Rullmast som man inte vill använda

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Tomas E » tis 26 okt 2010, 13:35

Vad gör man om man hittar drömbåten och den råkar ha rullmast och man själv inte vill använda en sån?

Kan man öppna upp- och nertill och plocka bort rullmekanismen och på något sätt sätta på en yttre likränna, eller är det bara ny mast eller annan båt som gäller?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Fredrik » tis 26 okt 2010, 14:03

Finns det inte en likränna i själva rullmekanismen? Isåfall borde du kunna hissa seglet som vanligt, fast låta bli att rulla in det och ta ned seglet istället. Fast det är fordrar förstås replik och det är ju ganska jobbigt, särskilt om man seglet är stort...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Eilean » tis 26 okt 2010, 14:09

Det finns ju (har funnits) lösa likrännor som nitas på maströret. Min båt har en sådan bl.a.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Seawolf » tis 26 okt 2010, 14:15

Om det är en någorlunda vanlig båttyp kan du fundera på att annonsera ett mast/storsegelbyte till andra ägare av samma båttyp. Äldre seglare brukar ju vilja byta åt andra hållet.
Under tiden tills du finner en bytespartner kan du ju segla med rullmasten...
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Anders S » tis 26 okt 2010, 14:37

Man kan antagligen sälja den, som Seawolf påpekar, kanske t o m med vinst :D . Att konvertera till likränna blir inte optimalt, eftersom den blir svår att fästa i den assymetriska profilen.
Men om båten har rullmast, provsegla, innan du byter. Jag tog över en dylik, och ansåg att "det var inget för mig", men är konvertit.
Anders S

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Mr Sailman » tis 26 okt 2010, 15:35

Vad är det för båt?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Segelbo » ons 27 okt 2010, 07:55

Anders S skrev:Man kan antagligen sälja den, som Seawolf påpekar, kanske t o m med vinst :D . Att konvertera till likränna blir inte optimalt, eftersom den blir svår att fästa i den assymetriska profilen.
Men om båten har rullmast, provsegla, innan du byter. Jag tog över en dylik, och ansåg att "det var inget för mig", men är konvertit.
Jag med. Hade absolut inte för avsikt att köpa båt med sådana dumheter som rullmast. Men eftersom alla andra saker föll på plats, köpte vi vår båt ändå och jag har inte ångrat det. Med sitt storsegel med stående lattor har jag inte haft anledning att vara annat än helnöjd med rullmasten och seglingsegenskaperna.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » ons 27 okt 2010, 08:01

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Stan
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 13 aug 2004, 13:41

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Stan » ons 27 okt 2010, 08:27

Om det är en Seldén mast så finns det en likränna i masten intill öppningen där seglet rullas ut, åtminstone på min mast.
Jag var själv i samma situation för två år sen, dvs j-v tveksamt till detta påfund med rullmast. Nu ångrar jag mig inte, fördelarna är många nackdelarna är "en". Planerar du att vinna Lidingö runt eller nåt liknande så förstår jag möjligen tveksamheten, annars inte. Du drar ut storen på en svinblink och seglar innan dina kompisar ens har fått av bomkapellet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Segelbo » ons 27 okt 2010, 08:41

Stan skrev:Om det är en Seldén mast så finns det en likränna i masten intill öppningen där seglet rullas ut, åtminstone på min mast.
Jag var själv i samma situation för två år sen, dvs j-v tveksamt till detta påfund med rullmast. Nu ångrar jag mig inte, fördelarna är många nackdelarna är "en". Planerar du att vinna Lidingö runt eller nåt liknande så förstår jag möjligen tveksamheten, annars inte. Du drar ut storen på en svinblink och seglar innan dina kompisar ens har fått av bomkapellet.
Det är riktigt, det har jag också. Meningen är väl att man skall kunna sätta en stormstor eller liknande, eller helt enkelt kunna använda ett konventionellt segel som reserv.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Anders S » ons 27 okt 2010, 09:51

Jodå, likränna finns. Men den är mycket tunn (liten diameter) och kräver ett specialsytt lik (jag har inte sett travare i den storleken, vet någon?). Liket duger bra för stormsegel eller t o m en genua, om storen går sönder, men sedan är det stopp. Genomgående lattor med rulltravare går till exempel inte.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Tomas E » ons 27 okt 2010, 13:04

Tack för alla tips! Köpa-sälja skulle i mitt fall vara den enda lösningen. Att jag själv skulle konvertera, istället för att konvertera tillbaka en med rullmast utrustad båtstackare, är mindre sannolikt än att Christer Sturmark skulle åka till Aghanistan för att där börja i talibanskola!
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Eilean » ons 27 okt 2010, 14:22

Anders S skrev:Jodå, likränna finns. Men den är mycket tunn (liten diameter) och kräver ett specialsytt lik (jag har inte sett travare i den storleken, vet någon?). Liket duger bra för stormsegel eller t o m en genua, om storen går sönder, men sedan är det stopp. Genomgående lattor med rulltravare går till exempel inte.
Det är möjligt att man kan använda denna i en tunn likränna, den kräver minst 5/8" i/d, och klarar fullängdslattor.
http://www.tidesmarine.com/sail-track.shtml

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rullmast som man inte vill använda

Inlägg av Anders S » ons 27 okt 2010, 15:58

5/8 är väl i runda slängar 16 mm eller så? Inte en suck, vi talar liktape om 8 mm eller något liknande i rännan.

Men det spelar ingen roll. Vill Tomas E inte konvertera sig själv till Rulle, så får berget komma till Muh... eh, Tomas och masten får bytas. Men jag tror det kan gå utmärkt att byta om det är en vanlig båt. Alternativt så finns det efterfrågan på rullmaster och man får en rejäl grundplåt till en ny mast. Sedan kan man också titta på en något överstor begagnad mast, som kortas ner och där man antingen pressar nya ändstycken (nertill, då) eller köper en helt ny stående och löpande rigg.

Det mesta är möjligt, och med nya fina wirar blir ju även en begagnad mast "som ny".
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » ons 27 okt 2010, 16:15

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar