Dropp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Dropp

Inlägg av sailaway » sön 14 nov 2010, 18:12

Börjar bli lätt förtvivlad.... :? Har upptäckt att det droppar lite glykol (? grönt i alla fall) På en vecka kommer det 7-8 droppar som lägger sig under motorn på högra/bakre delen. Gick över alla slangklämmor och har kollat kring termostathuset och där verkar det vara tätt. Har sett någon droppe ibland i underkant av startmotorn. Har märkt upp nivån på expansionskärlet för att ha koll men hittar inte felkällan. Martec faskvattenkylning där värmeväxlaren sitter på motorns vänstra sida så därifrån kan det inte komma. Första gången med inombordare så man känner sig lite valhänt emellanåt. Är tacksam för tips, tankar och ideér. Sa jag att det är en VP 2002 från -85?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Dropp

Inlägg av S-B A-son » sön 14 nov 2010, 19:06

På en MD11 jag hade, fanns en utmattningsspricka i ett kopparrör som bara läckte då motorn var varm och kylsystemet därmed var trycksatt. Sprickan fanns precis där ett fäste var fastlött i röret.

Svårt att upptäcka eftersom det läckte så lite.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 14 nov 2010, 21:24

Linda/lägg dasspapper på alla tänkbara ställen, då brukar man hitta "källan".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 nov 2010, 21:34

Frostpluggar? Glykol från vinterkonserveringen?
Anders S

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » mån 15 nov 2010, 21:43

Ska köra papperstricket i helgen och leta frostpluggar, ser dem inte riktigt framför mig just nu. Det konstiga är att det kom i princip bara en droppe när jag körde motorn några timmar innan det var dags för upptagning. Verkar sippra lite mer nu efter konserveringen...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Båtägarnas Nyårsrevy: "Tålamod och Hushållspapper"

Inlägg av Anders S » tis 16 nov 2010, 07:10

AHA!

Konservering? Har du blandat glykol i "sista sköljvattnet" ? Glykol har den lilla egenheten att sänka ytspänningen och då kan en i normalfallet "tät" koppling börja läcka, t e x i det yttre systemet som normalt kör på "rent vatten" (det är inte så rent alla gånger, men du förstår...) Annars är det bara att jaga.

Frostpluggar är de "metallkorkar" som man knackar i motorblocket eftersom det behövs öppningar in i gjutningen, dels är de en (grovt opålitlig) skyddsåtgärd om man skulle få frysning i blocket. De kan korrodera med tiden och läcka. Men de är hål in i kylsystemet som man kanske inte tänker på.

Minns också ordspråket: Eno läcka kommer sällan ensam.
Anders S

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » tis 16 nov 2010, 20:43

AHA! :o

Jodå körde glykol "hela vägen/hela tiden"

Blir mer jobb i helgen alltså!

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » lör 27 nov 2010, 19:07

Varit på varvet i dag, öde och ensamt, med 30 cm snö runt båtarna. I dag vittjade jag "dasspapperfällorna" och upptäckte fukt från glykol på motorns högra del. På motorns högra del långt fram och under generatorn sitter en bult in i motorblocket. Undrar om det kan komma glykol därifrån? Och framförallt vad är det för något? Har nu lagt dasspapper över och under bulten för att kunna gå vidare i jakten.....

MiaMaria
Silvermedlem

Inlägg av MiaMaria » lör 27 nov 2010, 20:56

Hej Sailaway

Jag tror Ditt problem sitter i en av anslutningarna av rören - se bild. På på röret sitter en rund gummipackning som träds in i ett "hus" på motorn och allt hålls fast med ett överslag som är skruvad i motorn.
Byt ut gummipackningarna.

På slanganslutningar finns samma princip men ett kopparrör som är falsat längst in med en påträdd gummipackning. Kopparfalsen brukar spricka av utmattning. Byt ut alla på land - ett elände om det brister ute i havet.

Se bifogad skiss från verkstadshandbok. Behöver Du sådan så sänd epost till mig.

Bengt Nordé
bengt.norde (snabel-a)blekingenaturfoto.se
2002.jpg
Klippan

120cara
Silvermedlem

Inlägg av 120cara » lör 27 nov 2010, 21:31

sailaway skrev:Varit på varvet i dag, öde och ensamt, med 30 cm snö runt båtarna. I dag vittjade jag "dasspapperfällorna" och upptäckte fukt från glykol på motorns högra del. På motorns högra del långt fram och under generatorn sitter en bult in i motorblocket. Undrar om det kan komma glykol därifrån? Och framförallt vad är det för något? Har nu lagt dasspapper över och under bulten för att kunna gå vidare i jakten.....
Bult in i motorblocket...
Det är inte avtappningskranen för blocket du ser? Den sitter ungefär där du beskriver på 2002:an

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 28 nov 2010, 17:11

Jag har haft likande problem med läckande glykol från min MD7B - också bara droppar.

Der var flera orsaker:

1. Avtappningskranen ("blockhane") läckade lite även när den var stängt hårt. Skruvade den ut og renade.
2. Bytade gummipackninger til kopparrör som nämdes ovan - dom är dom ganska få reservdelar til Volvo Penta som "nästan ingenting" kostar.
3. En av frostpluggarna läckte lite. Den rätta lösninger här är att byta, men i mitt fall är dom så tilpass otilgängliga att det inte går utan att ta motorn helt ut ur motorrummet. I stället renade jag runt pluggan med sandpapper, limmade en platta på 5x5cm med flytande silikonpackning över pluggen. Fungerar tills vidare.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 29 nov 2010, 10:14

Det är precis som MiaMaria skriver: någon eller några av de små gummibussningar som tätar kylvätskerören som sitter runt motorn har hårdnat med åren och tätar inte längre. (det finns fler såna runt motorn än vad MiaMarias skis visar) Problemet är klassiskt för alla motorerna i 200X-serien, men är inget som hotar motorn. Byt dem allihop när du ändå har tömt motorn på kylvätska. Sen har du några decennier att köra tills det är dags igen. Ytterligare en läckagekälla (men som det inte låter som du är drabbad av just nu) är impellerpumphusets axellager med sina tätringar. Om du river i motorn och det inte gjorts tidigare så gör det nu samtidigt. Skaffa en renoveringssats till denna vattenpump och byt dess axel, lager, tätringar samt nocken i impellerhuset.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » sön 03 apr 2011, 18:48

För den intresserade VP 2002 ägaren kan jag meddela att det läckte ur temperaturgivaren som sitter lite högt på motorns högra sida strax bakom generatorn. Tog bort generatorn så jag kom åt bättre, lossade givaren (f-n vet om den var riktigt dragen??) gjorde rent, bytte kopparbricka och drog dit igen (hårt). Så nog hoppas vi att jag slipper glykoldropp! Men ska komma ihåg "att en läcka komma sällan ensam". :wink:

Allt gott!

Skriv svar