mamba 33 : problem med axelbuk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
moleraceren
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 20:08

mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av moleraceren » fre 29 okt 2010, 21:24

god dag.

Min mamba har et problem - axelbukken er løs. Se bifogad bild. Mamba'en har original motor - yanmar 2gm - räk axel og foldepropel. I det vertikale plan er axelbukken løs, bronzebukken kan skubbes 2-3 mm opad ind i glasfiberskroget. I det horisontale pal er den meget lidt løs styrbord/bagbord og slet ikke for/agter.

Jeg mener ikke axlen er skæv.

Der finns ingen bolte, møtrikker mv tilgængelige indefra - bukken må være glasset sammen med skroget.

Fråga 1 : kender nogen her til samme problem ?
Fråga 2 : ved nogen hur axelbukken er glasset sammen med skroget - hvordan ser det ud 'indeni' ??

Jeg tænker bore 2-3 små huller ved de grønne X-er og injicere epoxy i det hulrum, jeg forventer at finde derinde....

Fråga 3 : God ide.... eller meget dumt ??

Og så håber jeg mine nordiske sejlvenner forstår spørgsmålet. Jeg har ingen anelse om hvad disse dele på båden hedder på svenska... eller norsk... en engelsk version kan eventuelt fremstilles :)

Tak for alle svar
Henrik / Moleraceren
Bilagor
akselbuk.JPG
Axelbuk, mamba 33.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av peterh » fre 29 okt 2010, 21:37

Skädda som vi säger i sverige, är ingjuten i plasten och har av någon anledning lossat.
Det kan vara grundstötning men det behöver inte vara det. När väl vattnet börjat tränga in så
bryts plasten ner och dessutom förvärras det på vintern då båten fryser.

Jag hade en accent med exakt detta problem. Varvet gjorde ungefär som du föreslog, injecerade
(antagligen epoxy) och tätade mot skrovet. Det hela blev bra åtminstånde det året jag hade båten.

Men jag skulle nog ta reda på hur skäddan ser ut inne i plasten, så man vet hur långt in man skall injecera.
Röntgen är ett sätt att ta reda på detta. Ett annat sätt är att slipa upp helt och hållet och bygga upp
skrovet igen.

Personligen skulle jag nog låta ett "bra varv" göra jobbet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

moleraceren
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 20:08

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av moleraceren » fre 29 okt 2010, 21:53

Peterh;

Tak for et mycket snabbt svar..... snabbare finns vel inte....

Problemet er netop at man ikke kender omfanget af skaden indeni - ejheller hvorfor den er opstået. Grundstødning er det bestemt ikke, og jeg mener heller ikke at remmene ved optagning belastede axel (-buk) .... så ville akslen formodentlig være skæv.

Jeg formoder at lejet i bukken er slidt ned - deraf vibrationer og derfor har axelbukken løsnet sig. Må hellere få repareret inden vinteren sætter ind - som du skriver vil frost kun forværre problemet.

Det lyder desværre lidt dyrt - skal lejet skiftes skal roret demonteres for at axlen kan trækkes agter.....

Sejlerhilsen
/henrik

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av peterh » fre 29 okt 2010, 22:21

Problemet kan ha uppstått genom att vatten trångt in mellan metall och plast ( det är nästan omöjligt att få
en sådan skarv tät), plasten har sedan brutits ner av osmosis och förvärrats av frost.

Varvet som lagade min accent målade stora delar av skäddan med epoxy som fortsatte upp på skrovet,detta
för att försöka få det tätt.

Du kan i alla fall bryta upp mellan skäddan och plasten så att vattnet kan rinna bort och plasten torka.
Be sedan ett varv om ett kostnadsförslag.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av BjörnS » lör 30 okt 2010, 10:51

Stödbocken är en ihålig brons- eller mässingprofil med runt 3mm godstjocklek. I ena änden ett, teoretiskt utbytbart, cutlesslager. I den andra änden monteras ett par "vingar" som anpassas till bottens form på insidan och bultas med genomgående bult på "rätt" höjd. Vingarna laminineras sedan på plats och skall då sitta stumt. Genomföringen i skrovet tätas noga för att förhindra att vatten tar sig in och spränger loss infästningen under vintern.
Sannolikt är det frostsprängning som gjort att vingarna på insidan som arbetat sig loss eller den/de bult som fäster bocken mot vingarna har arbetat upp ett större hål. 3 mm spel låter väldigt mycket. Har laminatet som håller vingarna på plats arbetat sig loss någonstans?
Epoxi kan hjälpa tillfälligt men är ingen långsiktig lösning. Dessutom så vet du ju inte varför det blivit glapp. En noggrann undersökning för att fastställa orsaken är befogad.
Att byta stödbocken är ett omfattande arbete. Försäkringsfall?
Stödbocksbytet innebär att du måste ta loss propelleraxeln. Har du en skädda bakom propellern måste du sannolikt också flytta motorn för att ta tillbaka axeln ............ Det är omfattande, men genomförbart.
//Björn

eos
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jun 2008, 21:31

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av eos » lör 30 okt 2010, 16:57

P1000350.JPG
syns ej så bra men lade på lite matta på utsidan
P1000350.JPG (27.04 KiB) Visad 96079 gånger
P1000351.JPG
så ser det ut i min fyllede i ena hålet tilss det kom upp i andra (två sidor)
P1000351.JPG (31.94 KiB) Visad 96079 gånger
Hade samma problem med min 31:a pratade med en propeller firma som förklarade att det var ett ganska vanligt problem på mamborna Enlig dom tar stödbocken stryk av sidokrafterna från motor och propeller . borrade hål o injiserade epoxy där vingarna sitter på stödbocken (kan vara svårt redan vid tillverkningen få plasten att bita och göra en homogen infästning för vingarna)la även ett par lager epoxy med matta på utsidan runt stödlager o båt botten Peppar peppar så håller det än (3år)
Senast redigerad av 1 eos, redigerad totalt 0 gånger.

moleraceren
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 20:08

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av moleraceren » lör 30 okt 2010, 19:05

hejsan

mycket tacksam for de mange svar !!!

Eos ; det er interessant at det er et 'kendt' problem blandt mamba'erne. Jeg ser 2 løsninger : 1) gøre som du, med injicering af epoxy og ekstra støtte med glasfiber eller 2 ) bede et varv løse problemet. Da burde det være muligt at forsøge med 1) - og om det inte går bra kan man bruge 2).

For at injicere epoxy skal der bores huller.... har nogen et bud på hvor man bør bore ??? På mit billede er 2 grønne krydser - men er det 20-30-40 mm fra skrogbunden ??

Røntgen kunne være en mulighed, men sådan een har jeg ikke lige i tasken..

Sejlerhilsen

Henrik

eos
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jun 2008, 21:31

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av eos » fre 05 nov 2010, 18:04

moleraceren skrev:hejsan

mycket tacksam for de mange svar !!!

Eos ; det er interessant at det er et 'kendt' problem blandt mamba'erne. Jeg ser 2 løsninger : 1) gøre som du, med injicering af epoxy og ekstra støtte med glasfiber eller 2 ) bede et varv løse problemet. Da burde det være muligt at forsøge med 1) - og om det inte går bra kan man bruge 2).

For at injicere epoxy skal der bores huller.... har nogen et bud på hvor man bør bore ??? På mit billede er 2 grønne krydser - men er det 20-30-40 mm fra skrogbunden ??

Røntgen kunne være en mulighed, men sådan een har jeg ikke lige i tasken..

Sejlerhilsen

Henrik
Har du kollat om du kan komma åt att injisera på insidan som jag gjorde du bör tydligt se var vingarna är inplastade mvh Gunnar (eos)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av T » fre 05 nov 2010, 18:22

Uppenbarligen inget ovanligt problem och ingen ovanlig lösning heller....
http://www.klotterplanket-upa.se/forum7 ... hp?id=9901

:o
/T

moleraceren
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 20:08

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av moleraceren » fre 05 nov 2010, 22:25

hejsan,

Det ser sandelig ud til at jeg ikke er den eneste med det problem :roll:

Eos: takker for billederne.. jeg vil forsøge mig med samme løsning. Jeg har kollat up det indefra ( se billede ) - men umiddelbart syns 'vingerne' inte . Jeg har målt mig frem til at axelboken finns under den massive hvide forstærkning...det burde dog være muligt at injicere fra indersiden om man ved hvor der skal bores huller.

Jeg vil undersøge sagen nærmere i weekenden - vender tilbage på søndag

sejlerhilsen

henrik
Bilagor
mamba33_inside.jpg
mamba 33 - agter for motor. Svarta slange er avgaskroken, metal har intet med sagen at gøre..

moleraceren
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 20:08

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av moleraceren » lör 04 dec 2010, 10:20

...så blev det søndag !!

undskyld ventetiden, det er blevet temmelig koldt i Danmark med sne og frost, så det er ikke roligt at arbejde ved båden...

Jeg har talt med et velanset værft, der dels kender problemet fra mange bådtyper, dels også har gode råd til udbedringen. 'Vingerne' findes højst sandsynligt under den hvide polyesterklump, der ses på mit sidste billede. Man bør fjerne indholdet ( uddybe den ) og blotlægge vingernde i god tid, rense igennem og lade tørre før man støber nyt epoxy fæste. Netop rengøringen er vigtig - og det lader sig ikke gøre ved blot at injicere gennem borede huller.

Tilsvarende - som osse beskrevet i dette forum - skal man tætne axelkubben i gennemføringen mod vandet, så der ikke trænger mere vand ind.

Når vejret tillader det vil jeg begynde - og poste billeder af processen her i forum...

På gensyn

Sommer

Hasse G
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 12:04

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Hasse G » ons 08 dec 2010, 10:47

Jag har en Mamba 311 med samma problem,anledningen till att det glappar är att metallen blev uppvärmd under härdningen, man använde för tjockt lager plast ,det blev mycket varmt under härdningen.
Det bästa sättet att lösa detta är att såga bort så mycket som möjligt av förstärkningen på insidan,jag använde vinkelslip(extremt dammigt) när jag kommit ned till metallen borrade jag hål runt vingarna,perforerade området runt stödlagerbocken men borrade inte hål genom skrovet.
Jag fyllde sedan området med epoxy,när det började rinna ut runt stödlagret på utsidan tejpade jag för att täta.När det härdat byggde jag upp förstärkningen på insidan till orginal storlek med epoxy och mattor.
Min lagning har nu fungerat i 15 år,stödlagret sitter utan glapp.
Att försöka förstärka från utsidan är betydligt svårare,lycka till!

moleraceren
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 20:08

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av moleraceren » fre 04 feb 2011, 18:08

tjenna;

jeg skylder en opdatering med dette projekt - nu er frosten væk !

Hasse har ganske ret. På bifogad bild ser man indholdet af det indstøbte akselbuk. Bukken er støbt i bronze, og to gennemgående bolte med rustfrie møtrikker ( se bild ) er den boltet til 2 J-formede jern-vinger. Det hele er indstøbt i den før omtalte hvide 'kasse'. Støbemassen er lysegrå 'nogenting' - ved ikke hvad det er ?? Men det lader sig fjerne med et stemmejern .....

Trækker man i bronzen oppefra kan man som forventet trække den op/ned ca 3-4 mm. Antager at hullerne med boltene er blevet for store ved vibrationerne. Tænker at rense det hele op - og støbe epoxy som hasse har gjort.

Jeg återkommer med flere bilder.... kanske andre har nytte af det.
IMAG0036_net.jpg
akselbuk set indefra

Klirr
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 20:58

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Klirr » tis 10 okt 2017, 12:51

Min stödlagerbock var också lös i min Mamba 33, den gick att rucka up och ner ca 1 mm. Det rann också ut lite rostfärgat vatten efter torrsättning. Så här lagade jag, kanske till hjälp för någon. Jag rensade bort allt gammalt polyesterspackel. Plastade (epoxi) fast stödlagerbocken mot skrovet enligt bilder. Drog även en rejäl mjuk (polyuretanbas) tätning på utsidan av skrovet i hålkälen stödlagerbock och skrov. Annars knepigt att, över tid, hålla vattnet ute från skarven mellan plast och metall tror jag. Det var en del jobb - speciellt med att få bort allt gammalt spackel - men inget avancerat. Sen får man se hur länge det håller men att det håller minst lika länge som ursprungskonstruktionen tror jag iom att epoxin både biter bättre och är mindre spröd jmf polyestern. Dessutom är det glasfibermatta i hela lagerbockens höjd och ordentligt med glas i varje varv i sandwichstrukturen.
Bilagor
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Spider » ons 11 okt 2017, 07:03

Är stöbockan 2-delad? Jag har också ett litet glapp, men det känns som det är metall i det som glappar. Om jag tar i stödbocken så kan jag röra den någon mm men "flänsen" rör sig inte. Det kommer även en mycket liten mängd vatten vid torrsättningen men inte mellan skrov och bock utan mellan stödbocken och det som ser ut som en metall krage som går utanpå själva bocken.

Skriv svar