Dyrare båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Dyrare båtar

Inlägg av Excel 319 » fre 19 nov 2010, 09:32

Det är nu klart att det blir dyrare att direktimportera ny båtar till Sverige. http://www.dn.se/ekonomi/momsdom-i-eu-g ... -1.1211463 Slut på långsemester för att slippa betala svensk moms.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dyrare båtar

Inlägg av Anders S » fre 19 nov 2010, 15:40

Givetvis blir det billigare att köpa sin båt i till exempel England eller Tyskland, som har lägre moms än Sverige. Nu finns en spärregel för transportabla kapitalvaror, som båtar, bilar, flygplan etc - på dessa betalar man momsen i ägarens hemland. En i annan tråd diskuterad båttillverkare vet jag har hjälpt till att sälja båtar från Tyskland i stället för från Sverige genom att erbjuda hamnplats i Tyskland och tidig vårförsäljning så att karenstiden för "beg båt" har gått ut. Problemet är inte att man betalar moms (för det gör man, till den tyska staten) utan att momsen är olika mellan de enskilda staterna så att det blir "affär" att göra så.

(Sedan kan jag inte riktigt förstå den som glatt betalar 150.000 till tyska statskassan för nöjet att slippa betala 200.000 till den svenska ? Hur tänker man då, ifall man bor och verkar i Sverige?)
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dyrare båtar

Inlägg av Peter_K » fre 19 nov 2010, 16:30

Anders S skrev:(Sedan kan jag inte riktigt förstå den som glatt betalar 150.000 till tyska statskassan för nöjet att slippa betala 200.000 till den svenska ? Hur tänker man då, ifall man bor och verkar i Sverige?)
Man tänker nog:
Åh, vad bra - då kan jag köpa en Code 0 OCH en gennaker sydda hos Rolly Tasker i Thailand också! :D
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dyrare båtar

Inlägg av Anders S » fre 19 nov 2010, 17:54

Peter_K skrev:
Anders S skrev:(Sedan kan jag inte riktigt förstå den som glatt betalar 150.000 till tyska statskassan för nöjet att slippa betala 200.000 till den svenska ? Hur tänker man då, ifall man bor och verkar i Sverige?)
Man tänker nog:
Åh, vad bra - då kan jag köpa en Code 0 OCH en gennaker sydda hos Rolly Tasker i Thailand också! :D
Jo, sannerligen. Visst tänker man med plånboken och inte med hjärtat alla gånger, kanske inte ens med långsiktigt med hjärnan.
Det man kanske inte tänker här är att "åsså ligger hr Borg back med 200 papp, vem skall han hämta dem hos, månne".

Det vore smidigt om momsen vara samma i hela EU, det vore det bästa. Då har man ingen anledning att köpa utomlands enbart för att fiffla med skatten. Ett annat problem (fri rörlighet på varor inom EU skall råda) är att den tyske handlaren rent faktiskt kan ha problem att exportera sin försäljning utan tysk Mehrwertsteuer. Det beror på att listiga TYSKA köpare påstår att "javisst skall de lämna riket omgående, låt mig nu köpa momsfritt på export". Då får säljaren lägga ut i vanlig ordning, och jaga köparen på skatten. Marknaden är inte perfekt, så är det.
Anders S

Skriv svar