Gratis navigationsprogram

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Gratis navigationsprogram

Inlägg av gungner » sön 19 dec 2010, 06:23

För er som inte känner till openCPN så vill jag tipsa om det, http://www.opencpn.org/ Jag använder den ihop med CM93 kartor (vektorkartor) och hydrographica BSB/KAP kartor (den väljer själv beroende på vald skala). Jag kör den själv under Linux med den finns för Window$/MAC och är gratis :D. Rutter skickas via NMEA till plotter (funkar perfekt till Raymarine, dock tar Garmin endast emot WP och inte ruttem :cry: ). Har man ingen NMEA så kan man konvertera med GPSbabel http://www.gpsbabel.org/ eller GPSU http://www.gpsu.co.uk/ till ett format som sin plotter tar via minneskort.

Behöver man en GPS server på sin dator så rekommenderar jag Gippy (gratis även den) http://matrixmariner.com/mmg Den har en rolig funktion som hela tiden skriver ut sin position i en kml fil så man kan "navigera" i Googleearth i realtid. Gippy tar emot GPS (NMEA0183) och skapar virtuella portar som andra program kan använda som GPS källa. Den finns till Linux/Window$. Jag har precis beställt en RS422 (nmea0183) till WLAN box, tanken är att jag skall kunna sitta men netbooken och ha all tillgänglig data, göra en rutt för att sedan skicka till plottern, allt utan kablar. Om man skaffar en padda någon dag så funkar det med.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av hedgehog » sön 19 dec 2010, 11:34

Har testat OpenCPN tidigare och då tyckt att det verkat lovande men oanvändbart pga ständiga programkrascher.
Men nu är precis ver 2.3 släppt (15/12) och den är något helt annat! Gränssnittet är rent och snyggt och programmet känns stabilt. Kör under WXP på en Acer netbook. Verkar också finnas bra stöd för AIS men det har jag inte hunnit prova än.
Trist att det inte funkar med de BSB/EAP-kartor som följer med när man köper de tyska NV-kartorna. Men de verkar bero på att Maptech sitter på krypteringsnyckeln. Finns det något (lagligt) sätt att omvandla från EAP till KAP tro?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av hedgehog » sön 19 dec 2010, 14:55

Varit nere i båten och torrkört med OpenCPN. AIS-funktionen ser bra ut med tydlig mållista och som det verkar, bra funktioner för larm etc.
Däremot får jag inte nmea passthru att funka som jag vill. Om autopilot är enablat så får jag ut nmea på samma com-port som gps:en sänder till men BARA om det finns en aktiv rutt.
Någon som vet om det går att tweaka så att programmet kontinuerligt sänder ut nmea på com-porten?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av Stream » sön 19 dec 2010, 16:01

I den senaste versionen av OpenCPN kan man skicka rutter till Garmin GPS:er med Garmins eget protokoll. Testade precis hemma vid köksbordet med GPS:en i simulatorläge och det funkar utmärkt.

Jag gillar att man kan läsa GRIB-filer också, men jag saknar weather routing.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av gungner » sön 19 dec 2010, 16:22

Hedgehog, varför vill du skicka ut samma nmea som kommer in?

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av hedgehog » sön 19 dec 2010, 18:04

gungner skrev:Hedgehog, varför vill du skicka ut samma nmea som kommer in?
Kanske uttryckte mej otydligt...
Vårt system ser ut så här:
En äldre Simrad gps (ej plotter) står för positionsangivelse. Vid drift utan PC kommer ev. ruttdata från Simradburken. NMEA-signalen går dels direkt till VHF-radion dels till en 9-pol Dsub. Om PC används kopplas den in här annars kopplar man in en byglad kontakt som skickar data vidare till radar och navrepeater i sittbrunnen.
När PC med plotterprog används kommer ruttinfo från den. Då behöver ruttdata + vanlig positionsdata (RMC?) skickas ut igen på comporten för att mata radar och repeater. Med OpenCPN funkar detta så länge man har en aktiv rutt men inte annars. För det mesta räcker ju det men det är klart trevligt att få data på repeatern i sittbrunnen ovsett om en rutt är aktiv eller ej. MaxSea t.ex har bra funktion för detta, där kan man t.o.m. ställa in vilka sentenser som ska skickas ut. Tyvärr lirar inte AIS ihop med min MaxSea-version, därför känns OpenCPN som ett intressant alternativ.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av gungner » sön 19 dec 2010, 19:33

aha, Tänkte kanske att Gippy skulle fixa det med icke. Källkoden finns öppen, du hackar inte Python :) ? Visste man vart så är det säkert en enkel match, testa att fråga programmeraren. http://matrixmariner.com/mmg Har inte själv hackat Python annars hade jag försökt.

Om du kör Linux kan du sätta serieporten till att echo så allt som kommer in direkt skickas ut igen. Man gör det med stty -echo kommando, hur man gör i window$ har jag ingen aning. Kolla oxå GPSD, kanske kan man sätta den till lokal echo. Med både Gippy och GPSD så blir de en GPS server som du sedan kopplar till program till, så kan många dela på en och samma information. Du kan förstås inte skicka data från openCPN om du gör på detta sätt, skickar openCPN något som kommer det att hamna mitt i något annat data som kommer in. Det är förstås utanför spec men testa att bygla 2-3 på kontakten och även till PCn, då får du lokalt echo och samma signal till PCn, återigen så kan du inte skicka från PCn

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av hedgehog » sön 19 dec 2010, 20:20

Hmm, men tricket är ju att den data som kommer in PLUS den som OpenCPN skapar (ruttdata) ska ut på porten igen. Att bara eka ut inkommande dataström löser inte problemet. Som sagt mycket snyggt löst i ex.vis MaxSea.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av gungner » sön 19 dec 2010, 20:52

förstås :) Kolla in http://brookhouseonline.com/nmea_multiplexer.htm den kostar förstås pengar, du kan köpa till en billig 5V GPS-puck på Kjelle (eller fortsätta använda den du har) så får du en nmea mux som kan echo (om jag minns rätt) och den fixar olika källor.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av goph » sön 19 dec 2010, 22:22

Drog ner OpenCPN idag och installerade den på min Ubuntu-lapp. Lite imponerad blev jag. En utvecklingstid på 10 år sörjer väl för att det ska funka så där ganska bra.

Efter att hållit på och lekt med Wine+SeaClear, på min linux-burk, så skippar jag nog det. Hängde sig lite då och då.

Väldigt off-topic: Att dom ids hålla på med det där Wine-projektet är lite av en gåta. Tror dom har fipplat med det i 15 år nu, klart bättre nu, men fortfarande skakigt.
Tror grejen är virtuella OS, där du kan boota olika OS i ditt vanliga OS. Lite häftigt att kör x antal OS på samma burk.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av stangen » mån 20 dec 2010, 09:56

goph skrev: Tror grejen är virtuella OS, där du kan boota olika OS i ditt vanliga OS. Lite häftigt att kör x antal OS på samma burk.
=) kör både Win7 och WinXP på min mac virtuellt. Smidig lösning!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av bosseh » mån 20 dec 2010, 10:16

stangen skrev: =) kör både Win7 och WinXP på min mac virtuellt. Smidig lösning!
Samma här, Parallels fungerar utmärkt. Det lustiga är att Win bootar snabbare än på en PC. Till vissa saker använder jag W98SE (under Parallels) eftersom W98SE tar mindre kraft än tex XP och 7.
Det bästa är att Parallels blir en enda stor fil som kan backas upp och köras på vilken annan Parallels-utrustad dator. Jag har även kört Parallels under Linux, funkar också kalas.
Opencpn kör jag direkt på Macen, den kraschar ofta men är otroligt smidig när man vill lägga upp och kolla en rutt. Ser fram emot en stabilare version.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av hedgehog » mån 20 dec 2010, 19:52

Har skapat en task på OpenCPN tracker om att skicka ut nmea ström på com-porten även när det inte finns någon aktiv rutt.
Så får vi se hur det går.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av Lasse L » mån 20 dec 2010, 20:16

[quote="goph"]Drog ner OpenCPN idag och installerade den på min Ubuntu-lapp. Lite imponerad blev jag. En utvecklingstid på 10 år sörjer väl för att det ska funka så där ganska bra.

Efter att hållit på och lekt med Wine+SeaClear, på min linux-burk, så skippar jag nog det. Hängde sig lite då och då. quote]

Behåll Seaclear. Open är bara bättre på att den kan köra CMap.
Open kan nog bli bra när den blir klar.
Seaclear är stabilt i Windows miljö

Nackdelar: Nattläge funkar inte med svenska BSBkort.
AIS funkar OK, men kan inte visa Metro, Strömbojar etc.
Går inte att välja storlek på AISmålen.
För liten text på: Position, Bäring, Avstånd.
Pekaren skymmer "AIS roll over" info.
mm. mm.
Ovanstående framfört till "konstruktörerna".
Bilagor
Open CPN.jpg

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Gratis navigationsprogram

Inlägg av goph » mån 20 dec 2010, 22:21

Hej Lasse L:

Har suttit och lekt lite med OpenCPN, kan bara säga att jag är imponerad. "Kom över" C-map world wide idag, funkar såå bra, och att du kan integrera C-map med egna scannade sjökort, och välja vilka du trivs bäst med. Hur det sen funkar med GPS o AIS o annan perifer utrustning, vet jag inte.

Skriv svar