val av vax o polish

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: val av vax o polish

Inlägg av marcusli » tor 20 jan 2011, 09:14

Folk som pysslar med bilvård / rekond brukar ofta höja Meguiar's produkter till skyarna - http://www.meguiars.se/

Deras lera http://www.meguiars.se/Webshop/tabid/34 ... fault.aspx skall tydligen vara outstanding för att göra rent en smutsig / oxiderad lack. Kanske något att testa på båten också.
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: val av vax o polish

Inlägg av Mackey » lör 22 jan 2011, 20:25

En artikel från Båtnytt med lite tips
http://old.batnytt.se/Rusta_upp_som_pro ... -693_.aspx

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Rapp
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 29 dec 2010, 17:20

Re: val av vax o polish

Inlägg av Rapp » sön 23 jan 2011, 08:39

Fordonsglans som experten i Båtnyttartikeln ovan använder på däcket för att få det snyggt, vad är det och var får man tag på det. Jag skulle gärna se lite mer lyster på just halkmönstret men vaxa går ju inte tycker jag pga halkrisken. Hur gör ni andra med halkmönstret?
Mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av vax o polish

Inlägg av Anders S » sön 23 jan 2011, 10:29

Jag ställde någon liknande fråga i ett annat ämne. Då drabbades jag av denna lilla vänliga spydighet, som jag inte vill undanhålla er:
http://lmgtfy.com/?q=fordonsglans

Då visar det sig att den allra första träffen är en rätt bra kandidat till svaret!

Personligen skulle jag inte lägga något som blänker eller "är snyggt" på halkskyddsmönster. I stället skrubbar jag med grov borste så det är rent. Som en ren reflektion: Ett "putsproffs" siktar ju på att kunden skall bli nöjd för att allt är så snyggt, kanske inte på totalt sett bästa funktion. Just halkskydd tycker jag är mer "funktion" än "puts". Men det skadar väl inte att prova - blir det litet fel lär det inte vara särskilt länge.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: val av vax o polish

Inlägg av Mackey » sön 23 jan 2011, 11:36

Hittade deta om däcksvax på Svenska Bavariaklubben, http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=12328

Ömsom vin och ömsom vatten (en bra kombinatin förresten :D ).
Jag läste inläggen igen och kom fram till att det nog motsvarade mest av det man tycker sämst om.
Kan ändå vara värt att prova, men med viss försiktighet kanske.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Rapp
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 29 dec 2010, 17:20

Re: val av vax o polish

Inlägg av Rapp » sön 23 jan 2011, 11:55

Jag har också googlat och funnit den produkten men det känns fel för användningsområdet då det beskrivs som ett avfettningsmedel som visserligen ska lämna blank yta efter sig men ändå avfettning? Har någon här vågat testa?
Mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av vax o polish

Inlägg av Anders S » sön 23 jan 2011, 12:48

Uppenbarligen har expertputsaren i Båtnytt vågat testa. Rent gissningsvis tror jag det fungerar ungefär som så att det är rent och snyggt efter behandlingen och med ett litet lager vax, som sedan försvinner snabbt. Är syftet "rent och snyggt" vid uthyrning (tyckte jag såg det i artikeln) kan väl ett sådant medel vara alldeles utmärkt. Några långvariga skadeeffekter (typ, tappa besättningen i sjön) tror jag inte på.

Det låter ju allmänt obra att valla halkskyddsmönstret med glansvax, så det har jag aldrig ens provat :D Däremot har jag provat att vårtvätta båten med citrusbaserat avfettningsmedel (sk "naturavfettning", och det verkar vara hyfsat arbetsbesparande.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: val av vax o polish

Inlägg av stangen » mån 24 jan 2011, 09:23

Jag har testat LeFants däckvax. Mitt mönster är nerslitet och ommålning är long overdue...

Har erfarenhet från förr (yngre år) där jag vaxade surfbrädan för att få grepp för fötterna. Då kom vaxet som en sorts vit hockeypuck och greppet blev i nivå med handbollsklister och yttersta hudlagret stannade på brädan. Så inte detta dock. Kan inte påstå märkbar skillnad före/efter LeFant däcksvax. Om det var skillnad så var det nog mest min plånbok som var avsevärt lättare - det kostar på en slant det där.
Den direkt märkbara effekten var att det kritade som f-n. Kläder, segel, väskor annat som mellanlandade på däck var dammigt vitfläckiga.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: val av vax o polish

Inlägg av seniorseglare » tis 25 jan 2011, 09:21

Anders S skrev:
marcusli skrev:Relaterad frågor:

Jag har en rand i vattenlinjen och en i överkant på friborden i blå gelcoat i mitt vita skrov. Den blå randen har blivit lite solblekt och matt, efter rubbing och vax är den ok men blir ganska snabbt ful igen. Vad göra? Fick tips om abrasol mycket fint (4000?) slippapper på rondell - rätt väg att gå?
Då talar vi avverkning och bortslipning av ytskiktet på prydnadsranden. Om den randen är lagd i formen (med gelcoat) beror problemet på att den blåa gelcoaten luckrats upp med tiden (det är mattheten du ser). Däremot håller det vita skrovet förmodligen bra. Då är frågan vad som händer då du slipar eller rubbar randen - kommer även skrovet att bli litet vitare och mer intensivt ? En lösning är att maskera ordentligt och polera (finslipa/rubba) enbart randen, som då teoretiskt blir litet tunnare än rsten av skrovet. En annan är att inse faktum, tacka denblå färgen för den här tiden och med omsorg måla en ny rand. Då får man en tjockare rand än resten av skrovet.

