Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av bosseh » sön 13 mar 2011, 18:26

Lasse L skrev:
Då kanske denna är lösningen?
http://viewer.zmags.com/publication/0d3 ... d3b4ae2/32
En klart intressant lösning som kan skjuta fram ett motorbyte många år.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tis 15 mar 2011, 19:25

Ingen erfarenhet. Men för några veckor senn läste jag om erfarenheter med utombordaren Torqueedo Travel 801 L.
använt på en IF.
Artikeln finns i Medvind 2010 nr.2.

Kan laddas ner här:
http://www.ifboat.com/index.php?q=tidningen-medvind
ole

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 mar 2011, 12:41

Jag hoppade av alternativet med elmotor vid mitt senaste motorbyte.
Orsaken var mina krav: 20nm i 5kn.

Batterimängden blev väldigt stor och båtens totalvikt blev högre.

Batterier har inte en obegränsad livslängd, 6år är vad jag räknade med.
Det blev då väldigt dyrt och större miljöpåverkan än en ny liten diesel.
Calle

Se gla ut

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 17 mar 2011, 21:04

Var det någon som sade "folding kommer inte på tal" ?

Det beror nog på vad man menar med det......

"Vid segling fälls propellern ut när man kopplar in framdriften ”Low” och sedan för spaken ett snäpp tillbaka till ”Charge”. Nu snurrar propellern av vattenrörelsen och hålls utfälld av centrifugalkraften. Om farten är över 4 knop belastas motorn långsamt, som nu är en effektiv generator, genom att ta ut lagom ström från generatorn och omvandla den till batteriladdningsspänning. Strömmen som generatorn kan belastas med, utan att propellern fälls ihop, är en funktion av båtens fart genom vattnet. Strömuttaget och därmed propellerns släpmotstånd är ställbart."

http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Swe/I ... veSwe.html

Men - det är klart - max effektivt är det nog inte........
ole

sten2
Trogen medlem

Inlägg av sten2 » fre 18 mar 2011, 00:31

20 liter diesel är ekvivalent med ca 2000 kg batterier.

consensus skrev:Jo, eldrift är praktiskt och elegant. Men man glömmer lätt att elenergin måste genereras någonstans. Batterier lagrar bara en bråkdel av den energi som finns i en tank diesel. Kan någon räkna ut hur många kilo batterier som är ekvivalent med låt säga 20 liter diesel?

Jag tror dock stenhårt på dieselelektrisk drift i miniatyr, samma princip som på större fartyg. Man installerar en dieselgenerator på lämplig plats i båten, och har en elmotordriven transmission. Däremellan har man en ackumulator som lagrar energi.

Tills vi har löst frågan med bränsleceller eller annan lagring av energi, så tror jag dock inte på eldrift utan någon annan källa till laddning än solpaneler eller vindgenerator. Man kommer in och ut ur hamn på batterierna, men sen är det torsk.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 18 mar 2011, 11:55

ole skrev:Var det någon som sade "folding kommer inte på tal" ?

Det beror nog på vad man menar med det......

"Vid segling fälls propellern ut när man kopplar in framdriften ”Low” och sedan för spaken ett snäpp tillbaka till ”Charge”. Nu snurrar propellern av vattenrörelsen och hålls utfälld av centrifugalkraften. Om farten är över 4 knop belastas motorn långsamt, som nu är en effektiv generator, genom att ta ut lagom ström från generatorn och omvandla den till batteriladdningsspänning. Strömmen som generatorn kan belastas med, utan att propellern fälls ihop, är en funktion av båtens fart genom vattnet. Strömuttaget och därmed propellerns släpmotstånd är ställbart."

http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Swe/I ... veSwe.html

Men - det är klart - max effektivt är det nog inte........
Som sagt, folding är inga problem.
Vi har haft detta i ett år på semester/kappsegling så propellern funkar bra.
Laddningen fick vi dock inte att funke förrän på hösten så hur bra den funkar är svårt att säga.
Dock laddar den enkelt 5A utan märkbart fartsänkning men det är endast testat under korta tider.
En sak som jag funderat på är om man kommer störa sig på att propellern snurrar då man seglar.
I tex lättvind är man van vid att det är tyst och utan vibrationer, roterar propeller så kommer vibrationerna tillbaka.
Kommer man störa sig på det?
Os och oljud slipper man dock :-)
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 18 mar 2011, 21:33

Håkan skrev: En sak som jag funderat på är om man kommer störa sig på att propellern snurrar då man seglar.
I tex lättvind är man van vid att det är tyst och utan vibrationer, roterar propeller så kommer vibrationerna tillbaka.
Om du låser propelleraxeln på något sätt ("lägg i backen", liksom) så lär ju foldingen vika sig direkt. Ingen laddning, men inget väsen heller.
Jag tycker dina erfarenheter låter mycket intressanta. På en litet nimmare välseglande båt som går lätt i vattnet verkar det ju onekligen som en fungerande lösning.
Anders S

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » lör 19 mar 2011, 10:42

Intressant med synpunkter som kommit fram! Elmotor låter mer och mer som ett realistiskt alternativ. Eftersom nuvarande motor i båten är extremt kompakt har jag inte lyckats hitta nåt annat konevntionellt alternativ som skulle gå i utan ganska omfattande ombyggnad gör detta elmotoralternativet än mer lockande.

Återstår kostnadsfrågan -- väntar på offert så får se om det fortfarande är intressant efter det. Tiden för att byta motor i år är förmodligen för kort + drabbats av knäskada så byte får anstå till nästa år, kommer fortsätta samla information och erfarenheter till dess!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 20 mar 2011, 18:11

Anders S skrev:
Håkan skrev: En sak som jag funderat på är om man kommer störa sig på att propellern snurrar då man seglar.
Om du låser propelleraxeln på något sätt ("lägg i backen", liksom) så lär ju foldingen vika sig direkt. Ingen laddning, men inget väsen heller.
Jag tycker dina erfarenheter låter mycket intressanta. På en litet nimmare välseglande båt som går lätt i vattnet verkar det ju onekligen som en fungerande lösning.
Givetvis kan man fälla in propellern så att det går fort...
Så har vi gjort 99% av tiden eller nåt.

Elmotor passar nog "bättre" seglar och inga heffaklumpar men det kan ju ett rejält elverk lösa ;-)

Ha det / H
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 20 mar 2011, 18:13

richardk skrev:Intressant med synpunkter som kommit fram! Elmotor låter mer och mer som ett realistiskt alternativ. Eftersom nuvarande motor i båten är extremt kompakt har jag inte lyckats hitta nåt annat konevntionellt alternativ som skulle gå i utan ganska omfattande ombyggnad gör detta elmotoralternativet än mer lockande.

Återstår kostnadsfrågan -- väntar på offert så får se om det fortfarande är intressant efter det. Tiden för att byta motor i år är förmodligen för kort + drabbats av knäskada så byte får anstå till nästa år, kommer fortsätta samla information och erfarenheter till dess!
Skicka ett pm om du vill ha personlig kontakt.
Bor i Skåne om du vill provsegla.

Mvh / H
Håkan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 mar 2011, 19:02

Håkan skrev:Elmotor passar nog "bättre" seglar och inga heffaklumpar men det kan ju ett rejält elverk lösa ;-)
Det intressanta här (för heffaklumpar, dvs större segelbåtar) är hybriddrift: Om man räknar på vad "normaldrift" innebär, så finner man (i mitt fall) att den ordinarie 50-hästaren nästan aldrig används med mer än 1/4-del av det maximala effektuttaget , kanske t o m mindre. Detta vet man om man rälnar baklänges på bränsleförbrukningen. (Det går bra att köra på dellast utan sotig motor, eftersom effekttuttaget på "lagom varv" ändå kan innebära att man kör i ett bra område avseende temperatur, förbränning etc etc). Det intressanta är då att om man sätter en betydligt mindre diesel kombinerad med en 15 HK elmotor i en hybridkonfiguration, så kan man få fördelen av att köra endera motorn (el då man har el och inom batteriernas kapacitet, diesel då elen är slut eller då man transporterar sig längre än "el-radien"). Mne, man kan också kombinera de två motorerna om man en kort period behöver rejäl effekt, för manöver eller för att under någon timme gå extra fort (motström i hamninlopp, passager, tidvatten eller bara fruktansvärt stark motvind i ett för segling olämpligt läge.

Hybridtekniken lär ju utvecklas, framförallt för att få de stryktåliga batterier som krävs.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » tor 24 mar 2011, 09:24

Har inte tittat på sailguide på länge, men såg denna tråd.

Anders S skrev om Göta kanal. Jag sa till Stefan Larsson att "tanken på Göta Kanal får man skippa", men då påpekade han hur totalt fel det var tänkt.

Väntan vid diverse broar och slussar gör att man inte kan åstadkomma mer än som allra mest 6 timmars gång per dag, troligen mindre, och det finns ju ström i alla hamnar, så man börjar varje dag fulladdad. Ibland när jag pratat med folk brukar jag litet vulgärt berätta vad min fru sa när vi gled fram i ett riktigt pastoralt landskap: "Anders, kan vi inte lyfta upp fendrarna, del låter så mycket om dem!".

Så har ni dieselåkare aldrig tänkt!

Men man ska inte ha någon övertro, eldrift passar bäst seglare som seglar.

Min gamla el-Tetis är ju numera såld och ligger på Donsö och jag är flerskrovsdåre, men det är ju en annan historia...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 mar 2011, 10:58

AndersJ skrev: Väntan vid diverse broar och slussar gör att man inte kan åstadkomma mer än som allra mest 6 timmars gång per dag, troligen mindre, och det finns ju ström i alla hamnar, så man börjar varje dag fulladdad.
Du pekar ju ut knäckfrågan direkt: Om man vill transportera sig med elmotor längre sträckor måste man tillföra energi, om inte konstant, så ytterligt ofta.

En segelbåt KAN vara vettig att elmotorisera, om den seglas! Men kan man inte segla (för det mesta) blir det mindre bra. Anledningen är att den energi man använder går en stor omväg till propellern om man kör på batterier som laddats via nätet och elgenerering på marginalen (den strömmen i använder i båten) går fortfarande via kol eller fossila bränslen. Med den ekonomi vi har nu på solceller, vindmöllor och slikt har vi inte effekt nog för att ens i intermittent drift hålla elmotorn igång med bara dessa. Så hamnar med eluttag är viktigt på Göta Kanal.

Det betyder givetvis inte att det är fel eller dåligt att gå Göta Kanal, men det är bara möjligt med hård laddning av batterierna varje dygn. Antagande: En lättdriven båt, en HK räcker till "nästan 5 knop" (påbjuden GötaKanal-hastighet), systemspänning 48 V. Detta ger ungefär den här energibalansen: Man gör av med 200 AH under sex timmar och genast man förtöjt får igång laddning, så måste man ladda tillbaka det man tagit ut, dvs ca 220-230 AH (verkningsgraden). Man kan ladda med 10 % av batterikapaciten, brukar man säga, och det innebär att vi behöver trycka på med 15A, ungefär (det är inget problem). Nöjer vi oss med att ta ut till 50% kvarvarande kapacitet av batterierna och räknar med att ladda till 90 % när vi tankar på natten så vill vi ha en batteribank på ungefär 5-600 AH, vlket innebär att det handlar om ca 40 st 60A-batterier av standardmodell. Vikten blir väl i runda slängar 1200 kg (30 kg/st). Vips förstår vi att mer lämpade batterier behövs, batterier som tål att vi tömmer dem och laddar dem hårt (typ, eltruckbatterier) och då ljusnar det med plats och vikt. Men 4-500 kg batterier och nattlig laddning i minst 12 timmar varje dag man kör båten längs kanalen, skulle jag tänka mig blir nödvändigt, även om man ekonomiserar, inte kör hela dagen etc etc.

Men du hade alltså gått kanalen? Hur skilde sig din verklighet från denna denna teoretiska modell ?

(Håkan har ju redan berättat att man klarar sig mycket bra med eldrift på "fritt vatten")
Anders S

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » tor 24 mar 2011, 11:53

Jag hade 4 st 12 V 110 Ah-batterier, dvs 24 V 220 Ah.

Då hade jag OZ:s quickshift-reglage, vilket innebar att det enda möjliga driftsfallet var "ekonomifart", dvs ca 600 RPM, 12 V, ca 45 A och 3,5 knop. Jag gjorde nog aldrig av med mer än halva batterikapaciteten under en "kanaldag".

Senare bytte jag till sex batterier och OZspeedShift, dvs steglös fartkontroll, eftersom jag dels tyckte att det var smart att mer exakt kunna reglera och dels eftersom det ju faktiskt var jag som anpassade den åt OZ med lämplig kringelektronik.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 mar 2011, 12:45

Tackar för den inputen. Med 45A och 24V får jag det till ca 1000 W effekt, mindre än en Hk. Tömde du batterierna till hälften (som ju är bra) bör du i verkligheten antingen kört bara två-tre timmar, eller (som jag hellre tror) dels kört intermittent (slussar, broar, väntetider - batterierna återhämtas också, inte bara sparas) och dessutom har båten gått snålare i den lugna farten.

Hur mycket väger din båt?

Det vsar ju att om man tänker om en smula börjar eldrift bli något att diskutera, i alla fall för "sanna seglare"...
Anders S

Skriv svar