NY motor; Vetus eller Solé?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Segelbo » tis 09 nov 2010, 14:10

Ni som har bytt till olika nya motorer - vad har ni att säga om motorljudet? Jag bytte i vår gamla snipa för flera år sedan från en gammal lågvarvig Penta, MD 17 vill jag minnas, till en ny Iveco (=Lombardini). En 4 cyl. Tyckte inte riktigt om motorljudet. Lät hårt och "knattrigt" tyckte jag. Provseglade en Allegro 33 för ett tag sedan. Den hade en ganska ny 3 cyl Iveco. Samma upplevelse där - ganska hårt, knattrigt och tröttsamt motorljud. Dessa motorer har ju max.varv på 3600 rpm. Har fått för mig att det är vilsammare att lyssna på en motor med lägre varvtal. Stämmer det? Vad säger ni som har nybytta motorer. Hur upplever ni era motorljud? Har ni tilläggsisolerat era motorrum?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Ridax » tis 09 nov 2010, 14:32

Tyckte inte det var någon större skillnad. Kanske att Lombardini 2204M har ett något "hårdare" ljud än MD21an som jag hade tidigare. Hårdare men inte högre... Däremot vibrerar det inte alls längre. Tidigare skakade det ruskigt och skramlade i skåpen, speciellt på vissa varvtal. Satte in en flexibel koppling, så det kan ju också ha gjort lite.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av peterh » tis 09 nov 2010, 15:11

magnuskra skrev:En sak att fundera på (hur viktigt är detta för dig?).

Jag monterade en Vetus M3.28 för 3 år sedan. Jag var i karibien med båten förra året (motorn gick ca 900 timmar!) och som förebyggande åtgärd ville jag skaffa en verkstadshandbok.

Detta var dock nobben! Bara verkstäder får köpa denna, och dessutom måste de vara Vetusverkstäder!
Nu hände inget med min motor, så jag behövde aldrig manualen, men Vetus attityd till sina kunder gör att jag skulle nog fundera en gång till om jag skulle byta igen... (Jag har dock inte kollat om de andra är bättre...)

mvh
, Magnus
detta problem löses bäst om man låter manualen ingå i motorköpet ; dvs antyder för säljaren
"ingen manual - inget motorköp". Sedan är det upp till säljaren att fixa.

Ni andra som byter motor i framtiden, passa på att villkora med manualen !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Anders S » tis 09 nov 2010, 16:39

De som jämfört sk förkammardieslar med direktinsprutade brukar anse att direktinsprutade dieslar får en relativt sett råare, hårdare gång. Nu är varje motormodell (och ibland enstaka motorer) individiduell, men här kan finnas en förklaring. Sedan maskerar tunga svänghjul också ojämnheter i gången ganska bra.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av S-B A-son » tis 09 nov 2010, 17:20

Anders S skrev:De som jämfört sk förkammardieslar med direktinsprutade brukar anse att direktinsprutade dieslar får en relativt sett råare, hårdare gång. Nu är varje motormodell (och ibland enstaka motorer) individiduell, men här kan finnas en förklaring. Sedan maskerar tunga svänghjul också ojämnheter i gången ganska bra.
Nja, MD11-17 och de tidigare nästansamma-motorerna är inte förkammardieslar, utan direktinsprutade. Jag har för mig, tvärtemot vad Anders har för sig, att direktinsprutade dieslar inte knattrar lika hårt som förkammardieslar.

Man skulle ha råd med, en fler- eller lika med, fem-cylindrig, direktinsprutad och lågvarvig diesel om man tänkt sig att byta motor. En modern sådan borde kunna få fina gångegenskaper. Men ajaj vad den skulle kosta!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Anders S » tis 09 nov 2010, 18:07

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:De som jämfört sk förkammardieslar med direktinsprutade brukar anse att direktinsprutade dieslar får en relativt sett råare, hårdare gång. Nu är varje motormodell (och ibland enstaka motorer) individiduell, men här kan finnas en förklaring. Sedan maskerar tunga svänghjul också ojämnheter i gången ganska bra.
Nja, MD11-17 och de tidigare nästansamma-motorerna är inte förkammardieslar, utan direktinsprutade. Jag har för mig, tvärtemot vad Anders har för sig, att direktinsprutade dieslar inte knattrar lika hårt som förkammardieslar.