Jag hade maskerat (för att inte skapa ett onödigt skönhetsfel på skrovet) och slipat/rubbat randen till ny glans och vacker färg. Hade jag under det arbetet sett att det blir värre (dvs, gelcoaten i dekorranden blir flammig för att den är för tunn), så hade jag målat om randen så prydligt som möjligt med färg.
Har använt det mesta genom åren och hittat det som passar mig bäst för tillfället.
Rengör efter upptagning med Jif (tidigare Vim), ett rengöringsmedel som effektivt tar bort sotränder.
Därefter använder jag UltraGlozz Superpolish (finns bl.a på Hjertmans, dyrt men bra), det brukar behövas två varv. Båten är 17 år men jag lyckas återskapa en fin glans varje år som står sig.
När det gäller färgade ränder i vattenlinje och överst på friborden är det svårt att hitta en bra metod, är färgen gelcoat så fortsatt putsa - funkar inte det så slipa ner med ett fint våtpapper och måla med Internationals enkomponentsfärg, gjorde det på min tidigare Forgus och det står sig perfekt efter mer än 10 år. Färgen är väldigt lätt att applicera utan "streck"
Har du en HR kan du köpa originalnyans av varvet.

Maxi_999
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 21:42

Re: val av vax o polish

Inlägg av Maxi_999 » tis 22 feb 2011, 21:58

Jag kör med Collinite no.885 Paste Fleetwax http://tinyurl.com/6jqy862
Är väldigt nöjd med detta och nu börjar folk runtomkring mig på uppställningsplatserna använda detsamma.
Jag gick på reklamen att det hade vunnit nån stor vaxtest för båtar och det visade sig inte vara tomt prat.

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: val av vax o polish

Inlägg av 120cara » ons 23 feb 2011, 18:35

Jag använder Lahegas nr 11 som polermedel. Efter detta Brightguard lackförsegling. Detta gör jag varje höst efter tvätten, så på våren är det nästan inget arbete med ytan. Den 25 år gamla gelcoaten är mycket lättskött under hela säsongen. Tvättar bara med ett milt vaxschampo. Detta är yrkesprodukter, men kan köpas hos recondfirmor. Tror även autoexperten har dessa. Medlen är avsedda även för gelcoat, och inte endast fordon
Bilagor
999.jpg

Maxi_999
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 21:42

Re: val av vax o polish

Inlägg av Maxi_999 » tis 08 mar 2011, 23:53

Var nyss inne och beställe en ny burk Collinite och lite annat, och då fick jag ett lackskydd gratis.
Iofs tänkte jag inte ha det på båten men man har ju en bil som tjatar om omsorg :)
Tänkte bara tipsa! :idea:

http://www.waxdog.se/

Flayban
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 18:38

Re: val av vax o polish

Inlägg av Flayban » ons 09 mar 2011, 15:32

Enda sättet att lyckas med polering till 100% är att ha bra podukter, det gäller att börja från grunden. Tvätta noga bort allt salt och fett, beroende på hur matt eller repigt skrovet är så så väljer man medel effer behov. Använd alltid polermaskin om ni vill uppnå ett riktigt bra resultat och då en med dubbla hättor som snurrar motsatt håll.
Har men en trissa så kommer polerrosorna fram efter några veckor.

Jag andvänder Smartabs produkter.
Först AMAZE med polering och wax i samma, sen skydd med SILVER ONE som får härda i 24h.

Med skyddet Silver one så är skrovet lika blankt när båten tas upp i November. Det ända sättet att få bort Silver one är mekaniskt, alltså polera bort det.

Min gamla båt var riktigt matt när ja köpte den, bedöm själva.

//Jonas
Bilagor
IMG_6972.JPG

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: val av vax o polish

Inlägg av stangen » tor 10 mar 2011, 13:00

Maxi_999 skrev:Var nyss inne och beställe en ny burk Collinite och lite annat, och då fick jag ett lackskydd gratis.
Iofs tänkte jag inte ha det på båten men man har ju en bil som tjatar om omsorg :)
Tänkte bara tipsa! :idea:

http://www.waxdog.se/

Testar din rekommendation i år. Spännande... Håller dig ansvarig =)
Undrar om man kan lägga på ett lager nano lackförsegling ovanpå Collinite eller om det pajjar allt?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Maxi_999
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 21:42

Re: val av vax o polish

Inlägg av Maxi_999 » tor 10 mar 2011, 17:00

hehe, inga problem. Jag skulle inte köra samma medel flera år i rad om jag inte var nöjd
Tror du inte det blir lite kaka på kaka att lägga på lackförsegling ovanpå vax?
Dessutom kanske din lackförsegling innehåller något starkt som löser vax? Bara spekulationer men det verkar onödigt när ändå vaxet skyddar som det ska.

Skriv svar