Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 25 nov 2010, 09:57

Hej!

Hur har ni löst detta? Tex om man har två batterier som skall laddas, dels från generator, dels från solcell. Helst med en MPPT (Typ Naps MaxPower) laddare.
/Anders G

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tor 25 nov 2010, 10:59

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av Eilean » tor 25 nov 2010, 11:17

Och min installation ser ut såhär:

8 x Förbrukningsbatterier i en bank
2 x Startbatterier i en bank.
Båten har 24V-system, därav batterimängden. Men det påverkar inte principen.

Varje bank med en separat huvudbrytare som ligger direkt på batteriet och bryter alltså allt, inklusive laddare. Inga anslutningar direkt på polerna. Dessutom en prallellkopplingsbrytare som kopplar ihop bankerna i ett nödläge.
Jag gillar att allt bryts med huvudbrytaren av säkerhetsskäl och normalt är de alltid påslagna, även när båten ligger i hemmahamn.

Alla laddare (motorgenerator, 2 x landströmsladdare och vindgenerator ligger parallelt och laddar bägge bankerna via en fördelare av typen http://www.odelco.se/CD-laddningsfoerdelare.html

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av cruisaren » tor 25 nov 2010, 12:44

And here are the votes from the Alinde Jury:

Alla batterier, start och förbrukning, samlade i en bank där en Battery brain vakar över merparten. Huvudbrytare mot förbrukarna (+) och dubbla huvudbrytare (+ och -) till motorn. Generator med intelligent extern regulator, solcell med maxpower och landströmsladdare laddar parallellt rakt in i systemet. Solcellen är inkopplad på batterisidan av huvudbrytaren via säkring så att den laddar även då huvudbrytarna är frånslagna.

+ Enkelt system med få potentiella felkällor.
+ Alla batterikilon sammarbetar till både start och förbrukning
+ Battery brainen ger rimligt skydd mot strömlöshet
+ Motorn elektriskt helt frånslagen när den inte används

- ?
//Niklas S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av T » tor 25 nov 2010, 12:51

Jag har dubbla batterikretsar, laddning från solcell, landström och generator men jag har ingen aning om vad MPPT är? Men jag vill påstå att det funkar bra ändå. Antar att min installation i princip ser ut som dom som redan beskrivits. Iofs har jag bara en huvudströmbrytare, för enkelhetens skull på minussidan. Startbatteriet får laddning enbart från generatorn medan förbrukningsbatterierna alltid laddas oberoende av var laddningen kommer ifrån och även då huvudströmbrytaren är frånslagen.

Men... för nåt år sen, eller två, presenterade någon en lång uträkning som visade att en MaxPower-regulator inte funkar som tänkt på paneler med 36 celler utan kräver minst 42... Jag minns inte om detta skrevs här, på Klotter-UPA, eller på Marinan... Är det nån annan som minns... och kan dra teorin en gång till?

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av bosseh » tor 25 nov 2010, 13:00

MPPT-regulatorn tar enkelt uttryckt hand om den "överspänning" som solpanelen kan ge men som inte batteriet kan tillgodogöra sig. Att det fungerar är mycket enkelt att kontrollera, mät strömmen (med tex en tångamperemeter) före resp efter regulatorn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av Anders S » tor 25 nov 2010, 21:47

Det går nog att göra litet hur som helst. På min båt laddar solcellen alltid förbrukarbanken via enMaxpower, batteriladdaren kan ställas på förbrukar- eller start- och med ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukare, som sluts då generatorn laddar. I princip som "T":s lösning, alltså.
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av Glad_seglare » lör 27 nov 2010, 12:15

Mycket intresant läsning. Tackar både frågeställare och de som svarat
Glad Seglare

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 mar 2011, 14:56

Uppdatering: Håller på och testar en egenbyggd MPPT. Tänkte ha två ingångar, för två separata celler om max 2A. Återkommer.


edit:
Men... för nåt år sen, eller två, presenterade någon en lång uträkning som visade att en MaxPower-regulator inte funkar som tänkt på paneler med 36 celler utan kräver minst 42
Skillnaden är att en panel med 42 celler kommer att ha en högre tomgångsspänning (25V mot 21) och en högre Vmp, troligtvis ca 19V. Vinsten med en MPPT-regulator blir större ju högre panelens spänning är, men även med en 17V Vmp så vinner du.

Anta en konventionell regulator 17V/1A in = 17 W. Reglerar ned till 13,5V/1A = 13,5W
En MPPT regiulator ger i stället 17W * verkningsgraden, ca 17W * 0,9 = 15,3W

Du vinner 13%

Om vi i stället antar ett helt urladdat batteri:

11,8 * 1 = 11,8W så blir vinsten 33%
/Anders G

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av Archibald » tis 22 mar 2011, 17:07

Naps Maxpower har en största ingångsspänning på 45 volt. Det borde innebära att två seriekopplade 36-cellspaneler (med en största spänning av 42 volt) är att föredra framför en ensam 42-cellspanel. Det skulle ge ett skydd mot partiell skuggning av den totala panelytan vilket ensamma paneler är känsliga för.
Skulle detta fungera?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av bosseh » tis 22 mar 2011, 17:14

Archibald skrev: Det skulle ge ett skydd mot partiell skuggning av den totala panelytan vilket ensamma paneler är känsliga för.
Skulle detta fungera?
Nej, ska man klara partiell skuggning ska man ha flera parallellkopplade paneler.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 23 mar 2011, 12:33

Alternativt en regulator med flera, oberoende ingångar. Det är den metod jag kommer att jobba vidare på, men tills vidare (inkommande sommar) blir det en prototyp med en panel.

Fördelen med separata ingångar är att panelerna inte behöver vara identiska (samma Vmp)
Nej, ska man klara partiell skuggning ska man ha flera parallellkopplade paneler.
Bosse, kan du utveckla resonemanget?
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av bosseh » ons 23 mar 2011, 16:46

AndersGustafsson skrev:
Bosse, kan du utveckla resonemanget?
En skuggad panel leder inte ström så bra, så enkelt är det. Det går naturligtvis att bypassa den skuggade panelen med relä eller MOSFET men det hela blir inte helt okomplicerat.
Många solpaneler består av både serie och parallellkopplade celler. En 40 W panel kan ha två "bankar" som sen är ihoppkopplade med Schottkydioder. Skuggas en panel så ger den inget men de andra levererar fortfarande.
En MPPT-regulator med flera ingångar är idealisk. Det finns ju även speciella regulatorer med flera ingångar och step-up funktion för att kunna ladda 48 V system mm. Men dyrt.

lassek
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 30 aug 2004, 20:57

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av lassek » ons 23 mar 2011, 17:03

Är Soleras regulator en "Schottkydiod"?
Jag har två paneler som turvis är skuggade. Kan jag koppla dem till samma regulator, eller borde jag ha två separata?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning av dubbla batterier från solcell MPPT?

Inlägg av bosseh » ons 23 mar 2011, 21:37

lassek skrev:
Jag har två paneler som turvis är skuggade. Kan jag koppla dem till samma regulator, eller borde jag ha två separata?
Dubbla regulatorer är naturligtvis optimalt, men lite overkill!
Kolla med tångamperemetern hur det ser ut om en panel skuggas, helt eller delvis.

Skriv svar