Botten och kölfix...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Botten och kölfix...

Inlägg av ErikG » lör 02 apr 2011, 13:07

Funderar på att ge mig på "båtten", frågan är om jag är för sent ute?

Slipa o spackla köl plu slipa och prima botten. 33 fots fenkölsbåt.
Hur mycket tid är det rimligt att det kan ta?

Inte racingfinish utan normal fin finish men det är ju inte en kappseglingsmaskin i första hand.

Tips på bra verktyg?
Slipa för hand med bräda eller maskin?

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Mahogny » lör 02 apr 2011, 17:11

Den här frågan är knepig att svara på, det är ungefär som "hur långt är ett snöre"? Det beror helt på i hurdant skick botten är innan du börjar och sedan beror det på vilket slutresultat du vill ha. Racingfinish innebär att det är väldigt slätt och fint men även en hyfsad familjeseglarfinish tar sin tid att få till. Men hur lång den tiden är -tja, jobba på så länge du har ork och tid.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av gvs » lör 02 apr 2011, 18:47

Jag skrapade botten för hand på min båt förra året, båten är 34 fot. det tog 39h ren arbetstid, sedan slipa någon timme. då var det slätt ner till epoxyn. Hade redan fin köl...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Peter_K » lör 02 apr 2011, 19:17

Om målet är en inte helt skitdålig botten kommer man väldigt långt genom att m h a grovt våtslippapper (40-80?) och en förlängare med platta av typen som målare har lägga någon timmes slipning på varje sida av båten.
Slipa å skölj, slipa å skölj...
Sedan måla.
Det om man har självpolerande färg, alltså.
Alla borde ha skägg

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Tordmulen » lör 02 apr 2011, 21:06

Har själv förberett mig med tapetklister och kaustiksoda och väntar på drägliga förhållanden för att få bort all skrovlig färg ner till epoxyn och om det finns möjlighet på med att par nya lager epoxy samt beväxnings hindrande färg innan sjösättning, tyvärr verkar April och Maj bli lika jäkla kalla som förra året.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av gvs » sön 03 apr 2011, 07:48

Innan jag skrapade försökte jag med kaustiksoda och tapetklister, inget jag rekommenterar. Färgen var självpolerande International Micron Eco - det gick inte alls.

Sedan råder det ju delade meningar om hur slät en botten ska vara. Vissa hävdar ner till kort 800, andra säger att manska dra parallellt med vattenströmmen med ett 80 papper för att få lite rill-mönster, typ som längdåkarna har på sina skidor. Det ska tydligen ge bra strömningar...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Anders S » sön 03 apr 2011, 09:11

Det finns vetenskaplig belägg för att a) en botten rent generellt inte kan vara för slät (bedömt med mänskliga mått) och att b) räfflor (om man nu skall gå den vägen) skall vara åt rätt håll, med rätt djup och rätt form för att fungera optimalt. Här är problemet att styra de tre sakerna. Min kompromiss är att försöka eftersläta färgen i den riktning jag tror att vattnet går, och inbilla mig att jag genom tur och skicklighet skapar något som i alla fall skadar så litet som möjligt.

Vi slipade ner vår (rätt stora, 37 fot, konservativ skrovform) båt förra året. Nu hade den inte varit nerslipat på länge, och slipningen gick till stora delar ner till ren botten (svårt att skona det sista av 10-12 färgskikt). Hyvel, skrapor och flera slipmaskiner användes. Det här tog tre veckor, sannolikt minst 40-60 effektiva arbetstimmar (det skall vara ett nöje att ha båt, eller hur?). Den hade då varit målad med tunn "teflonfärg" under tio år - denna färg satt lustigt nog MYCKET bra i sig själv, men är ett dåligt underlag för andra färger.

Nu använder vi Micron och har lovat oss att inte låta förfallet gå så långt som sist. Att slipa litet varje år och få bort overksam färg sparar kraft.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av SWE54 » sön 03 apr 2011, 11:08

Jag gjorde samma jobb förra året och liknande erfarenheter som ovan...
Kaustiksoda och tapetklister hjälpte inte mycket. Jag provade på en liten fläck men hade hunnit skrapa resten av botten med bra färgskrapa innan "geggan" gjort någon egentlig nytta. Jag rekommenderar att prova med en bra skrapa först för att se hur hårt det sitter.
Ytan bör väl vara så slät man kan få den, ribblets kan nog funka men blir dom inte helt rätt kanske det induceras mer motstånd än man får på en "cruising slät" yta.

Som en referens till bottenfinish...
http://blog.ranracing.com/the-new-ran-4
Den ser ju ganska slät ut.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av ErikG » mån 04 apr 2011, 06:29

Tack,det låter som om jag borde börja det riktiga jobbet först till hösten...
Det får väl bli lite småfix bara i år igen.

Jag har haft båten två säsonger nu bara (köpte färdigrustad första året..

Skarven mellan köl och skrov, (nedbyggt ca 50 cm mot kölprofilen) ser för djävlig ut. Spacklad med någon svart plastmassa, som släpper i kanterna. Om jag minns rätt så tipsades det om att spackla med någon sorts gummerad epoxi, någon som minns vad den kallas?

Tyvärr har jag ingen aning om vad för färg som använts tidigare. Gjorde DÅRENS test förra året o slängde på den billigaste... Biltema... Gick bra, bara fåtal snäckor och lite slem. ingen ide att kosta på riktigt dyr färg på en vissen botten.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Arbetsställning (Var Re: Botten och kölfix...)

Inlägg av jason » mån 04 apr 2011, 06:34

Jag har inget större emot att skrapa botten så länge man kan stå och jobba mot en något så när vertikal yta. Och sådana finns det inte så många kvm av på en segelbåt ... Det mesta arbetet måste göras med arbetsytan ovanför sig i någon form av nigande ställning med armarna över huvudet. Urk.

Har ni som skrapat botten förslag på hur man underlättar att arbeta där man har botten ovanför sej?

/j

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Mahogny » mån 04 apr 2011, 07:54

Jag har skrapat några båtbottnar och gjort så här:
Använd en bra skrapa med utbytbart skär i hårdmetall -ex Sandvikskrapan (bladen är dyra men håller hur länge som helst).
Med skrapan kommer man igenom i princip alla färglager på en gång, akta gelcoaten eller epoxyn under bara.
Problemet är arbetsställningen, eller rättare sagt att orken tryter. Det tar ca 1 timme att skrapa 1 kvm, en båt på 33 fot kanske har en bottenyta på ca 30 kvm. Blir alltså 30 timmars jobb. Men man orkar inte skrapa mer än 1 timme åt gången. Klokt är alltså att starta med jobbet t.ex efter höstupptagningen och då ha gott om tid på sig -man skrapar 1 eller 2 timmar en helg och så kan man hålla på rätt många helger.
När man väl har skrapat botten kör man över det hela med en slipmaskin med 80-papper och sedan tvätt med aceton eller annat lämpligt rengöringsmedel. Rolla därefter på någon typ av primer och därefter en lämplig bottenfärg. Om båten inte är epoxybehandlad är det lämpligt att börja med detta närmast skrovet, lägg på 5-6 lager av lämplig epoxyfärg.

Av ovanstående kan ni säkert förstå att det tar tid om det ska göras ordentligt. Ingenting man fixar lite snabbt under ett par vårhelger.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Tordmulen » mån 04 apr 2011, 08:36

Kommande helg vet jag om min gegga med vatten kaustiksoda samt tapetklister kommer att fungera eller inte, är det så illa som ni säger får jag snygga till botten och göra ett riktigt jobb efter kommande upptagning.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av stangen » mån 04 apr 2011, 08:53

Tordmulen skrev:Kommande helg vet jag om min gegga med vatten kaustiksoda samt tapetklister kommer att fungera eller inte, är det så illa som ni säger får jag snygga till botten och göra ett riktigt jobb efter kommande upptagning.
Ska du lägga på en fuktspärr typ expoxi är det inte bra att göra detta direkt efter upptagning i höts. Skrovet är då tungt med vatten från säsongen och du binder inne fukten. Bättre att göra jobbet på vårkanten då skrovet kunnat torka ur under vintern och våren.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Tordmulen » mån 04 apr 2011, 09:04

stangen skrev:
Tordmulen skrev:Kommande helg vet jag om min gegga med vatten kaustiksoda samt tapetklister kommer att fungera eller inte, är det så illa som ni säger får jag snygga till botten och göra ett riktigt jobb efter kommande upptagning.
Ska du lägga på en fuktspärr typ expoxi är det inte bra att göra detta direkt efter upptagning i höts. Skrovet är då tungt med vatten från säsongen och du binder inne fukten. Bättre att göra jobbet på vårkanten då skrovet kunnat torka ur under vintern och våren.
Tanken var att få ren botten på hösten och lägga på ytterligare epoxy på våren om botten är tillräckligt torr (mäter med Tramex skipper) , jag är övertygad om att det finns ganska många som lägger på epoxy på ej helt torr botten och det misstaget vill jag inte göra.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Botten och kölfix...

Inlägg av Nautihamstern » tor 07 apr 2011, 08:34

En kompis lät sodablästra sin båtbotten (35-fotare) förra året. Jag tror det kostade runt 800 euro och tog väl en dag, ungefär.
Delat på, låt oss säga 30 timmar blir det en timlön på 26 euro. Räknar man med alla skostnader för skrapor, slippaper, slipmaskiner, skydsutrutning, bränsle för att åka ner till båten ett otal gånger, öl för att orka med jobbet, blommor till frun för att man har kolkat i sej för mycket av nämnda öl för att orka med jobbet man skulle orka med osv. ligger nog timlönen under 20 euro. Detta för ett ohyggligt tungt skitjobb.
Om kroppen klappar ihop ens lite pga den omänskliga arbetsställningen (spräckta muskelfästen i axlar, diskbråck med mera skoj), sväljer fysioterapin det sista också.

Jag (och min hårt prövade hustru) har fixat 2 båtbottnar för några år sedan när jag var ung och ivrig, men nu har jag äntligen lärt mej att leja bort grejer som att skrapa båtbottnar, skyffla ut 8 ton grus och annat som ett proffs gör på ett nafs med rätt utrustning. Jag jobbar hellre 40 timmar övertid i upprätt ställning på jobbet än 30 timmar med huvudet lägre än röven under båten och 5 timmar halvnaken på en konstläderbänk vid fysioterapeuten... :mrgreen:

Skriv svar