Midac batteri

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Midac batteri

Inlägg av Tomas B » fre 10 dec 2010, 11:05

Är det någon som har batteri av detta fabrikatet "Midac", erfarenhet - sämre/bättre eller samma "skit" som övriga fritidsbatteri.

http://www.blocket.se/skaraborg/Rea_Fri ... ?ca=13&w=1

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Midac batteri

Inlägg av Gaidin » fre 10 dec 2010, 11:37

Jag vet inte men när någon skriver " Kanon Priser!!!!!!!!!!! " i sin annons blir jag alltid misstänksam om företagets seriositet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Midac batteri

Inlägg av Eilean » fre 10 dec 2010, 11:41

Blir också litet misstänksam.
Satsa på Biltemas SMF-batterier - priserna är i samma härad och jag är inne på min andra omgång och kan bara vara positiv.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Midac batteri

Inlägg av Tomas B » fre 10 dec 2010, 12:22

"Jag vet inte men när någon skriver " Kanon Priser!!!!!!!!!!! " i sin annons blir jag alltid misstänksam om företagets seriositet"

Nu är det ju inte de som tillverkar - bara säljer

Det Italienska företaget verkar tillverka ganska mycket batter typer

http://www.midacbatteries.com/beta2/sit ... trazew.htm

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Midac batteri

Inlägg av seniorseglare » fre 10 dec 2010, 16:32

Tomas B skrev:"Jag vet inte men när någon skriver " Kanon Priser!!!!!!!!!!! " i sin annons blir jag alltid misstänksam om företagets seriositet"

Nu är det ju inte de som tillverkar - bara säljer

Det Italienska företaget verkar tillverka ganska mycket batter typer

http://www.midacbatteries.com/beta2/sit ... trazew.htm

/ Tomas
Nu var det länge sedan jag var i batteribranschen, men då vet jag att det kom stora partier från forna öststaterna där "bäst före datum" hade passerat.
Man ska ha klart för sig att batterier (blybatterier) är färskvara.
Så se upp med ursprung och framförallt tillverkningsdatum

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Midac batteri

Inlägg av Eilean » fre 10 dec 2010, 16:44

seniorseglare skrev:....Så se upp med ursprung och framförallt tillverkningsdatum...
Ursprunget har väl knappast någon betydelse annat än av eventuella etiska skäl.
Däremot tillverkningsdatumet, eller snarare, laddstatusen. Ta alltid mätinstrument när du handlar!

Jag hade den jobbiga erfarenheten att när jag köpte en omgång helt nya batterier till min båt att dessa var dåligt laddade och därmed kanske skadade.
När jag släpat ombord 10 st 115 Ah/batterier mätte jag spänningen av en ren ingivelse och samtliga hade en spänning på bara 12 V eller några tiondelar mer - dvs mer eller mindre helt urladdade! Hur länge de stått så vet ingen. Tillbaks med dem till Biltema för utbyte. Inga problem, de gjorde de utan prut. Men vilket släpande! Puh! Tur att jag åtmisntånde kollade innan jag stoppade dom på plats långt ner under durkarna.

Så numera kollar jag alltid spänningen direkt i butiken. Som skall vara över 12,7 V.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Midac batteri

Inlägg av seniorseglare » fre 10 dec 2010, 16:53

Eilean skrev:
seniorseglare skrev:....Så se upp med ursprung och framförallt tillverkningsdatum...
Ursprunget har väl knappast någon betydelse annat än av eventuella etiska skäl.
Däremot tillverkningsdatumet, eller snarare, laddstatusen. Ta alltid mätinstrument när du handlar!

Jag hade den jobbiga erfarenheten att när jag köpte en omgång helt nya batterier till min båt att dessa var dåligt laddade och därmed kanske skadade.
När jag släpat ombord 10 st 115 Ah/batterier mätte jag spänningen av en ren ingivelse och samtliga hade en spänning på bara 12 V eller några tiondelar mer - dvs mer eller mindre helt urladdade! Hur länge de stått så vet ingen. Tillbaks med dem till Biltema för utbyte. Inga problem, de gjorde de utan prut. Men vilket släpande! Puh! Tur att jag åtmisntånde kollade innan jag stoppade dom på plats långt ner under durkarna.

Så numera kollar jag alltid spänningen direkt i butiken. Som skall vara över 12,7 V.
Vilospänningen på ett fulladdat batteri ska vara 2,12 v/cell, d.v.s. 12,72 V på ett 12V-batteri.
Obs att spänningen kan lura dig, ett sulfaterat batteri kan ha en hög spänning men vid belastning så sjunker spänningen dratiskt, men om det samtidigt har en syravikt på 1,24 så är det sannolikt ok. Beträffande syravikten så är det viktigt att den är identisk för samtliga celler.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Midac batteri

Inlägg av seniorseglare » fre 10 dec 2010, 16:54

Sorry, syravikten ska vara 1,26 och inte 1,24 - börja bli lite ringrostig märker jag :D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Midac batteri

Inlägg av Eilean » fre 10 dec 2010, 17:02

seniorseglare skrev: Obs att spänningen kan lura dig, ett sulfaterat batteri kan ha en hög spänning men vid belastning så sjunker spänningen dratiskt, men om det samtidigt har en syravikt på 1,24 så är det sannolikt ok. Beträffande syravikten så är det viktigt att den är identisk för samtliga celler.

Ett problem är att så många batterier är slutna idag och omöjliggör syraprovning. Sedan är jag inte övertygad om att alla försäljningsställen tycker det är OK att börja slabba.
Hursomhelst är min bedömning att det är ett mindre problem vid nyköp - ett spänningstest torde vara nog för att med hygglig säkerhet avgöra om batteriet sannolikt är ok och framför allt inte stått för länge. Ett oanvänt batteri lär knappast vara sulfaterat.
Duckar sedan spänningen direkt vid belastning är det ju ett direkt fabrikationsfel.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Midac batteri

Inlägg av seniorseglare » fre 10 dec 2010, 17:17

Eilean skrev:
seniorseglare skrev: Obs att spänningen kan lura dig, ett sulfaterat batteri kan ha en hög spänning men vid belastning så sjunker spänningen dratiskt, men om det samtidigt har en syravikt på 1,24 så är det sannolikt ok. Beträffande syravikten så är det viktigt att den är identisk för samtliga celler.

Ett problem är att så många batterier är slutna idag och omöjliggör syraprovning. Sedan är jag inte övertygad om att alla försäljningsställen tycker det är OK att börja slabba.
Hursomhelst är min bedömning att det är ett mindre problem vid nyköp - ett spänningstest torde vara nog för att med hygglig säkerhet avgöra om batteriet sannolikt är ok och framför allt inte stått för länge. Ett oanvänt batteri lär knappast vara sulfaterat.
Duckar sedan spänningen direkt vid belastning är det ju ett direkt fabrikationsfel.
Ett oanvänt batteri kan mycket väl vara sulfaterat om det lagrats länge utan underhållsladdning. Batterier har en självurladdning som är starkt beroende av temperaturen, det är därför man ska ladda batteriet på hösten och sedan förvara det i båten över vintern.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Midac batteri

Inlägg av Eilean » fre 10 dec 2010, 23:01

seniorseglare skrev:Ett oanvänt batteri kan mycket väl vara sulfaterat om det lagrats länge utan underhållsladdning. Batterier har en självurladdning som är starkt beroende av temperaturen, det är därför man ska ladda batteriet på hösten och sedan förvara det i båten över vintern.
Självklart. Men har det stått så länge att det sulfaterat lär det synas på spänningen.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Midac batteri

Inlägg av S-B A-son » fre 10 dec 2010, 23:22

Eilean skrev:
seniorseglare skrev:Ett oanvänt batteri kan mycket väl vara sulfaterat om det lagrats länge utan underhållsladdning. Batterier har en självurladdning som är starkt beroende av temperaturen, det är därför man ska ladda batteriet på hösten och sedan förvara det i båten över vintern.
Självklart. Men har det stått så länge att det sulfaterat lär det synas på spänningen.
Nej, man kan inte avgöra om batteriet är sulfaterat bara mha batteriets obelastade tomgångsspänning. Ponera att bateriet laddats ur och därmed sulfaterat under vintern och butiken sedan laddat batteriet lagom till vårsäsongen.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Midac batteri

Inlägg av Seawolf » lör 11 dec 2010, 09:55

S-B A-son skrev:
Nej, man kan inte avgöra om batteriet är sulfaterat bara mha batteriets obelastade tomgångsspänning. Ponera att bateriet laddats ur och därmed sulfaterat under vintern och butiken sedan laddat batteriet lagom till vårsäsongen.

mvh Sven-Barry
För smärre handlare kanske det kan inträffa att mellanladdning av gamla osålda batterier sker.

Men t.ex. Biltema har öppet i princip alla dagar, och det verkar inte troligt att de smyger in bland sina 100-tals batterier på nätterna och kopplar upp en massa laddare. Så hos dem och liknande försäljningsställen bör polspänningen i butiken vara ett relativt skapligt mått på batteristatusen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Midac batteri

Inlägg av seniorseglare » lör 11 dec 2010, 10:12

S-B A-son skrev:
Eilean skrev:
seniorseglare skrev:Ett oanvänt batteri kan mycket väl vara sulfaterat om det lagrats länge utan underhållsladdning. Batterier har en självurladdning som är starkt beroende av temperaturen, det är därför man ska ladda batteriet på hösten och sedan förvara det i båten över vintern.
Självklart. Men har det stått så länge att det sulfaterat lär det synas på spänningen.
Nej, man kan inte avgöra om batteriet är sulfaterat bara mha batteriets obelastade tomgångsspänning. Ponera att bateriet laddats ur och därmed sulfaterat under vintern och butiken sedan laddat batteriet lagom till vårsäsongen.

mvh Sven-Barry
Helt rätt, men då avslöjar syravikten det men det är inte lika enkelt att kolla i butiken som sagt.
Då batterier är färskvara ska man köpa dem hos etablerade åf som har stor omsättning.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Midac batteri

Inlägg av peterh » sön 12 dec 2010, 12:22

Eilean skrev:
seniorseglare skrev:....Så se upp med ursprung och framförallt tillverkningsdatum...
Ursprunget har väl knappast någon betydelse annat än av eventuella etiska skäl.
Däremot tillverkningsdatumet, eller snarare, laddstatusen. Ta alltid mätinstrument när du handlar!

Jag hade den jobbiga erfarenheten att när jag köpte en omgång helt nya batterier till min båt att dessa var dåligt laddade och därmed kanske skadade.
När jag släpat ombord 10 st 115 Ah/batterier mätte jag spänningen av en ren ingivelse <snip>
10 st 115Ah batterier ?? Har du elmotor till din båt ? Eller varför
behöver du lasta 400kg bly i båten ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar