Funderar på att investera i en utombordare till gummibåten och inser naturligtvis att en kortriggad motor är bättre på gummibåten, men hur mycket bättre?
Med en långriggad motor så skulle jag kunna sätta ett motorfäste på badbryggan på segelbåten och ha en reservmotor den dagen inombordaren inte vill vara med längre.
Motorn jag har kikat på är en Mercury 3.5. Gummibåten är 2,4 m lång.
långriggad utombordare på gummibåten
Re: långriggad utombordare på gummibåten
Efter att ha provat 6hk med både lång och kort rigg på en 270cm gummibåt konstaterade jag att lång rigg var att föredra.
Kort rigg tappade fästet i planing vid "grövre sjö". Inget man råkar ut för med lång rigg.
Vid fråga av mig här på forat fanns en bestämd uppfattning om att kort rigg är det enda som fungerar. Instabilitet och fartförlust var vanligt enligt vissa.
Har jag inte märkt. Fartförlust försumbar, stabiliteten märkbart bättre.//Johan.
Kort rigg tappade fästet i planing vid "grövre sjö". Inget man råkar ut för med lång rigg.
Vid fråga av mig här på forat fanns en bestämd uppfattning om att kort rigg är det enda som fungerar. Instabilitet och fartförlust var vanligt enligt vissa.
Har jag inte märkt. Fartförlust försumbar, stabiliteten märkbart bättre.//Johan.
Re: långriggad utombordare på gummibåten
Möjligen kan ju påfrestningen på akterspegeln öka med lång rigg, eftersom kraften kommer "längre ner" i vattnet, det blir en större hävarmseffekt.
Men om man kör med förnuft och inte med för stor motor så borde det fungera. Iden med samma motor på både seelbåten och jollen sparar en hel del pengar oxå.
/Peter
Men om man kör med förnuft och inte med för stor motor så borde det fungera. Iden med samma motor på både seelbåten och jollen sparar en hel del pengar oxå.
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!