Olydia II förlist i Frankrike
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Kan man någonstans kolla vindobservationer och våghöjder från den aktuella platsen och tidpunkten?
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Kikar man på en strömkarta har man tidvis en S-SOgående ström på grundbankarna V om udden i slutet av ebben.Mr Sailman skrev: ....Deras fart över grund var 7,1-7-7 knop sista timmen och då de borde haft motström måste deras fart i vattnet varit högre....
Man kan fundera om de faktiskt försökte utnyttja den, istället för att stånga sig mot de sista av ebben i djuprännan längre norrut valde man kanske att gena och inte bara göra en vinst i seglad sträcka utan åka snålskjuts på en fördelaktig ström tills tidvattnet vänt.
Flodmynningar i tidvattenområden är ruskigt komplicerade avseende strömmar och följer inte alltid logikens regler. Har man dessutom ett betydligt flöde (mycket regn i tillrinningsområdet) i själva floden blir det ännu värre.
Överhuvudtaget är angöring under ebb från öppet hav in i en grund flodmynning ett kardinalfel. Det finns alltid en risk att även den minsta dyning mot ström kan leda till häftig sjögång och i Biscaya är det nästan alltid dyning. Dels har man nackdelen att smäller man på grund gör man det vid sjunkande vatten, kommer man inte loss på ett ögonblick sitter man bokstavligen i skiten...
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Detta är en kort sammanfattning av den franska tidningsnotisen efter bästa förmåga:
Båten konstaterades läcka kort efter strandningen, runt kl 00.
Helikopter och båt kom dit vid 1.
Räddningsbåten kom inte intill p g a våghöjd på 2,5-3 m, utan helikopter fick vinscha upp dem ("hélitreuillées") vid 02.
Båten försvunnen men eftersöks.
Man avslutar med att göra nöjesseglare uppmärksamma på att inseglingen är svår framförallt nattetid p.g.a. bankarna flyttar sig snabbt, dåliga siktförhållanden nattetid, och svåra havsförhållanden.
Nu är inte jag kungen på franska, men det verkar som att det nog är lite tautologi på franska också: siktförhållanden på natten gör att det är svårt att navigera på natten.
Båten konstaterades läcka kort efter strandningen, runt kl 00.
Helikopter och båt kom dit vid 1.
Räddningsbåten kom inte intill p g a våghöjd på 2,5-3 m, utan helikopter fick vinscha upp dem ("hélitreuillées") vid 02.
Båten försvunnen men eftersöks.
Man avslutar med att göra nöjesseglare uppmärksamma på att inseglingen är svår framförallt nattetid p.g.a. bankarna flyttar sig snabbt, dåliga siktförhållanden nattetid, och svåra havsförhållanden.
Nu är inte jag kungen på franska, men det verkar som att det nog är lite tautologi på franska också: siktförhållanden på natten gör att det är svårt att navigera på natten.
Senast redigerad av 1 fredrikk, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Kommentatören nämner att det var lågvatten 00h00, högvatten 06h00. Haveriet påminner om ett tidigare haveri den 25/8, samma misstag.
* kommer på natten när 'le balisage latérale n'est pas lumineux" = "när den laterala ???? inte lyser"?
* går mot strömmen
* mot ebben
* vid låg vattenhöjd
* kraftig sjö
De borde avvaktat dagsljus, flod och använt GPS. Dessutom kund de fått hjälp med kurser etc. av "service maritime d'Arcachon".
Avslutas med att de räddade (benämnda i rätt nedlåtande ordalag) borde känna evig tacksamhet och beundran inför sjöräddarna som hjälpte dem i det svåra vädret.
Edit: "balisage latérale" är alltså prickar. Borde inte den vara upplyst på natten? Fattar ej.
* kommer på natten när 'le balisage latérale n'est pas lumineux" = "när den laterala ???? inte lyser"?
* går mot strömmen
* mot ebben
* vid låg vattenhöjd
* kraftig sjö
De borde avvaktat dagsljus, flod och använt GPS. Dessutom kund de fått hjälp med kurser etc. av "service maritime d'Arcachon".
Avslutas med att de räddade (benämnda i rätt nedlåtande ordalag) borde känna evig tacksamhet och beundran inför sjöräddarna som hjälpte dem i det svåra vädret.
Edit: "balisage latérale" är alltså prickar. Borde inte den vara upplyst på natten? Fattar ej.
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Om det är vanliga passiva farledsprickar så är ju inte dom upplysta, kanske i bästa fall har ett reflexband. Ungefär som i våra vatten.
Tittade i sjökorten och det ska ju enligt dom vara blinkande bojar.
Den gröna närmast haveriplatsen (NO om):
Tittade i sjökorten och det ska ju enligt dom vara blinkande bojar.
Den gröna närmast haveriplatsen (NO om):
Light characteristic: flashing
Signal group: (3)
Signal period: 12.0 s
Signal sequence: 01.0+(01.5)+01.0+(01.5)+01.0+(06.0)
Value of nominal range: 4.0 nm
Colour: green
Information: Height 6m
Information in national character set: Elevation 6m
Senast redigerad av 2 SWE54, redigerad totalt 0 gång.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Jo, men jag tycker att det antyds att den är belyst, men inte nattetid. Men det är nog kanske min rostiga franska som ställer till det.SWE54 skrev:Om det är vanliga passiva farledsprickar så är ju inte dom upplysta, kanske i bästa fall har ett reflexband. Ungefär som i våra vatten.
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Visst!Mr Sailman skrev:Jag ser att du även utgått från Google translate, vilket lämnar utrymme för en del otydligheter. Så som det står ovan kan man tolka det som att båten sprang läck innan strandningen?BF!! skrev:BF!! skrev:Jag har försökt mig på en översättning av vad som har stått i den franska tidningen:
Ikväll vid midnatt, skickade den svenska båten "Olydia II" ett mayday efter att ha
strandat på Banc d'Arguin vid ingången till Arcachon bassängen kort efter att båten
rapporterade en läcka ombord.
Det regionala operativa centret för övervakning och Rescue Etel (MRCC Etel)
koordinerar omedelbart vägar för att stödja yacht på 15 meter: Dauphin helikopter
från marinen som är baserad i La Rochelle som är hubben i SNSM Lege Cap Ferret.
Medel som anländer till området runt 01:00. Omständigheterna vid tillfället var
2,5 till 3 meters djup som hindrade Stjärnan från att vända båten och 5 personer i båten
lyckades hissas upp till helikoptern inom 2 timmar.
Manövern var snabb: vid 2:15 am landade helikoptern i marinan i Arcachon.
De 5 överlevande (2 svenska, 2 australiska, 1 amerikanska) var välbehållna
och lämnades över till SDI teamet som kom för att stödja dem.
De förs till sjukhuset Arcachon för resten av natten.
Den slutliga rapporten av båten Stjärnan gjordes av i livbåten som skickades till zonen.
I morse var båten inte lokaliserad. Undersökning pågår som görs av en brigad till
Arcachon i vattenområdet vid skeppsbrott.
Den 28 augusti hade en 14 meter segelbåt misslyckades redan under samma förhållanden vid
exakt samma ställe. Skepparen uppmärksammade svårigheterna för navigering vid ingången
av Arcachon avrinningsområde: sandbankar rör sig fort och under mörker och
sjöförhållanden som gör navigering ofta svårt i detta farliga område och särskilt på natten.
En liten lustighet är ju också att sandbankarna rör sig fort under mörker.
Det står i den franska tidningen att det sprang läck i båten innan den gick på grund och att sandbankarna rör sig på nätterna och med det är det farligare då. Nåt sånt
men franska tidningar är väl lika felaktiga som här i landet att hålla sig saklig om vad som har hänt och i vilken ordning osv.
Min egen tanke om denna händelse är väl att skepparen inte hade nödvändig kunskap om strömmar och tidvatten i dessa områden samt som jag tror avsaknad av en GPS
så han kunde se vad som var på gång att hända. Fyrar i dessa områden är ju mycket tveksamma men en Pilot för området är nästan viktigare att ha än ett sjökort.
Nu har jag inte seglat i dessa områden men vet hur det fungerar med tidvatten och strömmar från utsjöskepparintyget.
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Det är nog en språklig förbistring. Det norra/västra inloppet de delvis använde sig av har dels ens- och sektorfyrar samt lysbojar. Naturligtvis är dessa tända nattetid. Däremot är den grundbank där de troligen strandade omgiven av ett några lateralmärken som inte är upplysta.
Man talar om grov sjö - det behöver nödvändigtvis inte betyda dåligt eller hårt väder - den dyning soom nästan alltid finns på Biscaya och som knappt märks på öppet vatten kan bli både brant, hög och brytande på de vattendjup det är frågan om här. Ett klassiskt misstag, vädret är fint eller stilla och man bortser från det man upplever som snäll och len dyning. Och man kanske inte ser hur den växer och bryter i mörkret - innan det är försent. Förbiseendet naturligtvis tillskrivas vår ovana vid sådana fenomen.
Och olyckan belyser hur viktigt det är med Pilots när man angör obekanta hamnar i svåra och obekanta vatten. Hade de läst den text jag återger i början hade de nog väntat utanför tills tidvattnet vände och hållit sig till farleden. Och varit uppmärksamma på om de sätts åt sidan av strömmen.
Det skall bli intressant att höra en ögonvittnesskildring.
Man talar om grov sjö - det behöver nödvändigtvis inte betyda dåligt eller hårt väder - den dyning soom nästan alltid finns på Biscaya och som knappt märks på öppet vatten kan bli både brant, hög och brytande på de vattendjup det är frågan om här. Ett klassiskt misstag, vädret är fint eller stilla och man bortser från det man upplever som snäll och len dyning. Och man kanske inte ser hur den växer och bryter i mörkret - innan det är försent. Förbiseendet naturligtvis tillskrivas vår ovana vid sådana fenomen.
Och olyckan belyser hur viktigt det är med Pilots när man angör obekanta hamnar i svåra och obekanta vatten. Hade de läst den text jag återger i början hade de nog väntat utanför tills tidvattnet vände och hållit sig till farleden. Och varit uppmärksamma på om de sätts åt sidan av strömmen.
Det skall bli intressant att höra en ögonvittnesskildring.
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Det finns lateralmärken men enbart syd om grunbanken.
Går man norr om förväntas man väl att gå närmre eller i leden för det finns inget norr om själva banken.
Går man norr om förväntas man väl att gå närmre eller i leden för det finns inget norr om själva banken.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Enligt mitt kort (rättat 2008) fins det lateralmärken syd och ost om grundbanken. Men med den kurs Olydia höll kan dessa knappast ha observerats i mörker. Dessutom handlar det om två BB-märken för Passe Sud, den grunda led som kommer ifrån SV och passerar mellan det nämda grundet och udden. Även om dessa märken observerats nalkas man ju dem från "fel" håll.SWE54 skrev:Det finns lateralmärken men enbart syd om grunbanken.
Går man norr om förväntas man väl att gå närmre eller i leden för det finns inget norr om själva banken.
Leden norr om banken går i vit sektor och norr om gröna lysbojar på ett betryggande avstånd av ca 1 sm.
Så egentligen finns det ingen som helst anledning till att de skulle hamna på grundet om de hade plotter och dessutom såpass mycket sikt att de kunde se fyrar och lysbojar. Och var sikten dålig borde de lätt kunnat se lysbojarna på den radar jag antar man finner ombord på en långseglande HR 46.
Så olyckan har rimligen sin orsak i frestelsen att ta en genväg och/eller bristande uppmärksamhet.
Jag störs ju redan av det i mitt tycke dristiga vägvalet när man passerade Banc du Matelier Nord, bara någon kabellängd utanför mindre än 3 m vatten....
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Mysteriet tätnar!
Läser man texten inser man faktiskt att Olydia strandat på Banc d'Arguin som ligger i inloppet till Arcachon, vilket är nästan 60 sjömil syd om inloppet till La Gironde!
Var kommer AIS-spåret ifrån?
Läser man texten inser man faktiskt att Olydia strandat på Banc d'Arguin som ligger i inloppet till Arcachon, vilket är nästan 60 sjömil syd om inloppet till La Gironde!
Var kommer AIS-spåret ifrån?
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Ja minsann, här är flera saker som inte stämmer!
- AIS-spåret är daterat 23/9 (onsdag kväll). MMSI-nr och andra detaljer verkar stämma.
- Expressen skriver "natten mot torsdag" och anger olycksplaten till "På väg in mot Le Verdon-sur-Mer på, i inloppet mot Bordeaux" vilket stämmer med AIS-spåret.
- Den franska artikeln publicerad fredag 25/9 anger "cette nui" som jag tolkar som "i natt" alltså att det skulle skett torsdag 24/9 istället och anger platsen till "à l’entrée du bassin d’Arcachon".
- AIS-spåret är daterat 23/9 (onsdag kväll). MMSI-nr och andra detaljer verkar stämma.
- Expressen skriver "natten mot torsdag" och anger olycksplaten till "På väg in mot Le Verdon-sur-Mer på, i inloppet mot Bordeaux" vilket stämmer med AIS-spåret.
- Den franska artikeln publicerad fredag 25/9 anger "cette nui" som jag tolkar som "i natt" alltså att det skulle skett torsdag 24/9 istället och anger platsen till "à l’entrée du bassin d’Arcachon".
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Vad som står i Expressen stämmer väl ganska väl med AIS spåret.
Platsen Le Verdon-sur-Mer är ju den udden alldeles söder om haveriplatsen och inloppet är ju till Bordeaux. Tiden för sista AIS punkten var ju vid 23 tiden den 23 sep, alltså vid midnatt natten till torsdagen.
Att det står 25 Sep måste ju inte innebära att artikeln skrevs den 25:e. Den erfarenhet jag har av Fransmän är att det inte är helt felfritt vad gäller sådana här saker...
Vilken text menar Eilean...?
Det var den franska..
Ja det kan ju vara så att allt hände dygnet 24-25 längre ner, tänkte kolla i MarineTraffic men kommer inte in just nu....
Platsen Le Verdon-sur-Mer är ju den udden alldeles söder om haveriplatsen och inloppet är ju till Bordeaux. Tiden för sista AIS punkten var ju vid 23 tiden den 23 sep, alltså vid midnatt natten till torsdagen.
Att det står 25 Sep måste ju inte innebära att artikeln skrevs den 25:e. Den erfarenhet jag har av Fransmän är att det inte är helt felfritt vad gäller sådana här saker...
Vilken text menar Eilean...?
Det var den franska..
Ja det kan ju vara så att allt hände dygnet 24-25 längre ner, tänkte kolla i MarineTraffic men kommer inte in just nu....
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Olydia II förlist i Frankrike
AIS länken anger förmodligen tid i GMT. Grodätarna räknar med CET sommartid. Alltså +2H.
Re: Olydia II förlist i Frankrike
Jag syftar på den franska texten (http://www.sudouest.fr/2010/09/25/un-vo ... 3-2733.php?)
Troligast är väl den en anka med tanke på AIS-spåret, men samtidigt anger dom exakt vilken grundbank båten gick på.
Å andra sidan är det inloppet rena vanvettet nattetid utan lokalkännedom enligt min mening. Vi får väl se, det lär väl dyka upp mer info vad det lider.
Troligast är väl den en anka med tanke på AIS-spåret, men samtidigt anger dom exakt vilken grundbank båten gick på.
Å andra sidan är det inloppet rena vanvettet nattetid utan lokalkännedom enligt min mening. Vi får väl se, det lär väl dyka upp mer info vad det lider.