Rensa kylkanalerna på utbordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Rensa kylkanalerna på utbordare

Inlägg av Gäst » fre 25 mar 2005, 14:36

Finns det någon sätt att rensa bort gamla avlagringar i kylkanalerna på en utbordare? Jag tänker främst på salt- och kalkavlagringar. Jag har sett att Volvo Penta har något medel som man kan använda för inombordsmotorer. Jag tänkte att man kanske i princip skulle kunna stoppa ner motorn i en tunna med en lämplig blandning av sådant medel och låta motorn gå tills den blir varm. Kanske bäst att tillägga att jag tänker mig en mer genomgående rengörning än några minuter i sötvatten i en tunna...

Min motor har tidigare gått i havet men går nu sedan ett par säsonger tillbaka i sötvatten. Försvinner de gamla avlagringarna när jag kör den i sötvatten, eller sitter de så hårt (motorn är sedan mitten av 80-talet) att man måste aktivt ta bort dem?

Finns det någon som har gjort detta eller något liknande? Är Volvos medel aggressivt så det av någon anledning skulle vara obra att sänka ner motorn i det (alltså, kylsystemet kanske klarar det men andra delar (typ lack) skulle kunna ta skada...)

Skriv svar