Propelleraxeltätning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rapp
Trogen medlem

Propelleraxeltätning

Inlägg av Rapp » lör 08 jan 2011, 17:32

Jag har idag en oljesmord flexibel packbox med tre simmerringar. Den byttes för två år sedan och började tämligen omgående läcka olja in i båten precis som den gamla som byttes ut. Jag kan inte se något slitage på axeln som skulle kunna leda till otäthet mot packboxen men antar att det är enda förklaringen till läckaget.
Skulle en Black Jack, gummipackbox hantera en sliten axel bättre? Min båt har en relativt kort axel som går en skädda och saknar stödlagerbock, yttre lagringen är ett vattensmort lager i skäddan.
Är Black Jacken sämre i något hänseende?
Mvh Rapp

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Propelleraxeltätning

Inlägg av Lasse L » lör 08 jan 2011, 18:57

Jag har oxå en oljesmord hylsa i min motorbåt.
Mina simmerrinngar håller minst 7 år.
Min axel är efter 30 år rätt sliten.
Det är aldrig den innre som börjar läcka.
Kan det vara så att du vänt den innre ringen fel?
Den skall täta"innifrån" hylsan och ut mot det fria i båten.

Rapp
Trogen medlem

Inlägg av Rapp » lör 08 jan 2011, 19:58

Den är inte felvänd, jag bytte hela paketet inklusive slangen och allt var hopmonterat när jag fick det. Möjligt att jag skadade tätningen när jag trädde på den på axeln.
Mvh Rapp

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 09 jan 2011, 00:45

Är det denna typ du har? Ja, det kan skadas. Viktigt att smörja in noga innan och vrida in axeln som inte får ha några grader eller kan det blivit ett spår i axeln med åren, flytta den då tätningen lite.
När jag bytte motor/axel återanvände jag min tätning, fick dropp vid cutlesslagret, skadade yttre ringarna. Bytte då samtliga simmerringar (svårt att byta om montorn är monterad och hoppades att den skulle palla med 25år som originalet gjorde) men fick läckage in i båten.... Vad i herrans namn... det visade sig att jag satt ringarna fel. Vände dem rätt och nu är det helt tätt. Jag tycker konstruktionen är bra, lätt att renovera och kräver inget underhåll, bara man gör rätt! :wink:
Fråga leverantören när du köper nya ringar hur de skall sitta så tror jag nog att allt går bra.
Bilagor
Tätning.jpg

Rapp
Trogen medlem

Inlägg av Rapp » sön 09 jan 2011, 08:41

Det är en sådan jag har. Jag har testat att byta läge på tätningen men det blev ingen skillnad. Jag tyckte dessutom att jag var ytterst försiktig när jag satte lagret på axeln men det var jag antagligen inte.
Det skulle vara tröttsamt att renovera tätningen och fortsatt ha oljedroppp i motorrummet.
Black Jacken måste ju vara en mycket enklare konstruktion, billigare dessutom. På vilket sätt är den sämre?
Mvh Rapp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jan 2011, 09:57

Blackjack är avsedd att täta mot vatten, inte olja.

Det finns flera möjligheter till problem: Det ena är att packboxen är skadad vid monteringen (sånt händer), ytterligare en är att axeln kastar mer än vad lagret kan tolerera. Ytterligare en möjlighet är att packboxen inte sitter rakt på axeln, dvs den lilla slangstump som är fäste för "klumpen" inte är rak. Simmerringar bygger på att läppen på tätningen smiter åt på en a) rund, b) oskadad och c) centrerad och linjerad axel. Så en sak att dubbelkolla är inriktningen på "klumpen", så att den inte är minsta vinklad - då får du lätt ett läckage.
Anders S

Knuud
Erfaren medlem

Inlägg av Knuud » sön 09 jan 2011, 11:14

Jag har en PSS-axeltätning i min båt. Helt underhållsfri och funkar klockrent! Det är en grafitdel som tätar mot en plan, rostfri del som skruvas fats på axeln. Tätningen är vattenkyld och i en vanlig segelbåt räcker det med vattnet i axelröret. Det enda man behöver gjöra är att avlufta axelröret efter sjösättning så det finns vatten mot tätningen på utsidan. Mycket enkelt och helt tätt.

Mvh Håkan
Scampi #429 Ellida

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 09 jan 2011, 13:53

Det är en sådan jag har. Jag har testat att byta läge på tätningen men det blev ingen skillnad. Jag tyckte dessutom att jag var ytterst försiktig när jag satte lagret på axeln men det var jag antagligen inte.
Det skulle vara tröttsamt att renovera tätningen och fortsatt ha oljedroppp i motorrummet.

Hej Rapp

Känner igen ditt frustration! Beakta var jag kom fram till härinunder, denna tätning behöver inte luftas eller fettas in. Skulle tätningen ge sig mot vattnet håller trycket i slangen emot som skall börja ovan vattenlinjen) emot.

1. Har du flyttat på tätningen gentemot axel och det läcker ändå borde simmerringarna vara skadade, det borde ju inte är felmonterade inbördes eftersom den är ny.
2. På bilden ser du min gamla från -78 som satt på båten vid köpet -04. Denna drog lite olja med jag antog det var normalt, men det syntes ingen läckage inombords,
men slangen ser ju inte så fräsch ut, en YSB gungar ju bra och jag var rädd att slangen skulle spricka. Bytet gjordes via en stuvlucka och för att slippa bekymmer köpte
jag en ny komplett tätning, det var trångt och jag arbetade med huvudet neråt och det var i n t e kul. Sedan drog tätningen ingen olja.
3. Vi mitt motorbyte två år senare bytte jag propelleraxeln och upptäckte då att cutlesslagret hade skadats av olja, aha... det är d ä r oljan runnit ut under flera år...... nytt cutlesslager och
sedan satte jag på min två år gamla tätning och monterad in motorn och riktade in drivlinan, ......men efter en vecka sipprade det vid cutlesslager igen....
4. Ur med motorn, nya simmerringar, avvaktade att lyfta in motorn, då läckte det inombords istället, vad är detta.....
Nu var jag ganska trött på denna skittätning!
Åkte till Capella (Länna/Sthlm) då jag bestämde jag att köpa in de två ringar jag fick knackat ut. Vill jag inte ta ur motorn fler gånger, där fick jag en skiss hur de skulle sitta, den har jag tyvärr i båten just nu.
Efter det har det varit snortätt, ingen olja går åt efter 130 timmars gångtid under två år. Ringarna är inte så dyra och monteringen enkel, bara att men de till att trycka in dem jämt och fint, jag och en korkkloss, smörj in
axel och ringar och kontrollera att det inte finns grader på axeln, vrid lätt fram och åter. Jag tycker du skall ringarna, det syns inte om de är skadade, kontrollera att de hamnar rätt och ge din tätning en chans till.
Bilagor
Tätning -78.jpg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 09 jan 2011, 16:37

Jag köper mina simmerringar i en maskinaffär istället för "dyra" båttillbehörsaffären.
Glöm inte att det skall vara rostfria fjäderringar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jan 2011, 16:59

I "min" maskinaffär säljer man t o m rostfri spiral i lösvikt, så man kan göra sin egen rostfria simmerring om dimensionen är udda och bara vanlig spiral finns att tillgå. I den här tillämpningen tror jag att två ringar tätar mot oljan, och den tredje tätar mot vattnet, och då är det den mot vattnet som är den viktiga att ha i rostfritt. Ringarna skall också vändas så att spiralen är mot den "våta" sidan.
Anders S

Rapp
Trogen medlem

Inlägg av Rapp » sön 09 jan 2011, 17:57

Axeln går ruskigt jämt, inget kastande då den är riktigt kort. Vad gäller inriktandet av klumpen så har jag inte tänkt på det direkt, kan naturligtvis vara snedmontage men man trycker ju på slangen ordentligt på axelröret så det borde väl bli rakt.
Jag får testa att byta simmerringarna och hålla tummarna.
PSS-tätningen funderade jag på att byta till men den är dyr.
Att byta ut hela paketet mot en vattensmord gummipackbox typ Black Jack kändes som ett smidigt alternativ. Läcker eländet olja till våren igen blir det till att torka olja en säsong till.
Mvh

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 09 jan 2011, 18:51

Vilse skrev: 3. Vi mitt motorbyte två år senare bytte jag propelleraxeln och upptäckte då att cutlesslagret hade skadats av olja, aha... det är d ä r oljan runnit ut under flera år...... nytt cutlesslager och
Ursäkta jag stjäl tråden, men vad är ett cutless-lager?

/j

Knuud
Erfaren medlem

Inlägg av Knuud » sön 09 jan 2011, 19:59

Visst, PSS'en är dyr men jag tycker faktiskt den är värd dom pengarna. Enkel montering, helt tät och inget underhåll.

/Håkan
Rapp skrev:Axeln går ruskigt jämt, inget kastande då den är riktigt kort. Vad gäller inriktandet av klumpen så har jag inte tänkt på det direkt, kan naturligtvis vara snedmontage men man trycker ju på slangen ordentligt på axelröret så det borde väl bli rakt.
Jag får testa att byta simmerringarna och hålla tummarna.
PSS-tätningen funderade jag på att byta till men den är dyr.
Att byta ut hela paketet mot en vattensmord gummipackbox typ Black Jack kändes som ett smidigt alternativ. Läcker eländet olja till våren igen blir det till att torka olja en säsong till.
Mvh
Scampi #429 Ellida

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 09 jan 2011, 20:44

jason skrev:
Vilse skrev: 3. Vi mitt motorbyte två år senare bytte jag propelleraxeln och upptäckte då att cutlesslagret hade skadats av olja, aha... det är d ä r oljan runnit ut under flera år...... nytt cutlesslager och
Ursäkta jag stjäl tråden, men vad är ett cutless-lager?

/j
Visas bäst på denna bilden:
Bilagor
Cutless.png
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jan 2011, 20:50

Jason: Cutless-lager (ibland felstavat "cutlass") "skärfritt" lager brukar vara ett räfflat gummilager som smörjs av vatten. Sitter ofta i en fristående lagerbock eller i ett stävrör, i det senare fallet har det ibland vattentillförsel från råvattenslingan på motorn. Hittas ej på segelbåtsdrev och slika anordningar, utan i samband med fast axel.

Rapp: Jag hade också bytt packboxarna och satt samman allt noga och försiktigt. Måtta med en linjal mot axel och "klump" och man kan vänta med att dra slangklämmorna tills alltsammans satt sig, dvs det sista du gör. Se också till att du får oljesäkra simmerringar (de finns i olika gummikvaliteer - "det är väl rätt sort för olja" ?)

Knuud: Jag har en snarlik anordning på min båt ( http://www.wartsila.com/Wartsila/global ... ecraft.pdf ). Den kräver en viss uppriktning vid montage. Notera gärna "katastrofslangklämman" - för när de här tätningarna havererar, så blir det mycket och fort.

Den traditionella gamla packboxen med talgfläta är visserligen sällan eller aldrig helt tät (kan inte vara, då blir den för tajt) men den är pålitlig och havererar den så händer inget livsfarligt. En fettsmord sådan skonar också axeln. Med teflonmassa kan den ryktesvis bli tät, men axeln tar stryk med tiden.
Anders S

Skriv svar