Forgus 35 - känner du till någon?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
F35
Rookie

Forgus 35 - känner du till någon?

Inlägg av F35 » ons 26 jan 2011, 23:28

Ohojsan! Jag håller på och letar efter alla de Forgus 35:or som byggts, undrar var de finns, vad de heter och vem som är ägare etc, samt årsmodell, segelnummer, produktionsnummer, ombyggnationer, bilder och annan information. Har hört att det är 26-28 st byggda och jag har hittat 21 st. En i Danmark, två i Tyskland, fyra i Norge och resten i Sverige.
De byggdes mellan 1977 och 1983, någon har sagt att det började redan 1976.

Vet du något - du behöver inte äga någon själv - så berätta för mig. Finns på LarsFje snabel-a gmail punkt com (du förstår kanske varför jag skriver så konstigt; det är för att inte belägras av spam).

Jag är även intresserad av historisk information, typ att du vet att det fanns en med det namnet i den hamnen på 80-talet.

Vore jätteroligt om du kan hjälpa till, liten info eller stor info, de är lika välkomna! Det ska sedan bli ett nätverk för oss som har dessa gamla damer och en nätsida för intresserade, har jag tänkt. Tack på förhand!

\\ Lasse Fjelddahl

marcusli
Platinamedlem

Re: Forgus 35 - känner du till någon?

Inlägg av marcusli » tor 27 jan 2011, 09:16

http://sv.wikipedia.org/wiki/Forgus

Det fanns en 35a till salu på blocket nyligen, vitt skrov med blå rand i halland(?) någonstans har jag för mig.

I Lagunens småbåtshamn, malmö ligger en också.

Gör en hemsida för alla Forgus, inte bara 35:an! Det vore intressant - jag har en del material, gamla broschyrer på PDF et.c.
Seglar Forgus 321 - 1992

F35
Rookie

Inlägg av F35 » fre 25 feb 2011, 00:13

Hej!
Du har rätt i att det nyligen fanns en till salu. Det var nog Gorm. Vet inte om den är såld ännu.
Den i Lagunen är L'amie.
Det har blivit svårare och svårare att hitta de resterande exemplaren.

Jo, en sida för alla Forgus vore nog bra, men jag gapar inte över för mycket, utan börjar smått, sedan kan det utökas när jag hittat formen.
35:an är ju baserad på 31:an, som ju blev en 321, som du vet. Ur 35:an utvecklades 36:an och sedan 37:an och 38:an, så visst hänger de ihop på många sätt och vem vet, kanske blir det en mer allomfattande sida. Däremot blir det kanske svårare att hålla ihop och hålla reda på alla. Eller också så passeras den kritiska massan, så att sajten blir självgående, vem vet.

Tack, Marcus, för att du svarade.
\\ Lasse

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 25 feb 2011, 08:57

Det gamla statliga båtregistret är offentlig handling och förvaltas av riksarkivet. Det är bara att ringa eller maila dit och fråga. Har du dessutom något gammalt registreringsnummer på en Forgus 35 typ BDP09 (min gamla havsfidra) så underlättar det ju identifieringen av båttypen. Begär att få utdrag ur registret på samtliga båtar mailat till dig i EXCEL-format. Om dom protesterar beträffande personnummer, som de gör ibland, kan du be att de tar bort personnumren.
http://www.riksarkivet.se/

SXK´s matrikel från 1990 tog upp 9 st båtar. Nu tittade jag bara på sammanställningen för båttypen. Sen går man till varje specifik båt och får då namnet på ägaren och därefter till medlemsregistret och får åtminstonne orten där ägaren bor. Ett pillejobb, fast det är väl ur min synpunkt inte så farligt.

Har själv gjort en sammanställning på Vagabond 31, L32, Stor och havsfidra, så det är åtskilliga timmar jag har tillbringat på SXK`s kansli både i Göteborg och Stockholm, utrustad med laptopp och fört in varje uppgift jag hittat i ett EXCEL-blad.

Man är inte riktigt klok

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

F35
Rookie

Inlägg av F35 » mån 04 apr 2011, 09:24

Tack Tommy, för tipset med Riksarkivet, det hade jag inte tänkt på. Min egen har ju också ett nummer som sitter kvar sedan tidigare ägare. Tror inte att jag pillat bort det. Får titta på foton för att se vad där står, för jag är inte helt säker på minnet.

Vad gäller tipset om SXK-matrikeln är det precis så som jag gjort för att hitta ett tiotal. Först båttypen i slutet, sedan ägaren i mitten, sist adress/tel/callsign i början av matrikeln. Men jag har inte så gamla matriklar, även om jag sparat dem jag fått, av någon anledning (som inte min hustru förstår, hon vill nog gärna att det nautiska biblioteket även ska kunna lämna plats för annat ;-)). Och sedan allt in i excel.
Jag har väl tittat tillbaka till, säg, 2005 eller så. Resten har jag googlat fram på olika sätt. 21 av 28 funna och kontaktade, varav de flesta svarat, är inte så dåligt, men de där sista Forgus 35:orna gäckar mig, förstås. Man undrar var sjutton de är? Hur kan man numera gömma sig i denna internetvärld, där jag annars på sekunder kan skaffa fram personlig info, som man tidigare aldrig hade velat offentliggöra, men som vi alla vänjer oss vid, pö om pö? Vi gör ganska rejäla digitala avtryck med andra ord.
Av det googlade och frågade har jag utökat excelfilen till att bli större och större med fler och fler flikar. Bl a har jag en diger lista över de olika båtarnas utförande och utrustning, ombyggnationer etc, så att vi ska kunna utbyta information om vad som funkar och vad som inte gör det. De olika båtarna har olika tankstorlekar, tankplaceringar, instrumentplaceringar etc, så med info om sådant slipper man uppfinna hjulet gång på gång, om någon annan redan gjort det.

Ditt tips om SXK:s kansli, i mitt fall närmast Västkustkretsens; att leta i deras gamla annaler, det är ju inte så dumt. Ska ta mig dit. De i Sthlm har kanske mer info, får passa på nästa gång jag är där. Nacka Strand, har jag för mig.

Tack för att du svarat, men jag vet inte hur du hinner att vara så aktiv. Själv hinner jag sällan läsa på de olika båtforumen, än mindre skriva.

Se gla' ut!
\\ Lasse Fjelddahl (0733-31 22 06)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 04 apr 2011, 10:51

Det där med att spara på saker och slänga känner jag igen.

Jag slänger i princip aldrig något :evil:

Jag hade samtliga exemplar av SXK`s matrikel sen 1972. När jag började med mina register hittade jag bara matriklar från 1990. Nån gång fick jag väll städdille och slängde alla matriklarna som jag kanske inte tyckte hade något värde.

Jag åkte för jobbets räkning till Kungsbacka ungefär en dag i månaden under flera år. Om mötet inte tog hela dagen försökte jag att ta en timme eller två på SXK`s kansli "Vita Gaveln" på "Nya varvet". Nu har de ju flyttat till Långedrag.

De har samma antal matriklar i Göteborg, som i Stockholm. Anledningen till att jag varit på Nacka strand är att jag hade två döttrar som bodde i Stockholm och även haft segelbåt där i fem år. Har man sen börjat med ett sånt arbete så kan (i varje fall inte jag) låta bli att ta tjangser att föra det framåt. Detta bevisar ju att man inte är riktigt klok. :mrgreen:

Nu för tiden är jag kanske inte så aktiv, snarare tvärt om. De senaste 10 åren har jag lidit av nån form av kronisk trötthet och orkar jobba i ett par timmar, sen måste jag vila minst lika länge. Det är i slutet av dessa vilopauser som jag ägnar mig åt datorn och internet. Det är för och nackdelar med allt, men får försöka göra det bästa möjliga av situationen.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

F35
Rookie

Inlägg av F35 » sön 14 aug 2011, 02:37

Hej, marcusli!
De där broschyrerna på pdf är jag intresserad av. Har du möjligen möjlighet och lust att mejla mig vad du har till larsfje (snabel-a) gmail (punkt) com.

Var det månne du som seglade/körde den 321 som tankade bränsle samtidigt med oss i Myggenäs på Tjörn någon gång i mitten av juli?

M v h \\ Lasse Fjelddahl

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2011, 07:09

Du vet väl att Forgus fortfarande finns kvar utanför Henån, nästan mitt emot Najad-varvet... Kanske de har något material kvar?

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » sön 14 aug 2011, 21:29

Absolut, jag skall se vad jag har i gömmorna. Nix, det var inte mig du såg - min har legat på land hela sommaren. Nyinförskaffat
hus har tagit all tid o fokus - och med tanke på vårt fatastiska sommarväder är jag snudd på lika glad för det..... :wink:

Jag pratade förresten med Henrik Åhman på Forgus för något år sedan då jag var på jakt efter ett elschema till min båt, han sa då att det fanns en massa material hos dem men jag fick intrycket att det inte var särskilt väl sorterat.... Hör med honom vet jag - du hittar hans nummer på manholm.se vet ej om varvet finns kvar eller slutgiltigt gick omkull för något år sedan i finanskrisen.
Seglar Forgus 321 - 1992

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2011, 21:33

Jag pratade och hälsade på Hnrik i våras och då fanns det i alla fall verksamhet igång. Vet inte om det är tekniskt sett samma bolag som en gång i tiden, men det spelar ju mindre roll om det bara är information man är ute efter.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » sön 06 nov 2011, 20:25

"Gorm av Kållandsö" siktad imorse på joggingrunda i Limhamn.
Seglar Forgus 321 - 1992

Skriv svar