Polyester eller epoxy

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
janne
Diamantmedlem
Inlägg: 283
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Polyester eller epoxy

Inlägg av janne » ons 29 sep 2010, 10:46

Tänkte bara väcka denna fråga igen med tanke på den "delaminerade" HR 37:an. Ni som förespråkar användning av polyester framför epoxy vid laminering (limning) på härdad polyester, hur förklarar ni 37:ans problem?

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Polyester eller epoxy

Inlägg av coppertail » ons 29 sep 2010, 12:26

Slipar man inte den härdade polyestern innan vidare laminering spelar det nog ingen roll vad man använder?
Man kan ju inte ta helg mitt i lamineringen och sedan fortsätta som om inget hänt på måndagen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11402
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Polyester eller epoxy

Inlägg av Anders S » ons 29 sep 2010, 12:51

Skall vi inte vänta in vad plastexperterna kommit fram till ?

Annars är ju min uppfattning att polyesterhartser binder fullt acceptabelt mot väl rengjord och slipad polyester (där förstärks bindningen av att det även efter lång tid finns fria molekylsvansar att binda i, dvs plasten är inte uthärdad till 100 % ens efter lång tid). Om man laminerar mot något annat (trä, metall etc) är epoxyharts alltid att fördra. Sedan finns det vissa polysterhartser (vinylesterharts till exempel) som har bättre vidhäftningsförmåga än andra. Epoxy är å andra sidan känsligt för aminosvettning mellan skikten, men det är lätt att tvätta bort. Men även epoxylaminering kräver rena ytor med mycket spår att "bita" i och även här krävs att man slipar ner till "glas" om man vill ha så bra hållfasthet mot fläkning som möjligt.

Min gissning i HR37-ärendet är ett rent tillverkningsfel, att man väntat så länge mellan lamineringarna att det styrenavgångshämmande vaxet flutit upp till ytan, laminatet härdat och sedan har man laminerat ovanpå detta utan slipning. Då får man den typiska brottytan med ett rent snitt (vaxet hämmar ny matris bindning till gammal matris) och framförallt inget överbryggande glas mellan lamineringsomgångarna, dvs "två skrov i ett". Det är det främsta skälet varför man bör slipa med kornstorlek 24 (eller så) då man reparerar laminat.
Anders S

Skriv svar