Tider för Öppning utav broar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LiBah
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:00
Ort: Listerby

Tider för Öppning utav broar

Inlägg av LiBah » tor 30 dec 2010, 17:08

Jag har fått reda på att en utav de öppningsbara broar som finns i mina seglingsvatten, skall få ändrad förordning av trafikverket när det gäller öppnande (för att spara pengar). Tidigare har bron varit övervakad och öppning skett när det har behövts. Nu skall broöppning ske på fasta tider eftersom det görs så på andra ställen och det fungerar.
Eftersom vår båtklubb skall yttra sig till båtförbundet som är remissinstans, så behöver jag lite fakta.
Då efterfrågar jag följande.
Vid vilka tider har andra broar öppning?
Hur fungerar det?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av Anders S » tor 30 dec 2010, 17:25

Då undrar jag om du inte skall utgå från hur ni i båtklubben vill ha det. Jag vet ju inte hur bron ligger till, men det finns ju anledning att tänka på speciella tillfällen, till exempel fredagkvällar, söndag em, kappseglingskvällarna och annat sådant. Sedan betyder det ju något hur bron ligger till och om det finns väntplatser mm. Senast jag var vid en "väntbro" (i Tönsberg, Norge, av alla ställen, tre broar i synk) öppnades den med ett par timmars mellanrum och det var tämligen segt. Och då var vi på besök, inte "bofasta".

Det finns nog inget enkelt svar än "så ofta som möjligt". Öppning (vid behov) varje hel och halv timme, om det är vägtrafiken som är begränsande, kanske? Bemanning vid högsäsong och vissa tidpunkter, schema annars?
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av coppertail » tor 30 dec 2010, 22:35

Det vanligaste är ju öppning en gång per timme mellan (vanligtvis) 08:00-22:00.
På udda tider efter förbeställning. Yrkessjöfarten behöver inte vänta utom vid järnvägsbroar där tågtrafik oftast har företräde.
Är det mycket yrkestrafik brukar det ju gå att hänga på med fritidsbåtar samtidigt.
Extraöppningar för yrkessjöfart brukar normalt inte dras ifrån ordinarie öppningar om tiden mellan öppningarna överstiger ca, 15 minuter.
Är det tex, 2 broar som förbinder ett samhälle över ett vattendrag får normalt aldrig båda broarna öppnas samtidigt.
(För att ambulans osv, skall kunna passera även om det skulle bli strömavbrott/haveri under broöppningen.)
I broar inom tätorter eller på i övrigt hårt trafikerade vägar är det ofta en spärrtid under rusningstid.
Som extremfall kan nämnas Danviksbron och Skanstullsbron i Hammarbyleden som håller stängt varje vardag 06:15 - 09:15 samt 15:30 - 18:30.

Svårt att veta vad som är rimligt om man inte vet vilken typ av bro det gäller. Och som vanligt blir det mer komplicerat ju mer man tänker på det. :D

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av naffatS » fre 31 dec 2010, 02:02

Där det finns öppningsbara järnvägsbroar kan brovakterna inte öppna dessa utan att först begära och få ström till öppningen från banverket. Det är lätt att förstå nu med alla tågförseningar.

Staffan

LiBah
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:00
Ort: Listerby

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av LiBah » sön 02 jan 2011, 09:40

Ja du Anders jag kan bara hålla med dig om att öppning så ofta som möjligt om inte ständigt öppen, är den önskan som gäller. Men önskan är ju bara en önskan.

Bron det gäller är Hasslöbron i blekinge skärgård. Den ligger som ett riktigt stoppblock i skärgården med en för Blekinge mycket trafikerad farled mitt i sommaren.

Det finns framför allt ett par saker som jag har hängt upp mig på i trafikverkets beredningsunderlag. Det första är att de tycker att de väntetider för båtar på 20 till 30 minuter inte är bra. Att det blir väntetider på 50 till 55 minuter i värsta fall med öppning en gång per timme, ser jag inte som den förbättring som de vill på skina. Det andra är att inga öppningar sker på helger under maj och september. Som jag ser det så är det väll då som man är ute på havet mest på helgerna? Det sista är att om man beställer broöppning utanför dessa tider så skall det ske två timmar innan. Det innebär att man är rätt så långt borta när man måste beställa, och känner inte till vindförhållandena framöver. Detta lär göra att man då i större utsträckning lär ta till motorgång för att kunna beräkna sin ankomst bättre. Det är inte bra för miljön eller för seglandet som helhet.

Gott nytt år.
LiBah

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av Anders S » sön 02 jan 2011, 11:22

Då gäller det att kämpa.

Skulle bron inte öppnas alls på helgerna under båtsäsongen? Märkligt.
Sedan kan man ju alltid se "två timmar" som "längsta väntetid". En viktig sak att kräva är att ha bra väntplatser, på båda sidor.
Anders S

LiBah
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:00
Ort: Listerby

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av LiBah » sön 02 jan 2011, 21:05

av Anders S sön jan 02, 2011 11:22 am
Skulle bron inte öppnas alls på helgerna under båtsäsongen? Märkligt.
Nej inte under båt säsongen men maj och september. Så som min segling ser ut under dessa månaderna, så är det helgerna som jag (och de flesta som är tvugna att arbeta) är ute och seglar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av Anders S » sön 02 jan 2011, 23:22

Jo jag var med på det, jag menade förstås "båtsäsongen före och efter semestrarna".

Det kan nog vara bra att visa litet siffror, typ masthöjder och antal berörda båtar, det lär ju finnas ett antal fler än i din klubb? Sedan kan man väl diskutera om bestämda och pålitliga öppettider en gång i timman är bättre än att behöva vänta någon mer obestämd tid. Men att inte öppna alls under helger i maj och september låter ju tämligen märkligt och är ju knappast acceptabelt. Jag vet ju inte om det är så bra i längden, men om alla i klubben ringer och beställer öppning skall väl trafikverket fatta galoppen? Jag anar ju att det är brovakt 24/7 som svider, själva öppnandet kan kanske tålas?
Anders S

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av Perra » mån 03 jan 2011, 11:04

Vardagar 7 till 16 Förbeställning 2 timmar innan
Alltså ingen öppning på helger?
Dom kan ju lika gärna svetsa fast bron. :evil:
Detta står i UFS.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av coppertail » mån 03 jan 2011, 11:29

Perra skrev:Vardagar 7 till 16 Förbeställning 2 timmar innan
Alltså ingen öppning på helger?
Dom kan ju lika gärna svetsa fast bron. :evil:
Detta står i UFS.
Men det gäller bara nu under ombyggnationen, man byter styrsystem på bron.
Frågan är vad som ska gälla när ombyggnaden är klar.

Att man inte skulle öppna bron på helgerna under lågsäsong måste vara ett missförstånd någonstans.
I alla fall går det tvärs emot alla broar jag känner till. Och det är några stycken...

LiBah
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:00
Ort: Listerby

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av LiBah » mån 03 jan 2011, 12:53

Tyvärr så är det inget missförstånd.

Här är förslaget på tiderna när ombyggnaden är klar.

Öppningstider
15 april – 31 maj
Bron öppnas, efter anmälan till brovakten,
helgfri måndag – fredag, de första tio
minuterna efter varje hel timma kl 07.00 –
16.00.

1 juni – 31 augusti
Bron öppnas, efter anmälan till brovakten,
dagligen, de första tio minuterna efter varje
hel timma kl 08.00 – 20.00.
Bron öppnas dagligen kl 06.00 – 08.00 och
20.00 – 22.00 efter förhandsbeställning.

1 - 30 september
Bron öppnas, efter anmälan till brovakten,
helgfri måndag – fredag, de första tio
minuterna efter varje hel timma kl 07.00 –
16.00.

1 oktober – 14 april
Bron öppnas under ordinarie arbetstid, helgfri
måndag – fredag kl 07.00–16.00, efter
förhandsbeställning.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av coppertail » mån 03 jan 2011, 15:18

Det var riktigt dåligt, men såklart bara ett första bud i en förhandling.
Nu har jag inga andra kunskaper om det aktuella området än google maps.
Men det ser ju ut som om vägtrafiken skulle kunna vara något i stil med Bagghusbron i Väddö kanal.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrast ... gghusbron/
Bagghusbron har acceptabla tider tycker jag som yrkesfarare iaf,
Förhoppningsvis finns det något litet rederi/bryggbyggeri/entreprenör i krokarna som kan vara beroende av att komma igenom bron.
Brukar vara mycket känsligt att inkräkta på den fria företagsamheten.

2 timmars förbeställningstid får nog anses vara ganska generöst. Om man ska se något positivt i eländet.

heah79
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 07:34

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av heah79 » mån 03 jan 2011, 15:40

Det här betyder att in och utgång ur Karlskrona skärgård blir avstängd under stora delar av säsongen. Helt oacceptabelt i en skärgård som inte är speciellt stor!

Även om det är efter förbeställning så bör ju bror kunna öppnas helg och kvällstid under andra tider än juni, juli och augusti.

Idag finns ju i stort sett inga vänteplatser i området så ett gäng bojar eller liknande vore väl rimligt?

I övrigt ser jag det som en fördel med fast öppettider då de öppnar lite som de vill i dagsläget och det alltid blir längre väntetider än vad som är sagt...

/Henrik

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av seniorseglare » tis 04 jan 2011, 13:33

Har störst erfarenhet av broar längs Göta Älv och där öppnas broarna vid behov genom anrop på VHF kanal 9, vardagar som helger. Yrkessjöfarten har inga väntetider, de kör på hela vägen om inte en brådskande ambulanstransport t.ex. kräver fri passage. Nattetid är det säkert restriktioner för nöjestrafiken.
Har svårt att se att Trafkverket eller någon annan kan stoppa fritidsbåttrafik om det inte finns alternativ farled att tillgå.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tider för Öppning utav broar

Inlägg av Lasse L » tis 04 jan 2011, 14:13

seniorseglare skrev:Har störst erfarenhet av broar längs Göta Älv och där öppnas broarna vid behov genom anrop på VHF kanal 9, vardagar som helger. Yrkessjöfarten har inga väntetider, de kör på hela vägen om inte en brådskande ambulanstransport t.ex. kräver fri passage. Nattetid är det säkert restriktioner för nöjestrafiken.
Har svårt att se att Trafkverket eller någon annan kan stoppa fritidsbåttrafik om det inte finns alternativ farled att tillgå.
Saxat från:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... Väntetider fritidsbåtar:
Vid slussar: Nyttotrafik har företräde.
Vid landsvägsbroar: Under tider vid stark landsvägstrafik.
Båtar kan samlas för gemensam broöppning.
Vid järnvägsbroar: Tågtrafik

Mörker/dålig sikt
Med hänsyn till sjösäkerheten avråder vi med bestämdhet att fritidsbåtar framförs i kanalen under mörker eller dålig sikt.

Skriv svar