Köpa Gennaker

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Köpa Gennaker

Inlägg av styrman » ons 29 sep 2010, 19:03

Jag har ingen erfarenhet av Gennaker men väldigt sugen på att få bättre/roligare lättvinssegling.
Om man skall köpa en begagnad gennaker, blir det bra om man köper en med samma förlikslängd som genuan och resten blir symetrikst bra?
Eller hur skall man mäta?
Peter
S/Y Calypso

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av spackel » ons 29 sep 2010, 19:39

Det jag hört är att man som tumregel kan lägga på 10%, jag antar att du har en masthead rigg, annars hissar du upp måttbandet i spinnfallet och mäter ner till tänkt plats i fören

mvh

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av Håkan » ons 29 sep 2010, 20:11

Kolla med någon segelmakare.
10% låter väl rimligt

Tänk bara på hur du vill använda seglet.
"Många" blir besvikna då det kan vara svårt att länsa.
Det har hänt mycket den senaste tiden på designsidan och med en nyare går det segla betydligt plattare.
Det gäller att ha en rund fin som faller över mot lovart för att stå fint.
Annars får man skära rätt mycket för att få den att stå.
I värsta fall kan man saxa stor/gennaker
Nästa problem är gipparna, det kan vara svårt nog med peke och har du inget peka alls kan det vara stört omöjligt...
Problemet kommer när du skall vända gennakern "ut-och-in" mellan sitt egna förlik och förstaget.
En gast för oftast dra runt seglet för hand
Nästa överraskning är att det är inte helt lätt att gippa en gennaker i hård vind.
En spinnaker har alltid drag i gippen men en gennaker tappar allt tryck då den kollapsar för att sedan få fullt tryck igen då den fyller igen.
Så fundera hur du vill segla och försök hitta en nyare djupare gennaker.
Annars är det ett väldigt trevligt segel :P

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av gvs » ons 29 sep 2010, 20:29

Varför gippar du den innanför sitt eget förlik? Det är ju mycket enklare att gippa den framför sig själv, Då blåser den ju runt av sig själv, utan att du behöver dra den mellan...

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av styrman » ons 29 sep 2010, 20:43

Masthead och peke finns men jag är osäker på spinnfall...
Tror inte det finns något fall över genuafallet men det ser vi när vi mastar av :)

Är det klokt att skaffa spirbom i tillägg för plattläns. Då kan man alternera den mellan Gennaker och Genua beroende på vind. Eller?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av Anders S » ons 29 sep 2010, 20:56

Spirbom is da shit när man (platt)länsar (det måste man ibland)!
Haken är att spirbom och gennaker inte funkar om man kappseglar, de andra blir helt vilda (det är inte tillåtet, inte ens en spinnakerbom)... Annars är det toppen. Jag hade en gennaker till förra båten, med en litet för lång spinnakerbom/spirbom, mycket effektivt. Med min nuvarande har jag letat efter ett ämne på jolleseglarnas sophög (en kolfibermast som gått av) men de håller för bra. Mu får jag väl skaffa en i metall, det hjälps inte.

En teleskopspinnakerbom blir bra - och då passar den till båda seglen. Men köp ingen klen teleskopbom, måtta efter hur en lagom spinnakerbom, så håller den. !
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av Håkan » tor 30 sep 2010, 08:41

gvs skrev:Varför gippar du den innanför sitt eget förlik? Det är ju mycket enklare att gippa den framför sig själv, Då blåser den ju runt av sig själv, utan att du behöver dra den mellan...
Gör den verkligen det?
Kör du så?
Jag vet ingen som gippar en gennaker runt sig själv.

I vårt fall har vi peke (2m) så det går bort men det är ändå intressant att veta

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av Håkan » tor 30 sep 2010, 08:42

styrman skrev:Masthead och peke finns men jag är osäker på spinnfall...
Tror inte det finns något fall över genuafallet men det ser vi när vi mastar av :)

Är det klokt att skaffa spirbom i tillägg för plattläns. Då kan man alternera den mellan Gennaker och Genua beroende på vind. Eller?
Ett tips är att skaffa nedhal som håller bommen fram mot seglet så bommen inte kanar bakåt.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av cruisaren » tor 30 sep 2010, 14:54

När det gennaker är detta en hel vetenskap (naturligtvis).
Första frågan är, vad är du ute efter? En ersättning till spinnaker för rena läns eller en fartökning i lätta vindar på slör halvvind?

Om vi antar att det är en länsgennaker du är ute efter så är denna djup, med stora skuldror som projicerar ut seglet i lovart. Förliket är betydligt längre än en genuas. Om du vill så kan du halsa denna på en bom i lovart (tillåtet enligt LYS/SRS om du anmäler det). Däremot får du inte spira det i lä enligt LYS/SRS. Med fördel så sätts denna typ av gennaker med strumpa. Kan också i cruisingsammanhang användas när man gippar, ner med strumpan, gippa storen, skota gennakern på nya läsidan upp med strumpan. Klart!

Är det en slörgennaker du är ute efter så är denna betydligt planare, med mindre skuldror. Vill man kan man köra dessa med rulle. Personligen föredrar jag strumpa.

Rekommendationen är att kontakta en bra segelmakare. De hjälper gärna till!
//Niklas

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av cruisaren » tor 30 sep 2010, 15:00

Håkan skrev:
gvs skrev:Varför gippar du den innanför sitt eget förlik? Det är ju mycket enklare att gippa den framför sig själv, Då blåser den ju runt av sig själv, utan att du behöver dra den mellan...
Gör den verkligen det?
Kör du så?
Jag vet ingen som gippar en gennaker runt sig själv.

I vårt fall har vi peke (2m) så det går bort men det är ändå intressant att veta

Mvh /
Båda sätten används. Har man inte peke är det väldigt bökigt att få gennakerna att passera mellan sig själv och förstaget. Har man peke är det enklare och det blir också färre meter skot att hala hem än om den skall "framför sig själv". Har man rulle går det snabbt att rulla in gennakern och sedan ut på andra sidan. Viktigt att ha fallet väl uppspänt när detta skall göras.
//Niklas S

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av Jebban » tor 30 sep 2010, 15:41

Håkan skrev:
gvs skrev:Varför gippar du den innanför sitt eget förlik? Det är ju mycket enklare att gippa den framför sig själv, Då blåser den ju runt av sig själv, utan att du behöver dra den mellan...
Gör den verkligen det?
Kör du så?
Jag vet ingen som gippar en gennaker runt sig själv.

I vårt fall har vi peke (2m) så det går bort men det är ändå intressant att veta

Mvh /

Vi har ett fast Båtsystempeke, men trorts det så måste vi gippa gennackern "framför sig själv". Att dra den mellan förlik och förstag resulterar bara i att den fastnar någonstans. :-( Funkar bra att göra så, även om det är lite mer tidsödande.

// J

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av styrman » tor 30 sep 2010, 19:16

cruisaren skrev:När det gennaker är detta en hel vetenskap (naturligtvis).
Första frågan är, vad är du ute efter? En ersättning till spinnaker för rena läns eller en fartökning i lätta vindar på slör halvvind?

Om vi antar att det är en länsgennaker du är ute efter så är denna djup, med stora skuldror som projicerar ut seglet i lovart. Förliket är betydligt längre än en genuas. Om du vill så kan du halsa denna på en bom i lovart (tillåtet enligt LYS/SRS om du anmäler det). Däremot får du inte spira det i lä enligt LYS/SRS. Med fördel så sätts denna typ av gennaker med strumpa. Kan också i cruisingsammanhang användas när man gippar, ner med strumpan, gippa storen, skota gennakern på nya läsidan upp med strumpan. Klart!

Är det en slörgennaker du är ute efter så är denna betydligt planare, med mindre skuldror. Vill man kan man köra dessa med rulle. Personligen föredrar jag strumpa.

Rekommendationen är att kontakta en bra segelmakare. De hjälper gärna till!
//Niklas
Vi kappseglar aldrig, bara segling och båtliv. Vi behöver bättre lättvindsegenskaper med en relativt tung/trög båt.
Så som du beskriver så är det länsegenskaper (högt och lågt) viktigare än plattläns. Spirar gör vi som vi vill eftersom vi aldrig tävlar annat än mot AWB´s på semestern ;)
Peter
S/Y Calypso

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av SWE54 » tor 30 sep 2010, 19:22

Det borde väl även bero på längden på peket och den aktuella vindstyrkan.
Kan tänka att man kan dra den insidan i lite lättare väder med ett längre (utskjutbart) peke.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av Håkan » tor 30 sep 2010, 20:18

Jebban skrev:
Håkan skrev:
gvs skrev:Varför gippar du den innanför sitt eget förlik? Det är ju mycket enklare att gippa den framför sig själv, Då blåser den ju runt av sig själv, utan att du behöver dra den mellan...
Gör den verkligen det?
Kör du så?
Jag vet ingen som gippar en gennaker runt sig själv.

I vårt fall har vi peke (2m) så det går bort men det är ändå intressant att veta

Mvh /

Vi har ett fast Båtsystempeke, men trorts det så måste vi gippa gennackern "framför sig själv". Att dra den mellan förlik och förstag resulterar bara i att den fastnar någonstans. :-( Funkar bra att göra så, även om det är lite mer tidsödande.

// J
Där ser man, vi testade en gång för länge sedan och det tyckte vi var bökigt...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Gennaker

Inlägg av gvs » fre 01 okt 2010, 08:32

Jag har ett peke på ca 60 cm (typ hoppilandpeke) och finner det mycket enkelt att gippa framför, har faktiskt aldrig funderat på att dra den mellan eller att rulla in vid en gipp.

Skriv svar