Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av sorken88 » sön 31 okt 2010, 10:35

Efter propelleraxelbrott i somras, bestämde jag mig för att byta ut hela drivlinan. Min gamla VP md1 har åkt ut och in skall en Lombardini LDW 702M. Md ettan var sjövattenkyld och avgasgenomföringen var under vattnet. Lombardinin är sötvattenkyld med värmeväxlare och min fråga är: Skall jag flytta upp avgasgenomföringen ovan vattenytan eller kan jag ha det som tidigare? Själv funderar jag på att låta det vara som tidigare, d v s ursprunglig avgasgenomföring, under vattenytan.
Bilagor
avgas.jpg
Här ser man "avgaspottan" bakgrunden under urtagningen av md ettan, inloppsslangen är den "lilla röda"
avgas.jpg (19.36 KiB) Visad 5952 gånger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av Anders S » sön 31 okt 2010, 11:13

Jag tycker du skall plasta igen avgashålet och flytta upp det, men inte direkt för motorns skull.

Du har en genomföring under vattnet, en stor en, förmodligen utan ventil, och i vart fall en ventil som aldrig stängs. Om något händer (det räcker med ett slangbrott, en spricka i en ljuddämpare eller något sådant, så sjunker båten. Sannolikheten att få igång en hävert ökar också drastiskt om utloppet är under vattenytan.
Anders S

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av BjörnS » sön 31 okt 2010, 20:35

Reglerna ( tum-?) säger att du lämpligen placerar avgasrörets mynning minst 15 cm över vattenlinjen och bygger upp en ordentlig svanhals för att förhindra baklänges vatteninsugning då avgasslangen kallnar. Avgassamlaren skall kunna rymma det vatten som kan sugas tillbaka. Prata med Rodahl om volymen men någonstans runt 5 - 7 l handlar det nog om. Hävertbrytare, Martecs funkar riktigt bra. Sedan är mängden sjövatten som Lombardinin sörplar i sig i klass med en brandspruta. Ett sjövattenfilter är också lämpligt, placerat enligt tillverkarens anvisningar. Jag har plockat mycket sjögräs ur det i sommar.
//Björn

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av sorken88 » tis 02 nov 2010, 12:22

Om den "sörplar" i sig så mycket vatten, får man kanskle använda nuvarande avgas/kylvattengenomföring som inlopp och plasta igen det mindre intaget. Jag skall prata med Rodahl om dessa detaljer, då jag har för avsikt att göra monteringen efter alla konstens regler. Vad jag förstår, så går jag från "the old fashion style" till nära "rocket sience", genom att byta maskineri. Tänk, en 120A växelströmsgenerator i stället för dynastart och likström. Det skall verkligen bli roligt att montera in motorn, sen har jag förstått att det sannolikt innebär en "rackans" massa med jobb att få till det. Men vi är ju bara i november än så länge.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av bosseh » tis 02 nov 2010, 12:52

I min båt, av samma modell som din, gjorde jag en låda för startbatteriet precis framför den "plastbalk" som är för om motorn. Lådan utgör också nedersta steget i nedgångslejdaren. Mellan lådan och BB längsgående "kojskott" sitter mitt vattenintag (1"). Numera kan jag öppna/stänga vattenintaget med foten, mycket bekvämt.
Jag ska också flytta upp mitt avgasutsläpp ovan vattenytan. Det skulle gjorts redan i våras. ...
Kul att du byter till Lombardini, den dagen min VP2001 ska pensioneras kommer jag att göra samma sak.

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av sorken88 » ons 03 nov 2010, 12:27

I min båt, av samma modell som din, gjorde jag en låda för startbatteriet precis framför den "plastbalk" som är för om motorn. Lådan utgör också nedersta steget i nedgångslejdaren. Mellan lådan och BB längsgående "kojskott" sitter mitt vattenintag (1"). Numera kan jag öppna/stänga vattenintaget med foten, mycket bekvämt.
Bosseh, skulle vara bra om man kunde få en bild på ditt installage. Hur många batterier har du, tre eller? Jag kommer att satsa på tre batterier och köpa en "Skyllermarks grundsats" för tre batterier och börja därifrån. Skall försöka komma undan "sockerbitarnas förbannelse" och montera en låda med alla fina grejor, som landström, laddare och säkringar. Har en kamrat som kommer att hjälpa mig :D , (det vet han inte än ). Turligt nog är elsystemet inte jättestort, så det skall nog gå att fixa till på ett bra sätt, med hjälåp av han som inte ännu vet.

