Folding/Feathering propeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » lör 23 okt 2010, 16:40

Jag är sedan sommaren en lycklig ägare av en Dufour 405GL. Största nackdelen är propellern, en 3 bladig folding VP-prop, den drar oerhört mycket till barbord vid back (innan man får fart går det inte att styra över huvudtaget, babord går det) och har typ ingen bromsverkan över huvud taget. Har man ingen bogprop så gäller det man snabbt får stopp på 8900kg innan bryggan om man har sidovind.

Så jag kollar runt på andra typer av propellrar och hittade denna test http://www.flexofold.com/test-results/ Är det någon här som har bytt till Gori, Flexofold eller Autostream propeller och som kan delge sina erfarenheter?

/tord

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » lör 23 okt 2010, 18:25

På tisdag får jag hem min Featherstream flöjel men några praktiska erfarenheter sv propellern blir det inte förrän i sommar. Men företaget är väldigt trevliga att ha att göra med i alla fall och svara snabbt på email. De är dessutom ganska billiga. Skulle ha köpt en kiwiprop om den fått plats på grund av priset och dess enkelhet.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » lör 23 okt 2010, 20:42

kul, vart köpte du den? Den verkar vara mycket likt autostream till utseende.

/tord

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » lör 23 okt 2010, 21:14

Jag köpte av tillverkaren direkt i uk (www.darglow.co.uk)

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » lör 23 okt 2010, 23:05

Har haft både Volvo Penta (VP) 3-bladig och FlexoFold (FoF) 3-bladiga propellrar på mina båtar. Nu har jag en 2-bladig Gori. Mina erfarenheter är följande:

VP gav bra backkraft men sidokraft. Ett bra och kanske det enda rätta körsättet med den propellern är att man skall bromsa med en kort rusning av motorn och sedan bara tomgång (eller helst fritt) och sedan på nytt igen samma sak. Annars drar det hela tiden för mycket åt sidan så man inte kan styra båten alls. Men sidodragningen är ju också till fördel när man skall bromsa och lägga sidan till vid en brygga. Framåt god kraft och jämnt flöde så att vibrationerna i ratten minskade avsevärt då jag jämförde den med den tidigare 2-bladiga gjutjärns VP:n

FoF tyckte jag bromsade dåligt till och med fast jag varvade mycket. Drog även sidledes men kanske inte så mycket som VP 3-bl. Framdriften sådär och flödet rätt jämt.

Den nuvarande 2-bl. Gori i nuvarande båten vispar så våldsamt att det darrar obehagligt i ratten. Och kölvattnet är verkligen för turbulent. Planerar att byta ut den till en 3-bladig. Vilket märke det blir är ännu inte klart men för tillfälle VP (trots sidodragningen). MaxProp har jag också tänkt på men vet inte hur jämnt flöde den ger jämfört med VP. Är det någon som har erfarenheter av MaxProp på VP S-drev (S130) så är jag tacksam för att få den informationen.

Båten som hade FlexoFold hade för djupt men för smalt roder så att den inte styrde ordentligt förrän man ordentligt fick upp farten då man backade ut mellan båtarna. (Kanske är det samma sak med din franska båt?) I sidvind använde jag därför följande teknik för att inte behöva använda bogpropellern. (I själva verket utvecklade jag tekniken redan med VP båten då jag inte ännu hade någon bogpropeller). Lade en genomlöpande lina i fören. Satte på motorn och backväxeln i och minst 1500 varv på back ända tills det strömmade mot bryggan. Sedan tecken med handen åt frugan att nu far vi. Hon halade snabbt in hela förtrossen och sprang sedan till aktern för att ta loss bojhaken från bojen medan jag bara körde. Det hjälpte ganska bra att hålla båten på plats medan man backade ut. Kölen tror ju att båten rör sig (allting är relativt) och gav lite sidostabilität så att inte fören genast gled för mycket ned i lä. Prova på dethär och låt mig veta om ni tycker det är bra. Har inte hittat det ens i tyska YACHT där jag har funnit jättefina instruktioner (med tysk noggrannhet gjorda) för alla slags manövrer då man skall kasta loss eller lägga till.

Tack för länken till propellertestet. Skall läsa och begrunda det före jag besluter propellermärket. Kanske jag väntar med propellerbytet tills de har mässerbjudanden för att spara några slantar.

Minne

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » sön 24 okt 2010, 07:17

hmmm, intressant teknik du beskriver, den måste jag testa. Kravet på min propeller skall vara mycket bra stoppförmåga och minimum drag bb och efter ha läst testen fastnade jag på Autostream. Jag har fått följande svar från återförsäljaren i England:

Boat:
Dufour: 405 Grand Large
Length through water: 10.6m
Width: 3.98m
Draft: 8900kg
Type: Sailing boat
Engine: Volvo Penta D2-55
Horse power: 55hp
Max RMP: 2950rpm
Gearbox ratio: 2.2:1

From the details supplied we would suggest a 20" diameter autostream self feathering stainless steel three blade propeller. We can supply this and the price is £2539.00 + P&P + VAT for the saildrive version. P&P to Sweden approximately £49.00

Ganska dyr alltså, funderar på att kontakta återförsäljare i Australien (där den tillverkas) och USA.

/tord

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av consensus » sön 24 okt 2010, 23:04

Det är ju inte som att köra bil när man är på sjön. Att utnyttja propellerverkan vid tilläggning är något man lär sig använda till sin fördel. Det förmodligen buslätt att lägga till med bb-sidan med din båt. Kör snett mot bryggan, lägg i back och gasa lite och vips - båten stannar och ligger snyggt längs bryggan. Undvik SB-tilläggning helt enkelt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Eilean » mån 25 okt 2010, 08:04

gungner skrev:Jag är sedan sommaren en lycklig ägare av en Dufour 405GL. Största nackdelen är propellern, en 3 bladig folding VP-prop, den drar oerhört mycket till barbord vid back (innan man får fart går det inte att styra över huvudtaget, babord går det) och har typ ingen bromsverkan över huvud taget. Har man ingen bogprop så gäller det man snabbt får stopp på 8900kg innan bryggan om man har sidovind.

Så jag kollar runt på andra typer av propellrar och hittade denna test http://www.flexofold.com/test-results/ Är det någon här som har bytt till Gori, Flexofold eller Autostream propeller och som kan delge sina erfarenheter?

/tord
Har en 3-bl MaxProp som ersatte en 3-bl fast.
Skillnad mot trebladig:
Kan själv finjustera stigningen (den varvsmonterade fasta visade sig inte vara optimal)
Stor skillnad i fart under segling
Märkbar skillnad i roderrespons under segling
Märkbart mindre "prop-walk", vilket ibland är en nackdel vid tilläggning och vändning på trånga platser men klar fördel vid back.
Klart bättre back- (broms-) förmåga
Kräver årligt underhåll (smörjning)
Ömtåligare konstruktion, men har ändå inga haverier/märkbart slitage under 10 år/18000 sjömil, varav ett par tusen genom floder och kanaler med mycket skräp och nötande sediment.
Apdyra anoder

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av gungner » mån 25 okt 2010, 09:53

jag hade en Bavaria 33c innan och den uppförde sig som en "bil", i alla fall stannade den när man lade i backslaget. Nu har min nya båt säkert 10-15cm högre fribord, dryga två meter längre och med sidovind och angöring med stäven mot bryggan måste man har rätt hög fart för att inte driva iväg. Då önskar man lite bett i backslaget , att man stannar så fort det går (inte nödvändigtvis ABS). Att ha mindre "prop-walk" känns bra när man skall ut mellan bojar, ska testa Mines teknik.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av stangen » mån 25 okt 2010, 13:31

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Neptun » mån 25 okt 2010, 15:17

Bytte från fast 2 bladig till 3bladig Flexofold för 4 år sedan. Tycker att Flexofolden fungerar bra, ingen tidsfördröjning när man lägger i backen och bra bromseffekt. Den har även gummiklossar som dämpar när bladen slår ut, har inte haft någon påväxt på dessa år(ligger i Östersjön).
Hälsningar Magnus.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av janne » mån 25 okt 2010, 16:57

Eilean skrev:Kräver årligt underhåll (smörjning)
Ömtåligare konstruktion, men har ändå inga haverier/märkbart slitage under 10 år/18000 sjömil, varav ett par tusen genom floder och kanaler med mycket skräp och nötande sediment.
Apdyra anoder
Tar du upp varje år för att smörja?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Eilean » mån 25 okt 2010, 20:42

janne skrev:
Eilean skrev:Kräver årligt underhåll (smörjning)
Ömtåligare konstruktion, men har ändå inga haverier/märkbart slitage under 10 år/18000 sjömil, varav ett par tusen genom floder och kanaler med mycket skräp och nötande sediment.
Apdyra anoder
Tar du upp varje år för att smörja?
Ja och nej. Jag tar upp båten årligen av flera skäl och gjorde så även när jag hade en fast propeller. Och är hon ändå torrsatt vore det dumt att inte passa på. Särskilt när instruktionerna tydligt säger att den skall smörjas årligen.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Minne » fre 29 okt 2010, 10:38

Frågade på en Featherstream för Volvo-Penta S-drev men fick av tillverkaren tyvärr svaret att de inte gör Featherstream för S-drev. De föreslog i stället en Classic MaxPprop eller en New Generation MaxProp. Den nya generationen lär man inte behöva ta i delar vid montaget enligt tillverkaren. Propellern kommer alltså färdigt ihopsatt från fabriken för att monteras på drevet med den beställda stigningen inställd.Säljaren sade att man inte behöver ta i sär MaxProp propellern för att smörja den, det finns smörjanslutning utanför där man pressar in vaselinet. MaxProp anoderna är dyra och på nån av versionerna behövs det två sade försäljaren i telefon.
Den allra nyaste MaxProp:en, Ecowind har jag inte råd med. Den ställer in stigningen enligt belastningen. Men kostar skjortan!

Autostream verkar vara följande möjlighet som konkurrent till Maxprop. Börjar mer och mer luta mot en "feathering" propeller där man kan ändra på stigningen så att det inte går så som när jag bytte till VP propellern. Då fick jag skaffa nya blad, ta upp båten på nytt och byta till bladen med annan stigning i stället för att bara ändra på stigningen. Och sedan torka av och föra tillbaka de "gamla" oanvända bladen till Volvo affären som vänligt nog gick med på det.

Det är bra med lite planeringsjobb nu under torrseglingsperioden då båten står på land. Tills första lämpliga båtmässan kommer om ca ett par veckor!

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folding/Feathering propeller?

Inlägg av Ridax » fre 29 okt 2010, 10:47

Är inte Featherstream till S-drev på gång? Se http://www.darglow.co.uk/html/news/lbs-2009.htm . Men det kanske inte är Volvos S-drev? Eller så är det ett helt drev de kommer med?

Skriv svar