Folding/Feathering propeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » fre 03 dec 2010, 20:42

Har du s-drev eller varför kollar du inte på Featherstream? Kiwi är j billigare av en anledning om det sedan är en nackdel eller inte är frågan. Men Featherstream verkar ju fullt jämförbar med de dyrare propellrarna men ligger inte så mycket över kiwi i pris (i alla fall inte om man dom jag får den för mässpris)?

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Perra » lör 04 dec 2010, 00:31

Jag har axel ,och jag tänker så här, Kiwi består av ett nav med tre kraftiga korta tappar i ett massivt stycke i syrafast rostfritt ,som bär varsitt
blad av komposit, som vanligen används till flygproppar. Dessa blad är individuellt flöjlande, alltså, minsta möjliga motstånd
i alla lägen. Alltså, bästa möjliga materialval. Efter att ha klämt på den hos Ted, så är jag villig att testa, och ganska övertygad att
den är ett hyfsat val.
Den som lever får se. :D
Perra.
Segla vackert.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » lör 04 dec 2010, 07:32

Min kommentar var främst riktad till gungner som forftfarand våndas i sitt propellerval, vilket naturligtvis inte hindrar att det är roligt att höra hur du resonerar. Själv hade jag nog också skaffat en kiwi om den fått plats och vecta marine hört av sig.

Men kiwi har ju några nackdelar också. Sämst drivförmåga både fram och back ger lägst fart och längsta stopptid (och jag antar högst bränsleförbrukning) i YM testet. Detta antagligen på grund av de tjocka och ganska enkelt utformade bladen som inte heller vänder sig om på back enligt testet.

Så jag ser kiwin som mer av en kompromiss för att förbättra seglingen jämfört med andra flöjland propellrar.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » lör 04 dec 2010, 08:44

jo jag har s-drev (tyvärr så kör dufour med högervarv med penta motor, det verkar annars alltid vara vänstervarv.) Jag hittade ytterligare en propeller test, dock på franska (försöker tyda ord för ord via google) Slutsatts i denna test är att sammantaget vinner Kiwi ihop med Autoprop, tvåa Variprofile och VolvoPenta(? nästan sämsta stopp, den klarade sig på att vara lagom i alla andra avseenden. Vill någon ha testen PM) Tyvärr var inte Autostream eller Featherstream med i testen.

Priset jag har fått på Kiwi; 9845DKK, Flexofold 19000SEK, Autostream från Australien $3650AUD (tillkommer moms+tull) Autostream från Nederländerna €2900 (tar dock inga kreditkort så man måste överföra pengar via bank innan leverans så det blir inget för min del) I USA har jag inte hittat någon som vill sälja via webben, alla hänvisar till någon i Europa. Våndan fortsätter och ingen verkar vilja köpa min nuvarande VP-propp på blocket, försöker lägga upp en annons på ebay (inte helt lätt boende i Sverige)

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » ons 08 dec 2010, 21:41

Jag har också S-drev. Efter att jag haft V-P 3-bl. folding propellern på en av våra tidigare båtar skulle jag vilja ha något ännu bättre för backförmåga och sidokraft vid backning. Men formen på propellerbladen s.k. "high scew" är en fördel då den ju gör det att den inte lätt plockar med sig t.ex. nätlinor om man kör över ett nät. Priset du gungner fått från Nederländerna för Autostream i € skiljer sig inte mycket från det pris jag fått från England.
Mitt val är fortfarande Autostream. Men det finns ju ännu gott om tid för att göra beställningen tills båten skall i sjön igen.

Minne

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » ons 08 dec 2010, 22:04

Har du fått pris från Steel Developments Propellers i UK? Jag fick priset £2539.00 + P&P + VAT (P&P £49). Köper vi bägge kanske vi kan förhandla priset lite :)

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » ons 08 dec 2010, 22:07

I januari är det båtmässa i London. Kanske kolla om det blir något mässpris?

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » tor 09 dec 2010, 11:56

såg just att Darglow har 20% rabatt under London Boat show, de säljer Flexofold, Featherstream.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » tor 09 dec 2010, 12:09

gungner skrev:såg just att Darglow har 20% rabatt under London Boat show, de säljer Flexofold, Featherstream.
Och Maxprop

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » fre 10 dec 2010, 18:56

Man kan få 20% redan nu och behöver inte vänta tills Januari, vilket är bra då den Engelska momsen höjs till 20% efter nyår (idag 17.5%). Priset jag fick för en 18" flexofold är £1850 vilket är klart dyrare än Capella Marin hade på mässan sist. De ställer ut på allt-för-sjön nästa år. Våndan fortsätter.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » fre 10 dec 2010, 23:43

gungner skrev:Har du fått pris från Steel Developments Propellers i UK? Jag fick priset £2539.00 + P&P + VAT (P&P £49). Köper vi bägge kanske vi kan förhandla priset lite :)

Ja. Mitt pris var £2389.00 + P&P + VAT för en 20 " Autostream för V-P S130 saildrive. Priset tycks variera lite från fall till fall och land till land. Det talas om moms % ändring i England här ovanom men priset är ju utan moms (VAT). Betalas momsen enligt säljarlandets % eller kan man betala den först i mottagarens land? Kan man välja så är det ju stor skillnad mellan momsen i Sverige och England och förstås ännu större före den då stiger i England.

Minne

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » lör 11 dec 2010, 07:04

Normalt betalar du momsen i säljarlandet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Anders S » lör 11 dec 2010, 08:01

Ridax skrev:Normalt betalar du momsen i säljarlandet.
Det är väl bäst att påpeka att det gäller inom EU och länderna inom EES-avtalet. Köper man utanför EU (USA, Kina etc) kan vad som helst fiskalt inträffa vid gränsen.
Anders S

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » lör 11 dec 2010, 22:56

Berträffande momsen så har vi en gång köpt en båt av en tillverkare i ett EU land,alltså direkt av tillverkaren, men betalat momsen först i köparens hemland. Detta därför att den var lägre där. Så tydligen finns det undantag från var momsen kan betalas.

Men i fallet av propellern så vinner ju England i varje fall, även efter momshöjningen. Måste ta reda på om Autostream kommer att ha något specialerbjudande på t.ex London Boat Show 8-16.1.2011, om inte måste propellern köpas före årsskiftet som ju är alldeles strax.

Minne

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » sön 12 dec 2010, 06:48

Ang Engelska momsen så svarade Darglow så här "Yes we would be able to apply a 20% discount from the usual price if you ordered before Christmas. The VAT rate is going up to 20% after Christmas so if you want to have the current rate of 17.5% applied we would need to have invoiced you, and received payment so we can dispatch the propeller before we close for the Christmas break.". Trots denna 20% procentsatsen så är Capella marin fortfarande billigare, de gör väl som så många andra, de höjer grundpriset rejält och sedan erbjuder de generösa rabatter, precis som Bryggan brukar göra.

Skriv svar