Eller kanske öva mer med den befintliga gennakern?
Med en strumpa till den så borde det väl vara ganska enkelt?
Jag seglar med mina tre barn (7,10,12 men de växer fort, de var yngre tidigare och fru, frugan eller ett barn är oftast rorsman och jag gör allt annat.
Jag seglar gennaker utan strumpa i stort sett så fort vinden kommer att beräknas vara akter om tvärs mer än tio minuter när vi semesterseglar. Hittills har det gått bra även utan strumpa eller andra hjälpmedel.
Det är klart vid högre vindstyrkor kan jag ibland välja bort den p.g.a. det förberedande mecket på däck om jag inte gjort det innan.
den perfekta riggen
Re: den perfekta riggen
Tror att jag kommit en bit närmare den perfekta riggen
Som vanligt under semestern strosade jag runt på bryggorna för att få tips av sådan som andra gjort.
På bryggan till utmärkta hamnkrogen på Högmarsö så låg en vacker Wasa 55 som hade ett fast monterat peke och på det satt en gennaker/code 0 med en sådan rulle som bara består av en tjock lina. Men seglet var skyddat av ett kapell eftersom båten låg vid bryggan - alltså ett permanent jättesegel att ta till när vindarna är svag men som ändå inte kräver allt besvär som idag krävs då vi på min båt ska sätta gennaker, ta upp den, dra tampar, hissa, det visar sig att en tamp dragits fel så allt måste göra om, göra om, få timglas osv.
Någon mer som prövat denna lösning som jag just nu ser som den perfekta riggningen för familen som gillar fart?
Som vanligt under semestern strosade jag runt på bryggorna för att få tips av sådan som andra gjort.
På bryggan till utmärkta hamnkrogen på Högmarsö så låg en vacker Wasa 55 som hade ett fast monterat peke och på det satt en gennaker/code 0 med en sådan rulle som bara består av en tjock lina. Men seglet var skyddat av ett kapell eftersom båten låg vid bryggan - alltså ett permanent jättesegel att ta till när vindarna är svag men som ändå inte kräver allt besvär som idag krävs då vi på min båt ska sätta gennaker, ta upp den, dra tampar, hissa, det visar sig att en tamp dragits fel så allt måste göra om, göra om, få timglas osv.
Någon mer som prövat denna lösning som jag just nu ser som den perfekta riggningen för familen som gillar fart?
Re: den perfekta riggen
Jag tycker ändå som jag föreslog för 2.5 år sedan att du skall försöka att använda din befintliga gennakern oftare. Det BLIR enklare när man får lite rutin. Numera finns också de fina Top-Down rullarna för undanvindssegel. Jag skulle gärna ha en om jag hade råd.
Jag har vare sig rulle eller strumpa till min gennaker. Strul har jag bara då jag packat den fel i säcken.
Jag har vare sig rulle eller strumpa till min gennaker. Strul har jag bara då jag packat den fel i säcken.
Re: den perfekta riggen
Visste inte att det hette så, men det är ju just ett sådant Top down-system jag syftar på i mitt inlägg. Men ett sådant som kan sitta uppe hela tiden. Det blir ju praktiskt, bekvämt och snabbt. När man kryssar kör man självslående focken, men på halvvind rullar man ut code 0/gennacker och farten kan öka kraftfullt utan stort besvär.
När man sedan kommer in i hamn så rullar man in den, precis som jag redan idag rullar in focken, och sätter på kapellet, på båda två. Top down-systemet får alltså sitta upp hela tiden, blir inte det genialt?
När man sedan kommer in i hamn så rullar man in den, precis som jag redan idag rullar in focken, och sätter på kapellet, på båda två. Top down-systemet får alltså sitta upp hela tiden, blir inte det genialt?
Re: den perfekta riggen
Det är egentligen inte tänkt att den skall sitta uppe hel tiden men att vara lätt/snabb att sätta/ta ned.
Om du har den uppe hela tiden så har du onödig vikt högt upp framförallt under kryss, dessutom gissar jag att den rullad skapar turbulens och obalans i förseglet. Men å andra sidan så torde det vara rätt så enkelt att sänka ned den till däcket efter den är rullad.
Men visst kan den sitta uppe tills förutsättningarna är som bäst för att ta ned. Och när det motar mellan öar eller man måste göra en kortare kursändring så överväger nog fördelarna med att snabbt kunna rulla in/ut de ev turbulenta störningarna. Men jag skulle definitivt tro att det gör tydlig skillnad på hissad och inte på en lång kryss.
Fan vad sugen jag blir...
Undras vad de kostar?
Om du har den uppe hela tiden så har du onödig vikt högt upp framförallt under kryss, dessutom gissar jag att den rullad skapar turbulens och obalans i förseglet. Men å andra sidan så torde det vara rätt så enkelt att sänka ned den till däcket efter den är rullad.
Men visst kan den sitta uppe tills förutsättningarna är som bäst för att ta ned. Och när det motar mellan öar eller man måste göra en kortare kursändring så överväger nog fördelarna med att snabbt kunna rulla in/ut de ev turbulenta störningarna. Men jag skulle definitivt tro att det gör tydlig skillnad på hissad och inte på en lång kryss.
Fan vad sugen jag blir...
Undras vad de kostar?