Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av kajlahtinen » sön 13 mar 2011, 17:31

Hej på er sailguidister!

Nu har jag varit utan båt ett knappt år och måste medge att abstinenssymptom har infunnit sig. Dels är det frågan om det att hyrpriserna ändå är ganska höga så att man för 2-3 seglingstillfällen får pröjsa minst 20000 kronor och om man seglar i juli mycket mer. Dels har jag utan ens tänka på saken hittat mig från segelbåtssidorna. Och nu har jag redan kontaktat ett par av försäljarna. Om man alltid haft båt så måste man kanske ha en.

Så jag tänkte ställa en klassisk sailguidefråga om vilken båt ni anser vara det bästa köpet i klassen 26-27 fot. Jag har tänkt igenom det här och jag tycker att en liten familjebåt på 100 tusen är tillräcklig för våra behov då vi ändå inte hinner segla så mycket och å andra sidan kostar den inte skjortan att köpa och ha. Dessutom finns det några stycken ganska rymliga exemplar som även seglar hyggligt.

Just nu är jag mest intresserad av Dixie 27, Finn Flyer 27 och Facil 26. Den sistnämnda har jag haft för länge sen och tyckte nog om den men 27:orna är snäppet större och piggare seglare. Och sedan förstår jag inte varför man skulle ha en hel skrovsida med kök på en liten båt (Facil). Fast blyköl är ju alltid bra att ha, och självslående fock likaså (Facil). Både Dixie och Finn Flyer såldes som självbyggen i olika variant så man får passa sig men det finns ett antal intressanta på marknaden (fast i olika länder i det här fallet).

Litet svårt tycks det dock vara att hitta en båt som har allt i ordning, för 100 tusen alltså, och mer vill jag egentligen inte betala. Allt i ordning betyder i mitt fall att motorn är ok (alltså inte en 30-åring med sjövattenkylning), att åtminstone en segel är ny/nyare, att det finns en kylapparat av någon sort (utöver en thermolåda) och att det även finns en avskilt vattentoa med septitank och gärna sugtömningsberedskap (fast det sistnämnda kan man ju ordna ganska billigt). Sedan skulle man ju gärna ha ett fungerande och trygg energiförsörjning och -distribution i sin båt men det är förstås mycket begärt (när det handlar om 30 år gamla båtar med ett antal före detta ägare). Och sen vill frugan ha en sprayhood.

Allt detta för 100 tusen tycks alltså vara svårt att hitta- jo kanske i en uppgraderad Maxi 77, men där tycks gå gränsen. Även om Maxin säkert vore ett rationellt köp för mig kan jag bara inte se mig som en maxi77ägare.

För att detta inte skulle vara lätt så har det på marknaden dykt upp 28:or på dryga 100 tusen, t.ex. en Omega 28 på 120000 som dock såldes snabbt.
Kommentera dessa båtar och påpeka gärna om ni tycker att jag förbisett någon bra båt. Albin-båtarna tillhör ju egentligen kategorin men av någon anledning tycks ingen av dem passa mig riktigt. 78:n verkar annars bra men den har ingen ŕiktig toalett (som flickorna ju brukar använda även nattetid). Nord och Trio skulle kanske passa men tycks vara för dyra. Aphrodite 25 verkar fin men det finns inga till salu för tillfället i alla fall.

Jag skulle också hemskt gärna höra kommentarer av folk som faktiskt haft någon av de här båtarna eller annars känner till dem bra.

MVH
Kaj
Senast redigerad av 1 kajlahtinen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av mikaelno » sön 13 mar 2011, 21:02

Sunwind 26/27 kan du nog hitta runt 100'' åtminstone 26or. Nyare Dixie har i och för sig en trevligare sittbrunn men Sunwinden är större inuti.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av kajlahtinen » mån 14 mar 2011, 07:39

Sunwind är en av de båtar som jag inte tänker skaffa. Litet mindre husvagn och mera vacker segelbåt vill jag ha. Men tack för försöket.

Kaj

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av barry » mån 14 mar 2011, 10:48

Är det längden eller utrymmet du är ute efter? För det finns ju en del långsmalt som kan rymmas inom budgeten med ungefärligen samma utrymme som en Maxi 77:a fastän utspridda på typ 10 fot mer. Att det både blir vackrare och mer välseglande får man på köpet :)

Rival, Topaz, Rapid, plastad Mälar 30:a. Den här tex (kyl, kök, värmare, nyare rigg & segel, sprayhood, toalett och nyservad motor!):

http://www.blocket.se/stockholm/Rival_2 ... ?ca=11&w=3

Fördomsfullt måhända, men skulle tro att chansen att hitta en mer underhållen segelgarderob är större bland ovan (eller nedan) båtar än de du nämner som heta kandidater.

Accepterar man utombordare skulle jag seriöst fundera på en semester-kittad Express. Det är faktiskt inte alls någon dålig semesterbåt och dessutom riktigt rolig seglare.

Och när man ändå börjat spår ur åt det hållet så varför inte kika på X-79 också. Eller den här(!):

http://www.blocket.se/bastad/Banner_28_ ... ?ca=11&w=3

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av Berra2 » mån 14 mar 2011, 13:27

Håller med. Köpte för länge sedan en Vega - fantastiskt härlig båt, rymlig, snygg, grundgående och fin medvindsbåt. Men, hade jag varit i samma läge idag hade jag hellre köpt t. ex. en Rival 22, mycket mer segling och ändå minst lika mycket utrymme. Segla är kul och det finns väldigt många fina litet mer udda segelbåtar som ger större seglingsglädje.
Ta chansen och få ännu litet roligare.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av styrman » mån 14 mar 2011, 14:31

En Shipman 28 kanske?
Tycker själv det är en klassisk seglare som tål tuff sjö och ger bra boende för pengarna.

http://www.blocket.se/goteborg/Shipman_ ... =23_16&w=3
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av stangen » mån 14 mar 2011, 17:01

Du kan få en superduperfin IF med fräscha segel och mkt utrustning.
Massor av seglingsglädje jämfört med Maxi mfl i alla vindar och pengarna tebaks om du säljer.
Och hellre en fin IF än en billig (=sunkig) båt X inom din prisram - ger större totalglädje.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av Fredrik » mån 14 mar 2011, 20:56

Håller med föregående talare. IF är kanon när man är ute efter härlig segling. Dock är den inte optimal när man ser till andra kriterier såsom att man vill ha kyl eller stor sittbrunn eller barnvänligt fördäck. Jag är själv ägare av en IF-båt och träffar många äldre seglare som säger att de börjat sin segling i en IF, för att sedan byta tillbaka till IF på gamla dar, för att det är en billig båt som ger mycket segling för lite arbete och pengar. Själv är vi nog i färd att byta vår båt, små barn och hundar och längre semesterturer blir tuffare och tuffare. Men jag skulle inte bli förvånad om jag är en av de som byter tillbaka när vi inte är så många ombord längre...
X-342 SWE 18 "Kexet"

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av kajlahtinen » mån 14 mar 2011, 21:26

Instämmer i Fredriks funderingar. Jag köper båt för en familj som bara delvis är intresserad av segling. Därför faller alla obekväma eller "extrema" båtar ur bilden som möjliga köp. Som pensionerade fria människor har vi tänkt med frugan att hoppa i en folkbåt igen (nå, kanske i en P-28 eller dylik). Men än så länge måste båten vara en balanserad kompromis av nämnda bekvämlighet, ganska så lugna men ändå relativt bra seglingsegenskaper och relativt snyggt utseende. Shipman har jag tidigare bestämt mig att inte ha efter att ha sett att par ganska bedrövliga inneutrymmen. Och jag gillar inte riktigt dinetten heller. Men om man hittar en bra sen exemplar av båttypen så kan den kanske vara värd en titt; den är ju tämligen vacker och och bra seglare med goda utrymmen (?). Rival blev jag litet sugen på när jag kollade litet; 1,12 i Lys och tydligen en ganska rymlig och lätthanterlig båt. Men ruffhöjd på 163 cm, nej tack. Dessutom får man pröjsa mer för varje tillfälle med en lång båt. Vega tänker jag aldrig någonsin mera köpa eller rekommendera för någon.

Kaj

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av Mats Brage » mån 14 mar 2011, 21:49

Hej,

Har ägt en 78, och som du påpekar är toaletten ett minus på en i övrigt väldigt bra båt med stor sittbrunn och rymligt ruff, men som ändå seglar bra. Aktiv klubb för massor med tips, och bra med begagnade grejor - dessutom en relativt stor klass, vilket innebär att den är känd, och därmed ganska lätt att sälja när den dagen kommer.

Har också seglat IF, och tycker nog att segling där är roligare, men när jag köpte 78 gjorde jag det för att mina barn och jag skulle kunna segla tillsammans, men även kunna ligga still en dag i en vik och njuta av det - dvs innerutrymmena var viktiga, och att jag ville ha en inombordare.

En "nackdel" till med 78 (som vissa har åtgärdat) är att det inte är självslående fock - å andra sidan är förseglet ganska litet så det krävs inte mycket kraft även vid genuasättning. På 78-an bör du kolla mantågsfötterna som var en känd felkälla - i övrigt upplevde jag båten som välbyggd samt lätt att ta sig i/ur vid landstigning.

En annan båt i den storleken som jag seglat, om än mindre är Accenten, som är en riktigt härlig seglare, men mindre bekväm är de övriga.

Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av bosseh » mån 14 mar 2011, 23:54

Kan jag få föreslå Bianca 27? Det går inte så fort men har man bråttom så är en motorbåt mera lämplig. Biancan är väldigt trevlig båt, det är något som de flesta säger. Trygg och fin gång i sjön, hyggliga utrymmen och 185 cm ståhöjd.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av Peter_K » tis 15 mar 2011, 16:13

Jag stod inför exakt samma val som du, och av olika anledningar blev det en Dixie 27:a
Den sena sittbrunnen är kanontrevlig, medan den tidiga mest är konstig och opraktisk.
Framför allt vid hamnbesök, om man vill kunna äta där med familjen, och det vill man.

Båten seglar bra, men är ganska känslig för vikt i aktern.
Den är ju ritad för motorn i förpiken usprungligen, men i o m den nya sittbrunnen flyttades den in under trappen.
Mitt exemplar har självslående fock, vilket fungerar ok, framför allt i lite friskare vindar.

Inredningen är trevligare men lägre än Albin 78:an - det skiljer en decimeter i takhöjd.
Som sagt fanns den i olika stadier av självbyggeri, vanligast med den senare versionen verkar ha varit att man köpte ett plastat skrov och inredde på varvet med hjälp av handledare, så inredningen är för det mesta helt ok, men det finns undantag.
Ett minus är att den saknar riktig rufflucka, den har en "Maxi-öppning" istället, fast på min är det ombyggt till en fällucka på gångjärn vilket är lite märkligt men fungerar ok.

På det stora hela en helt ok båt för runt 100 kkr.
Alla borde ha skägg

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av kajlahtinen » tis 15 mar 2011, 22:05

Bianca 27 blev jag faktiskt litet sugen på. Trevlig och rymlig inredning och nästan ståhöjd. Och en robust segelbåt även för värre väder. Nästan som en stor folkbåt. Men jag vet inte om farten räcker ändå, jag har ju seglat First 28 i många år. Men kanske man vänjer sig?

Tack Peter för ärligt svar. Dixie har några brister som Finn Flyer inte har men tycks på något sätt mera tilltalande, för mig alltså. Men det finns en FF till salu här i Åbo så jag fär gå och kolla hur den känns (dock med en gammal sjövattenkyld motor).

Ingen som vill berömma Finn Flyer för mig, eller Facil 26:an?

Kaj

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av peterh » tis 15 mar 2011, 23:17

Det låter som att du skall titta lite närmare på en sunwind. Du vill ha ståhöjd och
utrymme för familjen. Seglingsegenskaperna kanske inte är perfekta men
du är väl en duktig seglare ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Vill ha båt igen - tips på 26-27:or?

Inlägg av S-B A-son » ons 16 mar 2011, 08:23

Om du klarar en fot för mycket borde Compis 28 också vara ett alternativ.

mvh Sven-Barry

Skriv svar