Koppla loss batterierna, räcker det med den ena polen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Koppla loss batterierna, räcker det med den ena polen?

Inlägg av Mr Sailman » mån 22 nov 2010, 14:55

Jag kopplar alltid loss batteripolerna över vintern efter jag sett till att de är fulladdade. Räcker det med att ta av den ena polen bör man man ta av bägge?

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Koppla loss batterierna, räcker det med den ena polen?

Inlägg av seniorseglare » mån 22 nov 2010, 15:02

Mr Sailman skrev:Jag kopplar alltid loss batteripolerna över vintern efter jag sett till att de är fulladdade. Räcker det med att ta av den ena polen bör man man ta av bägge?
Det bör räcka med en pol, då är ju kretsen bruten - men det är ju lika enkelt att ta av båda.
Däremot ska batterierna förvaras kallt efter att man fyllt på vatten och sett till så de är fulladdade, självurladdningen minskar med lägre temperatur.
Personligen låter jag batterierna vara inkopplade hela vintern och endast bryter huvudströmbrytarna - jag kör värmaren någon gång i månaden och använder belysning etc. när jag jobbar i båten.
Men det är väldigt lätt att glömma bryta strömmen och då blir det inte bra ...... :cry:

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » mån 22 nov 2010, 16:24

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla loss batterierna, räcker det med den ena polen?

Inlägg av Anders S » mån 22 nov 2010, 17:07

Det finns en god anledning att koppla loss batterierna, och det är att minska risken för kortslutning på olämpligt ställe. Man kan antagligen lägga av ledningen till motorn utan bekymmer med laddning och belysning.
Anders S

Skriv svar