Bästa båttoan?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Bästa båttoan?

Inlägg av Calvados » ons 19 jan 2011, 17:04

Hej, skall sätta in ny toalett samt installera septitank i skutan. Vilken modell skall man välja?
Elektrisk eller manuell?
Har hört att lavac toaletterna skall vara bra, http://www.mailspeedmarine.com/toilet-s ... 5287.bhtml
inte så fasligt dyr heller.
Ja, vad säger sailguide expertisen, ös på=)

Mvh
Olle

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av janne » ons 19 jan 2011, 17:19

Fungerar utmärkt, på 8 år har jag bytt membran i pumpen en gång. För övrigt inget underhåll. Förmodligen båtvärldens bästa toa.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av callisto » ons 19 jan 2011, 21:15

Lavac har bra kvalitet.
En egen favorit är Blake - dyrare än genomsnittet men oxå krångelfri.

Snikköpte dock en billig elektrisk Matromarine när den manuella Jabscon i nya båten hade gjort sitt.
Packningssatsen och reservdelarna jag behövde låg på samma kostnad som nya budget-toan.
Återstår att se om den är prisvärd eller om det j-s. Gör den det vet jag vad det blir.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » ons 19 jan 2011, 21:49

Sällar mig till Lavacs hyllningskör. Har två ombord som jag totalrenoverade för 12 år sedan. Sedan dess har underhållet inskränkt sig till att en gång byta gummibitarna i pumpen på den toa som används allra mest.
Stopp har vi heller inte haft utom en enda gång när en okunnig kvinnlig gäst slängde en tampong. Det var för tufft till och med för Lavac.

En annan fördel är att de är snålspolande - bra om man har tank.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Anders S » ons 19 jan 2011, 22:38

Mina toaletter har vanligen gjort god tjänst, men de elektriska jag haft de senaste åren har (peppar, peppar) givit mindre bekymmer än de handjagade. Nu har jag en Jabsco eltoa som fungerar fint, och kommer att byta till en likadan på den andra toaletten (mest pga packningslogistik). Den gamla (tio år gammal italienare, med "omöjlig-att-hitta" packningssats) borde kastats ut FÖRRA säsongen, om man säger så (men det blir fint nu, efter totalsanering och uppfräschning. Man lär av misstagen)

Lavac har gott rykte, köp gärna den, men det har inte varit stora problem med Jabscos hand eller elpumpade heller. De gånger det varit problem är det som i Eileans exempel, dvs grovt felaktigt handhavande. Ett litet memento: Eilean berömmer snålspolandet. Det är säkert bra om toan KAN spara på vattnet, men om man inte är i trängt läge vad gäller tömning, så är mycket vatten gynnsamt för att hålla tanken fri från slam och gojamoja. Glöm alltså inte att toa, tank och ventiler är ett samverkande system.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av toaen » ons 19 jan 2011, 23:14

Milo Dahlman har ju en mulltoa i sin nya båt. Det lär ju fungera utmärkt.

Köpte en halvtaskig "sommarstuga" strax norr om Åkersberga för några månader sen. Toaletten var en ganska ny mulltoa. Med den begränsade erfarenhet jag har, är jag faktiskt mycket förvånad hur bra en mulltoa fungerar.

Hade jag vetat det förra vintern när jag monterade septitank i min motorseglare, plus det strul jag hade när jag skulle försöka tömma första gången. Låg med magsjuka i Lysekil. Toatanken full. Sugstationen i Lysekil fungerade inget särskillt. Den låg väldigt besvärligt till och jag lyckades inte suga ur något. Tänkte att då pumpar jag väl ut skiten i hamnen. Nöden har ingen lag. Det visade sig att den ganska nya länspump, även avsedd för toa, som jag monterat för tömning till havet, läckte, så det kom rann ner en hel del skitvatten på kölen och in under oljetanken. Jag slutade pumpa ganska snart och seglade till Kungshamn, där sugstationen ligger bra till - och fungerar.

Som sagt, hade jag vetat hur bra en mulltoa fungerar och att det finns för båtar, så hade jag nog övervägt att montera en dylik i stället. Fast den är en aning hög för att ha i mindre båtar. Priset är ungefär avd en komplett toainstallation med tank kostar.

Den mulltoa som Milo dahlman har, http://sun-mar.us/ecoletmobile.htm

Nu finns det en svensk leverantör också. Milo fick importera sin från Canada http://www.sun-mar.se/1.html
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » ons 19 jan 2011, 23:29

Apropå mulltoa - hur ser regelverket ut egentligen? Kommer man inte ha krav på tank och tömningsanordning ändå? För inte kan jag minnas att Transportstyrelsen nämde alternativet mulltoa i sin utredning om bottoaletter.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av bosseh » ons 19 jan 2011, 23:48

Bästa toa map funktion? Hink! Men kanske inte så kul.

Det som brukar fungera bäst är att ha tanken lägre än toaletten och helst tömma med elpump. Inget "reject" som rinner baklänges ned i skålen, ingen gegga som packar ihop sig mot bottenventilen osv. Elpumpen mal sönder allt och det blir aldrig stopp i tanken.

Lavac har ju rykte om sig att vara problemfri, jag tycker den är lite otrivsam. Men egentligen fungerar de flesta toaletter ganska bra om de får lite underhåll och man använder dem med förstånd. Vill man lyxa till det lite kan man ju investera i en Blake Baby (vad fasen heter den "Baby" för? Finns det en "Big Blake" också?)
Jag noterar att de som köpt en eltoa är väldigt nöjda men man kan inte låta bli att fundrea på hur de funkar efter ett antal år?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Anders S » tor 20 jan 2011, 00:53

bosseh skrev: Jag noterar att de som köpt en eltoa är väldigt nöjda men man kan inte låta bli att fundrea på hur de funkar efter ett antal år?
Jo, jag har en som blev 10 år. Det skulle jag inte låtit den bli, visade det sig utan jag borde bytt packningar ett år tidigare. Baksidan tycks vara att man måste se till att baktryck inte kan förekomma. En ventil att stänga som "backup" till den inbyggda är bra. Nu var det flera svagheter i serie som ställde till det, men straffet blev hårt, och när den sista bastionen mot misstag föll, så kom syndafloden. Det hela involverade en överfull tank som rann baklänges, en båt som krängde 15-20 grader, en häckvåg som höjde vattenlinjen, en öppen sjöventil, en ostängd slangventil och en läckande impeller/backventilklaff. Men allt detta behövde sammanfalla, och det var till slut pumpen och backventilen i toan som fallerade.

Men (poängen); den fungerade finfint till sista dagen vad gällde spolning, tryck, nermalning osv. Men som sagt, backventilen... En allvarlig svaghet är att man bara kan spola om man har ström. Det är egentligen inte riktigt bra, även om man har hink. Kanske blir en Lavac i alla fall....
Anders S

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av naffatS » tor 20 jan 2011, 03:29

Den här är ny och verkar intressant genom att den är snålspolande (1.2 L) och tyst. Jag vet dock inte om den har knivar eller "avfallskvarn".
http://www.batliv.se/article.asp?newsid=1792&comment

Staffan

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av toaen » tor 20 jan 2011, 08:05

Eilean skrev:Apropå mulltoa - hur ser regelverket ut egentligen? Kommer man inte ha krav på tank och tömningsanordning ändå? För inte kan jag minnas att Transportstyrelsen nämde alternativet mulltoa i sin utredning om bottoaletter.
Det finns ju ett uttryck som något omskrivet säger "på mig själv känner jag andra". Myndigheterna är väl lika konservativa som jag själ och kanske många andra seglare. :wink: och dessutom skrev väl politikerna inget om mulltoa i direktivet.

Mulltoan ifråga är en svensk uppfinning frånbörjan, men det fanns ingen efterfrågan bland båtfolket här, där de flesta fortfarande tömmer sina tankar på öppet vatten. Därför flyttade uppfinnaren till Kanada och de stora sjöarna, där det är helt förbjudet att tömma toaavfall, ja, till och med att kissa i vattnet. Där blev det efterfrågan.

Båttoaletter har väl alltid varit lite problematiska. Ombord på vår båt är det alltid jag som får fixa problemen. Har några minnen, från 70 och 80-talet. Barnen var små och vi "hyrde" även ut båten till en kompis vid nåt tillfälle och det blev ett antal doftrika upplevelser. Även vattentoaletterna iland är ju ganska problematiska. Det märker ju inte den vanlige användaren i nån större utsträckning. Men vanliga rörmokare i viss mån och VA- och reningsverksarbetare i synnerhet.

Man skulle kanske va så obstinat att man rev ut vattentoaletten med hålltank ur båten och installerade mulltoa. Hålltanken och installationen är ny, men själva toan är gammal och handpumpad.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » tor 20 jan 2011, 08:58

bosseh skrev:....Lavac har ju rykte om sig att vara problemfri, jag tycker den är lite otrivsam. ....vad fasen heter den "Baby" för? Finns det en "Big Blake" också....
Hur menar du "otrivsam"? Eftersom den saknar pump har Lavacmuggen överhuvudtaget inga utstickande detaljer eller smutssamlande vinklar och vrår och är därför extremt lätt att hålla ren.

Det fanns faktiskt en "big" Blake. Det var en kommersiell variant för större flytetyg, fiskebåtar och sådant, jag tror den bara hette "Blake". Jag tvivlar på att den tillverkas.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Excel 319 » tor 20 jan 2011, 10:39

Anders S skrev:
bosseh skrev: Jag noterar att de som köpt en eltoa är väldigt nöjda men man kan inte låta bli att fundrea på hur de funkar efter ett antal år?
Jo, jag har en som blev 10 år. Det skulle jag inte låtit den bli, visade det sig utan jag borde bytt packningar ett år tidigare. Baksidan tycks vara att man måste se till att baktryck inte kan förekomma. En ventil att stänga som "backup" till den inbyggda är bra. Nu var det flera svagheter i serie som ställde till det, men straffet blev hårt, och när den sista bastionen mot misstag föll, så kom syndafloden. Det hela involverade en överfull tank som rann baklänges, en båt som krängde 15-20 grader, en häckvåg som höjde vattenlinjen, en öppen sjöventil, en ostängd slangventil och en läckande impeller/backventilklaff. Men allt detta behövde sammanfalla, och det var till slut pumpen och backventilen i toan som fallerade.

Men (poängen); den fungerade finfint till sista dagen vad gällde spolning, tryck, nermalning osv. Men som sagt, backventilen... En allvarlig svaghet är att man bara kan spola om man har ström. Det är egentligen inte riktigt bra, även om man har hink. Kanske blir en Lavac i alla fall....
En tank som placeras över toa-nivån bör byggas så att inloppsstudsen är en förlängning på ett rör som slutar några cm under tanktaket. På så vis blir det aldrig några stora mängder vätska som kan komma tillbaka om/när backventilen fallerar. Så har jag byggt tre tankar och har aldrig haft några problem med skålfyllnad.

behan
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 11:31

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av behan » tor 20 jan 2011, 11:06

Egentligen är det ingen avgörande skillnad mellan olika toafabrikat enligt min erfarenhet (och den är lång). Möjligen kan backventilernas tillförlitlighet variera något men dem kan man ändå inte lita på.
Nej, som någon skrev här, det handlar om hela systemet och det är toatanken som är "hjärtat" i det hela.

Man ska eliminera riskerna för översvämning resp stopp. Vidare ska man minimera antalet prylar som kan, och därmed kommer att gå sönder, förr eller senare.

Det resulterar i en högt placerad toatank för effektiv tömning (med kulventil som säkrar backventilen) samt med delat in- och utlopp i tanken för att eliminera "sedimenteringsstopp". Absolut inte eltoa.
Själv har jag en enkel, billig, manuell RM 69-toa som fungerat utmärkt i många år.

Den gamle, som suttit på många tronar

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » tor 20 jan 2011, 13:34

En sak att tänka på - seglar man uteslutande ensam och/eller med sina närmaste blir risken för stopp betydligt mindre. Seglar man däremot med gäster och kanske t.o.m hyr/lånar ut båten är en toalett som okänslig mot stopp viktigare.

Skriv svar