Folding/Feathering propeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gungner
Guldmedlem
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » ons 06 jul 2011, 12:20

nu har jag använt min Autostream propeller ett tag (40h gångtid motor, vet inte hur mycket färd det är) och jag är jätte nöjd :) Det jag trodde var en minskat matchfart var i själva verket min logg som inte var kalibrerad. Vid 2200RPM gjorde jag tidigare 7.2-7.3kn och jag har samma fart nu. Det som är klart bättre är; nästan ingen "prop-walk", jag backar faktiskt dit jag vill (riktigt trevligt när man skall ut mellan bojar), båten stannar blixsnabbt med lite varv (riktigt trevligt när man har sidvind och behöver fart för att inte driva). Det finns dock en nackdel, det är lite mer vibrationer under gång, vet inte om det är pga bladen är 20" istället för 18" jag hade tidigare. Propellern var värd varje krona, klart rekommenderad!

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 06 jul 2011, 22:33

Jag har använt min featherstream ett tag nu också och är väldigt nöjd med den. Då jag bytte motor samtidigt så har jag inte så jättemycket intelligenta jämförelser att komma med (dessutom var min förra propeller en 15x13 medan featherstreamen är 18x12). Men man märker i alla fall en otroligt stor skillnad i backeffekt.

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » tor 25 aug 2011, 18:32

Det verkar som om de flesta som valt Autostream propellern skulle vara rätt nöjda. Tyvärr så gick det inte alls lika bra i mitt fall. Propellern kaviterade mycket kraftigt genast man lade i växeln både på framåt och back så att man störde alla grannarna i hamnen. Tyvärr så kunde man inte heller köra med propellern vid marschfart utan att ljudnivån var mycket hög i båten. Till slut kontaktade jag försäljaren i London som var i kontakt med tillverkaren och de var välvilligt inställda och tog tillbaka propellern.

Hallberg-Rassy hade nu i början på sommaren äntligen tillsammans med Volvo-Penta kommit till att HR 372 kan köras med en trebladiga V-P foldingpropeller 18 x 16". Jag bytte till den och nu är det frid och fröjd. Ingen kavitation, relativt bra och jämnt flöde vid gång så att rodret skakar mycket mindre än med Goris tvåbladiga. Och det är nu mycket tyst och behagligt vid marschfart. Det går nästan för fort med den på tomgång. Motorn tar 2950 varv vid fullgas så det kunde tänkas att en 18 x 15" även skulle ha kunnat provas på båten. Men det är ju inte så lätt att prova sig fram för man måste ju byta bladen.

Det kändes väldigt skönt att det finns ansvarskännande företag som känner sitt ansvar för de produkter de tillverkar. För mig var det en stor lättnad att de tog tillbaka propellern. Tyvärr så drar V-P:s trebladiga rätt mycket i sidled då man backar men det kan jag leva med genom att backa kraftigt och sedan koppla ur och styra såsom jag tidigare beskrivit.

Minne

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tor 25 aug 2011, 23:15

Har nu kört halva säsongen med kiwipropen och är helnöjd!
Inga vibrationer, inga slag vid växling och maxkraft direkt vid back.
Vid segling känns det som att det inte finns nån prop alls.
Vad kan man mer begära?
Perra.
Segla vackert.

Skriv svar