Motorstorlek vid ny båt?
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 25 sep 2009, 14:36
Motorstorlek vid ny båt?
Funderar kring motorstorlek vi ev nyköp av båt. Säljaren jag pratade med rekommenderande den lilla motorn med motivering att dagens motorer har ett helt annat drivmoment än gamla motorer och således gäller inte gamla "regler" som 3-5 hk/ton (idag 5) eller 1 hk/ton för varje knops fart i 10m/s. I mina öron låter säljarens argument som rappakalja och jag tycker det verkar väldig lite att utrusta en båt, i detta fallet på 5,2 ton, med en VP D1-20 (18 hk)
Re: Motorstorlek vid ny båt?
ordet "drivmoment" är naturligvis rappakalja.Martin Lind skrev:Funderar kring motorstorlek vi ev nyköp av båt. Säljaren jag pratade med rekommenderande den lilla motorn med motivering att dagens motorer har ett helt annat drivmoment än gamla motorer och således gäller inte gamla "regler" som 3-5 hk/ton (idag 5) eller 1 hk/ton för varje knops fart i 10m/s. I mina öron låter säljarens argument som rappakalja och jag tycker det verkar väldig lite att utrusta en båt, i detta fallet på 5,2 ton, med en VP D1-20 (18 hk)
Men i grund och botten är det användningen som avgör. Vill du gå för motor i maxfart skall du ha större motor.
Ett annat skäl för en större ( läs 3 cylindrig) är att få en anständig ljudnivå vid motorgång).
Vill du segla och använder motorn in och ut ur bryggplatsen kanske 18 hp är i överkant, en elmotor på 10
kanske är optimal.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Verkliga Argument (tm) för en mindre motor är att den väger mindre, tar mindre plats och kostar mindre. På ett principiellt plan kan man kanske påstå att den mindre motorn går närmare sin bästa effektpunkt, där bränsleförbrukning och effekt har sitt bästa förhållande. Nackdelar med en mindre motor är att den har ett högre effektuttag (slits hårdare), den har ingen kraftreserv att ta till, marginalerna för åldersbetingad effektminskning minskar. Dieslar är dessutom bussiga på det viset att de matar på bränsle efter behov. De skickar alltid in så litet bränsle som möjligt, så skillnader i bränsleförbrukning mellan en 18- och en 30hk motor blir marginella, om man kör i samma fart.
Om säljaren tycker att 18 hk är lagom på (garanterat efter att du stuvat in det nödvändigaste) sex ton båt kan du räkna med att det inte är lätt att sätta i en större motor (utrymme?) och/eller ett hundratal ytterligare kg på motorns plats ställer till det med trimmet på skrovet. Du skall naturligtvis dra fram det verkliga skälet till att inte kunna tillmötesgå din önskan om en större motor. Bättre vridmoment är bara dumt, propellrar känner bara till effekt... (effekt är vridmoment gånger varvtal, så enkelt är det).
Åsikt: till sex ton båt tycker jag att till och med det dubbla kan vara rimligt, dvs runt 35 hk. 18 hk blir en ren hjälpmotor, dvs en motor som med tvekan kommer att driva fram båten i kraftig motvind och sjögång. Dock har detta en smula med båten att göra, men (kanske paradoxalt) ju mer rigg och segel man har, ju värre blir det. Är man Sann Motorseglare, 30-35 hk, är man Sann Seglare kan man klara sig med mindre.
Om säljaren tycker att 18 hk är lagom på (garanterat efter att du stuvat in det nödvändigaste) sex ton båt kan du räkna med att det inte är lätt att sätta i en större motor (utrymme?) och/eller ett hundratal ytterligare kg på motorns plats ställer till det med trimmet på skrovet. Du skall naturligtvis dra fram det verkliga skälet till att inte kunna tillmötesgå din önskan om en större motor. Bättre vridmoment är bara dumt, propellrar känner bara till effekt... (effekt är vridmoment gånger varvtal, så enkelt är det).
Åsikt: till sex ton båt tycker jag att till och med det dubbla kan vara rimligt, dvs runt 35 hk. 18 hk blir en ren hjälpmotor, dvs en motor som med tvekan kommer att driva fram båten i kraftig motvind och sjögång. Dock har detta en smula med båten att göra, men (kanske paradoxalt) ju mer rigg och segel man har, ju värre blir det. Är man Sann Motorseglare, 30-35 hk, är man Sann Seglare kan man klara sig med mindre.
Anders S
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Vad har du för båt?
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Eller bättre fråga kanske.
Vilken båt är det du kikar efter?
Vilken båt är det du kikar efter?
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 25 sep 2009, 14:36
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Det är den nya Bavaria 32:an...
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Rekommenderade han 18hk eller avrådde han från en större?
Om han rekommenderade en 18hk motor tycker jag att det var en väldigt bra säljare.
Ni får en billigare och snabbare (lättare) båt
Om ni däremot vill ha en större motor och han avråder från det kan man ju börja undra...
De tjänar ju trots allt mer pengar på en större motor.
Sen tycker jag att han har en poäng i att dagen motorer "känns" starkare än gårdagen...
Vi hade en 18hk motor från -92 i vår förra 40-fotare och det tyckte jag var för mycket...
I mitt fall skulle det vara solklart val dvs 18hk om de nu inte har en ännu mindre...
+ för en mindre motor:
Billigare
Lättare (snabbare) båt
- för en mindre motor:
Andrahandsvärde?
Allt handlar till sist om hur ni använder båten:
Kryssar ni i motvind - 18hk
Går ni för motor i motvind - 30hk
He en trevlig helg, nästa vecka blir det segling
Om han rekommenderade en 18hk motor tycker jag att det var en väldigt bra säljare.
Ni får en billigare och snabbare (lättare) båt
Om ni däremot vill ha en större motor och han avråder från det kan man ju börja undra...
De tjänar ju trots allt mer pengar på en större motor.
Sen tycker jag att han har en poäng i att dagen motorer "känns" starkare än gårdagen...
Vi hade en 18hk motor från -92 i vår förra 40-fotare och det tyckte jag var för mycket...
I mitt fall skulle det vara solklart val dvs 18hk om de nu inte har en ännu mindre...
+ för en mindre motor:
Billigare
Lättare (snabbare) båt
- för en mindre motor:
Andrahandsvärde?
Allt handlar till sist om hur ni använder båten:
Kryssar ni i motvind - 18hk
Går ni för motor i motvind - 30hk
He en trevlig helg, nästa vecka blir det segling
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Runt 5 hk/ton är nog dagens norm.
Viktresonemanget har jag svårt för. Viktskillnaden mellan en två- eller trecylindrig maskin är inte särskilt stor. 20 kg extra på en totalvikt runt 6 ton är marginellt. Rorsmans placering i långskeppsriktningen måste ha större påverkan än motorviktdifferensen.
Viktdifferenserna hämtat från broschyer:
Yanmar tvåan med S-drev väger 23 kg mindre än motsvarande trea.
Lombardini skiljer 16 kg.
Solé skiljer 14 kg.
Således: marginell skillnad
Viktresonemanget har jag svårt för. Viktskillnaden mellan en två- eller trecylindrig maskin är inte särskilt stor. 20 kg extra på en totalvikt runt 6 ton är marginellt. Rorsmans placering i långskeppsriktningen måste ha större påverkan än motorviktdifferensen.
Viktdifferenserna hämtat från broschyer:
Yanmar tvåan med S-drev väger 23 kg mindre än motsvarande trea.
Lombardini skiljer 16 kg.
Solé skiljer 14 kg.
Således: marginell skillnad
//Björn
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Nu handlar viktskillnaden givetvis om de två motorstorlekar som Bavaria erbjuder. Handlar det om d1-20 vs d1-30 skiljer det maximalt 20 kg, mindre än så enligt databladen (ca 140-150 kg totalt). Båda är trecylindriga och måtten är inte uppseendeväckande stor skillnad på. Båda motorerna betecknas av sin nominella effekt, det är axeleffekten som är 18 hk på den mindre och anges till 27 på den större. (En Riktig Motor (dvs, helt enkelt en sådan som jag har) väger mer, ungefär 230 kg (Yanmar 4cyl, 50 hk) - där har vi de hundra pannor jag talade om innan. Men de här två Volvodieslarna är närapå lika stora och tunga.)
Alltså, vikten för den tyngre motorn är inget skäl att avstå.
Sedan, en åsikt präglad helt av av fördom: Till en Bavaria 32 hade jag, om pänningen finns till hands, direkt tagit den större motorn, en D-30. Jag tror helt enkelt att jag blivit mycket mera nöjd med köpet och ökat användningsområdet för båten en del.
Alltså, vikten för den tyngre motorn är inget skäl att avstå.
Sedan, en åsikt präglad helt av av fördom: Till en Bavaria 32 hade jag, om pänningen finns till hands, direkt tagit den större motorn, en D-30. Jag tror helt enkelt att jag blivit mycket mera nöjd med köpet och ökat användningsområdet för båten en del.
Anders S
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Hur stor är skillnaden i pris mellan "stor" & "liten" motor?
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Inte mer...Anders S skrev: Handlar det om d1-20 vs d1-30 skiljer det maximalt 20 kg, mindre än så enligt databladen (ca 140-150 kg totalt).
Då är det nog bara en penningfråga skulle jag tro.
Hur mycket mer kostar stora motorn och hur mycket mer får man den dagen man säljer?
Nu tror jag fortfarande att 18hk räcker men 30hk är nog en bättre investering är mitt tips...
Trevlig kväll /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 25 sep 2009, 14:36
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Skillnaden mellan D1-20 och D1-30 är ca 15´SEK...
Re: Motorstorlek vid ny båt?
18 hk räcker säkerligen till och 15 lök kan man köpa mycket annat kul för.
Men,
du kommer alltid att fundera på hur mycket bättre det hade blivit med den större motorn och om det vid något tillfälle är så att den lilla motorn inte riktigt orkar med så kommer du att förbanna att du snålade när du köpte.
Men,
du kommer alltid att fundera på hur mycket bättre det hade blivit med den större motorn och om det vid något tillfälle är så att den lilla motorn inte riktigt orkar med så kommer du att förbanna att du snålade när du köpte.
Re: Motorstorlek vid ny båt?
Tycker du ska gå på den större varianten.
Den dag du ska sälja båten vidare så kanske den potentielle köparen uppskattar större motorstyrka.
Finns ju ingen som backar på en affär för att motorn är för stark, däremot om den är för svag.
18 hkr är i minsta laget enligt min åsikt.
Viktskillnaden är försumbar.
Den dag du ska sälja båten vidare så kanske den potentielle köparen uppskattar större motorstyrka.
Finns ju ingen som backar på en affär för att motorn är för stark, däremot om den är för svag.
18 hkr är i minsta laget enligt min åsikt.
Viktskillnaden är försumbar.