Man skulle ha råd med, en fler- eller lika med, fem-cylindrig, direktinsprutad och lågvarvig diesel om man tänkt sig att byta motor. En modern sådan borde kunna få fina gångegenskaper. Men ajaj vad den skulle kosta!

mvh Sven-Barry
Jag talade nog IOFS inte om kallknatter, utan om gångkulturen. Min uppfattning är att direktinsprutare startar lättare och mer direkt, men att förkammardieslar allmänt får en mjukare gång när de väl startat och börjat bli litet varma. Är motorerna av samma typ (min gamla BMC-diesel "gick drömmen", men krävde startglöd vid kyla) tror jag att det är de lätta, moderna motorernas lättare svänghjul som är boven.

Nästan alla nyare dieslar verkar vara bättre då det gäller startanrikning och startknatter än gamla, f ö. Direktinsprutning är närmast standard idag, men säger man att "alla har" så dyker det säkert upp flera exempel som fortfarande har förkammare...
Anders S

Användarvisningsbild
Logad
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:28

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Logad » tis 09 nov 2010, 18:08

Det är även min uppfattning att förkammardieslar knattrar mer. jag har två båtar, ena med en MD11 och andra med en YSM12, den senare är en förkammare. YSM12 knattrar betydligt mer.

Jag tror det beror på att en direktinsprutad finfördelar bränslet mer medan det inte är så noga med en förkammare.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Lasse L » tis 09 nov 2010, 21:56

peterh skrev:
magnuskra skrev:En sak att fundera på (hur viktigt är detta för dig?).

Jag monterade en Vetus M3.28 för 3 år sedan. Jag var i karibien med båten förra året (motorn gick ca 900 timmar!) och som förebyggande åtgärd ville jag skaffa en verkstadshandbok.

Detta var dock nobben! Bara verkstäder får köpa denna, och dessutom måste de vara Vetusverkstäder!
Nu hände inget med min motor, så jag behövde aldrig manualen, men Vetus attityd till sina kunder gör att jag skulle nog fundera en gång till om jag skulle byta igen... (Jag har dock inte kollat om de andra är bättre...)

mvh
, Magnus
detta problem löses bäst om man låter manualen ingå i motorköpet ; dvs antyder för säljaren
"ingen manual - inget motorköp". Sedan är det upp till säljaren att fixa.

Ni andra som byter motor i framtiden, passa på att villkora med manualen !
Det var inga problem när, jag vilkorade, att få en verkstads manual och reservdels katalog när jag bytte från Vetus (MD21) till Iveco (Lombardini) dock på engelska.
Vid bytet valdes Volvo Penta bort pga. deras hutlösa reservdelspriser.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av T » tis 09 nov 2010, 22:28

Jag hämtade min Lombardinimotorverkstadshandbok på nätet. På engelska iofs.
Verkstadshandboken till drevet fanns dock inte på nätet men kom med mail från Lombardini i Italien någon dag efter att jag frågat efter den.
Lombardini i Italien verkar för övrigt vara lika tillmötesgående som Rodahl i Sverige. Kan det bero på att man har en bra produkt, som man är stolt över?

:o
/T

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av peterh » ons 10 nov 2010, 00:02

T skrev:Jag hämtade min Lombardinimotorverkstadshandbok på nätet. På engelska iofs.
Verkstadshandboken till drevet fanns dock inte på nätet men kom med mail från Lombardini i Italien någon dag efter att jag frågat efter den.
Lombardini i Italien verkar för övrigt vara lika tillmötesgående som Rodahl i Sverige. Kan det bero på att man har en bra produkt, som man är stolt över?

:o
/T
det beror uppenbarligen på att man har en korrekt uppfattning av vad "support" innebär och att man
förstått vad man kan göra pengar på ( sälja motorer inte sälja verkstadstimmar)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar