Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av AndersJ » tor 24 mar 2011, 12:50

Jepp, det kan väl vara en lämplig knorr på den skriftväxlingen.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av peterh » tor 24 mar 2011, 13:09

Om vi har batteribankar i den storlek som hittills diskuterats kan man spara in
på gasolanläggning och köra uteslutande med elspis/micro/vattenvärmare.
Kanske inte så stor besparing i vikt men en stor förbättring av säkerheten ombord.

Men för värmeanläggning i båten har jag svårt att få batterier att räcka till,
där behövs (nog) dieselvärmare eller, för den sportige, vedkamin.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av bosseh » tor 24 mar 2011, 16:06

Nu får jag visserligen 24V/45A till ca 1,5 hkr (ca 1,3 hkr på axeln med elmotorns verkningsgrad) men runt en hkr verkar ge drygt tre knop för en mindre segelbåt. Våta batterier kan laddas med upp till 25% av sin kapacitet, alltså <55A i detta exempel. En laddare på 24V/50A drar ca 1,4 kW vilket borde gå att klämma ur en elstolpe. Så en lunch och en liten tupplur så borde batterierna vara fit för ytterligare en omgång på kanalen.

Mina gissningar är att jag behöver max 1,5 hkr i 20 min för att ta mig ur hamn, troligen mindre än 15Ah@24 V. 200Ah skulle gott räcka för hamn + lite körning vid ankring. Övrig förbrukning, kyl, intrument etc klarar solpanelerna av.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av AndersJ » tor 24 mar 2011, 16:56

Nej, med 45 A menade jag ström i motorn vid 12 V över motorn, räknat på 24 V-banken blir det hälften.

För "finmanövrering" en stilla kväll bland stock och sten så är lämplig effekt under 1 kW. Vid låga varvtal är verkningsgraden i hela kedjan kp/VA hög. En tydlig skillnad mot manövrering med fossilmaskiner är att dragkraften är momentan, behöver man slå stopp och ger full back så har man dragkraften på mindre än en sekund, det påminner väl närmast om ångbåtsmanövrering.

Jag lånade ut båten till en gammal klasskamrat som jag seglat med och som har krånglat sig in i många grunda naturhamnar och hans omedelbara observation var att man kunde prata i normal samtalston med den som stod i fören och ansvarade för "decimeterlotsningen".

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av S-B A-son » tor 24 mar 2011, 20:19

Vi gick Dalslands kanal i somras. Vi låg still i Bengtsfors ett par dagar när dottern fick öroninflammation och sprängd trumhinna. Mindre kul.

Några platser från oss i den mycket glest befolkade hamnen låg en Vindö 30'a. När hon gick förstod jag att båten hade elmotor.
DSC_0007 Vindö elmotor.jpg
Elektrisk Vindö
På Dalslands kanal blir det inte mycket segling eftersom det dels handlar om grävd kanal, och dels och framförallt har vinden tagit semester. Det blåser helt enkelt väldigt lite. Men planerar man sin segling(?) efter var det finns möjlighet att ladda sina batterier så fungerar ju bevisligen elmotoralternativet där också.

mvh Sven-Barry

sten2
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 01:03

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av sten2 » mån 04 apr 2011, 20:57

Nu tror jag att storfiskarn har varit framme. Min gummijolle går saktare än 3,5 knop med 0,5 kW motor.
AndersJ skrev:Jag hade 4 st 12 V 110 Ah-batterier, dvs 24 V 220 Ah.

Då hade jag OZ:s quickshift-reglage, vilket innebar att det enda möjliga driftsfallet var "ekonomifart", dvs ca 600 RPM, 12 V, ca 45 A och 3,5 knop. Jag gjorde nog aldrig av med mer än halva batterikapaciteten under en "kanaldag".

Senare bytte jag till sex batterier och OZspeedShift, dvs steglös fartkontroll, eftersom jag dels tyckte att det var smart att mer exakt kunna reglera och dels eftersom det ju faktiskt var jag som anpassade den åt OZ med lämplig kringelektronik.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Håkan » tis 05 apr 2011, 08:05

sten2 skrev:Nu tror jag att storfiskarn har varit framme. Min gummijolle går saktare än 3,5 knop med 0,5 kW motor.
Det låter långsamt...
Levererar motorn 0,5kW eller står det bara det på motorn?
Hur många amperer ger motorn vid full drift?

Vi har ungefär samma data som Anders beträffande förbrukning/fart.

Mvh / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Berra2 » tis 05 apr 2011, 09:42

jag tycker detta är en mycket bra utveckling, på många sätt. Det är i längden bra för miljön om vi gör av med mindre diesel, det blir tystare på fjärdarna och i vikarna och vi blir mindre beroende av de dominerande motortillverkarna.
utvecklingen är härlig på det sättet att den verkar till viss grad drivas av små inovativa företag och privatpersoner som småmekar i sina egna båtar för att de vill bort får dieseldunk x 2. forsätt så.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Anders S » tis 05 apr 2011, 10:52

Håkan skrev:
sten2 skrev:Nu tror jag att storfiskarn har varit framme. Min gummijolle går saktare än 3,5 knop med 0,5 kW motor.
Det låter långsamt...
Levererar motorn 0,5kW eller står det bara det på motorn?
Hur många amperer ger motorn vid full drift?

Vi har ungefär samma data som Anders beträffande förbrukning/fart.

Mvh / H
Inget uppseendeväckande alls. Gummijollar är djävulens påfund, ur perspektivet lättdrivna och energisnåla. En HP eller AndersJ:s katamaran bromsas inte nämnvärt av vågmotståndet i 3.5 knop och har visserligen mer friktion, men formen och längden har de.

En gummijolle av standardtyp är väl 3 meter lång och närapå lika bred. Den har mycket våt yta och en nominell skrovfart (roten ur LVL *2. 2 för att den är kort och tjock, 3 om den är slank och smäcker) under tre knop. Maxar man sin elutombordare på 0.4 häst (0.5 Kw) kanske man kan pressa den till 3.5 knop, jag tycker det låter mkt bra! (Jag har en tvåhästare på min, den går inte fortare!) Sänk farten till roddfart (två knop) och min spådom är att strömförbrukningen minskar betydligt.
Anders S

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av jansan » tis 05 apr 2011, 16:54

Tycker detta liknar flum!
Elmotor kan ju aldrig ersätta en diesel/bensin-motor.
Ok om man har obegränsad tid och klarar vindstilla under längre tid men då begränsas ju användandet då man vid segling har i beräkningar att det kan bli vindstilla.
Då startar man utombordaren och kommer fram. Eldrift...jasha hur långt kommer man då???

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Håkan » tis 05 apr 2011, 17:17

jansan skrev:Tycker detta liknar flum!
Elmotor kan ju aldrig ersätta en diesel/bensin-motor.
Ok om man har obegränsad tid och klarar vindstilla under längre tid men då begränsas ju användandet då man vid segling har i beräkningar att det kan bli vindstilla.
Då startar man utombordaren och kommer fram. Eldrift...jasha hur långt kommer man då???
Intressant...
Definiera flum.
Vi har haft vår båt i 1 år nu och seglat några hundra distans (1000?) från Danmark i söder till Bohuslän i Norr.
Inte särskilt långt men ändå...

Hur ofta är det helt vindstilla?
Vi har gått ca 15min då vi inte hade vind men det är allt.

Jag tror det handlar om prestanda på båt och kompetens hos seglarna.
En dålig båt med dåliga segel och oerfaren besättning tröttnar nog snabbt på en elmotor skulle jag tro... :wink:

Som sagt, definiera flum.
Vi har ingen annan motor på vår 34-fotare och det funkar.
Sen passar det inte alla, så är det.

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Berra2 » tis 05 apr 2011, 17:47

Ibland känns det som avfärdandena kommer litet fort. Och bryskt.
Det är så att för de flesta så fungerar inte kombinationen batterier + elmotor som enda lösning. Så är det.
Men, det som gör partiell eldrift möjlig är att ha en dieselmotor som laddar batterierná när det behövs. Hybriddrift. Ett sådant system kan fungera för de allra flesta seglarna och leder till att dieselmotorn behöver gå väldigt mycket mindre.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av bosseh » tis 05 apr 2011, 23:38

För några decennier sedan hade nästan inga segelbåtar motorer. Hm, undrar hur det gick? De hade säkert varit överlyckliga för en elmotor och lite batterier.
Det kan vara kul att under sommaren utvärdera hur mycket man egentligen behöver motorn. I synnerhet om man betänker hur mycket dieselmotorn kostar ...

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Perra » ons 06 apr 2011, 07:04

Ett intressant instrument är gångtidräknaren till motorn.
I mitt fall har motorn gått 300 timmar på 20 år
Det ger c.a 15 timmar per år, omräknat till 75 dm.
Årlig distans på loggen C.a 1000 dm.
Skulle säkert klaras galant med eldrift i stället.
Segla vackert.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av gvs » ons 06 apr 2011, 07:24

Jag skulle säkert oxå klara mig galant. Kan under förra året räkna till tre tillfällen då jag kört länge för motor:
3h i stiltje för att jag ville komma fram, hade kunnat vänta - var ju mitt i semestern.
3h i stiltje på väg hem från westervik shorthanded, hade varit jobbigt att bli fast på havet, men jag hade ju kunnat sticka inomskärs då vinden dog och sökt hamn.
1h i 10 meter motvind och 3knop motström under ölandsbron - det är väl denna som skulle blivit problemet, fast det hade ju gått att lösa.

Är faktiskt väldigt lockande....

Skriv svar