kicktalja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
febb
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 12:18
Ort: Göteborg

kicktalja

Inlägg av febb » ons 16 mar 2011, 23:34

Hej alla glada seglare nu är det inte långt kvar.
Jag har sett att man ibland använder kicken på undanvind
för att ej broacha. Jag undrar om någon vet tekniken för detta.
Skall man släppa eller tajta åt den, och i vilket skede?
Febb

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: kicktalja

Inlägg av gvs » tor 17 mar 2011, 07:47

När trycket i storseglet blir för stort och en broach är nära så ska du släppa kicken för att lufta seglet, problemet är bara att man ska hinna göra det....

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: kicktalja

Inlägg av Calle C » tor 17 mar 2011, 13:48

Det bästa är att släppa rätt ordentligt på kicken vid undanvindssegling redan från början vid kraftigare vind och hög sjögång.
Calle

Se gla ut

febb
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 12:18
Ort: Göteborg

Re: kicktalja

Inlägg av febb » tor 17 mar 2011, 17:46

Tack ska ni ha.
Febb

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: kicktalja

Inlägg av Håkan » tor 17 mar 2011, 19:22

Man kickar för att på storseglet att se ut som en flygplansvinge i alla lägen så att inte vinden lyfter bommen och förstör profilen.
På kryssen sköter normalt storen det.
Det är väl sällan storseglet orsakar en broach i sig men när den har inträffat är det bra att släppa på storsegel + kick men då ligger tyvärr redan båten på sidan med spinnakern i vattnet om man har otur.
På semestern tycker jag inte man skall behöva släppa på kicken för säkerhet skull, i så fall har man för mycket segel uppe.
Visst, har man maxrevat, minsta focken uppe och man ändå har för mycket segel så är det kanske bra att släppa kicken i förebyggande syfte...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: kicktalja

Inlägg av Anders S » tor 17 mar 2011, 22:51

Man skall släppa med förstånd. En stor poäng med att ha kicken anspänd är att man kan lufta seglet på halvvind genom att släppa på storskot. På absolut plattläns blir förstås släppa en bit kicken ett sätt att att lufta storen, mensom Håkan är inne på, då har man för mycket segel och redan gjort tabben, och klarar man sig undan utan alltför mycket hallabalo i sittbrunnen är det ju bra. Släpper man kicken alldeles kan bommen gå upp och seglet bära sig mycket märkligt åt, så släpp den inte helt.

Sedan finns det det som i Lasersammanhang kallas för "roll of death", att pendling i kombination med slapp kick och olika kraftspel runt toppen av seglet skapar en negativ krängning, och (hur vet jag det?) man flippar föga elegant och under överraskning åt fel håll... På stora båtar bloir det kanske bara en rejäl pendling av samma effekt. Undvikes genom att inte alldeles plattlänsa.
Anders S

Skriv svar