Motorstorlek vid ny båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ole
Diamantmedlem

Re: Motorstorlek vid ny båt?

Inlägg av ole » lör 09 apr 2011, 17:47

En bekant har en Bavaria 33 med 28hk, han är helnöjd.
ole

Tubitu
Erfaren medlem

Inlägg av Tubitu » lör 09 apr 2011, 18:21

Har vært mange turer med bavaria 33 cruiser med VP d1 20 som mannskap. Har ingen erfaring med at motoren er for liten. Den aksellererer bra og går lett mot i liten kuling i 6knop. Marsfart for motor ca. 6,5-7 knop.
En deilig motor-

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 09 apr 2011, 22:00

Jag har en 4,5 tons båt som är lättdriven och har en 18hk motor. Jag har aldrig känt behov av en större motor rent kraftmässigt, däremot skulle jag gärna ha en trecylindrig för att minska vibrationerna.
Det verkar vara en uppåttrend vad det gäller hk men jag tror man ska fokusera på en lätt motor med lite vibrationer och med hög effektivitet gärna med miljöbränslen. El verkar spännande, ed95 vore inte fel. Metan diesel kanske, vi är ju vana att hantera gas. Preems nya miljödiesel vore en enkel början men det förutsätter att det finns vid sjömackarna. Det lär ta lite tid och det är dåligt med nya initiativ i båt branschen. Vi kanske borde dra igång lite spännande projekt. Finns det något märke som sticker ut?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 10 apr 2011, 07:58

När det gäller motorstyrka bör man tänka på att 95 % av tiden man är ute i (segel)båten och nyttjar motorn, så tar man ut tämligen beskedlig kraft ur motorn. Det enklaste sättet är att räkna baklänges på bränsleförbrukningen - det speglar ungefärligt effektuttaget ur motorn. En bra och frisk motor gör av med ca 2 dl per hästkraft och timme (200 g/hktimme) om man ligger i rimliga varvtalsområden. Normal stiltjekörning med en 6-tons Bav 32 kommer absolut inte att bottna 18-hästaren, medan att stånga sig fram mot hård vind (högt luftmotstånd, mycket högre än fartvinden) och skvalpig sjö (propellern släpper taget) förmodligen kommer att göra det (dvs, man når inte en rimlig marschfart på 6 knop eller så längre utan får tåla att det går långsammare).

Poängerna med att investera i en "överstark" motor är i så fall att man ökar hållbarheten och (framförallt) skaffar en effektreserv för manövrer, särskilt vid besvärliga förhållanden. Man får också ett litet behagligare marschvarv som en ren bonus. Ökad livslängd kan vara en viktigare faktor i en motorbåtr, men kanske inte relevant i en segelbåt, där man sällan sliter ut motorn rent mekaniskt. Att serva motorn ordentligt är nyckeln till lång hållbarhet i våra båtar.

Är prisskillnaden såpass liten som 15.000 kronor vid köpet hade åtminstone jag valt den större motorn i det här fallet. Bosse menar att man kan köpa annat kul för 15 papp, och det kan man, men man kan definitivt bara köpa till 11 extra hk för den sortens pengar en enda gång. Ångrar man sig lär det kosta det mångdubbla att senare öka effekten...
Anders S

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » sön 10 apr 2011, 11:51

Vad angår vibration och lugn motorgång kan det kanske va likgiltigt. Vad jag vet står valet mellan D1-20 och D1-30 och båda är 3-sylindriga.
Under normala förhållanden räcker säkert en 18hk väl.
Men om det börjat växa och bli mycket havstulipaner (vilket det inte ska bli)........då................
ole

Skriv svar