flyter ut, så det porösa försvinner när den kommer i kontakt med vatten... Sen är den gråa ytan inte grå, utan mer kopparfärgad! Är det västkustfärg som är under Mille-Light:en? Sedan är kanske det brunröda under epoxiprimer? Jag tror det är vitt (ev. gelcoat) därunder iaf!

Det lutar åt att jag inte gör någonting alls i år! bara bottenmålar med biltemas blåa bottenfärg.

Skriv svar