Hamnguider

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hamnguider

Inlägg av Eilean » tis 16 nov 2010, 21:06

Lasse L skrev:Nja, vi båtägare kan skriva kommentarer om de olika hamnarna och delge andra sina erfarenheter.
2009 skrev jag en kommentar om Hinsholmen http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=319
Jovisst. Jag menade bara att det blir en skillnad när alla uppgifter kommer från seglare.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 16 nov 2010, 22:06

Jag tog fram en grund till detta för något år sedan, men kom inte till skott att lägga ut det. På http://sailguide.com/hamnar/hamnar.php
kan ni hitta en testversion. Vad tror ni, kan det vara något att bygga vidare på?

/Anders L

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 16 nov 2010, 23:33

Anders skrev:Jag tog fram en grund till detta för något år sedan, men kom inte till skott att lägga ut det. På http://sailguide.com/hamnar/hamnar.php
kan ni hitta en testversion. Vad tror ni, kan det vara något att bygga vidare på?

/Anders L
javisst varför inte. Med lite justeringar ( möjlighet att editera ) kanske en "händelselogg" ( vem som gjort vad, kanske i en egen flik om man är intresserad), möjlighet att addera länk.
Autentisering är antagligen en bra sak, t.ex. kan man använda sailgude-id .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 16 nov 2010, 23:54

MediaWiki, som är den motorn jag laborerar med har en del roliga plugins och extensions. Bl a kan man länka in Google maps med klickbara nålar som länkar till en hamn. Jag vet inte om man kan få den att samla ihop alla länkar man gjort till en databas så man kan zooma in i samma karta från olika platser men det ger sig, jag har endast tittat på detta i några timmar hittills. Det verkar onekligen som att communityn kring MediaWiki är enorm med support och utveckling världen runt, allt gratis och går enligt GNU licens.

Min tanke är att på första sidan dela upp Världen i världsdelar och länder och eventuellt länderna i olika delar, det kan bli ohanterligt att ha allting på samma grundsida. Jag vill absolut inte frångå en karta att utgå från. På det viset tror jag det blir lättare att hitta en hamn eller en ankarplats beroende på var man letar, medans man enkelt kan länka objekten mellan varandra.

Det är väldigt roligt att labba med detta och om någon känner sig manad med erfarenheter från MediaWiki, PHP, allmän webdesign eller vad som helst, PMa mig så kan vi bli fler i projektet!

Ambitionen/visionen är att hela sajten skall vara internationell och alltså byggas skalbar för hela världen med information, erfarenheter, rena fakta gjord för cruisers i allt från optimistjollar på Sommen till ubåtar i Bajkalsjön. Den optimala och slutgiltiga Piloten.
Det var var visionen det, men man måste ju börja någonstans... Vi får se var det hamnar (!)

En liten bakgrund...
I somras, i Lilla Edet av alla ställen, träffade jag en seglare som snurrat runt de senaste tio åren och kände allt och alla av de bloggar och böcker jag läst. Han hade hjälpt Sally Blue att fixa den nya utombordaren, han kände Jerk på Vindela, Stressless var hans bästa kompisar o s v, det slutade aldrig, namedropping var nog hans andra hobby, bortom seglingen =)
Han lovordade SSB-näten, alltså de kortvågsnäten som många seglare använder sig av. Jag försökte förklara att internet, forum, webbsajter o s v kan vara väldigt bra då man inte behöver passa tider, vänta på radiotid etc kan vara en stor fördel, under förutsättning att infrastrukturen byggs ut och tekniken gör det möjligt att ha en bättre uppkoppling än i dag. Han förkastade det med orden "Det är bättre att ha någon på plats som håller i näten"... Ja, jo, men det utesluts ju inte att någon sitter på St lucia och skriver i forumet, men ja, han var mer av en talare än en lyssnare så det blev inte någon diskussion i ämnet, men tanken slog mig. Hur vi än vänder och vrider på det så är en samlingsplats på nätet mer i linje med framtiden än SSB. Jag försöker nu inte baktala SSB, det är inte alls dumt och som gammal radioamatör (SM7UMM) så tycker jag det är en oerhörd bra teknik. Men på samma sätt som telefonsamtal inte så ofta går via VHF, allt fler plotters syns i båtarna och AIS kompletterar radarn så måste utvecklingen kunna gå framåt även här.

Det behövs en samlingsplats. Jag vill vara med och bygga en och jag tror att detta kan vara en bra början.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 17 nov 2010, 10:57

Gaidin skrev:Om man gör detta upplägg på samma sätt som Wikipedia så kan alla, vem som helst, lägga till, redigera och kommentera. För att skapa en ny hamn är det bara att skapa en ny hamn med länk, så skapas en "röd" länk, d v s en tom sida, som man sedan kan redigera.
Jag är ingen webbdesigner och kan inte programmera PHP men eftersom konceptet finns färdigt är det bara att ladda ner och installera på sin webbplats.
Är inte det lättaste att be Anders L utöka sailguide med denna funktion? Folk hittar redan hit och han får en än högre kritisk massa och ingen annan behöver ägna sig åt att uppfinna ett hjul som till stor del redan är uppfunnet och har en fungerande administration.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 17 nov 2010, 11:04

Eilean skrev:Ingen dum idé. Har föreslagit samma idé för SXK utan respons. Förmodligen för att jag anser att ett krav är att det finns kritisk info - missnöjda (och nöjda) användare skall redogöra för sina erfarenheter till gagn för andra. Vilket kolliderar med Gästhamnsguiden där hmanrna betygsätter sig själva och som utkommer årligen.
Rätt, men ett förtydligande kanske kan vara på sin plats:

SXK köpte Gästhamnsguiden av STF för några år sedan. Enligt uppgift per telefon i dag äger SXK numera bara 10%. Redan dessa 10% lär i praktiken göra att SXK har dubbla lojaliteter (eller borde inse att man har det) och istället för att endast vara lojala mot medlemmarna prioriterar man lojaliteten mot den verksamhet som man är delägare i.

SXK bedriver korporativism istället för medlemsnytta.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » mån 22 nov 2010, 21:51

Hej Gaidin

Bra idé. Jag tycker att du även kan ta med naturhamnar. Jag har ofta blivit besviken kvalitén på X-klubbens hamnguide som allt för ofta inte stämmer.

Hör av dig när du har startat Wikin!!
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » mån 22 nov 2010, 22:27

Det är ju lysande. Verkar coolt med Googlekartor. Man kanske kan fixa export till plotters och navigationsprogram också. Jag gjorde ett försök för några år sen med naturhamnar i Stockholms skärgård, men det var så krångligt att uppdatera så jag orkade inte fortsätta. Men många har använt sidan http://www.hafsorkestern.se/gps/smultron/smultron.html.

Jag är på att uppdatera hamnar om du kör igång. (Lessen Anders, men Wikin låter mycket mer spännande än din textsida ;-)

Wikihamn skulle den kunna heta.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 22 nov 2010, 22:58

Sitter och klurar på namn, jag vill gärna ha något internationellt.

Wikimarine.org och com är redan upptaget och ligger på någon domänparkeringsplats. Wiki-marine var ledigt men ser inte lika bra ut.
Cruiserswiki var också upptagen och visade sig innehålla något liknande men inte riktigt samma koncept men den verkade trevlig men innehåller mer om länder, bestämmelser, väder i stället för hamnar och mål. Det finns en tysk sida bluewater-info.net som hade ett liknande koncept.

Jag som ville va först =)
Någon med ett bra förslag?

Är det lite väl ambitiöst att försöka få till det här internationellt? Jag vill ju, för min egen skull ha en samling på internationella hamnar men det kan jag ju göra även om sajten är svensk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 23 nov 2010, 07:03

Visst kan vi vara gränslösa, men snabb tillväxt innebär att först ta hamnar i närområdet...
Alla kombinationer av något "båtigt" och Wiki kan väl fungera, "utrikiska" kan man väl tänka sig för den goda sakens skull:
WikiSail, BoatersWiki, Marinapedia... (lokalt i Göteborg: Vik-i-Wiki)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 23 nov 2010, 08:38

Gaidin skrev:Sitter och klurar på namn, jag vill gärna ha något internationellt.

Wikimarine.org och com är redan upptaget och ligger på någon domänparkeringsplats. Wiki-marine var ledigt men ser inte lika bra ut.
Cruiserswiki var också upptagen och visade sig innehålla något liknande men inte riktigt samma koncept men den verkade trevlig men innehåller mer om länder, bestämmelser, väder i stället för hamnar och mål. Det finns en tysk sida bluewater-info.net som hade ett liknande koncept.

Jag som ville va först =)
Någon med ett bra förslag?

Är det lite väl ambitiöst att försöka få till det här internationellt? Jag vill ju, för min egen skull ha en samling på internationella hamnar men det kan jag ju göra även om sajten är svensk.
Wikiport
Wikihaven
Wikianchor
Wikishelter
Wikimoor
Wikiberth

Personligen röstar jag på Wikihaven. Det namnet kan ju med nöds ha en halvrelevant svensk betydelse och "haven" är ju ett begrepp som kan innefatta alla slags hamnar.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tis 23 nov 2010, 10:12

Jag är med och bidrar gärna med info om norrlandskusten så gott jag kan. Men jag tycker att man istället skulle bygga vidare (eller helt bygga om) sailguides funktion till något bra. Fler portaler och webbar innebär bara större splittring av den lilla klick inom båtlivet som finner nöje i att häcka på nätet. Anders L har ju i mitt tycke visat prov på att han sköter sin site med gott omdöme. Det skulle han säkert göra även med en hamnguide.

Några önskvärda "features":
- Navigering via karta
- Viss basfakta, samt möjlighet för användarna att ladda upp kommentarer och bilder
- Navigationstips (Undvik stenen i nordvästra delen av viken)
- Kanske ett system för att ge betyg (1-5) på dusch, dass, miljö, säkerhet, mm. (dvs kopierna gästhamnsguidens system)

Kommentar Anders L?

Edit: Man ska visst inte ta kaffepaus mitt i skrivandet...

//Nils N

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 23 nov 2010, 13:17

nilsnobbing skrev:Jag är med och bidrar gärna med info om norrlandskusten så gott jag kan. Men jag tycker att man istället skulle bygga vidare (eller helt bygga om) sailguides funktion till något bra. Fler portaler och webbar innebär bara större splittring av den lilla klick inom båtlivet som finner nöje i att häcka på nätet. Anders L har ju i mitt tycke visat prov på att han sköter sin site med gott omdöme. Det skulle han säkert göra även med en hamnguide.

Några önskvärda "features":
- Navigering via karta
- Viss basfakta, samt möjlighet för användarna att ladda upp kommentarer och bilder
- Navigationstips (Undvik stenen i nordvästra delen av viken)
- Kanske ett system för att ge betyg (1-5) på dusch, dass, miljö, säkerhet, mm. (dvs kopierna gästhamnsguidens system)

Kommentar Anders L?

Edit: Man ska visst inte ta kaffepaus mitt i skrivandet...

//Nils N

Givetvis bra förslag, men det finns förstås inget som hindrar att man sätter upp en Wiki ihop med Sailguide. Poängen med en Wiki är ju delaktigheten och självmodereringen om/när något blir fel. Korslänkningsfunktionen är inte heller dum.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 23 nov 2010, 14:28

Poängen är att allt är fritt att lägga till själv. När du själv skapar en ny hamn får du en förifylld mall som du redigerar, denna kommer att ligga längst upp. Allting under den är helt fritt.

Den dagen du går på grundet i infarten till Strömstads hamn kan du själv gå in och lägga till en varning. Du kan på en diskussisonssida "bakom" hamnens egna sida ha en diskussion där du lämnar synpunkter och erfarenheter på hamnen. Allt är fritt och öppet. Skall du lägga in en ny hamn, kanske klubbens uthamn, skickar du inte ett mejl till en administratör på en webbserver, som kanske är på semester, du lägger själv in en ny sida, fyller den med allt du tycker behövs, inklusive en karta, klickar på "Spara" och den nya hamnen finns på plats. En timme senare kommer din klubbkompis och fyller i att det finns färskvatten där, vilket du hade glömt att fylla i.

Detta genererade ett besök av en annan seglare som inte visste om uthamnen och han blev positivt överraskad av den fina bastun i hamnen och skriver genast ett gott omdöme om hamnen på diskussionssidan.

Informationen på hela sidan ägs av alla, ingen kan själv gå in och censurera negativ kritik, allt är "Public domain"

Givetvis finns det en Sysop och ett antal aktiva medlemmar som har behörighet att radera spam och vandalism men syftet är att få en publik sida där alla är med och skapar. Det blir inte heller ett oöverstigligt arbete för en eller ett par individer utan hela massan av intresserade människor lägger sitt strå till stacken.

JonasB
Erfaren medlem

Inlägg av JonasB » tis 23 nov 2010, 17:57

Varför inte helt enkelt använda befintliga wikipedia och skapa sidor där? Finns det något som hindrar att gäst- och naturhamnar läggs in som sökord där? Kan ju också finnas en samlande sida som listar alla hitills registerade hamnar.

På Wikipedia finns plats för alla företeelser mellan himmel och gjord.

Fördelen är förstås att infrastrukturen redan finns, regler och ordning, hosting av servrar, osv. Många kommer att hitta dit, det blir till nytta för fler.

Nackdelen är kanske begränsingar i utformingen samt att det kan kännas krångligare att kliva in och editera för den enskilde (det känns kanske allvarligare när det är "riktiga wikipedia". Vet inte om de går att få till nån kommentarsfunktion med enkelhet som kan stimulera interaktivitet (av typen "bastun var jätteskön - testa!").

Skriv svar