Lyckad sjöräddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 14:24

Guitar Nilsson skrev:Skräp? Det är ingen fördom att de flesta kvinnor är väldigt tafatta när det gäller båtar, det är ett faktum. Varför det är så vet jag inte, (det är inte mitt fel) men att det är så är jag absolut tvärsäker på. Har kanske med gubbmentalitet att göra, gubbarna kan inte laga mat så det blir kvinnornas lott medans gubbarna leker med skot och reglage, likadant nu som för 100 år sen.
Inte fan är jag dum för att det är så här. Och så är det, den som inte tror att det är så är nog den som är dum. Eller naiv.
Håkan, gå in på http://www.seniorseglarna.se och klicka på "seniorseglare skriver på hemsidan" och sedan på "Britt-Marie Sjöström". Doktor Sjöström är en fenomenal seglare, det kan jag vittna om men fullständigt värdelös som kock. För första gången i mitt långt framskridna liv får jag ställa mig vid spisen. Men det är det värt!

Vad ska man säga om Laura Dekker, 14 år, som just nu är på väg till Portugal från Holland för att påbörja en ensamsegling jorden runt?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 14:38

Visst finns det mycket kunniga kvinnliga seglare. I vår klubb har vi en ganska ung tjej som jobbar som lots och seglar som en gudinna när hon är ledig. Innan GPS vann hon navigationstävlingar med motorbåt över hela landet. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Jaramaz » ons 04 aug 2010, 15:38

Brendan skrev:Jaramaz, vad är det du inte håller med mig om? Min uppfattning att Sjöräddningen borde sätta in större resurser på förebyggande verksamhet för att på det viset för ner antalet utryckningar?

Eller anser du det är fel av mig att rekommendera att man har seglen satta när man passerar Islandsberg i kuling?


Både och eller är det något annat?
Brendan, egentligen vill jag inte föra just denna diskussion (ditt syfte uppfattar jag som gott, men en del av dina argument och åsikter delar jag inte), men har man sagt A så får man väl fortsätta då.

Förebyggande är mycket bättre än utryckningar, oavsett vem som nu gör detta. Sparar både pengar och liv.
När det sedan kommer till just SSRS så kan de ha lite svårt för att ha mycket mer förebyggande - de lever ju i viss mån av att goda insatser visas upp. Detta är ingen kritik av SSRS, bara ett konstaterande. Så visst håller jag med dig om detta Brendan. Tror jag alla gör, fö.

Rekommendationen att segla istället för att gå för motor vid Islandsberg - tja, jag kunde kläckt ur mig det själv. Men du stannar inte därvid! Om jag nu sett rätt i alla kommentarerna på SSRS hemsida så säger du att du inte litar på motorer, vilket kan vara din uppfattning, men knappast något som skall pådyvlas andra. Vi måste kunna lita på motorerna i våra båtar, det är trots allt bara en del av nöjesbåtarna som har segel (men nästan alla har motor).
Så som segelbåtarna är idag, med (som jag upplever det) kraftiga motorer, så skall det vara helt OK att gå med motor, också utanför Islandsberg i kuling. (jaja, jag hade hellre seglat). Det är helt enkelt inte relevant kritik att man inte skall gå för motor utanför Islandsberg.
(däremot finns det en del att säga om hur man läser sjökort, hur långt ut man håller från en kust som Islandsberg, vilken koll man skall ha på båten, hur man planerar för fall backs osv - men kan man verkligen kräva sådant av alla? I alla situationer? Mitt intryck är att få kör allt detta, och i de flesta fall går det bra.)


Men vidare i kommentarerna (nu flyttar jag mig utanför Sailguide, vilket också förklarar min tvekan att debattera detta mig dig här) går du lite väl hårt åt besättningen, och också avkräver dem en förklaring. Nog med gott syfte, men lite onödigt att vrida runt kniven i såren. Det händer olyckor med segelbåtar, också med de mest erfarna och kompetenta besättningar, som vi sett genom åren. Meningslöst att döma besättningarna, låt oss ta lärdommarna som finns där, men låta besättningarna hämta sig från sina upplevelser.
Själv är jag inte i positionen att jag kan kasta första stenen!


Vad gäller Guitar Nilsson så blir hans argumentation allt mer förvirrad. Just därför passar den bättre på UPA.

/J

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Erfarenhetsåterföring - vem äger frågan?

Inlägg av Kjelle » ons 04 aug 2010, 16:13

Man kan ha åsikter om delar i Brendans argumentation men det centrala ligger i hur man kan göra erfarenhetsåterföringen så att denna typ av situationer inte behöver uppkomma (attför ofta) - en båtlivets nollvision.

Båtpressen verkar mest intresserad av att testa nya häftiga båtar och göra reklam. De stora båtorgansiationerna (SXK, SBU, SSF m fl) verkar mest intresserad av att korsa sina klingor med myndigheter etc. SSRS vill rädda människor i sjönöd (vilket är bra). Båtklubbarna, som står båtfolket närmast, fokuserar på hamnar och varv. Var finns platsen där den typ av erfarenhetsåterföring som Brendan argumenterar för kan ske? Vem äger frågan: Försäkringsbolagen? Sjöfartverket?? SSRS??? SXK/SBU/SSF????

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Uppföljning

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 17:06

Organisationen av sjöräddningsarbetet visade sig vara betydligt mer intrikat än jag kände till. Men jag inser nu att det gäller att inte sitta och skälla under fel träd (”bark under the wrong tree”), så just SSRS, om jag har förstått det rätt ska inte ägna sig åt annat än ren operativ verksamhet. Det är det dom är tillsatta att göra och det tycks de behärska bra. Men när jag läste en del av kommentarerna, fick jag en otäck bismak och nästan en misstanke om att somliga sjöräddare kanske inte alls vill att tillbuden ska minska. Då får de inte anledning att rycka ut och visa sin fenomenala skicklighet (fenomenala och lättanvända hjälpmedel och båtar).

Det är alltså andra instanser som har hand om den förebyggande verksamheten, vilket kanske är precis som det ska vara för att uppnå balans.

Visst kan man tycka att marinmotorer ska vara pålitliga och fungera i alla lägen. Men tyvärr händer det alltför ofta att de strejkar, när man som bäst behöver dem. Därför kan jag inte se någon nackdel med att i första hand lita till seglen, som är en segelbåts ” huvudmaskineri” . Nästan alla segelbåtar har förvisso en hjälpmotor. Men det är just en hjälpmotor och omhuldas rent generellt säkert inte alls lika väl som en motor i en motorbåt. En motorbåt går till 100% för motor och motorn (ofta två eller flera) får nog oftast en mycket bättre och mer professionell tillsyn och omvårdnad än det där onödiga onda gjutjärnsskrället i segelbåten, som kanske används under 10% av gångtiden under en säsong.

Alla motorbåtar kommer dessutom under Skaftöbron och har därför alla anledning att välja Strömmarna.

Vad gäller de farligaste passagerna som Islandsberg, Tjurpannan, Kråksundsgap till exempel är det direkt olämpligt att gå för motor i hårt väder. Stora lastfartyg har gått på land och blivit stående på klipporna vid Kråksundsgap i hårt väder. Ångaren Bohuslän har inte behörighet att passera Tjurpannan i hårt väder. Exemplen kan mångfaldigas. Det finns ingen som helst anledning att sätta livet på spel genom att går förbi Islandsberg i hårt väder utan segel. Att gå för enbart motor, när man har funktionsdugliga segel är fullständigt vansinnigt. Det finns ingen anledning att utsätta sig för sådana risker.

Och det är just när det är som allra djävligast eventuella underlåtenhetssynder avslöjas. Om man har glömt att rensa eller byta sitt dieseloljefilter, är risken stor att båtens häftiga rörelser i den grova sjön drar upp grumset i filtret och täpper till dieseloljetillförseln med motorstopp som följd.

Beträffande besättningens upplevelser kräver jag inte att de ska behöva schavottera inför allmänheten. Men jag tycker att det är absolut krav att de detaljerat ska redogöra för sina upplevelser inför någon sakkunnig person, beskriva sin planering, hur de tänkte, om de tänkte, varför de valde att utmana naturens krafter, om de alls förstod hur farligt det är att lita på motorer, hur farlig den valda passagen är etc. Visst kan det vara ett obehag, men det får de stå ut med. Det skulle vara till stort gagn, såväl för dem själva som för sjösäkerhetsarbetet och därmed i förlängningen andra sjöfarande.



.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Uppföljning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 17:34

Brendan skrev:Organisationen av sjöräddningsarbetet visade sig vara betydligt mer intrikat än jag kände till. Men jag inser nu att det gäller att inte sitta och skälla under fel träd (”bark under the wrong tree”), så just SSRS, om jag har förstått det rätt ska inte ägna sig åt annat än ren operativ verksamhet. Det är det dom är tillsatta att göra och det tycks de behärska bra. Men när jag läste en del av kommentarerna, fick jag en otäck bismak och nästan en misstanke om att somliga sjöräddare kanske inte alls vill att tillbuden ska minska. Då får de inte anledning att rycka ut och visa sin fenomenala skicklighet (fenomenala och lättanvända hjälpmedel och båtar).

.
Att vissa sjöräddare hoppas det ska bli mer farligheter ute på havet så de får åka snabba båtar och stila med fina räddningar, det tror jag inte existerar alls. Även om de tycker om att vara på sjön.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Uppföljning

Inlägg av Brendan » ons 04 aug 2010, 22:09

Guitar Nilsson skrev:
Brendan skrev:Organisationen av sjöräddningsarbetet visade sig vara betydligt mer intrikat än jag kände till. Men jag inser nu att det gäller att inte sitta och skälla under fel träd (”bark under the wrong tree”), så just SSRS, om jag har förstått det rätt ska inte ägna sig åt annat än ren operativ verksamhet. Det är det dom är tillsatta att göra och det tycks de behärska bra. Men när jag läste en del av kommentarerna, fick jag en otäck bismak och nästan en misstanke om att somliga sjöräddare kanske inte alls vill att tillbuden ska minska. Då får de inte anledning att rycka ut och visa sin fenomenala skicklighet (fenomenala och lättanvända hjälpmedel och båtar).

.
Att vissa sjöräddare hoppas det ska bli mer farligheter ute på havet så de får åka snabba båtar och stila med fina räddningar, det tror jag inte existerar alls. Även om de tycker om att vara på sjön.
Hoppas att du har rätt. Nu är det 56 inlägg på SSRS hemsida, så nog engagerar det här fallet. Och åsikterna måtte gå isär, det kan ju inte bli debatt om alla tycker samma sak.



.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 22:12

Jaramaz skrev:
Brendan skrev: Vad gäller Guitar Nilsson så blir hans argumentation allt mer förvirrad. Just därför passar den bättre på UPA.

/J
Argumentation? Vad har jag argumenterat för i denna tråd? Är det en förvirrad argumentation när jag tycker att lotsar, sjöräddning osv gör ett bra jobb? Är det pga att jag argumenterar förvirrat som man nästan aldrig ser en kvinna vid rodret på fritidsbåtar? Jag skriver det en gång till, du skriver en massa skit Jaramaz. Man skulle kunna tro att du är dum i huvudet. Du kanske sitter och super vid datorn så du inte ens klarar av att läsa enkel svenska?
Om man argumenterar för nåt så kanske man argumenterar för sänkt pensionsålder, eller för att alla på sjön borde vara nyktra eller ta förarbevis. Vad har jag argumenterat i denna tråd? En sak skulle kanske vara att jag tycker att fler kvinnor borde ta rodret ombord. Är det detta som är förvirrat enligt Jaramaz på fina Sailguide? Här där nivån är så mycket bättre än på andra forum. Snacka om att vara självgod.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Uppföljning

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 22:29

Brendan skrev: Beträffande besättningens upplevelser kräver jag inte att de ska behöva schavottera inför allmänheten. Men jag tycker att det är absolut krav att de detaljerat ska redogöra för sina upplevelser inför någon sakkunnig person, beskriva sin planering, hur de tänkte, om de tänkte, varför de valde att utmana naturens krafter, om de alls förstod hur farligt det är att lita på motorer, hur farlig den valda passagen är etc. Visst kan det vara ett obehag, men det får de stå ut med. Det skulle vara till stort gagn, såväl för dem själva som för sjösäkerhetsarbetet och därmed i förlängningen andra sjöfarande.
.
Det där är väl inte alls orimligt?

Jag tycker det finns en liten svag parallell hur man tänker i såna här frågor och hur man resonerar ang trafikolyckor. När bilar krockar och hela familjer dör är det alltid vägarna det är fel på, de måste byggas om till motorvägar. (så vi kan köra ännu fortare) När det är trafikkaos och dödsolyckor på vintern säger man att "väglaget orsakade mängder av avåkningar och krockar, osv..." Sanningen, att mängder av bilister borde fråntas körkorten omedelbart och för evig tid nämns aldrig. Att åka trefilig motorväg mellan Söderhamn och Gävle är ofta en skräckupplevelse, särskilt på vintern, det är folkrace/chickenrace/stockcar varje gång det går från tvåfiligt till enfiligt, många påbörjar vansinnesomkörningen när det redan är enfiligt. Men att ett fåtal ställer till med farliga situationer gång på gång, på gång. det nämns aldrig. Det är bara fel på vägarna och vädret.
Och den som stilla undrar hur de tänker som ger sig ut i hårt väder med båtar de knappt kan hantera de får ovett i stora lass.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Brendan » tor 05 aug 2010, 07:00

Guitar Nilsson skrev:
Jaramaz skrev:
Brendan skrev: Vad gäller Guitar Nilsson så blir hans argumentation allt mer förvirrad. Just därför passar den bättre på UPA.

/J
Argumentation? Vad har jag argumenterat för i denna tråd? Är det en förvirrad argumentation när jag tycker att lotsar, sjöräddning osv gör ett bra jobb? Är det pga att jag argumenterar förvirrat som man nästan aldrig ser en kvinna vid rodret på fritidsbåtar? Jag skriver det en gång till, du skriver en massa skit Jaramaz. Man skulle kunna tro att du är dum i huvudet. Du kanske sitter och super vid datorn så du inte ens klarar av att läsa enkel svenska?
Om man argumenterar för nåt så kanske man argumenterar för sänkt pensionsålder, eller för att alla på sjön borde vara nyktra eller ta förarbevis. Vad har jag argumenterat i denna tråd? En sak skulle kanske vara att jag tycker att fler kvinnor borde ta rodret ombord. Är det detta som är förvirrat enligt Jaramaz på fina Sailguide? Här där nivån är så mycket bättre än på andra forum. Snacka om att vara självgod.
Där blev det litet fel. Det var inte jag som citerades. Rätt ska vara rätt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Erfarenhetsåterföring - vem äger frågan?

Inlägg av stangen » tor 05 aug 2010, 10:43

Kjelle skrev:Man kan ha åsikter om delar i Brendans argumentation men det centrala ligger i hur man kan göra erfarenhetsåterföringen så att denna typ av situationer inte behöver uppkomma (attför ofta) - en båtlivets nollvision.

Båtpressen verkar mest intresserad av att testa nya häftiga båtar och göra reklam. De stora båtorgansiationerna (SXK, SBU, SSF m fl) verkar mest intresserad av att korsa sina klingor med myndigheter etc. SSRS vill rädda människor i sjönöd (vilket är bra). Båtklubbarna, som står båtfolket närmast, fokuserar på hamnar och varv. Var finns platsen där den typ av erfarenhetsåterföring som Brendan argumenterar för kan ske? Vem äger frågan: Försäkringsbolagen? Sjöfartverket?? SSRS??? SXK/SBU/SSF????
Jag råkar veta att iaf SBU organiserar båtbesiktningsmän runt om i Sverige. En besiktning var något som försäkringsbolagen åtminstone tidigare värdesatte med lägre premier.
De producerar informativa skrifter med illustra illustrationer om tex hur olika installationer skall se ut för att vara sjövärdiga samt annan information som går ut på sjömansskap och sjövärdighet. Dessa (skall finnas) finns tillgängliga på alla anslutna båtklubbar. Sedan är det ju upp till den enskilde individen att läsa...
Men att SBU "äger" frågan är nog att ta i. De representerar båtklubbar och deras medlemmar som jag förstår.

Det är sannolikt på individnivån det brister. Människor är inte logiska. Jag är hyfsat övertygad om att många som aldrig skulle drömma om att köra bil utan körkort eller snapsa inna bilkörning - inte alls ser på båt på samma sätt. ger sig ut på havet utan (nödvändiga) förkundakper och gärna seglar/kör motorbåt påstruken.

Båtkörkort, någon?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av Gaidin » tor 05 aug 2010, 10:44

Det nämns mycket om att passagen vid islandsberg är farlig. Nu har jag bara passerat där i lugnt väder och minns den knappt, jag är från Vättern =)
Jag tittar på Google Earth en sväng och det verkar ju som att det finns gott om sjörum utanför ca 250 meter? Vad är det som gör passagen farlig?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Lyckad sjöräddning

Inlägg av styrman » tor 05 aug 2010, 11:00

Gaidin skrev:Det nämns mycket om att passagen vid islandsberg är farlig. Nu har jag bara passerat där i lugnt väder och minns den knappt, jag är från Vättern =)
Jag tittar på Google Earth en sväng och det verkar ju som att det finns gott om sjörum utanför ca 250 meter? Vad är det som gör passagen farlig?
Nu är jag inte bofast i Bohuslän (andra kan kanske mer?) men det är bottentopologin i kombination med att vågorna träffar berget och studsar tillbaka som gör att det blir korssjö med relativt hög våghöjd.
Skumpigt blir det och det bildas ett sug mot berget som kan vara farligt.

Lite liknande fenomen kan upplevas vid Kullens fyr vid vissa vindvinklar i kombination med nordlig ström från Öresund. Läskigt värre...
Peter
S/Y Calypso

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Islandsbergs huvud - ett farligt kap

Inlägg av Brendan » tor 05 aug 2010, 11:32

Gaidin skrev:Det nämns mycket om att passagen vid islandsberg är farlig. Nu har jag bara passerat där i lugnt väder och minns den knappt, jag är från Vättern =)
Jag tittar på Google Earth en sväng och det verkar ju som att det finns gott om sjörum utanför ca 250 meter? Vad är det som gör passagen farlig?
Så här skriver Kaj Hartelius och Yngve Rydholm i boken "Tistlarna till Strömstad":

"Rätt föröver reser sig nu det med rätta fruktade Islandsberg, den 52 meter höga, klippiga sydudden på det stora Skaftölandet.
Ute på själva udden står ett vitt, cylindriskt kummel samt ett gammalt fyrhus av trä - den nuvarande fyren står litet längre
norrut, alldeles nedanför klippans högsta punkt.

Här är det aldrig riktigt lugnt. Dyningen utifrån havet bryter vit mot klippans fot, varifrån en ofta mycket besvärande baksjö
kastas upp. Här möts också flera kraftiga strömmar och det blir lätt en otrevlig korssjö. Man bör hålla väl ut från Islandsberg -
inte för att det inte skulle vara djupt tillräckligt, för det är det, utan därför att passagen vid frisk vind faktiskt är riskabel.
Även det minsta haveri eller krångel med motor eller rigg kan här lätt förvandlas till katastrof.

Det går väl an att komma på slör sydifrån, men att komma kryssande norrifrån kan vid frisk vind vara ett blandat nöje.

En som kunde sina farvatten, framlidne lotsförmannen John Linding i Lysekil, skrev en gång om Islandsberg och passagen
därförbi på följande kärnfulla vis:

Sattyget ökar undan för undan och orkar man ur under Inre Sejningen (sjökortets Säingen) så är det sedan att ha segel-
skrud och löpande gods i behörig ordning. Hela passagen från Ösö (utanför Grundsund) tills man får lä under Sillskär
håller ej mer än 1,7 distansminuter i längd, men du nådige Farao, vilken cirkus där kan bli. Sjön bär in från två håll,
Sandarneleden i väster och Hätterännan i sydväst - man kan gott säga två av de allra farligaste och mest ettriga
infartslederna på hela kusten. I en härlig soppa förenas sedan sjön mot Islandsbergs höga klippmassiv och bildar ett
koppel som ej blir bättre av att de båda strömriktningarna, den med sjön infallande och den söderifrån Halsarna kommande.
Det är allt detta i förening som gör förbifarten av Islandsberg så farlig och den har endast en förtjänst: att den är kort.

Så det är all anledning att se upp med Islandsberg och skulle man känna sig osäker så är det bäst att ta den skyddade omvägen
innanför Skaftö - över Ellösefjorden, Snäckedjupet, Vägeröds ränna och Getevikssund, för att nu ta vattnen i syd-nordlig
riktning. Vid ostlig vind kanske någon frestas att segla nära klipporna för att få lä. Gör inte det, tyd där kan man få fallvind
uppifrån, tyngre i seglen ju mer båten kränger."

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Erfarenhetsåterföring - vem äger frågan?

Inlägg av Kjelle » tor 05 aug 2010, 12:00

stangen skrev:
Kjelle skrev:Man kan ha åsikter om delar i Brendans argumentation men det centrala ligger i hur man kan göra erfarenhetsåterföringen så att denna typ av situationer inte behöver uppkomma (attför ofta) - en båtlivets nollvision.

Båtpressen verkar mest intresserad av att testa nya häftiga båtar och göra reklam. De stora båtorgansiationerna (SXK, SBU, SSF m fl) verkar mest intresserad av att korsa sina klingor med myndigheter etc. SSRS vill rädda människor i sjönöd (vilket är bra). Båtklubbarna, som står båtfolket närmast, fokuserar på hamnar och varv. Var finns platsen där den typ av erfarenhetsåterföring som Brendan argumenterar för kan ske? Vem äger frågan: Försäkringsbolagen? Sjöfartverket?? SSRS??? SXK/SBU/SSF????
Jag råkar veta att iaf SBU organiserar båtbesiktningsmän runt om i Sverige. En besiktning var något som försäkringsbolagen åtminstone tidigare värdesatte med lägre premier.
De producerar informativa skrifter med illustra illustrationer om tex hur olika installationer skall se ut för att vara sjövärdiga samt annan information som går ut på sjömansskap och sjövärdighet. Dessa (skall finnas) finns tillgängliga på alla anslutna båtklubbar. Sedan är det ju upp till den enskilde individen att läsa...
Men att SBU "äger" frågan är nog att ta i. De representerar båtklubbar och deras medlemmar som jag förstår.

Det är sannolikt på individnivån det brister. Människor är inte logiska. Jag är hyfsat övertygad om att många som aldrig skulle drömma om att köra bil utan körkort eller snapsa inna bilkörning - inte alls ser på båt på samma sätt. ger sig ut på havet utan (nödvändiga) förkundakper och gärna seglar/kör motorbåt påstruken.

Båtkörkort, någon?
Det ligger ju i varje seglares/båtåkares eget intresse att vara välutbildad och förberedd. Problemet är om individen inser dels behovet av utbildning dels vilken typ av utbildning som behövs. Försäkringsbolagen ger rabatter för nautisk kompetens men de formella utbildningarna är starkt inriktade på navigationen som sådan förutom regelverken. Diskussioner om segling i hårt väder, förberedelser och planering av seglingar mm har jag lite minne av från min skepparskurs.

Närmast individen är båtklubbarna. Där kan man knappast förvänta sig att det finns kraft och möjlighet att ta initiativ till vidarutbildning utan stöd. Vad gör t ex SBU, SXK m fl centralt - vilket stöd ges klubbar i form av utbildningsmaterial, förslag på kursledare/lärare, föreläsare etc?

Båtkörkort? Det är bra om vi kan undvika detta men det känns som om frågan kryper allt närmare om inte båtlivet kan visa att man klarar sig utan.

Skriv svar