Bästa båttoan?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av matz » tor 20 jan 2011, 16:54

jag har hängt ett par diskhandskar på toan som jag skrivit med tuschpenna på "användes av den som orsakar stopp i toaletten"..sedan dess har det funkat bra

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Anders S » tor 20 jan 2011, 19:10

behan skrev:... Absolut inte eltoa....
Det där blev jag nyfiken på? Hur menas?
Anders S

behan
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 11:31

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av behan » tor 20 jan 2011, 21:16

Anders S undrade över min syn på eltoa, Det är enkelt, Mr Murphy är en enveten j---l. Kan nåt paja så gör det det, obönhörligt, its just a matter of time.
Därav min aversion mot maskinerier som inte är absolut nödvändiga.

Den gamle, som gärna pumpar själv

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av janne » tor 20 jan 2011, 21:36

behan skrev:Egentligen är det ingen avgörande skillnad mellan olika toafabrikat enligt min erfarenhet (och den är lång). Möjligen kan backventilernas tillförlitlighet variera något men dem kan man ändå inte lita på.
Nej, som någon skrev här, det handlar om hela systemet och det är toatanken som är "hjärtat" i det hela.
Håller inte med att det inte är nån avgörande skillnad. Lavac har ett unikt koncept. Andra typer jag haft har krävt nya packningar rätt ofta, småläckt lite i pumpskarvar och kärvat i pumpen efter nåt år. Dessutom lättare att få stopp i än en Lavac.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av bosseh » tor 20 jan 2011, 22:26

Eilean skrev:
Hur menar du "otrivsam"?
Det är bara ett subjektivt intryck, vissa grejer ger fel feeling, hur bra de än är. Att den kallades "soppterrinen" gjorde kanske sitt till.
--
Betr. ev förbud mot utsläpp bör nog inte mulltoan ge några bekymmer. Det handlar ju om ett "förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar"
--
Excel 319 skrev:En tank som placeras över toa-nivån bör byggas så att inloppsstudsen är en förlängning på ett rör som slutar några cm under tanktaket.
Så bör det vara gjort. Men det står ändå någon halvliter vätska i slangen som förr eller senare brukar rinna tillbaka genom backventilen när toaletten inte används på någon vecka.
Jag har haft både hög och låg tank och tycker definitivt att den lågt placerade fungerar bättre.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av bosseh » tor 20 jan 2011, 22:29

matz skrev:jag har hängt ett par diskhandskar på toan som jag skrivit med tuschpenna på "användes av den som orsakar stopp i toaletten"..sedan dess har det funkat bra
Anders S hade ett annat bra tips: Stavmixer. Häng en sådan med en liten skylt "Används vid behov". Det borde mana till eftertanke.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » tor 20 jan 2011, 22:34

bosseh skrev:...Det är bara ett subjektivt intryck, vissa grejer ger fel feeling, hur bra de än är. Att den kallades "soppterrinen" gjorde kanske sitt till.
--
Betr. ev förbud mot utsläpp bör nog inte mulltoan ge några bekymmer. Det handlar ju om ett "förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar"
--
.....
Soppterrinen? Tanken svindlar...

Så här står det "Ett konstruktionskrav att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till mottagningsanordning i land"
Men jag antar man kan ansluta en tank på en liter eller så med däcksanlsutning, för syns skull.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Peter_K » tor 20 jan 2011, 22:50

Ursäkta en oinvigd...
Försökte läsa på om muggen i fråga.
Är det att förstå att det finns en pump (ofta manuell sådan...), fast den sitter inte på toaletten, utan på avloppslangen?
Och att denna pump följer med om man beställer muggen i ursprungsinlägget?
Alla borde ha skägg

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av goph » tor 20 jan 2011, 23:06

Sila mygg och svälja elefanter, eller var det kameler, nåt var det i alla fall:

http://www.smf.nu/facts/070622/index.html

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » tor 20 jan 2011, 23:17

Peter_K skrev:Ursäkta en oinvigd...
Försökte läsa på om muggen i fråga.
Är det att förstå att det finns en pump (ofta manuell sådan...), fast den sitter inte på toaletten, utan på avloppslangen?
Och att denna pump följer med om man beställer muggen i ursprungsinlägget?
Ja, normalt är det en vanlig membranpump som sitter någonstans på avloppsslangen. Kan vara av elektrisk typ. Pumpen suger ut skiten och bygger samtidigt upp ett vacuum inne toaletten då sittring och lock har gummmitätningar. Vacuumet suger in sköljvatten och mängden sköljvatten regleras med större eller mindre tjyvlufthål i sköljvattenslangen på högsta punkten.

Mycket enkelt, man behöver bara göra två saker, stänga locket och pumpa. Klart.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Peter_K » tor 20 jan 2011, 23:26

Eilean skrev:Ja, normalt är det en vanlig membranpump som sitter någonstans på avloppsslangen. Kan vara av elektrisk typ. Pumpen suger ut skiten och bygger samtidigt upp ett vacuum inne toaletten då sittring och lock har gummmitätningar. Vacuumet suger in sköljvatten och mängden sköljvatten regleras med större eller mindre tjyvlufthål i sköljvattenslangen på högsta punkten.

Mycket enkelt, man behöver bara göra två saker, stänga locket och pumpa. Klart.
Man tackar för beskrivningen - det låter ju onekligen användarvänligt.
Jag saknar ju vettig toalösning i nuvarande båt, klart intressant.
Ursäkta trådinhoppet, och lite stöld av ämne...
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Peter_K » tor 20 jan 2011, 23:35

Förlåt en förvirrad själ - men vad är det för skillnad på "Top Action"-varianten i första länken och den här dyrare "Under Deck"-varianten?
http://www.mailspeedmarine.com/toilet-s ... 5389.bhtml
Alla borde ha skägg

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av naffatS » fre 21 jan 2011, 00:59

Beträffande Lavac-toiletterna hittar du det mesta här: http://www.lavac.com/installation-notes.htm
Jag tror att mugg och pump säljs separat.

Staffan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Eilean » fre 21 jan 2011, 09:04

Peter_K skrev:Förlåt en förvirrad själ - men vad är det för skillnad på "Top Action"-varianten i första länken och den här dyrare "Under Deck"-varianten?
http://www.mailspeedmarine.com/toilet-s ... 5389.bhtml
"Top Action" är avsedd för däcks- eller sittbrunnsbruk till skillnad från "Under Deck" som är avsedd för konventionell montering i befintligt toalettutrymme. Till den förstnämda medföljer ett marinblått skynke med sjöstjärne- och ankarmönster att svepa om sig för högsta "privacy" i exempelvis marinor och välbesökta ankarplatser. Skynket har hål för huvudet så att trängande behov inte behöver rendera tråkiga avbrott i socialt umgänge eller att man tvingas avstå från att ta del av spännande segling. På beställning finns en dyrare "winchers version" också, med hål för armarna.

En annan skillnad är att "under deck" har en pump som monteras genom ett skott, exempelvis inne i ett skåp, och endast handtaget sticker ut i toaletten genom en tjusig täckplatta. Annars monteras pumpen synlig med slangar och allt. Har du plats är ju "under deck" klart snyggast och lättast att hålla rent.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bästa båttoan?

Inlägg av Anders S » fre 21 jan 2011, 09:55

bosseh skrev:
matz skrev:jag har hängt ett par diskhandskar på toan som jag skrivit med tuschpenna på "användes av den som orsakar stopp i toaletten"..sedan dess har det funkat bra
Anders S hade ett annat bra tips: Stavmixer. Häng en sådan med en liten skylt "Används vid behov". Det borde mana till eftertanke.
Det är med viss självövervinnelse jag säger det här, men sanningen måste fram: Det är inte jag som sagt det. Men förslaget vinner mitt gillande, hursomhelst.
***
Vi en regel ombord - röda borstar på toa, blå, vita eller vilken färg som helst till diskhon. Men inte röda, alltså. En gäst ombord (av den ordentliga sorten) hade på eget bevåg köpt en ny diskborste (bara sådär) i affären. Denna var röd. När signalsystemet förklarats blev det naturligtvis helt otänkbart att använda den garanterat jungfruliga röda borsten till disken, ens tillfälligt.
Anders S

Skriv svar