Att det blev Lombardini har med mina "motorstudier" att göra. Naturligtvis inte empiriska studier, men näst intill. Sen kan ju allting gå i sönder, men att en kamrem skulle vara en så svag punkt att man skulle rata en motor för den sakens skull, innebär att de flesta vägfordon som far runt i världen skulle vara undermåliga och ratas, då de har kamremmar. Om så skulle vara fallet, så är det väl i princip bara gamla mersor som skulle åka runt, de har ju kamkedja :mrgreen:

Jag hittade på åttiotalet en "dagens Dick" som lyder: "skall man leva i nuet gäller det att vara där". Jag befinner mig i nuet, alltså skall jag ha en modern motor.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av peterh » ons 03 nov 2010, 14:27

toyota och ( tror jag) kia har bytt från rem till kedja.
Kia vill jag minnas anförde i marknadsföringen att "det ger lägre servicekostnader"

Men rätt skött är kamrem normalt inget problem.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av S-B A-son » ons 03 nov 2010, 15:50

peterh skrev:Men rätt skött är kamrem normalt inget problem.
Men, det är ju just det som är problemet. Den som kikat ned i motorrummen på framförallt segelbåtar kan lätt bli mörkrädd. Tyvärr är det så att många motorer lider nästan fullständig brist på service, förutom kanske ett eller annat oljebyte. Mot den bakgrunden kommer kamremshaverier framgent att bli en bister realitet för många båtägare.

Och kamrem MÅSTE bytas, lite olika beroende på hur remmen löper, resonansvängningar och motorns varvtal, men de måste sopm sgat bytas. Dels beroende på drifttid, men också beroende på åldring. Dessutom bör/måste också löphjul och spännare bytas.
sorken88 skrev:Sen kan ju allting gå i sönder, men att en kamrem skulle vara en så svag punkt att man skulle rata en motor för den sakens skull, innebär att de flesta vägfordon som far runt i världen skulle vara undermåliga och ratas, då de har kamremmar. Om så skulle vara fallet, så är det väl i princip bara gamla mersor som skulle åka runt, de har ju kamkedja :mrgreen:
Nu är det tyvärr så att "gamla Mercor" med enkelkedja led av just det man inte vill ha, nämligen haveri på kamkedjan. När man gick över till dubbelkedja löste man problemen.

Den idiotsäkra motorn finns naturligtvis inte, men gamla dieslar med mycket gjutjärn i blocket, gjutjärnstoppar och stötstänger ligger väldigt nära.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av bosseh » ons 03 nov 2010, 16:48

sorken88 skrev:
Bosseh, skulle vara bra om man kunde få en bild på ditt installage.
Tyvärr hade jag dåligt med bilder. Många "före" men inga "efter". Kan bero på att projektets status är "pågående". Ska se om jag kan fixa lite bilder i helgen.
--
Min båt fick en ny motor 1991. Dåvarande ägare gjorde om en del, bla ny motorfront i plast samt ny diskbänk. Jag kunde inte låta bli att ändra detta, jag gjorde ny front i bjökplywood som senare ska bytas till mera ädelt trä. Nu består fronten av fyra olika delar som kan plockas bort vid behov. Huvudelcentralen sitter numera under bridgedäcket ovanför motorn. Elcentralen använder vanliga automatsäkringar. Under sommaren har jag införskaffat IP65-klassade passande plastlådor som nu bara ska monteras. Sen har jag en navigationselcentral (Biltema) som sitter där elcentralen sitter i original.
Jag har fyra batterier, ett i fören (för ankarspelet), ett startbatteri samt två husbatterier, ett i framkant av vardera stuvfacket.
Bilagor
IHuvudcentral.jpg
Ej färdigställd huvudcentral
Motorfront.jpg
Dålig bild på motorfronten

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av T » ons 03 nov 2010, 17:02

S-B A-son skrev:
peterh skrev:Men rätt skött är kamrem normalt inget problem.
Men, det är ju just det som är problemet. Den som kikat ned i motorrummen på framförallt segelbåtar kan lätt bli mörkrädd. Tyvärr är det så att många motorer lider nästan fullständig brist på service, förutom kanske ett eller annat oljebyte. Mot den bakgrunden kommer kamremshaverier framgent att bli en bister realitet för många båtägare.

Och kamrem MÅSTE bytas, lite olika beroende på hur remmen löper, resonansvängningar och motorns varvtal, men de måste sopm sgat bytas. Dels beroende på drifttid, men också beroende på åldring. Dessutom bör/måste också löphjul och spännare bytas.
sorken88 skrev:Sen kan ju allting gå i sönder, men att en kamrem skulle vara en så svag punkt att man skulle rata en motor för den sakens skull, innebär att de flesta vägfordon som far runt i världen skulle vara undermåliga och ratas, då de har kamremmar. Om så skulle vara fallet, så är det väl i princip bara gamla mersor som skulle åka runt, de har ju kamkedja :mrgreen:
Nu är det tyvärr så att "gamla Mercor" med enkelkedja led av just det man inte vill ha, nämligen haveri på kamkedjan. När man gick över till dubbelkedja löste man problemen.

Den idiotsäkra motorn finns naturligtvis inte, men gamla dieslar med mycket gjutjärn i blocket, gjutjärnstoppar och stötstänger ligger väldigt nära.

mvh Sven-Barry
Kamremmen på en motor i Lombardini FOCS-serien ska bytas efter 2500 driftstimmar, eller 10 år. Det som först inträffar, kan man förmoda.

:o
/T

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av S-B A-son » ons 03 nov 2010, 17:13

T skrev:Kamremmen på en motor i Lombardini FOCS-serien ska bytas efter 2500 driftstimmar, eller 10 år. Det som först inträffar, kan man förmoda.
Den informationen borde vara inbränd överallt i båten runt motorn samt när densamma togs i drift. Dessutom bör det klart och tydligt framgå att även andra detaljer i kamdrivningen bör bytas, som spännare, löphjul och eventuell balansaxelrem med därtill hörande pinaler. Kanske bör också vattenpumpen för sötvattensdelen bytas om den råkar drivas av kamremmen eller sitta så till att det inte går att åtgärda densamma utan att demintera remmen.

Det är mycket man måste tänka på som andre eller tredje eller fjärde eller ... n:te ägare.

Man betalar ett (högt?) pris för bättre bränsle-ekonomi, mindre utsläpp och oftast trivsammare gångkultur!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av Anders S » ons 03 nov 2010, 21:35

Öh, vad är det för fel på det hemtrevliga rasslet av en dubbel Morsekedja och det ivriga klappret från 8 vipparmar med lagom mycket spel?
Jag bara frågar.

När det gäller (till exempel) Lombardi-service har man ju alla möjligheter vid installationen. DÅ och DÄR kollar man så man kommer åt alla de ställen man behöver komma åt vid ett rembyte och gör de öppningar som behövs, och så skruvar man igen dem på lämpligt sätt. (Det behövs inte gångjärn om man öppnar vart femte eller tionde år). Som det präktiga föredöme jag älskar vara, så har tidigare ägaren till min båt redan förutsett att motorn kanske måste fixas någon gång, och det går att ta ut motorn via ett delat skott in till motorrummet. Motorn kom in den vägen, så med massage skall den kunna komma ut också. Men ett kamkedjebyte gör man enkelt i hålet, om det skulle behövas...
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av S-B A-son » ons 03 nov 2010, 21:59

Anders S skrev:Öh, vad är det för fel på det hemtrevliga rasslet av en dubbel Morsekedja och det ivriga klappret från 8 vipparmar med lagom mycket spel?
Jag bara frågar....
Inget alls feståss! Fast det gäller ju att kunna urskilja när ljudet av rasslet blir ... ja, rassligare på ett elakt vis! Öht är öronen ett alldeles utmärkt redskap som "early warning system".

Kan man drista sig till att jämföra kamkedja med ankarkätting medan rem får vara polyestersilkelina?

Man bör kanske inte avhålla sig från att köpa en välrennomerad motor med kamrem, men man bör veta vad man ger sig in på, och vara extra noga med att bokföra drifttimmar och serviceåtgärder. Och som begagnatköpare gäller det att vara beväpnad med kunskap och frågvishet!

mvh Sven-Barry

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av Ridax » ons 03 nov 2010, 22:15

Någon som hört talas om någon FOCS-motor som rasat pga trasig kamrem? Tycker det är väldigt mycket tal om kamremmen på dessa motorer, men har inte sett någon med egen erfarenhet av att ha fått en motor som rasat.

Nåja, själv har jag en CHD-motor som inte har kamrem...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av Anders S » ons 03 nov 2010, 22:34

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:Öh, vad är det för fel på det hemtrevliga rasslet av en dubbel Morsekedja och det ivriga klappret från 8 vipparmar med lagom mycket spel?
Jag bara frågar....
Inget alls feståss! Fast det gäller ju att kunna urskilja när ljudet av rasslet blir ... ja, rassligare på ett elakt vis! Öht är öronen ett alldeles utmärkt redskap som "early warning system".

Kan man drista sig till att jämföra kamkedja med ankarkätting medan rem får vara polyestersilkelina?

Man bör kanske inte avhålla sig från att köpa en välrennomerad motor med kamrem, men man bör veta vad man ger sig in på, och vara extra noga med att bokföra drifttimmar och serviceåtgärder. Och som begagnatköpare gäller det att vara beväpnad med kunskap och frågvishet!

mvh Sven-Barry
VW hade för många år sedan en marinmotor baserad på den klassiska fyran. Visserligen hade just den motorn drev till kamaxeln men den konverterades till båtmotor av Porsche och då är ju steget inte långt till deras mardrömslösning av överliggande kamaxlar på sina sexor. Här talar vi om meterlånga kedjor, snabblöpande och med hydrauliska sträckare. När (inte om) en sådan sträckare tappade trycket var det godnatt, om kedjan var sliten ("förlängd", dvs slitna kedjestift och rullar). Huga. (och vilken glidning utanför båtarnas värld).

Just Lombardinin verkar ha en rätt bra dimensionerad rem. En sådan motor hade jag själv kunnat tänka mig om något otäckt, dyrt skulle hända med min Yanmar.
Anders S

Skriv svar