Dansk mässa, snabbt besök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Dansk mässa, snabbt besök

Inlägg av Anders S » lör 19 mar 2011, 18:07

Jag och Hustrun var på snabbt besök på Bella Center idag, för att titta på tilbud och segelbåtar. Mässan var tämligen lugn, för att inte säga avslagen, så det var gott om tid att besöka båtar. På mässan fanns ett antal entusiastbåtar (danskar är gedigna seglingsentusiaster) bland annat några fina OK-jollar som var nöjsamma att se. Sedan visade i vanlig ordning några av de danska myndigheterna upp sig, med diverse utrustning, reklam gjordes för att bli oljespill-spion och en del annat sådant. En hel hall full, faktiskt.
Bland båtarna utmärkte sig den kanske redan kända sk "Ikeabåten", Varianta 44 (beskådas på Inernet, http://www.varianta.info , öppna i en ny flik) , en sanslös skapelse: Den ser på utsidan ut som en typisk självbyggarbåt som rushats i sjön, med en rätt minimalistisk utrustningsnivå och "enkel" utrustning. Å andra sidan pekar dimensioner och mått på att om man hänger upp rejält med segel, så kan den här båten ramla på rätt bra och rymlig är bara förnamnet. Den har 10 kojer, (10!), med en fyrabäddarshytt för om masten. Salongsbordet är tvådelat med passage i mitten, häremellan en fällskiva som dels stänger passagen mellan bordshalvorna, dels möjliggör minipingis i salongen...
Inredningen är i tyg, randig markisväv, melaminbelagd marinplywood "Ikea style" och det finns inte ett rundat hörn, luckram eller i onödan arbetad detalj ombord - nada.
Givetvis ett oslagbart pris för storleken, men känslan var som när man tittade på gamla tiders självbyggarbåtar i "segelklart" skick, "Gu´ va´ jobbigt innan den ä färdig..." Kunderna till denna båt undrar jag var de finns, för det var inte många på mässan som verkade intresserade.

Sedan gillade vi (ekonomiskt ansvarslösa som vi är) såväl Arcona 430 som Malö 37. Inspektionerna av Beneteau, Jeanneau, Hanse et al lämnade inga annorlunda eller mer bestående intryck, mer än att de två (olika) Jeanneau-båtarna som fanns vid samma mässbrygga lurade mig att tassa upp för att kolla om jag i förvirring gått ner i samma båt två gånger. Men nej, det var bara det att man lyft i identiska moduler, med samma modell på microugn som tillval och i övrigt helt likartad design. Se där stordriftsfördelarnas dilemma - hur skiljer man på den ena eller andra båten, om man sitter inne i dem och varför välja den dyrare, om upplevelsen är så snarlik?

En Hanse som stack ut en smula var Moody. Här kunde man spåra en del fördyrande tilläggsarbeten och en smula mer solid känsla (obs, känsla!) och det fungerade, åtminstone på mig. Om sedan prisskillnaden motiveras av en "bättre båt" på annat sätt än mer synligt trä och rottinginlägg i skåpsluckorna vill jag låta vara helt osagt, någon sk "ruskning" bryde jag mig inte om. Men känslan betyder också något. Här kan väl nämnas att även de mer sparsmakade båtarna med "mycket vitt" uppfattades som oerhört arbetade och luxuösa efter Variantabesöket.

Tillbehörsavdelningen var som vanligt välfylld med stora och små leverantörer, till och med svenska nasare. Mannen som säljer förtöjningsmagneter träffade jag på även här, senast för två år sedan i Göteborg. Kul kille. Annars utmärker sig den danska båtmarknaden av ett antal stora grossister med feta kataloger och ett litet annorlunda sortiment än det vi brukar se. Detta sagt som ett tips till de som eftersöker litet udda båtdetaljer - kolla danska båtkataloger innan man förtvivlar. Den danska kronan står tyvärr litet väl högt, så några "danska fynd" var svårt att göra.

(Mässbetyg, "G", värd en kort resa, men inte en lång. Kriterier: båtantal, urval, nyhetsvärde omfång, variation.)
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Dansk mässa, snabbt besök

Inlägg av styrman » lör 19 mar 2011, 20:35

Fru och jag var där i lördags och förundrades också av antalet besökare...
Vi kom vid halv 11 och det var ingen före i entrén?
Ingen kö att komma ner i båtarna heller. Iofs hade vi tre före i korv- och ölkön.
Genom mitt arbete vet jag att Danskar inte är något mässfolk men båtfolk är dom så lite konstigt kändes det.

Vi tyckte Nordship 360 DS var trevlig för oss som gillar långt och länge båtar.
http://www.nordship.dk/index.php?id=433 ... menuid=264

Nåja, ett par Musto shorts fick följa med hem i alla fall.
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar