Ta av propellern inför vintern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Peter_K » mån 25 okt 2010, 20:46

Eilean skrev:Jag förstår liksom inte anledningen till att plocka bort vare sig den eller kölen årligen. Kanske blir det lättare den gången man måste - men är det verkligen ett argument?
Kölen innehåller betydligt mindre mekanik än en foldingpropeller och jag har svårt att se att den skulle må bättre i min källare än på båten, medan det är lättare att underhålla och polera propellern på arbetsbänken än ståendes på knä vid båten. Men, med järnpentan ska axeln fettas in nogsamt då propellern har ett gruvligt glapp, vilket ju tydligen ska vara så enligt mina uppgifter, så där är det inget snack att den måste bort.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Anders S » mån 25 okt 2010, 20:51

Det är ju det där med att någon stjäl propellern, då. Men kan man inte ta loss den annat än med stor ansträngning lär ju inte tjyven få det enklare.

Jag avråder från att plocka av bladen från en flöjlande propeller, via erfarenhet. I handboken till min propeller (handbok, tja, instruktionsbladet...) stod det "tag inte isär propellern", så det var det första jag gjorde. Det var dels tålamodsprövande att sätta samman propellerm, dels visade det sig att man kunde göra fel. Undvik detta. Men smörja den måste man göra.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Lasse L » tis 26 okt 2010, 07:05


Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Anders S » tis 26 okt 2010, 08:06

Lasses fina bild: För mycket och för litet skämmer allt! Här kan man ju tro att propellern verkligen är av guld, och det blir frestande att ta fram vinkelslipen och kapa drevet... (Ungefär som skräckhistorier om "väl fastlåst utombordare stulen, akterspegeln avsågad").
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tis 26 okt 2010, 08:45

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Fredrik » tis 26 okt 2010, 08:58

Mr Q skrev:Har jag missat nåt eller finns det folk som kölar av inför vintern? Nej det är ett skämt va?
Jag gjorde det tidigare, men det blev för jobbigt i längden att laminera på ett nytt skrov varje år på min IF... 8)
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Anders S » tis 26 okt 2010, 09:33

Mr Q skrev:Har jag missat nåt eller finns det folk som kölar av inför vintern? Nej det är ett skämt va?
Hur skall man kunna vaxa och rengöra mellan skrov och köl annars? Men de med utanpåliggande köl har det bra, min köl behöver lyftas inifrån, och det gör jag numera inte varje år.
Tips: använd inteSikaflex som tätning. Det sitter som berget och försvårar delningen.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tis 26 okt 2010, 09:40

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar