Biltema västkustfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Biltema västkustfärg

Inlägg av Puff » mån 04 apr 2011, 21:13

Är det någon som har erfarenhet av den? Och på vilka underlag fastnar den? Deras reklambroschyr som följde med GP i veckan lät ju antyda att den väl klarar sin uppgift.

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av LasseT » tis 05 apr 2011, 18:22

Om du menar den med koppar så är den ny för säsongen (tror jag). Prismässigt är den väldigt attraktiv.

Kompis till mig använde den med zink förra säsongen, resultatet var hyfsat. Mycket bättre än för mig som använde LeFant allcoast som var rena katastrofen. Vi ligger i Lomma, strax norr om Malmö (i hamnbassängen).

/Lasse
Senast redigerad av 1 LasseT, redigerad totalt 0 gånger.

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av peter1904 » tis 05 apr 2011, 18:32

Har inte sett den kopparbaserade tidigare så jag tror att den är ny. Skall testa den i år och se hur den fungerar.

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av peter1904 » fre 30 sep 2011, 19:36

peter1904 skrev:Har inte sett den kopparbaserade tidigare så jag tror att den är ny. Skall testa den i år och se hur den fungerar.
Om man är nöjd med att båten efter upptagning och högtrycksspolning är ren så fungerar väl färgen.

Har tidigare kört Hempel Mille Extra och den har hållit botten betydligt renare under säsongen än vad Biltemas dito gjorde.

(Båten i Björlanda kilé norr om gbg)

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av Ridax » fre 30 sep 2011, 20:10

Hallå där... lite mer utförlig än så kan du väl vara.... :?: :?: :?:

Mille Extra kostar ju mycket mer än Biltema, så det är ju intressant att veta hur din Biltema-båt såg ut innan högtrycksspolningen. Jag målade med Mille Extra i våras och det var ett tunt lager med slem vid upptagning som lätt spolades bort. Klart godkännt alltså. Båten ligger i Gbg norra skärgård.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av SWE54 » lör 01 okt 2011, 09:39

peter1904 skrev:
peter1904 skrev:Har inte sett den kopparbaserade tidigare så jag tror att den är ny. Skall testa den i år och se hur den fungerar.
Om man är nöjd med att båten efter upptagning och högtrycksspolning är ren så fungerar väl färgen.

Har tidigare kört Hempel Mille Extra och den har hållit botten betydligt renare under säsongen än vad Biltemas dito gjorde.

(Båten i Björlanda kilé norr om gbg)
Kan väl ta detta igen eftersom jag har en del erfarenhet med olika hamnar och även platser i samma hamn.
Enkelt uttryckt, ju mer ljus i vattnet runt båten desto mer krävs det av färgen.
Tex. jag har haft Micron WQ på "skuggsidan" bryggan och den klarade sig väldigt bra. Jag har även haft samma färg på "solsidan" och det går inte alls bra. En hel del snäckor. Det beror alltså inte enbart på vilken färg man har.
Nu har jag en hård VC som verkar fungera och har inte märkt något eller sett annat än lite skit till skillnad från den hårda Hempel jag hade förra året, en hel del snäckor på roder och bakkant köl ( där ljuset kommer åt).
Jag skulle aldrig ge mig på en Biltemafärg men det beror kanske på vad man vill ha ut av den...lågt pris eller en ok botten...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

sprayblond
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 apr 2011, 20:50

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av sprayblond » lör 01 okt 2011, 11:36


BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av BjörnS » lör 01 okt 2011, 19:55

Biltemas kopparbaserade vita på botten, propodrev på drevbenet. Plats Lomma. Ovanligt lite seglat den här sommaren(?) så beväxning har kunnat pågå nästan ostört.
Botten hade brunaktig algbeläggning som lätt lät sig spolas av ( Högtryck <100bar). Drevbenet likaså algbelagt men i något mindre utsträckning. Ett försumbart antal snäckor, något tiotal på 7,3m VL.

Sist jag prövade vit färg var resultatet lika som nu men den gången var det en högkostnadsfärg.

Så här långt tycker jag färgen är klart godkänd. Dessutom var färgåtgången klart under specifikationen i katalogen. Det gick uppskattningsvis åt 30% mindre färg av denna än den bottenfärg jag använt de senaste åren. I båda fallen lade jag två lager.
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av Anders S » lör 01 okt 2011, 20:20

BjörnS skrev:Biltemas kopparbaserade vita på botten, propodrev på drevbenet. Plats Lomma. Ovanligt lite seglat den här sommaren(?) så beväxning har kunnat pågå nästan ostört.
Botten hade brunaktig algbeläggning som lätt lät sig spolas av ( Högtryck <100bar). Drevbenet likaså algbelagt men i något mindre utsträckning. Ett försumbart antal snäckor, något tiotal på 7,3m VL.

Sist jag prövade vit färg var resultatet lika som nu men den gången var det en högkostnadsfärg.

Så här långt tycker jag färgen är klart godkänd. Dessutom var färgåtgången klart under specifikationen i katalogen. Det gick uppskattningsvis åt 30% mindre färg av denna än den bottenfärg jag använt de senaste åren. I båda fallen lade jag två lager.
Man kan väl också tänka sig att vi som har båten i Lomma har en snällare miljö än vad man har i Björlanda. Att välja en tillräckligt bra färg är ju bra för miljön och plånboken även om Biltemas färg kanske inte den allra vassaste. Vit färg är särskilt avslöjande, så bara genom att köra med svart färg vinner man mycket. Dvs, det man inte ser har man inte ont av... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av Anders S » lör 01 okt 2011, 20:24

Smart tråd. Det verkar vara motorbåtar det handlar om och hur man är nöjd med giftfärgens effekt i Mälaren...
Anders S

sprayblond
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 apr 2011, 20:50

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av sprayblond » lör 01 okt 2011, 20:36

Vit innehåller et kopparämne med lägre kopparhalt

sprayblond
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 apr 2011, 20:50

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av sprayblond » lör 01 okt 2011, 20:40

Mälaren???

Citat: "Jag har min båt i ljungskile och jag målade botten med biltemas botten färg västkustkvallite och sen målade jag drevet med den zinkbaserade bottenfärgen också från biltema, drevet såg ut som en musselodlig trots att jag gjort rent drevet flera gånger under säsongen. där emot fanns det inte en mussla, havstulpan inte nått i botten på båten.

kommer helt klart fortsdätta med den färgen."

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av peter1904 » sön 02 okt 2011, 02:06

Ridax skrev:Hallå där... lite mer utförlig än så kan du väl vara.... :?: :?: :?:

Mille Extra kostar ju mycket mer än Biltema, så det är ju intressant att veta hur din Biltema-båt såg ut innan högtrycksspolningen. Jag målade med Mille Extra i våras och det var ett tunt lager med slem vid upptagning som lätt spolades bort. Klart godkännt alltså. Båten ligger i Gbg norra skärgård.
Var inte på plats vid själva lyftet så jag vet inte hur det såg ut precis efter upptagning.

Med Mille Extra fick jag ofta ett tunt lager "slem/beväxning" men efter att man hårdseglat ett sväng så släppte det mesta. Med Bilemas tycker jag att "slemmet/beväxningen" blev ungefär dubbelt så tjock och den släppte inte under hårdsegling.

För egen del så kommer jag betala det högre priset för Mille Extra om det står mellan dom två färgerna igen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av Anders S » sön 02 okt 2011, 07:56

sprayblond skrev:Mälaren???

Citat: "Jag har min båt i ljungskile och jag målade botten med biltemas botten färg västkustkvallite och sen målade jag drevet med den zinkbaserade bottenfärgen också från biltema, drevet såg ut som en musselodlig trots att jag gjort rent drevet flera gånger under säsongen. där emot fanns det inte en mussla, havstulpan inte nått i botten på båten.

kommer helt klart fortsdätta med den färgen."
Det här inlägget är mer hjälpsamt än att peka på hela tråden! Poängen är att det är (kanske) OK att länka till ett relevant inlägg. Massor av inlägg handlar om motorbåtar, massor av inlägg om förra årets färger, åtskilliga inlägg om vad man kan använda i Mälaren och i Stockholms skärgård/Ostkusten.
Anders S

sprayblond
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 apr 2011, 20:50

Re: Biltema västkustfärg

Inlägg av sprayblond » sön 02 okt 2011, 11:34

Om du vill lägga till 4 gånger så mycket pengar och koppar til miljön på grund av någon slem så är det ditt val

Skriv svar