Välja segel till Maxi 909

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hansstefan
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 12:17

Välja segel till Maxi 909

Inlägg av hansstefan » tis 12 okt 2010, 16:17

Någon som har tips om vilka segel man skall välja för "semestersegling" med en Maxi 909? Fullattestor eller blir den tung och otymplig att hissa? Tänkte också på att kanske skaffa lazy jacks och stack pack. Har hittills mest seglat med självslående fock med skulle vilja ha lite större segelyta när det inte blåser. Kan man använda självslående om man rullar in några varv på en genua och byter skot? Vi är nog också rätt bekväma av oss är jag rädd. Något annat att tänka på när man beställer segel?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tis 12 okt 2010, 17:31

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av mikaelno » tis 12 okt 2010, 18:29

Köpte ny genua förra året och kompletterade med gennaker i år och är nu ganska övertygad om att det är mer easy life att kombinera självslående rullfock typ glider med code zero på rulle monterat på ett peke. Kostar en slant men känns som en ganska optimal segelupsättning. Bra höjd på kryssen och bekvämt med självslående. När det öppnar upp mer så rullar man in focken och rullar ut code zero.

/Mikael

Misil163
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 01 maj 2010, 21:55

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Misil163 » tis 12 okt 2010, 22:14

Jag skulle INTE vilja vara utan rev2. Har vid några tillfällen saknat rev3 på mina båtar. Det handlar inte bara om att reva innan man går ut, man kan behöva reva för att komma fram oxå.
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1780
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Seawolf » ons 13 okt 2010, 08:01

Se http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... lfock.html
som är del av http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/start.html

Jag rekommenderar dig följande:

Ett storsegel i bra vävd duk. med genomgående lattor och lazyjack. Rådgör med segelmakaren om vilka travare på storen som ger liten friktion. Eventuellt kan en yttre eftermonterad skena med kullagertravare gör underverk. Se till att storen formges av en segelmakare med dokumenterad och lyckad erfarenhet av just den riggtyp som du har. Däcksstående rigg med bakåtsvepta enkelspridare är inte så vanlig internationellt och utändska segelmakare kan ha problem att förstå sig på den.

Skaffa sen en Vertech-fock: http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... lfock.html

Den funkar från stiltje till storm, självskotande, och drar i genomsnitt lika bra som en maxgenua.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av TOR_A » ons 13 okt 2010, 08:19

Fullattorna trycker mot masten vilket ger ökad friktion men med kullagrade travare funkar det hur bra som helst. Jag drar upp vår stor (40m2) ”för hand” (dvs utan vinsch) till topp utan större problem.

Förutom den uppenbara funktionen att spänna ut akterliket så är det väl så att de genomgående lattorna också förlänger seglets livslängd genom att minska fladder (vilket är ett laminats värsta fiende).

En nackdel med fullattorna i mycket lättvind kan vara i slagen då formen på seglet kan fastna i föregående bogs läge. Då blir det till att rycka i bommen för att få lattorna rätt.

Angående tyngden på laminatet så finns det olika material. Vi har en North 3DL Marathon stor som byggs av mylar och ett tunt lager dacron på utsidan. Seglet är lättare än vår gamla dacronstor. Får väl se hur det håller i längden… Billig var det inte.

För att segla upp till Maxins LYS på kryssen så gissar jag att det krävs genua. För semestersegling är ju den självslåendefocken perfekt.

/Erik

hansstefan
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 12:17

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av hansstefan » ons 13 okt 2010, 16:43

Hej och tack för all info + bra länkar

Lutar åt fullattestor med 2 rev i dacron och kullagrade travare samt en vertech rullfock i dacron. Kanske dum fråga, men hur hanterar man de långa vertikala lattorna i en vertech under transport od?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1780
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Seawolf » ons 13 okt 2010, 16:49

Lattorna är rundstav och dras ut neråt och rullas ihop i rulle med c:a 1,5 m diameter. (Äldre utföranden skarvas i längder på c:a 2,5 meter).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Archibald » ons 13 okt 2010, 18:01

Misil163 skrev:Jag skulle INTE vilja vara utan rev2. Har vid några tillfällen saknat rev3 på mina båtar. Det handlar inte bara om att reva innan man går ut, man kan behöva reva för att komma fram oxå.
/Peter
Intressant formulerat. Tillåt mig att spinna vidare
Första revet - För att kunna gå ut
Andra revet - För att kunna fortsätta segla
Tredje revet - För att komma fram
För överseglingar >= ett dygn skulle jag inte vilja vara utan tredje revet.
För att ha handlingsutrymme och kunna segla avslappnat för det andra revet ser jag det tredje som en nödvändig försäkring.
Två rev är det som gäller om båten inte enbart är tänkt för dagseglingar.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1780
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Seawolf » ons 13 okt 2010, 18:28

Det där med antal rev påminner om antal växlar i bilen.
Förr var det tre växlar i bilen för att köra upp till 140 km/h
Nu är det upp till 6.
Med motorer som har rätt flack momentkurva är det bar otyg med för många växlar. Det är utväxlingen på sista växeln som är avgörande för ekonomin.
Massor av växlar är bara fördel om man tävlingskör.

På liknande sätt är det med antalet rev i storen. Det är hur högt upp som det sista revet sitter som avgör i hur stark vind man kan segla. Den som inte kappseglar klarar sig fint med två rev, bara det sista sitter högt upp....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Misil163
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 01 maj 2010, 21:55

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Misil163 » ons 13 okt 2010, 19:16

Seawolf skrev:Det där med antal rev påminner om antal växlar i bilen.
Förr var det tre växlar i bilen för att köra upp till 140 km/h
Nu är det upp till 6.
Med motorer som har rätt flack momentkurva är det bar otyg med för många växlar. Det är utväxlingen på sista växeln som är avgörande för ekonomin.
Massor av växlar är bara fördel om man tävlingskör.

På liknande sätt är det med antalet rev i storen. Det är hur högt upp som det sista revet sitter som avgör i hur stark vind man kan segla. Den som inte kappseglar klarar sig fint med två rev, bara det sista sitter högt upp....
Jag håller med dig där, jag har med andra ord åsikter om vart mina rev #2 har varit placerade...
Men nog kan det vara trevligt att kunna få både bekvämlighet, överlevnad(?) och hastighet i ett, därav behovet av 3 rev, men som sagt, jag håller med om att det handlar om var det sista sitter.
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1780
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av Seawolf » ons 13 okt 2010, 21:39

Om man seglar med rullfock, i synnerhet Vertechtypen, så kan man steglöst variera storleken på det. Då gör det inget om revningsstegen på storen blir lite större.
I takt med friskande vind brukar jag börja med att plana storen rejält, sen rullar jag in toppen på Vertech.
Efter det tar jag på familjesegling oftast in två rev i storen direkt, och rullar ut lite på vertechen.
Ökar det ytterligare rullar jag åter in lite mer på focken.
På det viset kan jag hela tiden ha precis lagom mycket segel aktiva, med bara en enda revningsmanöver.
Det man förlorar mot kappseglings-stuk är otroligt lite, i så frisk vind går båten nära max i alla fall.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

hansstefan
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 12:17

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av hansstefan » fre 15 okt 2010, 08:11

Fick rådet av segelmakaren att välja crusing-laminat till försegel. Känner mig lite tveksam eftersom seglet är för "semestersegling" och undrar hur det är med pris, hållbarhet, om det är svårhanterat och omtåligt etc. Men jag kanske bara är konservativ i onödan och rädd att pröva?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av SWE54 » fre 15 okt 2010, 08:24

Att man vill göra focken i laminat beror nog mest på att den kan utsättas för rätt stora laster och formlivslängden är relativt hög.
Cruisinglaminat är rätt bra dukar.
Jag använder fortfarande min cruisingstor i Pentex, ca 15 år tror jag att den är nu.
Focken är också i Pentex.
Räknar man kronor mot formlivslängden så kan det löna sig.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Välja segel till Maxi 909

Inlägg av stangen » fre 15 okt 2010, 10:16

hansstefan skrev:Fick rådet av segelmakaren att välja crusing-laminat till försegel. Känner mig lite tveksam eftersom seglet är för "semestersegling" och undrar hur det är med pris, hållbarhet, om det är svårhanterat och omtåligt etc. Men jag kanske bara är konservativ i onödan och rädd att pröva?
Många cruisingseglare tänker bakvänt när de resonerar kring livslängd.
Ett segel i dacron håller ihop längre, dvs det är en trekant som går att hissa i många år. Ett laminatsegel kanske har kortare livslängd i jämförelse, men det är mer formstabilt över tid - till dess det en dag rasar.
Just semesterseglare har oftast extra nytta av ett formstabilt segel eftersom det omvandlar kraft till fart framåt. Ett dacronsegel som har ett par år på nacken tappar snabbt formen (det går ganska fort faktiskt) och kraften blir till krängning och mer obekväm segling, kanske rentav mindre segling då besättningen upplever att det "bara lutar".

Jag är av åsikten att man får mer, och mer bekväm segling under längre tid med mer formstabila dukar. Mer bra segling per krona så att säga.
Samtidigt - är det bara så att man trimmar en gång per dag och gärna går för motor om det börjar kännas bara lite 'obekvämt' kanske det räcker gott med dacronduk. Detta - i likhet med båtval är alltid en kompromiss.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar