Jag har diskuterat EcoPar med VP-återförsäljaren Marincenter Syd (tidigare Lundströms) på Limhamn.
De har varit i kontakt med Volvo Penta under senaste veckan och muntligen fått svar att det inte ska vara några problem med att använda EcoPar i vanliga VP småbåtsdieslar.
Slut på klegg i tanken?
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Slut på klegg i tanken?
märkligt att volvo svarar "småbåtsdieslar"
Re: Slut på klegg i tanken?
Småbåtsdieslar tillhör småfolket, stora dieslar företag eller stora plånböcker, och dom kostar det att processa motmatz skrev:märkligt att volvo svarar "småbåtsdieslar"
Re: Slut på klegg i tanken?
Mina tankar gick i samma riktning. En småbåtsdiesel går kanske 100 timmar per säsong och är oftast "slut" efter 2-3 tusen timmar (20-30 år), en stor operatör vill att deras dieslar skall hålla många (tio)tusentals timmar mellan överhalningarna. Sedanär det inte så säkert att Volvo har testat Ecopar på så många äldre motorer, dels är det litet annorlunda teknik på moderna dieslar (common rail med styrelektronik vs mekanisk högtryckspump och tryckstyrda insprutare) och det är mycket som ett dieselbränsle gör förutom att knuffa på kolven. Bränslet skall smörja insprutningspumpen tillräckligt och helst inte erodera spridaren, och ett överskott av bränsle som kanske går ner i vevhuset skall lira med motoroljan så att motoroljan inte tappar sin funktion. Hade Volvo stått bakom Ecopar till 100 % hade man väl gått ut med detta och inte smusslat ut lätt vaga löften via sina verkstäder. (Ingen skugga på Marincenter Syd och Sailman i detta, förstås).
När jag fick klart för mig att Ecopar köper GTL-bränsle på spotmarknaden (så tolkar jag att man inte talar om vem man köper av) och har egna patenterade tillsatser blev det mindre lockande att köpa, måste jag säga. För den goda sakens skull hade jag utan vidare kunnat tänka mig att köra på biogasgenererad diesel mot ett pristillägg, men det känns litet tveksamt med dyrare "miljödiesel" som i princip kostar miljö lika mycket som vanlig diesel, eftersom naturgas är ett dinosauriebränsle det också. I miljökalkylen måste man också räkna i vilka utsläpp som genereras i båtmotorn (det skall vara mindre) och vilka utsläpp som genereras vid tillverkningen (som jag inte vet alls). De mindre utsläppen direkt från motorn har absolut ett ett värde, men med de körtider de flesta seglare brukar ha per år, så kan man fråga sig om vad det är värt i absoluta tal. Det är också så att en stor operatör (stadsbussar i en storstad t ex) kan räkna hem bränsleanalyser på levererat bränsle vilket vi eller en enskild (sjö)tapp aldrig kan göra. Det verkar ju vara en öppen fråga hur Ecopar certifierar sitt bränsle och hur detta görs löpande.
Nu har tappstället i min hamn valt den här produkten, och så förfärligt rädd att tanka den (för motorns skull) är jag inte. en frågan är väl snarare om det är värt en omväg för att tanka detta bränsle, och det är jag mindre säker på nu än tidigare.
När jag fick klart för mig att Ecopar köper GTL-bränsle på spotmarknaden (så tolkar jag att man inte talar om vem man köper av) och har egna patenterade tillsatser blev det mindre lockande att köpa, måste jag säga. För den goda sakens skull hade jag utan vidare kunnat tänka mig att köra på biogasgenererad diesel mot ett pristillägg, men det känns litet tveksamt med dyrare "miljödiesel" som i princip kostar miljö lika mycket som vanlig diesel, eftersom naturgas är ett dinosauriebränsle det också. I miljökalkylen måste man också räkna i vilka utsläpp som genereras i båtmotorn (det skall vara mindre) och vilka utsläpp som genereras vid tillverkningen (som jag inte vet alls). De mindre utsläppen direkt från motorn har absolut ett ett värde, men med de körtider de flesta seglare brukar ha per år, så kan man fråga sig om vad det är värt i absoluta tal. Det är också så att en stor operatör (stadsbussar i en storstad t ex) kan räkna hem bränsleanalyser på levererat bränsle vilket vi eller en enskild (sjö)tapp aldrig kan göra. Det verkar ju vara en öppen fråga hur Ecopar certifierar sitt bränsle och hur detta görs löpande.
Nu har tappstället i min hamn valt den här produkten, och så förfärligt rädd att tanka den (för motorns skull) är jag inte. en frågan är väl snarare om det är värt en omväg för att tanka detta bränsle, och det är jag mindre säker på nu än tidigare.
Anders S
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Slut på klegg i tanken?
Ajajaj - det är jag som är boven. Varken Volvo eller MarinCenter använde nog det ordet, det är jag som tillfört det för att beskriva vad jag upplevde att de menade. Jag tror han sade nåt i stil med att det var inga problem för VP "standardmotorer" och på min fråga speciellt angående min motor (VP D1-30) att den bygger på "beprövad teknik".matz skrev:märkligt att volvo svarar "småbåtsdieslar"