Folding/Feathering propeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » mån 08 nov 2010, 20:42

gungner skrev:hmmm, intressant teknik du beskriver, den måste jag testa. Kravet på min propeller skall vara mycket bra stoppförmåga och minimum drag bb och efter ha läst testen fastnade jag på Autostream. Jag har fått ...
From the details supplied we would suggest a 20" diameter autostream self feathering stainless steel three blade propeller. We can supply this and the price is £2539.00 + P&P + VAT for the saildrive version. P&P to Sweden approximately £49.00

Ganska dyr alltså, funderar på att kontakta återförsäljare i Australien (där den tillverkas) och USA.

/tord

Har du "tord" övergått från funderingar till att kontakta återförsäljarna i Australien och USA? Vilken var i så fall prisnivån där? Och en fråga: Ryms 20 " propellern under din båt. Hur mycket fritt måste det vara mellan propellerbladets ända och botbottnen? Det lär finnas en propellerspecialist på forumet har jag hört. Kunde vi få ett svar av honom?
Har också en V-P D2-55 med saildrive och de (Autostream i England) har offererat samma dimension åt mig. Båten är tyngre än din. Men det kan man ju enkelt kompensera med ändrad stigning eftersom stigningen enkelt kan ändras. Skall nu mäta avståndet från propelleraxeln till båtens botten och sedan be försäljaren säga om 20 " är rätt diameter på "vispeln".
Minne

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Steen » tis 09 nov 2010, 09:58

Nu har Volvo inte den starkaste segelbåtsdrev och jag skulle för ett ögonblick tänka innan jag montera en 15 kg propeller på en segelbåtsdrev. Om båten har axeln skulle jag inte vara i tvivel.
Steen
Danmark

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » tis 09 nov 2010, 12:56

Så mycket mer väger väl inte en folding/flöjlande jämfört med en fast bronsprop i samma storlek?

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » tis 09 nov 2010, 19:54

Enligt uppgift i dag från England väger en 20 " Autostream 3-bladig propeller ca 9,9 kg. Vet inte vad en motsvarande Volvo-Penta 3-bladig väger men kan det vara så mycket mindre? Propellerns nav är ju alltid rätt stort för S-drevspropellrarna. Autostreamens blad är av syrafast stål och kan därför göras tunna. V-P:s blad är mässing och rätt tjocka. Besöker mässan på fredagen och försöker då få reda på den verkliga vikten för V-P 3 bl propellern.

Autostream försäljaren sade att 10 % av propellerns diameter kunde användas som minimiavstånd från propellerns blad till båtbottnen. Och avståndet i vår båt blir inte ens nära på så litet ens med en 20 " propeller.

Minne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Anders S » tis 09 nov 2010, 21:08

Problemen är nog inte vikten, utan "slaget" som uppstår när foldig- och flöjlingspropellrar slår fram. Bland annat Yanmars drev är notoriska haverister på grund av det skälet (Yanmar godkänner inte alla propellrar till sina drev, till backslagen har jag aldrig hört talas om problemet). Min flöjlande gör ett jätteklonkande då man lägger i framåtväxel, och det slaget mot transmissionen kan inte vara helt nyttigt om man som i dreven har så litet gods som möjligt i vinkelväxeln. Fasta propellrar har inte den rörelsen, utan är ju alltid "i ingrepp"..
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » tis 09 nov 2010, 21:27

När det gäller foldingpropellrar så kan det nog stämma att slaget när bladen viker ut sig kan ha en viss kraft. Men när det gäller de vanliga flöjlande propellrarna (möjligtvis med undantag för autoprop), så tror jag inte att du får något sådant slag framåt, då bladens rotation är i andra riktningen. Klonket du hör, är det inte när innernavets "frivarv" på propellern (som används för att vinkla ut bladen) är slut och motorn plötsligt möter motstånd?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Anders S » tis 09 nov 2010, 22:13

Ridax skrev:När det gäller foldingpropellrar så kan det nog stämma att slaget när bladen viker ut sig kan ha en viss kraft. Men när det gäller de vanliga flöjlande propellrarna (möjligtvis med undantag för autoprop), så tror jag inte att du får något sådant slag framåt, då bladens rotation är i andra riktningen. Klonket du hör, är det inte när innernavets "frivarv" på propellern (som används för att vinkla ut bladen) är slut och motorn plötsligt möter motstånd?
Jo, men det är den snärten som kan skada drevet. Idealt är ju många kuggar i ingrepp, men så är det ju inte alltid (spel, passning, inslitning etc). Några av de nyare flöjlande propellrarna har gummikuddar för bladet att landa mot, och det hjälper i så fall litet mot det här. Foldingen borde vara snällare på det sättet (eftersom den redan snurrar då den vecklar ut sig), men Volvo kräver ju ändå en gummibussning i propellern för att skona drevet - inte bara för att isolera propellern från drevet.
Anders S

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » ons 10 nov 2010, 08:53

jag har inte hunnit kolla priser i Australien eller USA än. Jag vägde just min "klump" (VP 18x16) och den väger precis 10kg.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Tomas B » tor 11 nov 2010, 20:28

Detta måste vara den bästa på marknaden...............bara väldigt dyr, tror den ligger på från 25' och uppåt

http://www.bruntons-propellers.com/Auto ... ophome.htm

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » tor 11 nov 2010, 20:35

Autoprop anses vara väldigt bra, speciellt om man tycker om att ha motorn igång samtidigt som man seglar. Tror en 18" kostar ca 40,000:- från Rodahl, fick specialerbjudande att få den för 30,000:- om jag minns rätt, men den tar alldeles för stor plats när den sveper runt med bladen för att få plats hos mig. Jag har en CAD-ritning med svepet om någon har begränsat utrymme och är intresserad av att prova

Om jag minns rätt så är en av nackdelarna att den har en tendens att komma i snurrning i höga farter (när den skall flöjla). En hel del (fler än för andra propellrar) har problem med vibrationer då bladen flöjlar individuellt.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » ons 24 nov 2010, 22:43

Anders S skrev:
Ridax skrev:När det gäller foldingpropellrar så kan det nog stämma att slaget när bladen viker ut sig kan ha en viss kraft. Men när det gäller de vanliga flöjlande propellrarna (möjligtvis med undantag för autoprop), så tror jag inte att du får något sådant slag framåt, då bladens rotation är i andra riktningen. Klonket du hör, är det inte när innernavets "frivarv" på propellern (som används för att vinkla ut bladen) är slut och motorn plötsligt möter motstånd?
Jo, men det är den snärten som kan skada drevet. Idealt är ju många kuggar i ingrepp, men så är det ju inte alltid (spel, passning, inslitning etc). Några av de nyare flöjlande propellrarna har gummikuddar för bladet att landa mot, och det hjälper i så fall litet mot det här. Foldingen borde vara snällare på det sättet (eftersom den redan snurrar då den vecklar ut sig), men Volvo kräver ju ändå en gummibussning i propellern för att skona drevet - inte bara för att isolera propellern från drevet.

Stockholms båtmässa gav inget nytt på propellerfronten. Så det är bäst att fortsätta från det ställe vi blev på tidigare.
Anders S påpekade om att propellrarna förorsakar en "snärt " på drevet. Det har han som vanligt alldeles rätt i. Men efter att ha lite tittat närmare på t.ex Autostream propellern för S-drev så visade det sig att tillverkaren redan har beaktat detta och byggt in en dämpning för att spara på S-drevet. Dessutom garanterar de att denna dämpning fungerar och att man inte kan tappa propellern på grund av den. Konstruktionen på Autostream propellern verkar vara rätt komplicerad (jämförd med t.ex. en Volvo-Penta 3-bladig folding) varför också priset blir högt.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av Autostreams 3-bladiga propeller för axel eller S-drev? Om ja så hör av er med era erfarenheter beträffande propellern. Skulle inte vilja beställa ända från Australien som den första.

Minne

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tor 25 nov 2010, 08:16

-
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » tor 25 nov 2010, 09:15

jag har nu hittat PDFer på tre propellertester, Yachting Monthly, Seiling (på norska) en Segeln (översatt från tyska till engelska). Jag minns inte alla länkar men vill någon ha en kopia så skicka ett PM med e-postadress.

Svårt att göra någon sammanfattning, Gori fick jätte dåligt i YM, med bättre i Seiling osv. För min del är valet, autostream om det skall vara Feathering (hur mycket "skräp får man med sig när bladen hela tiden står ut?), annars för folding, Flexofold eller Gori. Goris fördel är "överväxeln", annars är flexofold minst lika bra eller bättre. Är det värt 10,000sek extra för en överväxel? Tydligen skall varvtalet kunna sänkas med 200-400rmp för samma FÖG och ge upp till 20% lägre bränsleförbrukning (enl reklamen).

Beslutsvåndan fortsätter.....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Anders S » tor 25 nov 2010, 09:23

Nej, det är slaget (vi hör det som ett klonk) mot kuggsegmenten när propellerbladet slår i stoppet som skadar dreven. Startmomentet tas upp av kopplingen, den tål detta. Haken här är att det blir en stöt till när bladet slår mot stoppet och den stöten är inte bra för kuggväxlarna. Här är dreven (saildrive och alla kusinerna av andra märken) känsliga, därför att man vill ha så små dimensioner som möjligt i slutväxeln, den under vattnet, och då får man större moment eftersom man är nere i propellervarvtalet. Alla drevtillverkarna ställer därför krav på att folding- och flöjlingspropellrar är "snälla" och har ett dämpat ingrepp. Vår gemensamma favorit, Yanmar, har haft stora bekymmer med foldingpropellrar på sina drev genom åren - är de inte dämpade i sitt ingrepp blir det fel, fort. Inga stora problem, bara man vet vad som gäller.

Backslagen (växellådorna) till de raka axlarna bor inne i maskinrummet och där kan man breda ut sig och sätta i kraftiga(re) doningar i backslaget utan problem. En av fördelarna med rak axel, om man frågar mig.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Anders S » tor 25 nov 2010, 09:34

gungner skrev:jag har nu hittat PDFer på tre propellertester, Yachting Monthly, Seiling (på norska) en Segeln (översatt från tyska till engelska). Jag minns inte alla länkar men vill någon ha en kopia så skicka ett PM med e-postadress.

Svårt att göra någon sammanfattning, Gori fick jätte dåligt i YM, med bättre i Seiling osv. För min del är valet, autostream om det skall vara Feathering (hur mycket "skräp får man med sig när bladen hela tiden står ut?), annars för folding, Flexofold eller Gori. Goris fördel är "överväxeln", annars är flexofold minst lika bra eller bättre. Är det värt 10,000sek extra för en överväxel? Tydligen skall varvtalet kunna sänkas med 200-400rmp för samma FÖG och ge upp till 20% lägre bränsleförbrukning (enl reklamen).

Beslutsvåndan fortsätter.....
Jag hade inte betalat extra för överväxeln. Däremot innebär överväxeln att bladen går "åt rätt håll" på backen, så bromseffekten blir litet större, i alla fall teoretiskt. Mäter ändå Flexofold lika bra eller bättre än Gori i praktiska prov, så ta den. Jag var nära att köpa en sådan för ett par år sedan, men hittade en flöjlande för "rätt pris" som begagnad. I den har jag aldrig fått något som stannat kvar. Vad som kan bli hängande tillfälligt vet (i mitt fall) bara hajarna. Jag har dock en kniv (eller sax, snarare) på axeln, inte dumt alls.

Det är bara om du har en löjligt överstor motor som det kan vara lönt med en propeller med två stigningar. Annars kommer du inte att få mätbara skillnader i förbrukning, även om du visserligen kan få ner varvtalet i lugnt väder och (kanske) nå en gynnsammare punkt på specifika-effekt-kurvan, kanske få upp drifttemperaturen och få bättre verkningsgrad, men det är marginellt. 20 % är inte ett realistiskt löfte annat än under mycket speciella omständigheter.
Anders S

Skriv svar