Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jörgen63
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 19:19

Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Inlägg av Jörgen63 » sön 10 okt 2010, 16:39

Jag skulle byta olja idag på min Penta MD2. Troligen var slangen till oljesugen för tjock för jag lyckades inte på något sätt.
Någon som vet hur smalt rör/slang man kan ha för att lyckas?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Inlägg av styrman » sön 10 okt 2010, 19:48

Den skall gå ner genom hålet där oljestickan sitter.
Sen bör du köra motorn före bytet så oljan är varm annars blir det trögt :o
Peter
S/Y Calypso

Jörgen63
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 19:19

Re: Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Inlägg av Jörgen63 » sön 10 okt 2010, 20:25

Tack Peter

Jag inser att jag var otydlig.

Jag vet var jag tömmer oljan, från oljestickan efter att jag tagit bort silen. Men längre ner verkar det vara stopp för ett grövre rör, innan jag kommer ner till oljetråg eller motsvarande. Hur tunnt rör behövs för att ta sig ner?

Så skulle jag ha skrivit frågan. :D

/Jörgen

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Inlägg av styrman » sön 10 okt 2010, 20:46

Jag har också Penta (MD17D) och det går utmärkt med Hjertmans oljebytarpump http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 7849-1.jpg
Tyvärr har jag inte måtten på sugslangen men tippar på 8-10mm.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Inlägg av jason » mån 11 okt 2010, 20:25

Jag har visserligen aldrig haft en MD2B, men jag har på de två marindieslar jag har eller har haft aldrig kommit ner till botten av oljetråget via oljestickans rör. Jag har bara fått ut ungefär hälften av den gamla oljan ur motorn den vägen. Det ska ju gå att suga upp oljan genom det rör som normalt går från oljesumpen och upp en bit på sidan av motorn, men det har heller inte lyckats särskilt bra, men det beror på fel dimension på oljesugens slang.

Bästa metod på min nuvarande motor, en VP D1-20 är faktiskt att skruva av bottenpluggen och tömma oljan ner i det plasttråg som finns i motorbädden i min båt, och sedan suga upp oljan med oljesugen därifrån. Det känns mycket tillfredsställande dels att det är fysiskt möjligt att göra på detta sätt men framför allt att jag är helt säker på att all olja i sumpen verkligen töms ur motorn.

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Oljebyte på Volvo Penta MD2B

Inlägg av jason » lör 20 nov 2010, 16:18

jason skrev:Bästa metod på min nuvarande motor, en VP D1-20 är faktiskt att skruva av bottenpluggen och tömma oljan ner i det plasttråg som finns i motorbädden i min båt, och sedan suga upp oljan med oljesugen därifrån.
Och när jag försökte upprepa detta i år fick jag inte loss sumpens bottenplugg :-( Men lyckligtsvis hittade jag en PVC-slang som passade på på motorn evakueringsrör och på oljepumpen :-) Och si, nu gick det ännu enklare att tömma motorn på olja. Rätt verktyg, och halva jobbet är gjort ;-)

/j

Skriv svar