Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av richardk » tis 01 mar 2011, 13:45

Går i motorbytsefunderingar och har svårt att släppa tanken på elmotor.. Känns som ett lockande alternativ med förhållandevis enkel installation, kompakt i storlek och enkelt underhåll. Men, är lite nyfiken på att höra synpunkter från er som redan tagit steget till eldrift, är ni nöjda? Om inte, vad saknar ni mest? Räckvidden? Kraft i motvind? Annat?

Hur man använder båten spelar såklart stor roll om elalternativet ska fungera. Själv har jag båten på svaj i hemmahamn ( dvs ingen laddmöjlighet där..) och seglar i princip alltid när jag är ute med båten och motorn kommer mest användas in och ut ur hamn. Men har en transportsträcka på ca 5-10 distans från vår- och höstplats till sommarplats där motorgång är ett krav (genom Skurusundet/Baggenstäket). Mycket längre än så går jag egentligen aldrig för motor. Seglar helst till naturhamnar men kan tänka mig gästhamn nån gång emellanåt för att fylla på batterier. Båten är av långsmala typen ca 11,50x2,45, depl ca 4 ton, lys ca 1,15. Ladda via propeller under segling kommer att vara ett krav men vid vilken fart kan man räkna med att man får ett hyfsat laddtillskott?
Enda strömförbrukare av betydelse ombord är navigator + ev kyl. Är elmotor ett realistiskt alternativ i mitt fall?

-Synpunkter och erfarenheter önskas!!

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Ridax » tis 01 mar 2011, 15:17

Skulle nog inte kunna tänka mig en helt elektrisk lösning, möjligtvis en elmotor kombinerad med en diesel-laddare, dvs någon typ av hybrid. Besvärligt med laddning, speciellt om du ligger på svaj. Hur kul är det att använda propellern för laddning under segling, stoppar väl upp lite grann i alla fall och folding kommer ju inte på frågan i alla fall :lol:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Lasse L » tis 01 mar 2011, 17:50

Komplettera elmotorn med en aktersnurra, som normalt ligger "nerpackad", och eller ett litet elverk.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 829
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Fredrik » ons 02 mar 2011, 20:02

Ett litet elverk har ju ungefär samma storlek och vikt som ett batteri, det skulle jag nog välja istället för att ha en massa batterier i reserv. Till 90% kommer du antagligen inte att använda elverket, men behöver du gå en längre sträcka är det bra att kunna rycka igång det och slippa planera din semester efter var det finns el på bryggorna...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Håkan » lör 12 mar 2011, 19:22

Efter 1 år med elmotor och foldingpropeller

Funkar elmotor på en segelbåt? - Tveklöst, vi har transportseglat vår båt Lysekil - Råå, semesterseglar Råå-Bohuslän-Råå och lite lokalt runt omkring Råå
Funkar elmotor som en vanlig motor? - Nej, det kan man inte förvänta sig heller. En full dieseltank innerhåller väldigt mycket energi som inte går (realistiskt) att lagra mha batteri på en segelbåt i dagsläget. Man kan tex inte stånga sig mot vinden hur länge som helst. Att komma in och ur hamn är normalt inga problem även om våghöjden och vinden börjar närma sig otrevliga proportioner...
Man kan inte heller räkna med att gå många timmar i hög fart vid stiltje.

Det positiva är dock:
Minimal miljöpåverkan -Visst kan tillverkning av batteri diskuteras men det tänker jag inte gå in på
Enkelt, smidigt - Bara att slå till spaken
Billigt - Samma inköpskostnad men ingen service eller bränslekostnader
Underhållsfritt - I princip
Coolt - Att ljudlöst glida in till tex Marstrand en högsommardag men en cool båt, justa segel och elmotor märks...

Hur har vi använt båten då:
Transportsegling söderut 115Nm - Inga problem, vi hade vind...
Transportsegling norrut 115Nm - Vi hamnade i stiltje i ca 1 timme då vi gjorde lunch och sedan började gå på halvfart i ca 15 min innan vinden kom tillbaka.
Semestersegling - Vi låg nog aldrig utan landström längre än en eller två dagar i följd. Inte för att det var nödvändigt att ladda utan för att man blir bekväm och använder vattenkokare mm ombord. Vi har enbart LED-lampor ombord, supersnål kyl så det är i princip endast motorn som drar ström. Vi använder en handhållen GPS som laddas mha landström eller 12V uttaget
Vädret var inte jättefint och då uppskattar man en gästhamn mer.
Lokala seglingar/kappseglingar i Skåne – In och ut ur hamn bara

En vanlig dag in/ut ur hamn gör man kanske av med ca 5-10% av kapaciteten
Som mest (3 dagar utan någon som helst laddning) har vi kommit in med 25% förbrukat av 6 batteri med 600Ah dvs ca 150Ah
Under hela sommaren funkade inte laddningen utan vi fick en ny enhet efter semestern.
Laddning har vi inte så stor erfarenhet av men vi laddar 5-7A lätt utan märkbar fartminskning och detta då med en ”race” foldingpropeller.
Vi har även diskuterat att köpa ett elverk men avstått då det hittills inte behövts, hur vi gör framöver vet vi inte.

Så efter din beskrivning så tror jag det funkar klockrent.
Vi är dock osäkra om vi skulle haft en Oz Twin istället för en Single då vi tycker toppfarten inte är vad vi förväntade oss. Vi hade dock en tamp i propellern som kan blivit skadad. Den är dock servad nu.
Vår båt väger liksom er 4 ton och vi gör 5,5 knop i full fart med en single.
Har ni frågor så återkom
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11279
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Anders S » lör 12 mar 2011, 23:59

Något att tänka på: En elmotor och vettig batteribank kostar säkert 50 papp tillsammans med nödig laddare och en del annat plock, solpamneler och liknande. Då får man det sådär fint som Håkan beskriver. För att slippa tänka på om det verkligen kan gå sådär bra varje gång man skall transportera sig är det inte jättedyrt att gardera sig.

Hemgjorda Hybriden: Ett INVERTERELVERK (så man inte dödar båtens egen dyr&fin-laddare) Därefter stuvar man dessa, och (förhoppningsvis) behöver man inte ta fram dem.... Men OM man kör slut på batteri eller behöver ta sig (sakta, 3-4 knop) hemåt i långvarig stiltje, så kan man det. (de 8 A eller så som finns för 12V är i sammanhanget inget, man behöver ta ut strömmen från 220V-delen för att få det att fungera. Eftersom man bara gör detta i stiltje kan man ha elverket på däck, utan problem.

Nödsnurran: En begagnad tvåtaktare på fyra hästar och ett motorfäste som man (tillfälligt) sätter på badplattformen eller i akterspegeln (det finns så gott som märkliga skenor för sådana).

Hela poängen är att man enkelt kan ta bort nästan hela osäkerheten med elbrist för en i sammanhanget tämligen liten slant, och så ändå ha elmotorfördelarna 99 % av tiden ombord (eller 100 om man heter Håkan, recensionen pekar onekligen på att man kan vara fundersam helt i onödan. Men man vill kanske gå Göta Kanal? )
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av matz » sön 13 mar 2011, 07:33


Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Berra2 » sön 13 mar 2011, 10:54

Jag tror detta är framtiden. Om en tid har alla nya segelbåtar el-motor. En del utan men de flesta med någon form av elverk. Frågan är bara när den tiden kommer.
Fördelarna är ju hursomhelst stora: tystnaden, driftkostnaden och de olika formerna av miljövänlighet. Hittills är investeringskostnaden större än för dieselmotor, om man ska ha lika kraftig motor och elverk som ger samma rörelsefrihet. Men när inköpet väl är gjort är ju driftskostnaden väldigt låg. Och priserna är på väg ned.
Men, många av oss, både som nybåtsköpare och investerare i ny motor är konservativa, så därför dröjer det en tid innan det blir det vanligaste segelbåtsvalet.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av consensus » sön 13 mar 2011, 13:33

Jo, eldrift är praktiskt och elegant. Men man glömmer lätt att elenergin måste genereras någonstans. Batterier lagrar bara en bråkdel av den energi som finns i en tank diesel. Kan någon räkna ut hur många kilo batterier som är ekvivalent med låt säga 20 liter diesel?

Jag tror dock stenhårt på dieselelektrisk drift i miniatyr, samma princip som på större fartyg. Man installerar en dieselgenerator på lämplig plats i båten, och har en elmotordriven transmission. Däremellan har man en ackumulator som lagrar energi.

Tills vi har löst frågan med bränsleceller eller annan lagring av energi, så tror jag dock inte på eldrift utan någon annan källa till laddning än solpaneler eller vindgenerator. Man kommer in och ut ur hamn på batterierna, men sen är det torsk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11279
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Anders S » sön 13 mar 2011, 14:08

Jo, men då är nyckeln just de grepp som tas - att bygga bra seglbåtar. Givetvis är omvägen över kraftverk och laddning via el från land rätt meningslösa ur "miljötänk" - det är ju redan nu många KW-timmar som genereras via diesel och den omvägen ombord på en "miljöseglare" är inte meningsfull.

Allt handlar om driftprofil. Förvandlar vi våra motorseglare till renodlade segelbåtar,fäster mer vikt vid seglingsförmågan, vår egen skicklighet att segla och att attityden att båten verkligen skall seglas så behöver vi kanske inte köra motorn. Jag går till mig själv: jag kör motorn för att det är bekvämt, jag skall hinna, en tid skall passas etc etc. Det kan till och med tänkas att det passar bra att ladda litet batterier... För att ladda batterier skulle en liten 7-hästare räcka finfint, och en sådan räcker för att glida fram i fyra knop i vindstilla, när en 50-hästare behövs för att hålla 6 knop i motvind och motsjö...

En segelbåt som kan seglas i knepiga lägen och en inställning hos brukarna som innebär att seglandet är huvudsaken och målet med resan, inte att målet är komma fram på viss tid - så är vi nästan där. Att sedan vispa till litet med motorn de sista 200 metrarna in till en kanske trång bryggplats eller knuffa fören fram eller tillbaka med en bogpropeller kostar inte särskilt mycket - det skulle man enkelt ladda tillbaka med vind och sol.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av toaen » sön 13 mar 2011, 14:59

Anders S skrev:
Hela poängen är att man enkelt kan ta bort nästan hela osäkerheten med elbrist för en i sammanhanget tämligen liten slant, och så ändå ha elmotorfördelarna 99 % av tiden ombord (eller 100 om man heter Håkan, recensionen pekar onekligen på att man kan vara fundersam helt i onödan. Men man vill kanske gå Göta Kanal? )
Göta Kanal måste väl va den optimala sträckan att gå med elmotor - eller!?

"21 gästhamnar ingår i kanalavgiften. När du löser Göta kanalbiljett ingår ett förmånligt gästhamnspaket i avgiften: Göta kanals 21 gästhamnar inkl. dusch/WC och elplatser (begränsat antal). Du kan ligga 5 dygn per hamn utan avgift." ( http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/artiklar/Priser/
)
tommy
som funderade på elmotor till sin förra båt
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av bosseh » sön 13 mar 2011, 16:09

Eldrift är realistiskt. En vanlig (inombords-)elmotor är PMG-132, pankaksmotor med bra verkningsgrad som kan ge nästan 10 hk, pris drygt 7000 kr. Oftast måste man växla ner motton m h a kuggrem. För att kunna ta ut full effekt krävs 72 V, för halv effekt räcker det med 36 V. Motorn är lite standard så det finns flera olika fartreglage på marknaden. Alternativet är en motor av utombordartyp. Nackdelen är att de har en lägre verkningsgrad. Det som kommer är "pod"-motorer, vridbara och kanske infällbara. Oavsett typ lär man behöva en spänning som är högre än vanlig 12 V. Solpaneler kan man seriekoppla för att få rätt spänning. Regulatorer, precis som generatorer etc finns hos sol-vind-vatten butikerna, främst i USA. Det finns även bra omvandlare för att få 12V till kyl etc.
Men ska man ha eldrift så måste man ha något som kan producera kraft när man behöver den. En vanlig snurra kan vara ett alternativ men ett elverk är vettigare. Ett enkelt elverk kan man bygga av en gräsklipparmotor och generator. Det finns också kinesiska (=billiga) luftkylda dieslar från 3 hk.
Mitt framtidsprojekt är "ubåtsdrift" dvs en elmotor mellan diesel och propeller med koppling på vardera sidan om elmotorn. Med bryggström kommer det vara sällan diesel behövs vilket bör förlänga livet på dieselmotorn.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Eilean » sön 13 mar 2011, 16:30

bosseh skrev:.... Solpaneler kan man seriekoppla för att få rätt spänning...
Lättare sagt än gjort. Att seriekoppla ett halvdussin paneler utan att få en avsevärd eller kanske förödande effektminskning eftersom någon del av någon panel i princip alltid hamnar i skugga är inte lätt på en segelbåt.
Det är oftare lät att se lösningarna. Men svårare att genomföra dem i praktiken...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av Lasse L » sön 13 mar 2011, 17:03

bosseh skrev:Eldrift är realistiskt. En vanlig (inombords-)elmotor är PMG-132, pankaksmotor med bra verkningsgrad som kan ge nästan 10 hk, pris drygt 7000 kr. Oftast måste man växla ner motton m h a kuggrem. För att kunna ta ut full effekt krävs 72 V, för halv effekt räcker det med 36 V. Motorn är lite standard så det finns flera olika fartreglage på marknaden. Alternativet är en motor av utombordartyp. Nackdelen är att de har en lägre verkningsgrad. Det som kommer är "pod"-motorer, vridbara och kanske infällbara. Oavsett typ lär man behöva en spänning som är högre än vanlig 12 V. Solpaneler kan man seriekoppla för att få rätt spänning. Regulatorer, precis som generatorer etc finns hos sol-vind-vatten butikerna, främst i USA. Det finns även bra omvandlare för att få 12V till kyl etc.
Men ska man ha eldrift så måste man ha något som kan producera kraft när man behöver den. En vanlig snurra kan vara ett alternativ men ett elverk är vettigare. Ett enkelt elverk kan man bygga av en gräsklipparmotor och generator. Det finns också kinesiska (=billiga) luftkylda dieslar från 3 hk.
Mitt framtidsprojekt är "ubåtsdrift" dvs en elmotor mellan diesel och propeller med koppling på vardera sidan om elmotorn. Med bryggström kommer det vara sällan diesel behövs vilket bör förlänga livet på dieselmotorn.
Då kanske denna är lösningen?
http://viewer.zmags.com/publication/0d3 ... d3b4ae2/32
Axelgenerator.gif

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Elmotor i segelbåt - erfarenheter?

Inlägg av bosseh » sön 13 mar 2011, 18:21

Eilean skrev: Att seriekoppla ett halvdussin paneler utan att få en avsevärd eller kanske förödande effektminskning eftersom någon del av någon panel i princip alltid hamnar i skugga är inte lätt på en segelbåt.
Sant, men problem är till för att lösas. Ett exempel från en sommarstuga:
Erforderlig effekt från solpanelerna beräknades till 24V/100 W (genomsnitt > 900Wh/dygn under sommaren). Två 100W/12V paneler blev för svårplacerade, istället valdes 10 st a 20 W. Det totala priset blev något lägre med 20W panelerna pga mängdrabatt! Men det fina är att man på köpet får en betydligt mindre känslighet mot partiell skuggning.
I Sverige har vi även en stor fördel av den stor andelen indirekt ljus.

Skriv svar