Ett romantiserat sjöliv

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Ett romantiserat sjöliv

Inlägg av stangen » fre 10 dec 2010, 08:48

mariatherese skrev:Om tanterna som ofrivilligt sitter på segelbåten år efter år så är ju inte problemet segling eller segelbåt utan ett helt annat. För jösse namn skaffa ett annat intresse och låt gubbf*n segla mot horisonten. (lite tillspetsat) :twisted: Eller?
+1

Samma resonemang som vi har i tråden funkar åt andra hållet tycker jag. Jag som man känner mig ibland förtryckt och omyndigförklarad med alla dessa j**la parmiddagar som bestäms utan att jag fått säga flaska. Jag kanske hade tänkt lägga lacklager nr6 på rorkulten just då... Eller utkommenderingarna i naturen för att plocka svamp precis när seglingstidningarna dimper ner i brevlådan.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » fre 10 dec 2010, 09:04

stangen skrev:Samma resonemang som vi har i tråden funkar åt andra hållet tycker jag. Jag som man känner mig ibland förtryckt och omyndigförklarad med alla dessa j**la parmiddagar som bestäms utan att jag fått säga flaska. Jag kanske hade tänkt lägga lacklager nr6 på rorkulten just då... Eller utkommenderingarna i naturen för att plocka svamp precis när seglingstidningarna dimper ner i brevlådan.
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 11 dec 2010, 15:19

Man lessnar väl på allt emellanåt. Men helt klart är det många, många som har stora segel och motorbåtar de aldrig använder. Det blir en tur från sjösättningsrampen till y-bommen på våren, och en åt andra hållet på hösten. Många har nog en ångest över det här.
Jag drog på min Webasto vattenburna värme i båten (står på land utan mast!) i förrgår, de ska köras emellanåt ju. Klättrade efter ett dygn in i båten, 12 minus ute, i hela båten, även förpiken var det 20 plus. Var där en stund i röran sen i höstas och lyssnade på lite dragspelsmusik, Alfta dragspelsorkester, och tänkte då på hur mycket jag älskar detta med båtar och hav.

Det negativa jag kan komma på är att det tar så mycket tid, jag försummar mitt musikskapande tex. Man borde få ha två parallella liv. Fyrdubbelt så långa dessutom.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » lör 11 dec 2010, 19:55

Guitar Nilsson skrev:Man lessnar väl på allt emellanåt. Men helt klart är det många, många som har stora segel och motorbåtar de aldrig använder. Det blir en tur från sjösättningsrampen till y-bommen på våren, och en åt andra hållet på hösten. Många har nog en ångest över det här.
Jag drog på min Webasto vattenburna värme i båten (står på land utan mast!) i förrgår, de ska köras emellanåt ju. Klättrade efter ett dygn in i båten, 12 minus ute, i hela båten, även förpiken var det 20 plus. Var där en stund i röran sen i höstas och lyssnade på lite dragspelsmusik, Alfta dragspelsorkester, och tänkte då på hur mycket jag älskar detta med båtar och hav.

Det negativa jag kan komma på är att det tar så mycket tid, jag försummar mitt musikskapande tex. Man borde få ha två parallella liv. Fyrdubbelt så långa dessutom.
Så härligt att läsa, jag gör likadant även om min båt står i eget båthus - jag öppnar portarna och sätter på Webaston och jobbar i båten.
Men är inte det en bra miljö för musikskapande?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 dec 2010, 11:54

Har ryckt upp mig lite med musikskapandet, håller på med några låtar, det gör vintern mycket roligare.
Visste ni föresten att Gunnar S har ett förflutet som en av Sveriges skickligaste inspelningstekniker? Han hjälper mig att köpa rätt mikrofoner ibland, till rätt pris! När Silins nämns på studioforumen ställer somliga sig i givakt!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » ons 15 dec 2010, 21:30

Tycker verkligen seglingen o vi som håller på med den är en del av manliga strukturer. När det är en man vi ratten o kvinnan som hoppar iland på 90% av alla båtar är det väl svårt att prata om individuella historier.
Några exempel till:
Tror löneskillnaderna bidrar till att kvinnor känner sämre självförtroende att säga ifrån vid inköp av enstaka prylar eller till båtlivet i sin helhet.
Tror att den tid som män lägger ned på båten står i proportion till den de inte lägger ned på städning och andra hushållsgöromål hemma.
Tror att mindre andel av hushållspengarna skulle gå till plottrar m m om kvinnorna fick bestämma mer.

Claes Borgström har, eller i alla fall hade, en Wasa 38.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » sön 19 dec 2010, 07:02

Berra2 skrev:Tycker verkligen seglingen o vi som håller på med den är en del av manliga strukturer. När det är en man vi ratten o kvinnan som hoppar iland på 90% av alla båtar är det väl svårt att prata om individuella historier.
Några exempel till:
Tror löneskillnaderna bidrar till att kvinnor känner sämre självförtroende att säga ifrån vid inköp av enstaka prylar eller till båtlivet i sin helhet.
Tror att den tid som män lägger ned på båten står i proportion till den de inte lägger ned på städning och andra hushållsgöromål hemma.
Tror att mindre andel av hushållspengarna skulle gå till plottrar m m om kvinnorna fick bestämma mer.

Claes Borgström har, eller i alla fall hade, en Wasa 38.
Instämmer i ovan. Att påstå något annat kan nog bäst liknas bäst med vad hajen Bruce sa till Nemo när Nemo inte vill delta i Annonyma Fiskätares Förening:

-Förnekelse! :lol:

Skriv svar