Lyckad sjöräddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Lyckad sjöräddning

Inlägg av Mr Q » mån 02 aug 2010, 16:46

-
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Lyckad sjöräddning

Inlägg av Jaramaz » mån 02 aug 2010, 16:56

Yes, det är nästan så att jag betalar medlemsavgiften bara för deras professionella agerande under operationen och efter!

(Jo, det ser ut som en Mani).

/J

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av bosseh » mån 02 aug 2010, 18:11

I rättvisans namn är det väl KBV som ska ha äran av en lyckad räddning?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 02 aug 2010, 18:39

Här i Ljusnes omnejd är det ofta lotsarna som hinner fram först när det är fara på färde. Alla dessa sjöräddare, lotsar och KBG är värda all världens applåder.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 03 aug 2010, 19:38

Och Brendan skälls det på som vanligt på SRS hemsida.
http://www.sjoraddning.se/karingon/news ... 1/#comment
Han har ju helt rätt i det han skriver. Att knappt någon kommenterat detta här? Förbjudet att skriva om annat än den lyckliga utgången?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 09:03

Guitar Nilsson skrev:Och Brendan skälls det på som vanligt på SRS hemsida.
http://www.sjoraddning.se/karingon/news ... 1/#comment
Han har ju helt rätt i det han skriver. Att knappt någon kommenterat detta här? Förbjudet att skriva om annat än den lyckliga utgången?
Jag håller med dig, Ljusne-Håkan. Det är inte många, någon enstaka bara, som håller med om att man borde angripa orsaken till haverier istället för att
enbart koncentrera sig på symptomen och försöka lindra dem.

En av sjöräddarna var dock sansad och seriös och debatterade engagerat istället för att råskälla som alla andra. Han lovade ta med sig mina
funderingar till rätt instans inom sjöräddningen.

Lägst nivå tycker jag den sjöräddare nådde som ansåg att mitt inlägg var "onödigt". Enligt honom inkräktade jag tydligen på deras hyllningsspalt,
där ingenting annat än gratulationer ska få förekomma, i första hand något slags klubb för inbördes beundran, där de olika sjöräddningsenheterna
klappar varandra på axeln och hyllar varandra för hur enastående duktiga de är. Jag måste erkänna att jag blir lite illa berörd. Inte för att jag
tycker att de inte skött sig. De klarade uppgiften och brukar göra bra insatser. Därför är jag själv medlem och stöttar deras verksamhet med min
årliga avgift. Men jag kan inte tycka att de ska slå sig till ro och vara nöjda med varje lyckad räddningsinsats. De borde kunna vidga sina vyer och
inse att det viktigaste ändå är den förebyggande verksamheten - att lära folk sjövett och inympa säkerhetstänkande hos fritidsseglare. Visserligen
skulle det, åtminstone i teorin, kunna leda till att de avskaffar sig själva. Folk blir så duktiga att SSRS inte längre behövs. Men det är väl just detta
som måste vara målsättningen: en nollvision. Naturligtvis är det omöjligt att nå så långt. Men siktar man mot stjärnorna...

Som vanligt, när jag kastar in en brandfackla, blir det debatt och känslorna svallar. Rapporterna från alla lyckade insatser brukar inte kommenteras
överhuvudet taget på SSRS' hemsida. Noll kommentarer under varenda rapport! I det här ärendet har det hittills kommit 51 inlägg, vilket alltså är
extremt mycket för att vara den sidan. Och det kan jag väl få klappa mig själv på axeln för?

Jag skrev vad jag hade på hjärtat för några dagar sedan. De senaste 10-15 inläggen har jag inte läst, men jag antar att det är samma upprörda
kommentarer som vanligt, grundade inte på vad jag de facto har skrivit utan på vad läsarna själva spekulerar i vad egentligen menar. Hur kan det vara
så svårt att läsa och kommentera det som står i svart på vitt?

Har någon av flickorna trätt fram och berättat varför de inte hade segel satta utan förlitade sig helt på motorn, när de försökte passera en av Bohusläns
absolut farligaste passger, Islandsbergs huvud, i kuling och ganska grov sjö?



.

HansFolke
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:46

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av HansFolke » ons 04 aug 2010, 10:03

Lägst nivå var ett inlägg i ett annat forum ang. seglande tjejer och puderdosor.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 11:04

HansFolke skrev:Lägst nivå var ett inlägg i ett annat forum ang. seglande tjejer och puderdosor.
Haha. Ja det var ju jag det. Ett lite fulare sätt att säga det Brendan och Stig (Maringarderoben och UPA) ville säga. Nog är det på nåt vis allt för enkelt att ta en stor båt och sticka ut utan att fatta ett smack vad man håller på med. Eftersom de inte gick den totalskyddade inre leden kan de ju knappast ens ha klarat av att läsa sjökort? Eller brytt sig?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 11:41

Guitar Nilsson skrev:
HansFolke skrev:Lägst nivå var ett inlägg i ett annat forum ang. seglande tjejer och puderdosor.
Haha. Ja det var ju jag det. Ett lite fulare sätt att säga det Brendan och Stig (Maringarderoben och UPA) ville säga. Nog är det på nåt vis allt för enkelt att ta en stor båt och sticka ut utan att fatta ett smack vad man håller på med. Eftersom de inte gick den totalskyddade inre leden kan de ju knappast ens ha klarat av att läsa sjökort? Eller brytt sig?
Stopp och belägg! Jag har aldrig skrivit på Maringarderoben. Har ingen aning om vad det är för forum. UPA är jag inne och tittar på ibland men skriver där aldrig.

Och även du min god Ljusne-Håkan gör dig skyldig till en grov övertolkning. Jag har aldrig med en stavelse ens antytt att strandningen vid Islandsbergs huvud skulle ha med besättningens kön att göra. Det råkade vara flickor/kvinnor den här gången. Förmodligen kunde det lika väl ha varit pojkar/män.



.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av bosseh » ons 04 aug 2010, 11:52

Guitar Nilsson skrev: Han har ju helt rätt i det han skriver.
Visst har han rätt. Dumma tilltag ska kritiseras.
Men gör man det blir man kallad "bryggseglare" och "elak" mm.
--
Patetiskt med alla hyllningar av SSRS när det i själva verket var KBV som stod för den viktigaste delen av räddningen.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Testosteronet?

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 12:04

100803rib.JPG
100803rib.JPG
100803banner.JPG

På tal om den lilla, lilla skillnaden mellan flickor och pojkar:
Jag tog några foton igår när jag seniorseglade

En bild på flickor i ribbåt: 3 knop
En bild på pojkar i ribbåt: 30 knop
och en bild på känd pojke med okänd flicka i segelbåt: 5 knop
Bilagor
100803rib2.JPG

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 13:42

Brendan skrev:
Guitar Nilsson skrev:
HansFolke skrev:Lägst nivå var ett inlägg i ett annat forum ang. seglande tjejer och puderdosor.
Haha. Ja det var ju jag det. Ett lite fulare sätt att säga det Brendan och Stig (Maringarderoben och UPA) ville säga. Nog är det på nåt vis allt för enkelt att ta en stor båt och sticka ut utan att fatta ett smack vad man håller på med. Eftersom de inte gick den totalskyddade inre leden kan de ju knappast ens ha klarat av att läsa sjökort? Eller brytt sig?
Stopp och belägg! Jag har aldrig skrivit på Maringarderoben. Har ingen aning om vad det är för forum. UPA är jag inne och tittar på ibland men skriver där aldrig.

Och även du min god Ljusne-Håkan gör dig skyldig till en grov övertolkning. Jag har aldrig med en stavelse ens antytt att strandningen vid Islandsbergs huvud skulle ha med besättningens kön att göra. Det råkade vara flickor/kvinnor den här gången. Förmodligen kunde det lika väl ha varit pojkar/män.
.
Hm... Stopp och belägg, jag har aldrig menat att Brendan skriver på Maringarderoben och UPA. Jag menar med parentesen att Stig är en av skribenterna på Maringarderoben och UPA. Det borde de flesta förstå. Jag har heller aldrig påstått att du Brendan har påstått att det har med kön att göra. Det var det jag som lite på skämt gjorde.
Och lite på allvar också, för hur många tjejer är det som kan sköta en båt? Min sambo har åkt både motor och segelbåt med mig i 13 år, hon vet nästan inte ett skit om varken navigering eller ens hur man slår på värmen i båten. Hon vägrar helt enkelt att lära sig, totalt ointresserad. Hon följer väldigt gärna med ut på sjön och det är jag nöjd med. Hon kan styra både med rorkult och autopilot, men att skota segel eller ta ut en kurs det kommer hon aldrig att göra. Och jag vet att väldigt många tjejer/kvinnor är likadana. Kanske ännu fler avskyr både hav och båtar till den milda grad att de inte följer med alls, detta är nog den största orsaken till att de flesta båtar nästan aldrig används. Min Susanne följer med ut och det tycker jag duger, att tvinga henne att lära sig ens var knappen man slår på värmaren sitter verkar hittills vara döfött.
Damer kan överlag inte ett skit om båtar och navigering, det är min fasta övertygelse.

PS
Jag kan redan här dementera att jag inte skriver att det är så med alla damer eftersom jag vet att åtminstone några kommer att påstå att jag skrev det fast jag inte gjorde det. DS
Senast redigerad av 1 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Jaramaz » ons 04 aug 2010, 13:45

Fina och talande bilder Brendan, frågan är väl bara vad de säger. Visst är det skillnad på kvinnor och män (tack-och-lov), men har det så mycket med denna debatt att göra? Kvinnor lite försiktigare ..? Kanske inte just i detta fall?


Guitar Nilsson skrev:
HansFolke skrev:Lägst nivå var ett inlägg i ett annat forum ang. seglande tjejer och puderdosor.
Haha. Ja det var ju jag det. Ett lite fulare sätt att säga det Brendan och Stig (Maringarderoben och UPA) ville säga. Nog är det på nåt vis allt för enkelt att ta en stor båt och sticka ut utan att fatta ett smack vad man håller på med. Eftersom de inte gick den totalskyddade inre leden kan de ju knappast ens ha klarat av att läsa sjökort? Eller brytt sig?
Suck. Dumt som du försöker skyla över, genom att försöka få med dig Brendan o Stig. Debatten om dina dumheter på UPA kan du lämpligen föra där, så slipper vi de tafatta bortförklaringarna här.
Enkelt ta en stor båt? En Mani32 är inte direkt stor, storleken tycks heller inte ha haft något direkt inflytande här.
Vad vet du om vad besättningen fattade eller inte? Vad vet du om vad de gjorde och inte gjorde?
Brendan tycks vilja hitta orsaken till uppkomna situationen, medan du bara brer på med fördomar och gissningar
(jag håller inte med Brendan heller, men hanhar iaf ett vällovligt syfte).

Den totalskyddade inre leden - är det stömmarna det? Känner du till den? Många undviker den i hårt väder, den har sina sidor den också. För den som vill segla är den verkligen en utmaning ....

/J

Edit: Och i sitt senaste inlägg gör Hr Nilsson saken ännnu värre. Kan du inte hålla sånt unket skräp på UPA?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Strandning vid Islandsbergs huvud

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 14:10

Svar till Jaramaz:

Jag satt just med bland annat dessa bilder och hade lagt ut dem på http://www.seniorseglarna.se och inspirerades då till att lägga ut några av dem även på Sailguide, eftersom jag tyckte att de kunde säga något om min inställning till kvinnor/män. Om nu någon skulle få för sig att jag jämställer pojkar och flickor helt och hållet. Det gör jag alltså inte.

Dessutom var det roligt att få presentera en fin bild på en sympatisk sailguidist och hans kuttersmycke.

Vad gäller Nordströmmarna är de spärrade av Skaftöbron för större segelbåtar. Mani 32-an bör väl dock gå under skulle jag gissa.

Jaramaz, vad är det du inte håller med mig om? Min uppfattning att Sjöräddningen borde sätta in större resurser på förebyggande verksamhet för att på det viset för ner antalet utryckningar?

Eller anser du det är fel av mig att rekommendera att man har seglen satta när man passerar Islandsberg i kuling?


Både och eller är det något annat?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 14:15

Skräp? Det är ingen fördom att de flesta kvinnor är väldigt tafatta när det gäller båtar, det är ett faktum. Varför det är så vet jag inte, (det är inte mitt fel) men att det är så är jag absolut tvärsäker på. Har kanske med gubbmentalitet att göra, gubbarna kan inte laga mat så det blir kvinnornas lott medans gubbarna leker med skot och reglage, likadant nu som för 100 år sen.
Inte fan är jag dum för att det är så här. Och så är det, den som inte tror att det är så är nog den som är dum. Eller naiv.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar