val av vax o polish

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: val av vax o polish

Inlägg av stangen » fre 11 mar 2011, 11:12

Maxi_999 skrev:hehe, inga problem. Jag skulle inte köra samma medel flera år i rad om jag inte var nöjd
Tror du inte det blir lite kaka på kaka att lägga på lackförsegling ovanpå vax?
Dessutom kanske din lackförsegling innehåller något starkt som löser vax? Bara spekulationer men det verkar onödigt när ändå vaxet skyddar som det ska.
Fick med mig en flaska NanoTech från båtmässan. Kanske skall testa en båtsida av varje istället =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: val av vax o polish

Inlägg av HansH » ons 10 okt 2018, 14:38

Lyfter en gammal tråd då Biltema tyvärr slutat sälja en av sina, enligt mig, bästa produkter - Cleansing Wax, dvs Rengöringsvax.
Den både polishade och vaxade i ett moment med mycket bra och hållbart resultat.
Finns det nån annan produkt som ni anser gör samma "2 in 1" jobb?
Har blivit bortskämd med att kunna skippa polishandet och klara mig med bara ett arbetsmoment...

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: val av vax o polish

Inlägg av Kenta » ons 10 okt 2018, 19:26

Diamantvax!?
Det stod alltid en vältalig, munvig göteborgare på mässorna förut och sålde Diamantvax. Brukar använda det till bilen, och i våras så hjälpte jag min son att vaxa hans båt med nämnda medel. Han var nöjd, om det var för vaxet eller för att han slapp jobbet är jag inte säker på!
Själv använder jag Zmonize lackrestorer, för hette det lackrengöring, en sväng på hösten innan skiten satt sig ordentligt, efter det har jag de senaste åren använt Biltemas flytande vax, en gång på hösten och en gång innan jag sjösätter. Och jag tycker inte det är allt för arbetskrävande men jag är nöjd med resultatet.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: val av vax o polish

Inlägg av HansH » tor 11 okt 2018, 08:50

Kenta skrev:Diamantvax!?
Jo, jag använde det med gott resultat (om jag minns rätt) för 20 år sedan.
Hittade den på Hjertmans hemsida, men blir lite konfunderad över de material den sägs vara lämplig för...
"Diamantvax kan användas på alla typer av lack: Acryl och metallic samt gummi, krom, aluminium och glas. Undvik dock plastdetaljer, speglar och lister."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av vax o polish

Inlägg av Anders S » fre 12 okt 2018, 21:27

HansH skrev:
Kenta skrev:Diamantvax!?
Jo, jag använde det med gott resultat (om jag minns rätt) för 20 år sedan.
Hittade den på Hjertmans hemsida, men blir lite konfunderad över de material den sägs vara lämplig för...
"Diamantvax kan användas på alla typer av lack: Acryl och metallic samt gummi, krom, aluminium och glas. Undvik dock plastdetaljer, speglar och lister."
Ack, det skriver de för att man inte skall vaxa svarta eller grå plastdetaljer. När man gjort den tabben får man tvätta bort vaxet, det ser trist ut på svart och mörkgrå plast. Marknadskillen (?) tänker såklart "bil", inte "båt". (Putsnissarna tar då tandborsten och hett vatten, det går bra).


Jag har använt vaxpolish (kombo) av olika fabrikat. Jag hade testat Hagmans Vaxpolish i ditt läge, Ultraglozz är min nuvarande favvo - men vi tar envisa fläckar med vanlig polish. Min båt är såpass gammal att vi tar det väldigt nätt med avverkande putsmedel, man kan se (om man vet var) att gelcoaten börjar bli litet tunn på något enstaka ställe.
Anders S

Skriv svar