val av vax o polish

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

val av vax o polish

Inlägg av omega » ons 12 jan 2011, 20:48

Här kommer ytterligare en sådan där tråd där vi kan ge lite tips o ideer kring våra val av putsmedel och liknande saker,vore kul att få höra för o nackdelar med diverse märken,Själv använder jag Autosmarts produkter,samt autosols polish på vissa ytor
//Johan

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: val av vax o polish

Inlägg av Digiloo » ons 12 jan 2011, 21:12

Autosol med lågvarvs stark polermaskin och skumgummi hätta. Därefter Nanopolish allt i ett.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: val av vax o polish

Inlägg av HansH » ons 12 jan 2011, 23:02

Biltema rengöringsvax (cleansing wax) - i förhållande till sitt pris, ett MYCKET bra vax!

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: val av vax o polish

Inlägg av MartinM » fre 14 jan 2011, 08:44

Autosol, är det inte en rubbing då den innehåller slipmedel? Ger ett bra resultat fram till dagen då den ger ett riktigt dåligt resultat där gelcoaten är bortslipad.
Eller hittar ni deras polish på flaska någonstans?

Använder stälv internationals standard polish och vax. Kör på polish med excenterslip men resten för hand. Dyrt men funkar.

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: val av vax o polish

Inlägg av Digiloo » fre 14 jan 2011, 09:37

Sant att autosol har rubbing.Behöver kanske bara utföras varannat till vart fjärde år. Annars enbart nanolpolish allt i ett. Med plasthandskar och glasögon på obs!

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: val av vax o polish

Inlägg av BjörnS » fre 14 jan 2011, 11:14

Jag tittade som hastigast på innehållsförteckningen till en nanoprodukt.
Silikon var huvudbeståndsdel. För ett antal år sedan var silikon ett av de fulaste ord man kunde använda när man talade om båtvax.
Om jag förstår saken rätt så skall nanoprodukterna tränga djupare in i gelcoaten för att skapa en högre glans. Det borde då betyda att det blir ännu mer slipande för att få en (om-)målningsbar yta.
Inget problem eller bara något som glömts bort?
//Björn

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: val av vax o polish

Inlägg av consensus » fre 14 jan 2011, 14:47

Tyvärr säljs det inte några bra båtvårdsprodukter i marinaffärerna. De är numera som bensinmackarna, där man kan köpa folköl men inte torkarblad.

En bra polish i min mening är 3M Fastcut Rubbing Plus. Denna med en lågvarvig polermaskin fungerar jättebra. Sista finishen får man genom att med en blomspruta väta det sista av polishen och sedan putsa av för hand. Som slutbehandling fungerar handpålagt nanovax bäst. Gelcoaten blir finare än ny.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: val av vax o polish

Inlägg av toaen » fre 14 jan 2011, 15:40

MartinM skrev:Autosol, är det inte en rubbing då den innehåller slipmedel? Ger ett bra resultat fram till dagen då den ger ett riktigt dåligt resultat där gelcoaten är bortslipad.
Det påstås så ibland. Att Auosol, och då tänker man väl i förta hand på Kromglans, slipar bort gelcoaten. Har du varit med om det själv eller känner du till något något dokumenterat fall där gelcoaten slipats bort pga upprepade poleringar med "Autosol Kromglans".

Eller är det en skröna som du ännu en gång upprepar?

Jag bara undrar!?

Har själv använt Autosol Kromglans vid ett antal tillfällen under de senaste 40 åren. Har dock aldrig lyckas slipa bort gelcoaten med Autosol.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: val av vax o polish

Inlägg av Digiloo » fre 14 jan 2011, 16:18

Dessutom är ju Autosol i nio fall av 10 det enda som biter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av vax o polish

Inlägg av Anders S » fre 14 jan 2011, 23:39

Autosol, kan jag berätta, har både slipmedel i sig och en del ammoniak. Jag har dock inte uppfattningen att slipmedlet är mycket grovt och jag tror att det upplevs så effektivt därför att det består till hälften av fotogen (lacknafta). Det både löser upp, fräter litet och polerar. Jag brukar använda det när vax, polish och fin flytande rubbing inte tar bort fläckar eller nedbruten yta. Numera använder jag citrusbaserad avfettning för att göra rent båtskrovet direkt, det sparar mycket gnuggande.

Givetvis kommer ett evigt gnuggande till slut att göra så man ser ytmattan genom ett allt tunnare lager gelcoat. Men gnuggar man så till den milda grad varje säsong lär man väl ända måla (om) efter tio år eller så?
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: val av vax o polish

Inlägg av Glad_seglare » lör 15 jan 2011, 14:32

Hej på er

Ett kärt ämne. Autosol i sin (för mig i all fall) ursprungliga form var en tub med pasta som man använde till moppen för att få den att skina lite extra. Denna pasta känns inte särskilt båtmässig utom på rostfria detaljer. Autosol idag har dock ett antal andra produkter som tydlig är tänkta för gealcoat. Jag tänker då på Båtvax, Rubbing och Combi polish. Jag har använt vaxet och konstaterat att det är avsevärt bättre än Sonax flytande hårvax. Jag har även försökt att bringa klarhet i skillnaden mellan rubbing och polish och fått en del skiftande svar. En del säger att det ena innehåller slipmedel och en del säger tvärt om. På Autosols hemsida kan man läsa att Rubbingen är djuprengörande och att polishen innehåller ett milt slipmedel. Ovapå detta finns det hos andra leverantörer även sk cleaner och sk sealer (min tolkning = tätare eller försegling) tex har Turtle Cleanerprodukter och sealer-produkter. Sen kan dessa förekomma med nano-knorr vilket jag tolkar som att ett vax tex har så små partiklar att de tränger djupare in i porer och mikrogropar i ytan. Mao finns det: Rubbing, Cleander, Polish, Vax, Sealer och vissa av dessa med nano-knorr. Förr fanns det en för förbeahndlig som gjorde rent och en för efterbehandlig för att skydda. Livet har blivit komplicerat i alla fall i mina ögon. Har någon sett en bra uppställning på vad dessa olika typer av produkter är för något?
Glad Seglare

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: val av vax o polish

Inlägg av toaen » lör 15 jan 2011, 17:36

Anders S skrev:Givetvis kommer ett evigt gnuggande till slut att göra så man ser ytmattan genom ett allt tunnare lager gelcoat. Men gnuggar man så till den milda grad varje säsong lär man väl ända måla (om) efter tio år eller så?
Kommer att tänka på den mycket pedantiska motorbåtsägaren här hemma i Gravarne (nu ofta kallat Kungshamn) Han hade en mycket fin vitmålad motorbåt med akterspegel av lackad mahogny. När han dröjde makrill, vilket han gjorde dagligen under säsongen hade han ett specialsytt kapell som han trädde över båtens innanmäte för att inte skita ner båten invändigt. Sin hund - en vit pudel - den bar han när de var ute och gick, för att den inte skulle bli smutsig om fötterna.

"John i bûe" som han allmänt kallades, skrapade sin mahognyakterspegel trären varje vår, och lackade den efter alla konstens regler för att den skulle va i perfekt skick, liksom resten av båten. Efter några år hade han skrapat så mycket att han fick byta akterspegel.

För mycket vård kan ibland va lika farligt som vanvård.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: val av vax o polish

Inlägg av Peter_K » tis 18 jan 2011, 11:52

Jag börjar med att tvätta båten med LeFant´s cleaner blandat i ljummet vatten och sköljer sedan.
Blir då av med det mesta av smutsen, http://www.lefant.se/batvard/boat-cleaner.html
Sedan tar jag och doppar en svamp i lite vatten och gör djuprent med Turtle´s lackrengöring för bilar för hand, http://www.seab.se/mallar/l_artmall.asp ... =643&sida=
Eftertorkar med polerduk.
Båten blir superren utan att den innehåller några slipmedl vad jag kan upptäcka.
Efter det kör jag med Hempels vanliga wax.
Fuktad svamp, lägger på wax för hand.
Eftertorkar med polerduk.
Två gånger.

Ska jag göra rent båten under sommaren kör jag med sjövatten och såpa.
Båten är blank hela säsongen!
Alla borde ha skägg

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: val av vax o polish

Inlägg av marcusli » ons 19 jan 2011, 10:32

Relaterad frågor:

Jag har en rand i vattenlinjen och en i överkant på friborden i blå gelcoat i mitt vita skrov. Den blå randen har blivit lite solblekt och matt, efter rubbing och vax är den ok men blir ganska snabbt ful igen. Vad göra? Fick tips om abrasol mycket fint (4000?) slippapper på rondell - rätt väg att gå?
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av vax o polish

Inlägg av Anders S » ons 19 jan 2011, 12:29

marcusli skrev:Relaterad frågor:

Jag har en rand i vattenlinjen och en i överkant på friborden i blå gelcoat i mitt vita skrov. Den blå randen har blivit lite solblekt och matt, efter rubbing och vax är den ok men blir ganska snabbt ful igen. Vad göra? Fick tips om abrasol mycket fint (4000?) slippapper på rondell - rätt väg att gå?
Då talar vi avverkning och bortslipning av ytskiktet på prydnadsranden. Om den randen är lagd i formen (med gelcoat) beror problemet på att den blåa gelcoaten luckrats upp med tiden (det är mattheten du ser). Däremot håller det vita skrovet förmodligen bra. Då är frågan vad som händer då du slipar eller rubbar randen - kommer även skrovet att bli litet vitare och mer intensivt ? En lösning är att maskera ordentligt och polera (finslipa/rubba) enbart randen, som då teoretiskt blir litet tunnare än rsten av skrovet. En annan är att inse faktum, tacka denblå färgen för den här tiden och med omsorg måla en ny rand. Då får man en tjockare rand än resten av skrovet.

Jag hade maskerat (för att inte skapa ett onödigt skönhetsfel på skrovet) och slipat/rubbat randen till ny glans och vacker färg. Hade jag under det arbetet sett att det blir värre (dvs, gelcoaten i dekorranden blir flammig för att den är för tunn), så hade jag målat om randen så prydligt som möjligt med färg.
Anders S

Skriv svar